döda djur att äta
vad jag förstått så ger ju vissa av er kycklingar samt möss
vart köper jag det ?
antingen direkt från uppfödare, eller via djuraffärerna. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Möss finns i många djuräffärer, säljs mest som orm mat bara att fråga.
Kycklingar är jag lite osäker över men min farsa köpte ett par på ett hönseri ring och fråga något i närheten. om inte de säljer så vet de varje fall vart det finns att få tag på.

ok men mössen är väl frysta?
ska jag tina upp bara ge ?
brukar det gå i?

Ja mössen är frysta, det är bara att tina upp och ge. Tänk på att om de inte ätit möss förut kan det vara så att de blir lite svårare att få i dem det.
Värt att nämna kan vara att vissa djuraffärer säljer även marsvin, hamstrar och kaniner som foderdjur om man vill ha lite variation på gnagarna.

ok , men värt att testa då
är det nåt av dessa djur som dom gillar bättre?

Det är lite olika beroende på individen och vad dem är vana vid. Dock så är det nog så att det är ju enklare för dig som ägare om du ger en mindre mus till att börja med oavsett om du avser att mata katter eller illrar med den. Detta för att det annars lätt kan bli en halv mus kvar som fungerar som leksak, och skakar illern/katten en halv mus lite grann så blir det du som får gå runt och torka upp blod och inälvor från både golv och väggar.

nice
ingen av dessa illrar har ätit nåt djur innan tyvärr men tänkte kan va bra testa
Har du tänkt att kombinera kött och ett bra torrfoder?
Jag började med att ge mina illar kycklingvinge i helgen och dem har aldrig ätit rått kött. Men jag blev förvånad för alla åt kött. Inte jättemycket men dem åt. Nu är det bara att övergå till lite mer kycklingvingar + Vitalin och hoppas att deras tandsten ska bli bättre. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

har testat kycklingvingar det ratar dom
ok, har du något på dem? Jag mutade med lite ägg gula eller något annat gott dem gillar.

När vi första gången gav vår en mus visste han inte riktigt vad han skulle göra med den. Vi hällde på lite laxolja som han bara slickade bort men en gång "råkade" han bita av huvudet på den och sen dess försvinner mössen på nolltid. Gjorde liknande med kycklingarna som är lite av en favorit.
Finns det något annat dem gillar kan det fungera. Kattmalt har hjälpt med jämna mellanrum. Vi vande honom vid kött redan från början.

Gå in på söders zoo, de har en hel del foder djur där som de säljer. Annars kommer jag snart antagligen behöva hjälp av villiga Gävlebor som vill ha kött till sina illrar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Mina åt inte kyckling till en början. Jag klippte kycklingen till små, små bitar och la det i äggula. Efter ett par 3 tillfällen med kyckling och äggula åt dom kycklingen som dom nu älskar! Dock är mina fortfarande skeptiska till ben i kycklingen så börja med mindre bitar och sedan öka storleken så de till sist får kanske en halv kycklingvinge.
Sajtvärd på Iller.ifokus

har testat äggula vägrar
köpt mus i dag vägrar
jag fick dutta äggula på nosen som dem sen slickade bort.
Vet inte varför mina älskade äggula från börja och kött verkade inte heller något problem. Xena åt som jag vet inte vad. Hon har aldrig ätit kött av vad jag vet.

tråkigt att dom är så kräsna
har testat fläskkött , mus , kycklingvingar , kycklinglever dom vägrar
Nenne, går in på barf.ifokus och diskutera där. Det finns en del sånna trådar där.
#16 ibland måste man lura i dom för att dom ska få upp smaken för något. Skulle också provat att tex lägga uggula på tassen så dom måste slicka bort det för att bli rena, eller dutta lite på nosen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Testa kycklinghjärta och kycklingmage. Har några här hemma som har det som solklar favorit.

VARTKÖPER MAN DET?

Willys har det och andra större mataffärer också.

ok

När miilo skulle till att äta kött fick jag ta och smeta in han med blodet från köttet runt munnen så han var tvungen att slicka bort det och först då insåg han att det var gott. före luktade han bara på det och gick

Men som andra tidigare har skrivit, vissa illrar får man "lura" lite i början.
En av mina åt inte förrän jag doppade mumsiga köttbitar i lite laktosfri grädde.
Och Snuffe tog det två år för att börja äta kött, helt plötsligt en dag mumsade han lika glatt som alla andra.

Ett annat tips är att tag bort deras torrfoder och ha köttet där torrfodret brukar vara, med lite olja/laktosfri grädde på köttet så borde det gå ned efter några timmars svält.