Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2619 ggr
Ceciliaolucifer
0

Napoleon är min kämpe..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju under en längre tid haft problem med sjuka illrar och eländet har bara fortsatt. Theodore insjuknade i sommras och vi har behandlat, behandlat och behandlat men han har hela tiden insjuknat. 

Hugo blev sjuk och visade på en infektion men svarade snabbt på antibiotikan och efter det har han varit frisk.

Sen började alla här hemma få andningbesvär till och från. Alla var pigga, glada, lekfulla, matglada men titt som tätt så kunde jag höra att ngn av dom var ansträngda när dom andades. I början tog jag för givet att det var Theo eftersom han konstant var sjuk, men jag hade fel.

Efter en kort tid märkte jag att Blight förändrades och efter ett veterinärbesök så visade det sig att han hade en tydlig infektionsbild. Hans andning var inte märkbart "allmänpåverkad" men efter röntgen så såg vi att hjärtat hade en onormal form, var en aning förstorat och var alldeles upptryckt mot ryggraden.  Han sattes på antibiotika men andningen blev varken bättre eller sämre. I slutet av kuren början han bli lite smått ointresserad av mat.

Tog beslutet i helgen och bokade en tid för Theo, Blight & Drutt.
Theo var ganska oförändrad. Blight var en aning bättre. Hjärtat såg bättre ut och det var inte lika upptryckt mot ryggraden längre.

Den stora chocken kom när Marianne berättade om Druttens röntgenplåtar. Hela hans lungor var nästintill vita på bilderna och dom var fulla av förtätningar. Det här kom som en stor chock då Drutten inte har visat några anmärkningsbara andningssvårigheter eller andra symtom förutom trötthet. Inget onormalt kunde höras från lungorna under auskultationen.

Ingen av Theo, Blight eller Drutten påvisade infektion. Men alla hade samma förhöjda värden (kommer tyvärr inte ihåg vad för värde.)

Därav åkte jag hem och hämtade Bernard och Hugo och båda killarna röntgades och det togs blodprover. Plåtarna såg fina ut, men blodprover får vi vänta på imorgon.

Utgången just nu känns inte ljus och det vi misstänker idag är hjärtmask el/alt lungmask. För den som vill läsa mer så postar jag en länk längre ner.

Vi har tagit en hel del prover för att reda ut ett och annat innan vi kan starta och välja behandling. Men jag är otroligt orolig för lilla, lilla söta Napoleon…

Bilden är oskarp och suddig, men den är så mkt Drutt..

Om hjärtmask

JossanH
0

Oj, oj, oj. Det där lät inte bra det! Betyder det att alla kan vara smittade av hjärtmasken om det rör sig om det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Otroligt hemskt alltihopa. Men kan du inte avmaska dem allihopa nu direkt istället för att vänta? Vet att om man väntar för länge med behandling så är det ju i stort sett omöjligt att bli av med.

Pratades ju massor om hjärtmask när det var så stort med smuggelhundar in till Sverige. Att dessa smittade svenska hundar osv och hur viktigt det var att man kom under behandling snabbt.

Ceciliaolucifer
0

#1 Alla kan vara smittade och det går att behandla. Har det gått för långt och maskarna hunnit bli adulta så kan det innebära en risk att behandla.

Loveferrets
0

Usch så jobbigt, hoppas verkligen man kan behandla det snarast möjligt, typiskt att alla ska drabbas samtidigt.

Ceciliaolucifer
0

#2 Det kan vara så illa att Drutt har adultamaskar och dom blir mellan 20-30cm långa. Vid avmaskning dödar man alla maskar och dessa kan bilda lungproppar och färdas i blodbanan.

Vi vet ännu inte, och det känns riktigt riktigt illa..

Sarah
0

Men shit. Tycker riktigt synd om dig :( Håll ut. Håller alla tassar att det ska gå bra.

Sara
0

Känner bara i hela kroppen att jag vill skrika NEJ! En sådan otroligt svår och jobbig situation, beklagar. Gråter

Hur sjutton har de blivit smittade?

Sara

Sarah
0

importerad iller…???

Ceciliaolucifer
0

#7 Drutt kommer ifrån Tjeckien. Han var avmaskad när han kom, och sen fick dom stronghold av mig någon månad senare.

Men ja, jag vet inte..

UlrikaD
0

Ni har inte importerat nån mer katt eller hund som kan tagit med sig det?

Sen är jag ju alltid överdrivet misstänksam mot allt och alla i och för sig men hur vet man helt säkert att någon har avsmaskat? Folk säger ju vad som helst nuförtiden. Man säger att illrar är vaccinerade när de inte är det osv. Man verkar ju inte alltid kunna vara säker om man inte gör det själv.

Fungerar stronghold mot mask också?

Ceciliaolucifer
0

#10 Jag trodde att det var sant iallfall. Om han inte blev smittad efter att han blivit avmaskad.

Vi har importerat hund från san francisco , men hon har aldrig varit i kontakt med illrarna på så sätt att dom ska kunna smitta varandra.

Stronghold tar en hel del mask, spol, hakmask bland annat men inte den här formen, inte adulta iallfall.

Sara
0

Kan de smittas från illrarna till människor eller är det bara av myggor?

Sara

UlrikaD
0

Jag vet ju inte så mycket om det här. Tänkte mest högt. Hoppas av hela mitt hjärta att allting löser sig iallafall.

Sarah
0

Läste lite mer, men kan de smitta varandra utan mygg? Hängde inte med riktigt.

Ceciliaolucifer
0

#12 Det är osannolikt att vi människor smittas av djuren, men djuren kan smitta varandra.

Vi har inte hjärtmask i Sverige eller i våra kallare länder. Utan det är i det varmare länderna det kan ske. Ofta är det myggor som sprider mellan djur och människa.

Ett smittat värddjur blir stucken, i myggan utvecklas det och nästa som blir stucken blir smittad. Det krävs en viss tempratur för att det här ska kunna utvecklas i myggan.

Anledningen till att vi får hit det är pga smuggel, importer. Man har hittat grävlingar med hjärtmask i Uppland tex.

Ceciliaolucifer
0

#13 Jag vet inte mkt heller :( du får gärna tänka högt.

#14 Så länge dom lever tätt inpå varandra och delar varandras lådor så finns det risk. Det kan exempelvis finnas ägg i avföring.

UlrikaD
0

Men våra vildillrar kan ju få hjärtmask. Då måste det ju finnas här, eller?

Gilla
0

Men vad hemskt!
Fy…vilken oro Gråter

Hoppas så att det ska gå bra.

*Kramar om*

Ceciliaolucifer
0

Var iväg idag och lämnade träckprov och vi får se vad det visar. Dom ska själva göra en snabb check och sedan ska det iväg till Sva.

Tydligen har sva skickat iväg alla blodproverna vi tog till ett labb i Schweiz.

Så enormt jobbigt att bara sitta och vänta. Napoleon har blivit avesvärt tröttare nu senaste dygnet. Dom andra är det full rulle på och det glädjer ju såklart, men dom ska i dagsläget hålla sig lugna och inte springa omkring och bli anfådda.

JossanH
0

#20 Usch att veta att hans lungor ser ut som dom gör och äänu inte kunna göra något åt det. Hoppas du får provsvaren snart!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#20. lider med dig vännen, måste vara skit jobbigt att vänta och man vet att man inget kan göra än att just vänta, hoppas du får provsvaren så snart som möjligt.

Ceciliaolucifer
0

Ja, det är hemskt att bara sitta och vänta på svar.

sofie
0

Här hemma håller vi tummar och tassar cilla.

Musiken
0

Hoppas verkligen att du far positiva svar!

Aviendha
0

Fy…… Jag vet inte vad jag ska säga. Tanken på lungmask gör mig rädd, jag har sett bilder och det är inte en vacker syn. Hoppas verkligen att du får svar snart och en behandling som kan hjälpa!

Sara
0

Hur lång tid tar det innan ni får svar?

Håller tummarna för "rätt" svar!

Sara

Ceciliaolucifer
0

Tack alla..

Jag höll på att bli tokig på alla symtom, att alla visade ngt och sen var det borta. Jag började tro att jag inbillade mig men ngt sa hela tiden att det var fel på dom.  Jag önskar verkligen att jag hade haft fel..

#27 Träckprovet på Sva kan ta 1-2 veckor men jag tror att dom skickade det som första prioritet. Proverna som skickades utomlands tar ungefär lika lång tid..

En bild på Snutt som liten..

Norrskenets
0

Hoppas verkligen det inte är något allvarligt, jag och illerflocken håller alla tummar och tassar hårt för er!

Ceciliaolucifer
0

Fick ett samtal idag från Marianne och Druttens bakterieodling var klar. Han hade Pasteurella bakterier i mun och svalg.  Det är ovanligt att illrar får Pasteurellosis, men tydligen är den ganska vanlig hos kaniner.

Kort och gott, den sätter sig på andningsorganen och bildar i många fall varblåsor på lungorna men kan även sätta sig på andra delar av kroppen. Den sätter sig även i örat och ger balanssvårigheter vilket leder till att djuren kan "tilta" med huvudet och har en förmåga att rulla över på en sida när man lägger dom ner. Det här kan även ge hörselskador som kan leda till dövhet.

Jag har trott att Drutt hade Waardenburg syndrome pga att han tiltade med huvudet och inte hade ngn balans etc.

Bakterien är smittsam och överförs via saliv, blod.

Vi har påbörjat behandling med Vetrimoxin och prednisolon. Tydligen ska Vetrimoxcinet ta den här bakterien och det kan förklara varför Hugo blev frisk efter första gången. Blight åt nyss den här kuren så vi får se om han insjuknar igen. Theos första kur var vetrimoxcin och det hjälpte inte.

Tyvärr så är detta ännu bara ngt sekundärt. Det märkliga är att Drutten inte påvisade ngn infektion enligt blodprovresultaten. Men bakterieodlingen visade ändå på infektion. Det betyder att det finns saker i lungorna som inte ska vara där och som inte är orsakade av en infektionen..

Bernad och Hugos provsvar var ua.

Loveferrets
0

Usch jag lider så med dig Cecilia, håller tummarna att allt ska gå bra.

Norrskenets
0

Nä va jobbigt=( Hoppas iaf att efter den här kommande behandlingen gör dem helt återställd. Hoppas det inte är något allvarligt med Druttens lungor.*kramar om*

UlrikaD
0

Om bakterien är smittsam och mest förekommer hos kaniner, någon idé var Drutten kan ha fått den ifrån?

Har aldrig hört talas om den och det kan ju vara nyttigt att veta var kan man råka ut för den.

Fortsätter att hålla tummar och tassar härhemma att alla ska bli friska.

Blueshift
0

Pasteurella är en av de bakterier som finns naturligt i munhålan hos friska illrar. Så att han har den bakterien i mun och svalg är helt normalt.

Den finns även normalt hos friska kaniner och orsakar egentligen bara sjukdom sekundärt då immunförsvaret är nedsatt av någon annan orsak. Som en liten parantes, numera vet man att många av de sjukdomar hos kanin man tidigare trott orsakas av pasteurella i själva verket ofta inkluderar andra bakterier.

Om man ska konstatera att illrarna faktiskt lider av pasteurella-infektioner så måste det till annan provtagning, t ex från bronkerna och/eller lungorna. Och som sagt, man bör ju utreda vad det primära problemet egentligen är.

[HannahoHenrik]
0

Usch hoppad de små liven blir friska snart, håller tummar o tassar stor kram

JossanH
0

#30 Inget trevligt det där du Cilla :(
Drutt kan ju ändå lida av waardenburg.. Det ena behöver inte utesluta det andra.. Dexter tex hade kass balans, böaze och var döv…

Hoppas du får klarhet i det snarast! Hur är det med illrar som har varit i kontakt med dina? Ska ägarna kolla efter något särskilt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Det är inga illrar som har varit i direktkontakt med mina illrar på säkert ett år om inte längre. Om jag inte minns fel så var det när Theo var liten och vi åkte till Skara för miljöombyte.

Vi var på viking och ett antal personer klappade killarna och det är upp till var och en att se till sin egen hygien.  Pasteruella bakterierna finns i våra vanligaste husdjur och är ofarlig tills att något gör att den bryter ut.

Vi vet tyvärr inte ännu om det dom har är smittsamt. Möjliga diagnoser kastas fram och tillbaka.

becka89
0

Håller tummar och tassar här hemma, Hoppas att grabbarna blir helt återställda igen

Ceciliaolucifer
0

#38 Tack :)

Napoleon känns lite piggare idag faktiskt! Skrattande

Norrskenets
0

#39 Va skönt att höra, hoppas det fortsätter så!Skrattande

Ceciliaolucifer
0

Fick ett trevligt samtal idag och enligt träckproverna så hade Drutten inte lungmask. Hjärtmasken vet vi ännu inte men det känns som att det ljusnar litegrann :)

Vi bestämde att vi avvaktar med veterinärbesök tills hjärtmaskprovet är klart. Sen så ska alla in igen för nya prover. Vi ska testa alla för Pasteurellosis eftersom infektionen inte syntes på rutinblodprov.

Det börjar bli lite liv i Drutt nu, han har äntligen börjat leka och busa och han har även gett oss ett litet tjyvnyp då och då. Och det gör bara friska illrar ;)

Faxlin
0

Skönt att höra Cilla att han börjar pigga på sig. En av de få gånger som tjuvnyp verkligen är efterlängtade :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Ja, här får det bitas hur mkt som helst bara dom blir friska :)

Sara
0

Skrattande

Sara

Musiken
0

Vad skont att hora!! :D

Aviendha
0

Skönt att höra! Hoppas ni hittar orsaken nu. Nafsa på säger jag bara :)

Norrskenets
0

#41 Vad härligt att höra!=D

Loveferrets
0

Underbart Cilla

Ceciliaolucifer
0

Här är en länk för den nyfikna på vad Pasteurellosis är för något! :)

Ceciliaolucifer
0

Nu är jag hemkommen från ett ytterligare veterinärbesök och jag är så fattig Glad Var iväg med alla grabbarna och det var bara positiva besked.

Vi har fått ett preliminär besked ang hjärtmasken och proverna var negativa. Vi får hoppas att det slutgiltliga provsvaret är definitivt.

Theo, Blight, Hugo & Bernard hade inte rossel eller något som lät diffust på askultationen. Jag har dock valt att ta bakterieodlingar på alla för att se ifall någon av dom har Pasteurellosis som Napoleon har. Vi får svar om en vecka.

Hugo däremot har varit väldigt trött igen, och efter alla prover vi har tagit så kändes det rätt med ett nytt glukos eftersom det låg lite på gränsen sist. Nu hade han ett värde på 4,7 och sist låg det på 5,25. 

Druttensnutten röntgades och vi såg en förbättring på lungorna och det var helt fantastiskt att kunna se ett sånt resultat efter en vecka med medicinering. Skillnaden på förtätningarna var ca 15-20% från då och nu. Det positiva är att själva förtätningarna har stannat upp och dom är inte längre en risk för hans liv. Nu kunde vi även se en glimt av hjärtat som i sin tur inte såg speciellt bra ut. Det är påtok för storat men vi hoppas att det hör till sjukdomsbilden eftersom både Theo och Blight hade snarlika fel-på-hjärtats-form-och-utseende när dom var sjuka.

Bernards tandhälsa gick vi även igenom eftersom jag upptäckte för ca en vecka sedan att hans huggtänder var avslagna. Det är min stora sorg eftersom jag inte vet hur dom har slagits av och jag var så otroligt stolt över hans hela tänder, my-bad. Ena huggtanden är avslagen så långt ner att jag ville ta reda på om pulpan var blottad. Men det var den inte! :)

Så den 29;e så är det återbesök med las Druttas och Hugo för nya röntgenbilder och nytt sockerprov.

Så jag är jätte nöjd över dagens besök och jag är glad att besöket kostade precis under 3000kr Skrattande

En bild på Bernard som liten..

Sara
0

Å så underbart att det inte är mask!!! Skrattande

Sara