Angående låst tråd
Måste bara säga att jag vet att sajtvärdar och Medarbetare får låsa trådar.
Inga som helst problem.
Men att som Medarbetare skriva frågor i sista inlägget och låsa tråden är väl ganska dumt? Var ska hon få svar på dem? Jag svarar gärna men var? Tråden är ju låst.
Oj, ja det var dumt av mig, tänkte inte på det… Jag öppnar tråden lite till då.
Sara
Bra att du sa till, så slipper folk vara sura på mig över det med.
Sara

Håller verkligen med dig Ulrika, ingen annan kan stå till last för något som detta.
Så att bara sitta och titta på samt ojjasig är ok? Är det ok när det gäller misshandlade barn också? Eller om någon blir misshandlad på stan?
Jag tycker att man har en skyldighet att anmäla (hur idiotiskt systemet än är) samt försöka göra det bästa för illrarna om man vet att illrarna lider.
Visst är det dumt att ta betalt om någon vill ge "svåra" illrar en chans men jag hade nog försökt skrapat ihop pengarna om jag kunde om så bara för att kunna avliva dem.
Sara
Civilpersoner har ingen anmälningsskyldighet. En moralisk sådan kanske, men inget som tvingar oss enl. lag.
Saken är den att visst, någon stackare kanske hade kunnat ta dem, men det var ju inte enkla illrar heller. Men - även om de togs därifrån, gör det att derast hantering hos ägaren var okej?
Vi kan älta alla om och men hur länge som hellst, faktum kvarstår att det blev som det blev, och det är ägarens yttersta ansvar.
Annars skulle ju jag kunna skylla Phoenix tarmstopp, Chades död och Aviendhas ögonförlust på någon annan - för ingen har ju tagit dem ifrån mig. Knasigt va?
Paulina
Nej, det är ju faktiskt så att tar man åt sig ett ansvar att ta hand om ett djur så måste man göra sitt yttersta. Föder man upp valpar och inte får sålt på dom så är det ingen annans än uppfödarens skyldighet att se till att alla valparna ändå mår bra. Man kan inte skylla på att "ingen köpte ju illrarna" så därför är det deras fel att jag nu har dom instängda i burar för jag kan inte ta hand om alla själv… Det är något man måste tänka på INNAN man tar en kull eller tar hand om ett djur.
Jag hade inte tänkt att ha katt. Plötsligt hade jag en kattmamma och 4 kattungar på halsen. En katt har vi fortfarande kvar trots att ingen av oss egentligen vill ha katt (speciellt inte en katt som är tusen gånger "värre" än illrarna)… Känns taskigt att säga men så är läget. Vi tar hand om honom, ger honom bra mat, veterinärvård, kelar och myser med honom ändå! För det är mitt ansvar. Jag som tagit hand om honom. Jag tänker inte sura över och skylla på att ingen annan köpt honom. Jag kommer inte att ta sämre hand om honom för det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Självklart är det ägaren/uppfödarens ansvar och lika självklart kan ägaren/uppfödaren inte skylla på någon annan, lika självklart är det inte ok att inte ta hand om illrarna även om man inte får sålt dem.
Men även om man inte har anmälningsplikt så tycker jag att man inte bara sitter och tittar på om man vet om lidande. Utan man är obekväm och tjatar, anmäler och gör något. Ger det inget resultat så har man iaf försökt.
Jossan, jag tycker det är super att du tog hand om katterna. Det bevisar min poäng lite. Det var inte dina katter från början men de behövde ett nytt hem och du tog hand om dem.
Hade du inte tagit hand om dem utan bara suttit och ojjatdig över hur synd det var om dessa katter så, ja, då är det ungefär som hur folk gör med Elektra och Calypso nu.
Sara
Sen så för att förtydliga så har Ferretgirl inte tagit fram kullen med Calypso och Elektra. Det var en av hennes valpköpare och honan ska ha smitit och blivit befruktad under tiden. Sedan tog Ferretgirl hand om kullen.
Men visst, ansvaret är ändå hennes.
Sara
Ja det är ju konstigt då att dom inte har anmält henne för längesen men ojja sig på forum går bra. Och om det nu ansågs vara så illa, varför var det då ingen som tog dom därifrån ? Även om det är hennes ansvar så tar hon ju inget sånt (enligt er) med tanke på omständigheterna som inträffat, ni påstår att det inte är första gången, Hur VET ni det ? Har ni försökt hindra henne från att skaffa fler ?
Var inte meningen att dra upp detta igen men jag tycker det är dålig stil att sitta o grymta över de så här, istället för att ta det privat med henne.
Nu hoppas jag att det inte blir någon hetsjakt av det här.

#9 Tycker det är märkligt att du själv som var helt förstörd i förra tråden och satt och grät helt plötsligt tycker att det är helt ok. Du skrev t.om att om du fick bekräftat att det var sant så skulle du anmäla henne själv.
Men där ändrade du dig tydligen.
#10, ja det var en chock ja, jag har aldrig sagt att jag tycker det är okej, det är din egen uppfattning.
Jag menar bara på att man kan ta det privat med henne istället för att pajkasta. Och som sagt om det verkligen har pågått under lång tid och det inte är första gången varför har då ingen "åtgärdat" det för längesen ?
Enligt personer jag vet känner henne väl säger nämligen tvärtom och detta som hände var som sagt ett stort misstag och hon lider över det än idag, eller ni tror på att hon må bra över det ?
Jag tog reda på fakta istället för att hålla på som vissa av er och det fanns inget att anmärka.
Det är ju lika illa om man trampar ihjäl illern eller glömmer den på verandan eller vad som, det kallas oxå misstag även om det ena kan vara värre än det andra.

"Jag tog reda på fakta istället för att hålla på som vissa av er och det fanns inget att anmärka."
Självklart håller vänner och bekanta folk om ryggen.
Andra har fått reda på helt andra fakta tyvärr.
#11 att bryta mot lagen och INTE följa lagen om daglig tillsyn är ett lagbrott, ingen pajkastning. Att INTE följa lagen om minst 5 m2 i bur storlek är ett lagbrott, ingen pajkastning. Att ett djur dör, är oftast inte något man kan anklaga någon för, såvida man vidtagit nödvändiga åtgärder och tagit den til len veterinär, eller om den dog via en olycka, men att INTE upptäcka att djuret är dött på flera dagar, det är där det faktiskt blir riktigt illa.
#10 Tänk om folk hoppade på dig för du stängde in din iller i kylskåpet? :P

#14 Det får de jättegärna göra. Jag förtjänar det som hade henne där i 5 min. Jag skällde på mig själv för det.
Men å andra sidan kan man tycka att det är liiiite skillnad att stänga in sin iller i 5 min mot att låta sin iller ligga och självdö, kanske i plågor.
Och ÄNNU en gång ger du dig på mig personligen. Förstår fortfarande inte grejen, men kör på du.
#11 Vad kan vara mer korrekta fakta än de hon själv angett? Det är inte pajkastning, det är faktum.
Paulina
#14 hade ulrika stängt in sin ilelr i kylskåpet, och inte upptäckt det föräns flera dagar senare, ja då HOPPAS jag innerligt att folk hade hoppat på henne. Även det had evarit ett lagbrott
Snälla du, försök att se var problemet ligger, och inte bara slänga paj vilt omkring dig. En jäkla skillnad på om någon råkar trampa ihjäl en iller, stänga in den i ett kylskåp eller garderob och sedan upptäcka det. mot att låta en ilelr ligga instängd död i en bur i flera dagar INNAN det upptäcks. Det är inte det faktum att illern dog som egentligen är problemet, utan problemet är att ägaren inte tittade till sina djur dagligen, och att det därför dröjde flera dagar innan det upptäcktes. vilket än en gång är ett lagbrott
#17 Anmäl henne då! Har du gjort det?

#18 Preskriptionstiden mot brott mot djurskyddslagen är 2 år.
Och även ifall den tiden inte har gått ut ännu så är det tyvärr inte mycket de gör nu i efterhand.
Båda illararna som bodde olagligt under dåliga former är ju döda. Den ena självdog och den andra avlivades ju.
Finns ju inga bevis längre.
#15 Ger jag på mig? Fy så känslig man kan vara då! Det är här en öppen diskusion om alla kan diskutera i och jag ställde en fråga för jag trodde du skulle förstå principen.
#19 Vad är det då ni gnäller om?
Sen vill jag bara påpeka en liten sak: vad säger att ingen har anmält?
Det kanske man inte skyltar högt och långt med, men det behöver ju inte förta att man kan uttrycka sina personliga åsikter om det hela. Jag har ex. anmält några djuraffärer, men ändå "ojjat mig" över dem. Det ena behöver ju inte alltid utesluta det andra, eller hur?
Paulina
#20 fantastiskt att du kallar djurplågeri för gnäll! Det är precis sånt här som gör att djurplågeri existerar i den omfattning det dessvärre gör. Hoppas verklige inte att du själv skaffar djur någon dag säger jag bara

#20 Och ännu än gång hoppar du över andra som säger samma sak och riktar dig enbart till mig. Undrar om jag ska känna mig smickrad eller har jag fått en alldeles egen stalker?
#12, Håller bakom ryggen, hade det verkligen varit så som ni tror så hade dom inte accepterat sånt här de kan jag lova dig.
#13, Och du har anmält ? Om inte, varför ?

#24 Du väljer självklart vem du vill tro på. Vad du vill ställa dig bakom är helt upp till dig. Jag väljer tex att inte stödja farmare medans andra gör det. Helt upp till personen i fråga, självklart.
Men rykten är en sak, döda djur är en annan. Speciellt när ägaren själv har berättat det. Då kan det vare sig vara rykten, hörsägen, skitsnack, pajkastning eller någonting.
Helt omöjligt!
#19, Dålig ursäkt då ni uppenbarligen tror att hon vanvårdat sina djur under lång tid och påstår att det hänt fler ggr. Då har det ju funnits tid.
#21, Nähä så man kan inte stå för att man anmält men kasta påhopp går bra och skylta med ?
#22 Jag har haft många djur och ska aldrig sluta äga djur. Tror du verkligen att djurplågeri existerar för folk inte vill bråka? Redigerat av Medarbetare Sara
#23 Ännu en gång? HAHAHA Herregud. Har du förbjudit mig att diskutera med dig eller? ;)

#27 ÄNNU en gång läs #21
Du har ju verkligen ingen aning folk har gjort eller inte gjort. Eller hur?
#27 har jag sagt att jag anmält? Vart då någonstans om jag får fråga?
#28 HAHAHA yes.. jag är fullständigt tom i bollen…. och blivande djurskyddsinspektör…
#29 Jo det vet jag. Men jag tycker inte om att ni inte kan göra något åt det och inte sitta här som redigerat av Medarbetare och snacka skit.
#25, säger detsamma till dig,
Så man kan inte stå för att man anmält men kasta påhopp går bra och skylta med ?
#26, det var fortfarande ett stort misstag även om det gick illa,
#31 men vänta nu… sitter inte du också här och kastar skit…. gör inte det dig per automatik till samma sak som vi enligt dig är? ;)
#27 Det handlar inte om att stå för saker eller inte. Jag står för mina åsikter, men jag har inte gått till personliga påhopp alls. Jag har sagt vad jag tycker och argumenterat med andra i denna fråga. Vad skulle min ev. anmälan föra till diskussionen? Ingen har någon skyldighet att uppge allt, och jag kan ärligt talat inte förstå din reaktion Loveferrets, du skulle ju anmäla till "djurskyddsinstitutet" och kunde inte alls förstå, och krävde svar. Varför denna kovändning? Jag blir så besviken på människor som faktiskt inte klarar av att stå för sina handlingar och vänder kappor så det fladdrar i vinden.
Paulina
Hur kan en del ens sitta och säga att det handlar om ett "misstag"? Det är inte ett misstag, det är VANSKÖTSEL! Att ha ett djur, och inte se till att det mår bra är inte ett misstag, det är försummelse från ägarens sida och det är oförsvarbart.
#30, Jag svarade på Ulrikas inlägg,
som sagt, skylta med det på ett forum går bra men stå för en anmälan vågar ni inte.
Detta är meningslöst för vi kommer ingenstans så vi kan lägga ner detta oxå.
#34, Läs mina inlägg så kanske du förstår, det är ingen "kovändning", jag står för mina handlingar och tar konsekvenser av det, jag vänder inte kappan efter vinden,
Jo det handlar om att stå för det. "ingen har skyldighet att uppge allt", nähä så helt plötsligt är det omvänt, ni kallar det ju vanvård och att det har pågått länge och det är inte första gången (enligt er), då är det ju ett brott i allra högsta grad, borde det verkligen inte anmälas då ? Jag har inte sagt att just du kommit med påhopp eller liknanade men du håller ändock med övriga skribeneter.

Jag kallar det iallafall för kovändning om man ena sekunden förfasar sig och ska anmäla för att i andra sekunden ställa sig bakom vanvård.
"då är det ju ett brott i allra högsta grad, borde det verkligen inte anmälas då ?"
Vad är det som inte går in? VET du att ingen har anmält i och med att du fortsätter att hävda det?
Jag tror jag lämnar tråden till er som tycker att vanvård av djur är ok. Som håller människan bakom ryggen i alla lägen även ifall djuren får lida.
Vad kommer härnäst? Ja, ja, de är ju bara djur, de har ju inga känslor. De känner säkert inte smärta heller.
Vill man sträva bakåt och få till en djurhållning som andra sämre länder har så får det stå för er. Trodde Sverige hade kommit längre än så. Och trodde folk hade mer vett än så.
Men det kommer väl alltid att finnas människor som tycker att djur är lägre stående varelser utan rättigheter.
Jag är dock inte en av dem och kommer aldrig att bli!
#37 nu får du nog skilja på äpplen och päron… ser ingen i just den här tråden som sagt att det inte är första gången, eller att det pågått länge… gör du? samlings namnet "ER" känns lite väl opassande här..
#37 Ja, av det jag läst av dina inlägg så går du från att gråta och vara rent ut sagt förbannad över att det kunde hända. Sen tycker du att vi inte ska "hacka mer", sen så säger du att du fått fakta som säger tvärtom.
Min undran är ju hur du fått dessa faktan? Vad säger dessa fakta? Ferretgirl har själv skrivit; illern låg död en vecka, mina illrar bor i bur nattetid, och att vildmixarna bodde halva dagarna i bur utöver det. Detta är rena lagbrott. Så vad för fakta har du, som går emot vad som den berörda själv skrivit om?
Nej, det är inte omvänt någonstans, hur får du till det? Ja, många anser att det pågått ett längre tag, men hur kan du veta att det inte anmälts? Att det inte anmälts tidigare?
Oavsett om det anmälts en gång eller hundra, eller inte alls så handlar diskussionen inte om just det. Och nej, jag måste inte berätta om jag anmält, vad jag åt till frukost eller om jag föredrar lambi toapapper över coops egna. Det tillför inte diskussionen något.
Paulina
"Jag tror jag lämnar tråden till er som tycker att vanvård av djur är ok. Som håller människan bakom ryggen i alla lägen även ifall djuren får lida.
Vad kommer härnäst? Ja, ja, de är ju bara djur, de har ju inga känslor. De känner säkert inte smärta heller."
redigerat av Medarbetare Sara
#33 Nej, jag snackar inte skit. Jag är bara trött på en viss person som är omöjlig att diskutera med.
#41 nu tror jag bestämt att det kastas sten i glashus här. Det är hittills enbart du som har känt ett behov av att använda ett så moget språk som "tom i bollen", "gamla käringar", "Du har problem och borde söka hjälp"….
#38, jag har inte ställt mig bakom vanvård, det är ju ni själva som yttrar er om hur hon behandlat sina djur och att jag fortsätter hävda att ingen anmält är ju för att inga åtgrder har vidtagits. Det borde det ju ha gjort vid det här laget då eftersom det har pågått under en lägre tid. Jag har aldrig sagt att vanvård är okej så beskyll mig inte för det tack !! Se till att ändra på det då istället för att hacka på folk.
#39, Nä men i den andra tråden, läs dem.
#40, Nej för det hjälper inte att fortsätta att hacka på folk, ja jag har fått fakta som tyder på tvärtom, eftersom många av er slängde skit på henne så ansåg jag att det var bra, hon har hört/läst det och jag ansåg att man kunde lägga ner det. Så klart det heter "diskussionen handlar inte om det" nu.
#43 jag har läst dem.. och just därför frågar jag ju varför vi i den här tråden skall behöva stå till svars för vad andra har sagt? Och varför du använder ordet ER är för mig en gåta… vi är väl för jisse namn individer, även om vi nu råkar ha e åsikt som skiljer sig från din?
Så med andra ord har ferretgirl ljugit om det hon själv erkänt här inne? Eftersom du har fakta som bestrider det? Förstår jag det rätt?
Jag har enbart yttrat mig baserat på vad ferretgirl själv har skrivit här innan, inte baserat på något annat, och då förlitar jag mig på att även hon skrivit sanningen… men det stämmer alltså inte enligt dig?
#42 Jaså det tycker du?
Hur orkar ni egentligen? Bara lägg ner och försök att få den här sidan trevlig?
Undra hur dessa illerträffar är …
#45, illerträffarna är alldeles utomordentligt trevliga, tackar som frågar! Hur kan det inte vara trevligt att umgås med folk som månar om att våra djur ska ha det så bra som möjligt? :)

Varför är det så himla jobbigt att vi vill veta hur det kunde gå så här långt? Ett djur hos en person som är väldigt aktiv här har lidit och dött och glömts bort. Det är ett "misstag" som inte får hända. Jag fattar inte hur man kan sitta och försvara det om och om och om igen. Dessutom verkar det vara ok att en 17 åring sitter och kastar ur sig personangrepp.
Vi angrinper inte, vi vill bara veta hur det här kunde hända. Det och endast det. Vi utgår endast från saker hon själv skrivit och inget annat.
Det är ingen som hittar på saker utan vi ser endast till det ferretgirl SJÄLV har skrivit på forumet. Om nu någon sitter med fakta om at hon ljög då hon skrev att hon hittade henne efter en vecka så varför inte klämma fram med det.
"44, Detta är som sagt menigslöst att diskutera vidare på, jag kan komma med hur många olika svar/ argument jag vill men det fortsätter bara i all oändlighet. Det slutar ju aldrig.
#46 Jaa vad kul att det verka funka allafall :P
#47 Eftersom ni gör det på ett olämpligt sätt, ett lämpligt sätt är att fråga Ferretgirl PRIVAT via PM villket jag har nämnt många gånger.
Att inte se till sina djur dagligen är vanvård punkt slut. Att låta sjuka djur självdö är vanvård punkt slut.
Att be om en försklaring till hur det kan ha blivit så här är helt ok men det finns olika sätt att göra det på. När det nu är gjort på det sätt som det är gjort så lär vi inte få några svar. Hade man frågat i en mer sansad ton så kanske vi hade fått mer svar.
# 47 Jag har tagit bort det jag har hittat, har jag missat något får du gärna ge mig inläggnr så ska jag fixa det.
Sara
Loveferrets: Vad för andra fakta? Finns det något som gör att folk har missuppfattat allt och därför sitter och "kastar skit" med fel fakta så borde du väl gå ut med detta?
Okej, även om inte diskussionen handlar om detta så; jag har anmält Christel för flertalet punkter hon har brutit mot.
Nöjd nu? Jag står för det, en anmälan är en offentlig handling så du (och alla andra som känner för det) har rätt att begära ut den. Och jo, mitt namn står under den. Och jo, jag står för det. Jag har sett ett fel, jag har gjort vad jag kunnat - anmäla. Diskussion går ju inte eftersom personen i fråga inte vill svara och försvaras av två personer som knappast har insyn i hela fallet. "Vi" argumenterar med faktum, som Christels egna uttalanden, ingenting annat, för mer än så vet vi inte.
Paulina

Nu får det vara nog här. Jag tycker inte om att låsa trådar. Men om ni inte kan diskutera saken utan att bli otrevliga och ge varandra namn så kommer tråden låsas. Och då kommer alla i framöver rörande detta ämne också låsas. Och det vill jag verkligen inte.
Låt se vad har vi?
ferretgirl har själv uppgett att illern bor i bur under vissa timmar på dygnet.
En iller dör och ligger så pass länge innan den upptäcks att det kryper i liket.
Systern till den döda illern lever ihop med detta lik i flera dagar.
Detta är inte påhopp, detta är FAKTA. Det har sagts av ägaren till djuren öppet på forumet.
Detta i sin tur gör att medlemmarna här inne reagerar. Och blir upprörda. Och jag som illerägare och Sajtvärd här inne tackar min lyckliga stjärna över att det reageras mot detta. Alla med kärlek till djur vet att dagens lagar är alldeles för slappa. Och det som radats upp här ovan är klara lagbrott. Men vad som värre är så är det direkt vidrigt mot djuren och skulle aldrig någonsin ha fått inträffat.
Om medlemmarna inte blivit upprörda över detta hade jag slagit igen sidan och ansett att det var klart värdelös att ha ett forum för illerns bästa ska spridas. Att detta inte får upprepas någonstans under några omständigheter är ett måste. Och för att få fram att detta är inte bara olagligt utan dessutom rent vidrigt djurkärleksmässigt är ett måste. Så därför tillåter jag att det diskuteras om detta hemska som hänt. För kanske kan vi genom det göra så att det inte sker igen någonstans i vårat land.
Sedan hoppas och tror jag att det är som ferretgirl sade, hon lärde av sitt fel då och det gnager henne ännu. Och att det där aldrig kommer upprepas.
Men till slut vill jag be er alla hålla tråden så trevlig det går med tanke på ämnets vidriga natur. Sedan kan vi alla lägga ner om att anmäla ferretgirl för något som hänt för 2 år sedan.
Och jag vill också att ni tänker på att allt som skrivs ska ha en mening, att hjälpa blivande och nuvarande illerägare att inse att detta inte är okej. Men det är inte personangrepp heller.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Helt klart att detta fall handlar om vanvård och det finns ingen påhittad fakta eftersom ferretgirl själv berättat det då är det ju sann fakta. och har hon då suttit och ljugit ihop allting så är det ju hennes egen huvudvärk att folk blir arga och besviken på henne nu =(
# 51 Bra! Och bra att du skrev ditt namn! Det är inget att skämmas för att man anmäler, jag tycker man ska vara stolt för att man tar itu med något som man anser är fel.
Sara
#47, Men ta det då via pm, jag försvarar det inte, tycker bara att hon har hört tillärckligt och hon vet vad ni tycker nu.

#51 KANON =) Skriver man under en anmälan med sitt namn gårt oftast anmälningen längre än om man gör en anonym anmälan och det gäller ju alla områden som barnmisshandel eller liknande. Vet du vad som hände med din anmälan?
#56 det har du rätt i. Jag har aldrig gjort en anonym anmälan, utan alltid satt mitt namn på den,
Jag uppskattar att trådarna om detta ämne förblir öppna, och att vi tillåts diskutera det hela. Som faxlin säger är detta ett oerhört viktigt ämne, och tyvärr tror jag inte att det här är den enda gång det har hänt. vanvård av illrar pågår dagligen, inte bara utomlands utan även i sverige, och får man inte lov att prata om det, kan man inte heller göra något åt det eller se till så att det inte sker. Reagerar ingen, så tror jag dessvärre att många även inte ser det allvarliga i det hela
# 57 Man får reagera och diskutera, om man håller en någorlunda hövlig ton i det hela.
Att folk missköter sina djur är mycket upprörande men det gör inte att vi får lov att uppföra oss illa här.
Sara

#57: Exakt det jag menade. Att det måste få komma fram att det inte är okej, att det är något som är så vidrigt. Men att det inte får hända. Och att det inte är acepterat att det händer heller. oavsett hos vem det händer hos. Och det är livsviktigt för illrar överlag och alla djursorter att det märks att det finns de som kämpar för dem som själva inte kan tala. Det här är allvarligt, och det ska inte få ske. Och jag vet att det förekommer bland alla djursorter i sverige med att djur vanskötts. Men det måste vi alla hjälpas åt att arbeta emot.
Audiatur et altera pars
Tack Aviendha. Jag satt mer och mer och visste inte riktigt vad jag skulle tycka om tråden (om händelsen som jag har hört vet jag klart vad jag tycker om), #51 fick mig att må lite bra. Inte för att du eller någon annan ska behöva komma ut med anmälningar eller dylikt, men det är skönt att höra att det faktiskt finns folk som vågar stå upp och säga till/anmäla.
Att kolla till sina djur dagligen är ju det minsta man kan/ska/bör göra. Om man inte kan/orkar/vill göra detta borde man tänka över om man faktiskt ska ha just de djuren man har eller så många man har.
Jag kan ju själv erkänna att jag hittat ett självdött djur som burkamraterna börjat äta på, och det var det vidrigaste jag varit med om. Många djur är bra på att dölja att de är sjuka, och för en oerfaren kan det mycket väl vara svårt att se innan det är för sent. Men att inte upptäcka det samma dag tycker jag inte är försvarbart.
_No way! Yes way!
Jag vill bara tillägga att det finns en miljard olika fall av "misstag" och misskötsel som alla måste behandlas efter varje enskilt fall. Hade personen i fråga tex letat efter illern och trott den rymt ut och sedan hittat den död efter en vecka är det ett misstag. Då har hon gjort vad hon kunnat och letat efter illern och på så vis iaf försökt se till illern varje dag. Men detta var inget sådant fall. Det kan inte tas för ett misstag då hon tydigen inte kollade till illrarna som hon borde ha gjort.
Ferretlove: Jag vet inte vad du har hört och av vem, det "vi" baserar våra diskussioner på är alltså endast sådant som ferretgirl själv har skrivit om här inne på forumet. Vi har inte frågat folk runt omkring utan endast reagerat på sådant hon själv tagit upp och talat öppet om.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack Åsa för dina inlägg!
Jag tycker det är bra att det diskuteras så att sådant här inte sker igen.
Däremot tycker jag det är tragiskt att folk sitter och kastar skit på folk som bryr sig om djurens väl och ve.
För att inte prata om alla "tom i bollen", "gamla kärringar", "helt störd", "sök hjälp" som är populärt.
Det har absolut ingenting med djurhållning att göra.

Åsa, imponerad. Tackar.
Jag vet vart ni vill komma, vill ni även se mig som en djurplågare så gör det, jag orkar inte älta om detta mer. Er uppfattning av mina svar är tydligt att jag vill att djur ska vanvårdas så det var ju en himla tur att Simon fick ett nytt hem.
Jag har försökt förklara hur jag menar men tyvärr kan jag inte formulera mig rätt även om jag försökt formulera mig på ett konstruktivt och sakligt sätt. Jag hoppar av tråden nu så kan ni diskutera ifred.

#50, #41 är fint det med ;)
#64 jag ser faktiskt inte att du har försökt att förklara dig en enda gång. jag och flera har bett dig göra det flera gånger, och berätta vad det är för infromation du fått som skiljer sig från ferretgirls egna uttalande, men inte fått svar på det. har frågat om ferretgirl ljuger eftersom det du baserar din nya tro på inte verkar stämma överens med det hon själv sagt,inget svar. jag har även frågat varför du inte ser oss som individer men som en enhet, men inte heller fått svar
enda svaret jag fick var: "44, Detta är som sagt menigslöst att diskutera vidare på, jag kan komma med hur många olika svar/ argument jag vill men det fortsätter bara i all oändlighet. Det slutar ju aldrig."
#64 ingen som sagt eller ens antytt att du skulle vara en djurplågare. Bara att du försvarar en person genom vad du hört från hennes vänner (?) medans vi grundar det vi skriver på hennes egna uttalanden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#66, Det hjälper inte att slänga en massa påhopp utan man kan ta det med personen ifråga i så fall. Hon lider mycket över detta o det blir inte bättre av att det startas trådar om henne av de. Även om detta är jävligt illa så går det inte att göra ogjort. Hon vanvårdar inte sina djur, det har hänt EN gång. Visst en gång för mycket men hon vet det vid det här laget.
Förklaringen till varför inget har hänt med anmälan är pågrund av att det helt enkelt inte fanns nått att anmärka. Det fanns/finns inga bevis på att hon skulle missköta sina djur, förstår ni inte nu vad jag menar så får det vara så.

#68 Förstår du att flera av hennes djur självdött för att hon inte tagit dem till veterinären? Hon har själv lagt ut många trådar om det. Förstår du att vi önskar förstå hur hon tänker så att det slipper hända fler djur? Vi har kommit överens om att det här var vanvård, så hur är det påhopp på henne? Hon har själv tagit upp ALLT.
#68, hänt en gång? Hon har sina djur i burar på nätterna, och ett flertal (minst 3 illrar) har självdött i hennes hem. Är inte det vanvård????

#68 tror jag förstår lite hur du tänker men då undrar jag bara hur just DU kan veta att detta bara hänt 1 gång hemma hos denna person?
#69, Men skicka henne pm då.
#70, Ja men det finns ju en orsak till VARFÖR hon har dom i burar på nätterna. Är det vanvård för att illrar dör hemma ?
precis som sarah säger.. vi hänvisar bara till saker som ferretgirl själv skrivit på forumet. en annan aspekt på vanvård är att valpar stödmatas från dag ett om de är fler än 7 i kullen, TROTTS att honan har mjölk. detta gör så att honan producerar mindre näringsrik mjölk, och i förlägningen så leder detta till att valparna blir undernärda, vilket tydligt märktes på derad vikt och tillväxt i valptrådarna. (och även detta har ferretgirl själv berättat om i trådar här) så nej, jag är tveksam till om incidenten med calypso verkligen blivit igenomtänkt och åtgärder vidtagits för att förbättra välfärden hos djuren.
#71, Tack jag känner henne privat och dels vet jag flera som känner henne väl oxå.
#72, orsak??? Rädsla för brand?? Tyvärr, det är ingen orsak för att ha dom instängda i en liten bur. Jag är också rädd för att det ska börja brinna mitt i natten, men det ger mig ingen ursäkt att stänga in mina älsklingar i en bur. Och JA, iller efter iller efter iller "dör i hennes famn" en iller i dagsläget dör inte av "hög ålder, enligt hennes förklaring" sådär, det är något mer som ligger bakom men ändå har varken veterinärbesök eller obduktioner gjorts!!!

#74 men om du känner henne såväl hur kunde du då reagera som du gjorde i förra tråden? Om du känner henne borde du ju ha vetat om detta mycket tidigare…
# 65 fixat.
Sara
#76, för de visste jag inte.

Loveferret… titta igenom gamla trådar under Älskad saknad men aldrig glömd. Läs Ferretgirls trådar där hennes illrar dött. Räkna hur många som dött hemma och inte fått veterinärvård. Det är ett antal.Och om du känner henne privat…, som ferretcrow säger, varför reagerade du som du gjorde i första tråden?
Läs trådarna om hur hon sköter sina illrar och valpar…
#68 Min anmälan har inte ens hunnits gås igenom än om jag får gissa, jag anmälde i samband med denna "bekännelse" om Calypsos död. (Jag kommer inte heller få veta något såtillvida jag inte följer upp anmälan själv)
Tidigare anmälan har jag inte gjort, men även om det fanns något att anmärka på så lär inte det komma fram här, såtillvida inte Christel själv sriver om det, och då berättar allt som står i protokollen. Anars kan ingen veta, såtillvida ingen begär ut handlingar, och det antar jag att du inte har gjort eftersom du inte ens känner till namnet på berörd myndighet. Du kan inte med säkerhet veta något om det med andra ord.
Paulina
Att ni orkar, ta det med vederbörande istället o sätt dit henne med en gång, det är ju det ni vill, så gör de, ju fler anmälningar som kommer in desto bättre. Är det verkligen vanvård så kommer det oxå leda till att hon inte får ha fler djur någonsin. Kopiera alla hennes trådar och skicka in dom.
#81 tyvärr är det inte så enkelt. Ärenden mot privat personer är dessvärre inte särskilt prioriterade, dessutom kräver de bevis, och ja, det som sker på internetforum är sällan bevisgrundande i egentlig mening. och saker som hänt tidigare är svåra att bevisa, och sist men inte minst, de flesta djurskyddsinspektörer i dagsläget har inte relevant utbildning, då det programmet vi läser är såpass nytt (fösrta examinerade 2008), så när det kommer till ärenden med ovanligare djur är lagstiftningen oftast inte särskilt bekant för de inspektörerna. Vet däremot inte hur det fungerar i praktiken nu när ansvaret lagts över på landstinget

#80 okej trode du gjort en anmälan för 2 år sedan. men otroligt bra att det är anmält nu. vare sig det händer något eller inte så är det noterat. och beviset har dom ju här att hon själv erkänt det.
#82 det går ju att bevisa mer än vad man tror om det som skrivs på internet, men som du säger så spelar det ju ingen roll om en kontrollant åker dit eller inte för dom ringer ju och bokar tid med mera det vet vi ju i tidigare fall =(
#82, Nä för det finns inget att anmärka på. Hade hon vanvårdat alla sina illrar hade hon inte haft iller idag.
#84, jahaja, om en person har x antal illrar men bara vanvårdar 1 så räknas det inte???? Bra att vets.

Folk som vanvårdar djur får oftast inte djurförbud. De får tillsägelser eller böter. Men djurförbud, väldigt väldigt sällan och som jag förstått det endast då det varit upprepade gånger. Sen är det bara för vederbörande och flytta då ett djurförbud bara gäller i den kommunen där det utfärdats.
#83, Om dom misstänker vanvård så ringer dom inte och bokar tid. Finns säkert dom som ringer oxå men jag vet några fall där det verkligen varit vanvård och dom har i alla fall inte ringt innan. Dom åker dit på olika tider och flera ggr.
#87 det beror helt på inspektören, men de flesta brukar informera om att det kommer innan. Och som sarah säger, det krävs oerhört mycket för att få djurförbud… så det är faktiskt inget som ens är aktuellt i det här läget om jag skall vara ärlig.

#84 Jag är jättenyfiken på vad du baserar dina fakta på.
Och tyvärr krävs det mycket mer än några döda illrar i ett hörn för att få djurförbud. Folk som har haft flockar med döda och döende katter får det ju knappt.
Att hävda att bara för att en person inte har djurförbud så är allting frid och fröjd är ju lite mycket kanske. Det finns väl ett ganska stort spann däremellan. Hoppas jag för alla djurens skull iallafall.
#85, ta det inte så bokstavligen men ett flertal då.
#86, Inte ens det har hon fått och ändå har det upprepats.
En stor eloge till Avi som har gjort en anmälan. Går det inte att skriva ut hennes egna trådar och bifoga i anmälan? det styrker din berättelse?
Jag tycker att det är fantastiskt att folk reagerar och gör något åt det här. Det kanske behövs en artikel som enkelt beskriver hur man gör en anmälan?
Det kanske skulle leda till att fler "aktivt" vågar kämpa för husdjurens rätt.

#83: Då är det otroligt dåliga djurskyddsinspektörer. Ett besök från dem ska ske utan förvarning, så har det varit här. De har stått och ringt/knackat på dörren bara.
Audiatur et altera pars

#91 kanon ide =) Vart man ska vända sig med en anmälan vore kanon att ha en artikel om.
#89, Flera med mig känner henne väl och har även varit hemma hos henne många ggr, men nu kommer ni väl bara att säga "ni ser inte vad som sker när man vänt klacken", nä men det vet vi inte med er andra heller, förstår ni, detta kan hålla på hur länge som helst för det kvittar vad jag säger.
#91 Already done ;)
Paulina
#93 Det hör inte detta forum till, men förhoppningsvis dyker ett forum för det upp inom kort med ;) Men; man vänder sig till länsstyrelsen där brottet ägt rum för att anmäla.
Paulina

#93: Mycket bra. Ska sätta mig efter julen och snickra på en sådan. För det är viktigt att få fram till folk hur man gör på ett lätt förstått sätt.
Audiatur et altera pars

#92 jo det tycker jag oxå. Och sedan kan det komma en inspektör som inte ens kan ett jota om djuret =( och det hjälper ju absolute inte.
#97 jo det skulle som sagt vara kanon och inte bara bra för att hjälpa illrar i fara utan även andra djurslag =)

#98: Här är de pålästa i alla fall. De kunde lagen så bra så jag fick banner för att jag inte hade hö till mina. Men det är klart, de lär följa lagen, även om hö inte är poppis hos mina. Men det är otrolgit viktigt att man är påläst som inspektör anser jag, och det då på alla djurslag, annars får de anställa fler så det skickas ut de som är bäst på vissa djurslag. Här lånade de in experter från andra komuner förrut när det gällde djur de inte kunde. Så det finns lösningar, bara de vill.
Och självklart kommer artikeln vara skriven så att den kan ge information rörande alla djurslag. För det är viktigt oavsett djurslag.
Audiatur et altera pars
Annars så står det att de ska ha hö i L80, och att bara läsa den rakt av borde vem som hellst kunna göra. Sen finns det ju tom dem som inte ens har läst på lagen innan eller har med den ut vid kontrollerna..
Paulina

#99 jo hyra in folk som kan är ju det bästa om kommunens egna personal inte håller måttet men vissa kommuner är tyvärr för lata och för snåla. Min kompis blev anmälda av att deras hästar gick på lösdrift utan vindskydd och vatten med mera och då ringde inspektörerna för dom hittade inte dit så dom ville ha vägbeskrivning. Men det var någon som inte kunde något som anmält då det står en stor lösdrift mitt i hagen med plats för ca 7 hästar och sedan är hagen även dragen ut i våran å som rinner här. haha

#100: haha, ja men det var ju det jag skrev. Att de kunde lagen, därför kunde de banna mig för avsaknaden av hö. :-)
#101: haha, ja men sådana anmälningar finns det gott om. Men för sjutton en gång för mycket är bättreän en gång för lite.
Audiatur et altera pars

#102 jo det är så sant så. men det var ju även en anmälan som var anonym. men sedan kom det fram vem det var och personen hade anmält bara för att min kompis inte hjälpte dom rida in deras häst =/
#100 o #102
Taget från DFS 2005:8 L80 så står det faktiskt i kapitel 7 §7 (får väl hoppas det inte kommit nått nyare ;-)
"7 § Bomaterialet ska ha långa strukturer så att det kan flätas samman."
och i de almänna råden står det
Allmänna råd till 7 kap. 7 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt.
Det där "bör" och "dyligt" öppnar en del så länge materialet har långa strukturer och kan flätas samman som t.ex. hö och halm. Garnstumpar, fleese remsor och det mesta annat som också är flätbart borde funka.
Bogey är inte mycket för att bädda men när vi hade Bogey's syster Birdie här ett tag, så var lortiga strumpor och T-shirtar m.m väldigt populära att dra in under varvattenberedaren och bädda med. Blev ett riktigt illernäste där efter ett litet tag.
Hö och halm skulle aldrig funka här p.g.a. allergier.
EDIT: Länk till djurskyddlagen och lista på "alla" tillhörande föreskrifter ifall nån är intresserad
#104 du har helt rätt. Meningen är ju att illern ska kunna boa med det, och bör och dylikt ger precis som du säger fritt spelrum. Här hemma har jag hö och strimlat papper i en grävlåda, men ja, fleecefiltarna är såklart favoriterna ändå ;)sedan är även lagen vinklad ur ett farm/hålla illern ute perspektiv, och detta står med för att förhindra att illern ligger i en tomlåda.
#94 Det är ju fortfarande ingen som påstår sig ha sett saker som är fruktansvärda där- ingen mer än ferretgirl själv. Fortfarande är det hon själv som skrivit och berättat om alla dessa händelser här inne på iFokus! Så vad är det alla dessa vänner och bekanta kan styrka? Att illrarna mår bra mellan varven? Jag tror inte heller att hennes illrar mår dåligt när allt är som vanligt där, men enligt hennes egna uppgifter så har en iller självdött och glömts bort en vecka och andra illrar som varit sjuka och "gamla" har inte fått somna in hos veterinär utan hon har hellre behållt dom hemma för att självdö… Plus detta med stödmatning av valparna. okunskap är ju även det något som kan leda till lidande hos djuren. Där hade hon stor chans att ta till sig vad som sades så att modern själv kunde ta hand om valparna så dom inte blev undernärda, men hon valde att stänga öronen och inte lyssna på goda råd som var till hennes djurs fördel.
hennes vänner och bekanta kanske inte tycker att det är vanvård när ett djur legat död en vecka utan tillsyn eller att djur gått utan veterinärvård och istället självdött i hemmet. Då förstår jag om hennes vänner är helt oförstående till det som sker här.
Jag har personligen höjt ögonbrynet mer än en gång när jag läst det ferretgisl själv har skrivit om sina djur. och jag har varit långt ifrån ensam att göra det… Varför har då ingen reagerat så starkt förrän nu?
läser man de gamla trådarna ser man att många har reagerat. Men för ferretgirls skull så har många trott på förbättring och den mänskliga faktorn! Alla vi som sitter och klagar över hennes sätt att ta hand om sina djur har tagit det "varsamt" med henne i flera år- Men detta var alltså droppen!
Så att kalla detta mobbning eller påstå att vi är som gamar som är ute efter henne stämmer ju inte helt då vi är många som haft överseende i flera år och försökt få henne att inse sina egna "misstag" genom att inte ta illrarna till veterinär när de varit döende eller börja stödmata valparna så tidigt att de istället blir undernärda!
Att det kommer upp till ytan nu är verkligen i senaste laget! Förstå hur länge folk har varit överseende med det som sker där när något viker från det normala. om ingen ska reagera efter så många "misstag", inte ens när en iller legat död en vecka, när ska man då göra det?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Precis. Vi har varit väldigt snälla och förstående. Tills nu då det blev för mycket. Själv skulle jag säga att hon är den mest okunniga uppfödaren som verkar i sverige. Men, okunnighet är det ingen som anmält för, istället försökt berätta och förklara. Det här var bara för mycket.
#104 Håller med dig, jag kan lagen ;) Som en parantes kan jag nämna att jag mailade SJV om just detta, och konstaterade att mina föredrog fleecefiltar. Jag skulle ändå ha hö (verkar vara det första de tänker på) även om de inte boade i det och de tyckte att jag hade konstiga illrar som gillade filtar att boa i. Tycker det visar på deras kunskap och inställning till illern.
Paulina
#106, Så man har avvaktat att anmäla i alla år på grund av att ni trott att hon skulle inse sina misstag ? Så under tiden så "lät" ni djuren bli lidande. Så ni tror på fullt allvar att den som vanvårdar sina djur helt plötsligt bara ska "vakna upp" av sig själv ? Kanske tur i oturen då att det som hände, nu hände, annars hade ju ännu fler av hennes illrar blivit lidande i flera år till.
#109 I de allra flesta fall så handlar det faktiskt om ren okunskap. Folk kör mot enkelriktat för att de missat skylten och andra håller iller i bur för att de trodde att det var så man gjorde.
Och ja, många "vaknar upp" om det felaktiga påpekas för dem. Allt är inte svart och vitt. Att anmäla för fel kost är skitsvårt. Lagmässigt står att djuren ska få en god och näringsriktigt sammansatt kost, men ärligt talat kan man ju tom argumentera för att friskies skulle vara det.
Paulina
#110, Så med andra ord lät ni själva hennes djur få lida i alla år även om ni visste vad som försigick,
Den som vanvårdar djur brukar inte "vakna upp" , dom tror själva dom gör rätt även om dom får annat påpekat.
#111: Det är väl inte det som det handlar om. Det handlar om att ha ren FAKTA.
Nu finns det fakta om just vad som har hänt så jag förstår inte vad du dividerar om.
Du ville själv anmäla henne när du läste tråden om illern och var så anti henne medans nu har du vänt och sitter och försvarar henne? Eller har jag fel?
Det här kommer vara ända kommentaren jag skriver, men hur kan man försvara någon som har låtit sitt djur självdö och sen inte upptäcka det på så pass lång tid att det börjat finnas likmaskar i illerns kropp.
Det ger mig rysningar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#111 tycker fortfarande att det är fascinerande hur du helt kan ha bytt åsikt… i den andra tråden var du vansinnig. skulle anmäla både hit och dit osv osv. Vad har förändrats? fakta om vad som hände kvarstår, efter ferretgirls egna uppgifter. Men ja, det är uppenbarligen inte lätt att få en förebild krossad, men jag kan fortfarande inte förstå att man oavsett kan försvara djurplågeri. och nu sedan lägga detta på vårat ansvar? Att det var så illa att djur självdog och blev liggandes trodde nog ingen av oss. ferretgirl har blivit ifrågasatt i tidigare trådar om sitt agerande i övriga ärenden, och ja, personligen har jag faktiskt hoppats och trott att det har tagits till sig. För att göra en anmälan behöver man ha en god grund till att göra det också, det krävs även att man kan bevisa det. En djurskyddsinspektör som åker hem till en illerägare som har sina djur i bur, kommer inte att ge nedslag på att illrarna sitter i bur, tyvärr, den kollen på lagen har de flesta ännu inte (men lugn, det kommer), vet flertalet illerägare, som haft besök av inspektör där illrarna har suttit i bur som absolut inte varit 5 m2, och ja, de har inte fått nedslag på det överhuvudtaget. Så fram tills djurskyddsinspektörerna får bättre utbildning samt kännedom om L80 och vad som gäller för iller är det ingen större mening att skicka hem dem till någon för att de har sina djur i bur, såvida de inte har nätgolv, eller är orimligt små eller osanitära. och oavsett, skulle man ändå få nedslag på det, så händer inte så mycket mer än att de kommer på en kontrollinspektion längre fram. En nackdel med att göra en sådan amälan, där utfallet blir som jag beskriver är att personen då får vatten på sin kran och lugnt kan bedyra för alla och envar att de minsan haft inspektör på plats som inte hade något att anmärka på, även om vi andra vet att det ÄR 5 m2 som gäller, och att djuren antagligen inte har det optimalt, så personen ifråga kan istället använda anmälan som ett sätt att proklamera sig själv som en bra djurägare istället. med andra ord ger det motsatt effekt.
Där man kan förvänta sig ett något hårdare utfall är de fall där de sker uppenbar vanvård eller djurplågeri, men ja, även där krävs stark bevisföring, vilket inte är lätt. Vet även att väldigt många inspektörer tar hänsyn till perosonliga omständigheter när de bedömer olika situationer.
#112, Det är inte REN fakta det som angivits på internet. Jag ska förklara en sista gång.
Det jag argumenterar om är att vissa vill ha det till att hon alltid har vanvårdat sina djur och att det dessutom pågått i flera år och så är inte fallet och detta fallet vi pratar om är naturligtvis fruktansvärt och ska inte få förekomma men nu har det hänt och hon lider oxå över det. Vissa söker korrekta svar om varför och hur det kunde hända och jag tyckte då att man skulle ta det via pm för att undvika hetsjakt.
#114 hur vet DU att det inte är fallet? Du är ny härinne på iFokus, och har således med största sanolikhet inte läst alla trådar som skrivits sedan illerifokus start… med andra ord har du nog inte läst de trådarna vi pratar om heller.
Hmm så om jag sparkar ihjäl en hund, eller glömmer att mata mina illrar på en vecka för att jag är trött eller ledsen eller vad det nu må vara, och de sedan dör av det, men jag sedan är oerhört ledsen för det som hänt och lider av det, innebär det då att det inte var vanvård? innebär det då att det aldrig skett?
#113, Nej jag har fortfarande inte bytt åsikt, sluta o vrid på allting jag skriver ! Jo ni är själva delaktiga till att hon vanvårdar sina djur OM hon skulle göra det. Ni har haft flera år på er att anmäla henne för div ting o har ni nu anmält o det inte lett nån vart, då har det helt enkelt inte setts som vanvård. Jag påstår härmed inte att det är lätt men om inte de hjälpt får man kanske hämta dom i så fall så dom kommer därifrån, möjligt man "kidnappat" då men då e djuren ju i säkerhet i alla fall. De funkar säkerligen inte så heller men visst gör man ALLT för djuren o mer därtill….
#115, Som sagt du vrider ju på allt jag säger. Nej jag menar inte så o bara för att jag e ""ny" så vet jag inget. Vilken inställning.
#116 läs mitt inlägg igen… jag läser till att bli djurskyddsinspektör för tillfället, vilket även innebär att jag har liiite koll på vad som händer med en anmälan, och vet alltså hur tandlös lagen är. och nej, man kan inte bara sitta och kasta anmälningar åt höger och vänster så fort man tycker att någon behandlar sitt djur fel baserat på vad som skrivs på forum. Såtillvida det inte handlar om ren skär vanvård, som i det här fallet. Skulle det vara så hade jag lika gärna kunnat anmäla dig varje gång du ställde frågor om saker du inte visste om simon, för okunskap, eller nisse för att han frågar om hans iller behöver åka till veterinären när den blöder, eller mig själv, för att ha gett min första iller ett torrfoder som höll på att ta livet av henne för att jag inte visste bättre. Är det rätt sätt att bemöta sådant? Ja, vi anmäler folk så fort de framgår att de inte har expertkunskap i att ta hand om sina djur! Nej, i första hand så försöker man istället hjälpa personen genom att ge tips och råd, eller ifrågasätta eller komma med fakta om varför det personen gör är fel. Om personen sedan tar till sig detta eller ej, kan vi omöjligt veta, utan bara hoppas.
#117 jag vrider inte på något du säger överhuvudtaget…. om du läser det jag skriver. Och jag refererar till att du är ny, för att få fram att du faktiskt inte vet vad som skrivits i trådar tidigare här inne, sedan iFokus start 2006. Det är inget fel i att vara ny, utan bara det att du faktiskt inte kan veta vad som stått tidigare, såvida du inte läst igenom alla gamla trådar som finns här?
Och hur i hela helskotta kan vi vara delaktiga i vanvård??! Har någon av oss vart där och skadat djuren? Sett till att försumma dem? Jag blir aldeles mållös….
Ansvaret för att sköta djuren kan inte ligga på andra, för att de anmäler eller inte. Det ligger på ägaren, i alla situationer!
Ditt resonemang gör mig nästan mörkrädd..
Paulina
Men jisses, Om man känner till vanvård o inte anmäler de så är man delvis medskyldig. Samma sak som brott, om man vet allting om det o inte anmäler de då kan man bli dömd för medskyldig. Det är moraliskt fel att känna till nått som är galet o inte göra nått åt de. Man kanske inte kan göra så mycke men de som är möjligt att göra gör man. Pågrund av att ni beskyller henne för att vanvårda djuren så är ni ju delaktiga eftersom ingen gått vidare med de, o en person som behandlar djur så har inget vett, förstår ni inte det ????? Dom lär aldrig fatta att dom gör fel…. så att gå o tro att dom ska "vakna till" förlänger ju bara djurens lidande…. Bara för att anmälan inte leder nånstans betyder inte att man ska skita i de, men det är nämligen så, dom ser inte att hon vanvårdat sina djur så som ni vill påstå och jag behöver inte läsa hennes trådar för det.
Det är ett faktum att de allra flesta som vanvårdar eller missköter gör det pga bristande kunnskap eller insikt. Våra tips, och ifrågasättanden har vart för att hjälpa djuren, så vi har inte bara skitit i det hela. Och vad kan du veta om hon blivit anmäld innan?
Snart är vi väl medskyldiga för dina tidigare illrars sjukdomar med?
Nej för om du läste de gamla trådarna och besatt kunskapen så kanske du skulle inse att hon faktiskt inte vart världens bästa illerägare…
Paulina
#121: Jag som lovad mig själv att bara skriva en gång. Orkar egentligen inte skriva pga att jag har opererat bort mina halsmandlar igår men du gör mig mållös.
Men anser du inte att kidnappning av djur är ett brott? Du skrev själv i inlägg 116 citat:
Jag påstår härmed inte att det är lätt men om inte de hjälpt får man kanske hämta dom i så fall så dom kommer därifrån, möjligt man "kidnappat" då men då e djuren ju i säkerhet i alla fall.
Du uppmanar ju i ditt inlägg att man ska begå ett brott, som i sig är olagligt.
Jag ser inte att det är rätt att Kidnappa någons djur som du skriver att man ska göra. Och skulle jag göra det skulle jag begå ett brott.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det kommer knappast att gå som vanvård i lagens ögon att man ger sina illrr fel mat etc.
Kan du inte bara berätta vad du vet som går emot ferretgirl, eller lägga ner den här diskussionen.
Det hör sig inte hit VARFÖR dom behandlar dom illa, det sker oavsett vad som än "ligger bakom". Att bara ge tips o ifrågasättande för sånna här saker i flera år hjälper inte djuren.
Att du lägger in att jag skulle beskylla er för att vara medskyldiga till mina illrars sjukdom får stå för dig.
Det finns INGEN som är perfekt eller bättre än nån annan.
#125 nej, men det finns dem som inte låter sina djur ligga döda i flera dagar. Det finns även dem som tar till sig av de folk säger, och ändrar på hur de behandlar sina djur. Vare sig du vill tro det eller ej. Det handlar inte om att vara perfekt eller bättre än andra, det handlar om att ta på sig det ansvar som anskaffande utav djur innebär.
#123, okej de var väl att ta i, håller faktiskt med dig där även om Jag gjorde de en gång för många år sen men dom vart tacksamma för att djuret det handlade om kom därifrån.
#124, okej Jag väljer det sistnämnda så jag ska lägga ner diskussionen för att jag hävdar annorlunda. Så intressant. Men visst de gör jag gärna. Ha en bra dag o pussa era små från mig
#126, Jag svarade på en annans inlägg därmed kommer du in o havrerar direkt,. jag har aldrig sagt att folk inte tar till sig vad som sägs men om det handlar om någon som vanvårdar sina djur, då lyssnar dom inte, Tro det eller ej men dom fattar liksom inte det.
#128 då är det bra om du hänvisar till det inlägger du svarar på ;) Jag kan säga som så, att jag var INTE medveten om hur illa situationen var hos ferretgirl och DÄRFÖR har jag inte gjort något åt situationen mer än att ifrågasätta och ge tips härinne. Trodde faktiskt att en vuxen människa, och dessutom uppfödare (som jag f.ö har valp ifrån) hade förmågan att ta hand om sina djur. Och nej, jag har aldrig tvivlat på att ferretgirl tycker om sina djur, det vet jag att hon gör (ja förutom electra och calypso som helt uppenbart inte hade samma värde, med tanke på hur lite de omnämndes). men okunskap kan många gånger leda till att djuren får det sämre… betydligt sämre.
#125 Liksom det får stå för dig att du anser oss forummedlemar att vara medskyldiga och ansvariga för att en person har vanvårdat sina illrar. För hon är ju uppenbarligen inte ensam om det ansvaret.
#128 Där har du fel. Jag och sarae UTBILDAS av bla djurskyddsinspektörer, vi har haft flera föreläsare från jordbruksverket (de som skriver djurskyddslagarna) och de menar att i de allra flesta fall beror det inte alls på illvilja, utan på bristande kunnskap. Tro det eller ej, det är vad de som arbetar med detta säger.
Paulina
"129, Ursäkta att jag råkade glömma de men läser man samtliga inlägg så ser man ju vart det är riktat. Nu heter det att man inte var medveten, nyss blev det ju sagt att man skulle läsa alla hennes trådar genom åren för då fick jag verkligen veta. Men okej då behöver jag ju inte läsa dom då för man blir ju inte medveten om det ändå.
Sen heter det, har man ingen kunskap alls så blir de per automatik vanvård oxå, har du även valp ifrån henne så är det verkligen konstigt att du inte är medveten om situationen för visst har ni haft kontakt då.
Ingen som vanvårdar sina djur är vuxen nånstans så kan dom föda upp hur många ggr som helst. Har inte med det att göra. Ursäkta mig nu men du kommer faktiskt med dåliga argument.
Sist men inte minst så kan jag tala om att hon visst gillade Calypso o Electra, bara för dom inte har nämnts så mycke så betyder de inte att man inte älskar sina djur. Som vissa brukar säga, det ena utesluter inte det andra.
Jag tycker ni skyller ifrån er hela tiden o vrider på allting o för den delen skulle jag lägga ner detta så nu gör jag de.
#131 haha vem är det som vrider på saker nu? jag skrev medveten om hur illa situationen var… jag var alltså inte medveten om att illrar låg döda i flera dagar. det är det jag syftar på, inget annat. Och jo, jag rekommenderar fortfarande att du läser andra trådar, eller hemsidan där det står om sista illern som dig…
Det är väl ingen som sagt att okunskap leder till vanvård per automatik? Vi har konstaterat att det kan leda till sämre välfärd hos djuren, och som aviendha nämner är det även ett av de vanligaste skälen bakom just vanvårdsfall, inte illvilja.
Yes., jag köpte en valp av ferretgirl i 2004. Min första valp, och nej, jag hade inte nog med erfarenhet då för att avgöra särkilt mycket alls då, tyckte illermänniskor överlag var underliga, men det fanns vad jag kunde avgöra inga tecken på vanvård då, tror fortfarande inte att illrar medvetet vanvårdats. Men den oerhörda kunskapsbristen har gjort att djur har fått lida. Jag fattade fel beslut i val av uppfödare, köpte en valp på impuls. en valp som gav mig ett rent helvete i 2 år, och trotts försök fick jag faktiskt ingen support från uppfödaren överhuvudtaget. jag funderade kring om min valp var döv, psykiskt störd, sjuk, ja tog henne till veterinären, övervägde avlivning, ja allt, för att ta reda på varför hon var som hon var. Och som sagt, detta utan något stöd av uppfödaren. Hon är idag snart 6 år, och fortfarand einte ett dugg som hon ska för övrigt.
Och som tidigare nämnts: bara för att djur vanvårdas betyder inte det att man inte tycker om sina djur. Oftast är det faktiskt tvärt om. Man kan älska sitt djur till döds… något som faktiskt är mycket vanligt för övrigt . Djursamlare tex. hundratals djur som lever under miserabla förhållanden. De djuren hamnadeinte där för att perosnen i fråga hatade djur. Tvärt om, personen älskade djur så mycket att de ville hjälpa alla djur… men ja, det går inte och snart blir situatuonen övermäktig. Samma sak med anthropomorphism… det ger många gånger en oerhört försämrad välfärd, det finns dem som förmänskligar sina djur så mycket att d eger dem mänskliga känslor, te.x som att inte ta ett svårt sjukt djur till veterinären, för att den stackarn tycker att det är obehagligt med veterinärer, reslutat: djuret självdör i plågor. exemplen kan bli många. Så nej, mina argument är inte dåliga, jag råkar faktiskt veta en hel del om vad jag talar om. Däremot kasnke du borde se över dina egna.
När en människa visar upp alla sina illrar vid varje chans som ges, i andra människors bildtrådar, trycker upp tröjor, muggar, skapar grattis trådar där alla illrarna, inklusive dem som inte finns mer, dem som inte ens ägs av personen osv, nämns, men aldrig de här två töserna såvida någon annan inte poängterar det i tråden.. ja det ger iaf mig intrycket att de inte har samma betydelse. Nej, det är inget krav att älska sina djur lika, men ja, när man gratulerar en hel kull, borde även de få vara med.
Skyller ifrån oss? skyller ifrån oss vadå? den enda jag ser som skyller ifrån någon någonting i den här tråden är faktiskt du.
#132, Okej, du får sista ordet så du är fri nu, sov gott 
Loveferrets: Så i början av tråden ifrågasätts i stort sett bara vårat sätt att behandla ferretgirl- illern som legat död i flera dagar ska det inte diskuteras öppet om då det egentligen är ferretgirl det är synd om.
När jag då skriver ett långt inlägg om hur vi faktiskt har försökt hjälpa ferretgirl att förstå att det hon gör inte är bra för djuren så får vi skit för det för då är vi plötsligt att beskylla för illrarnas lidande.
DÅ är det plötsligt synd om illern/illrarna och att VI inte gjort tillräckligt för dom.. *Phu*
Jag måste säga att du vrider och vänder duktigt på det för att aldrig bli nöjd med något som skrivs av "fel personer" i denna tråd…
Jag förstår om du tycker det är jobbigt för att Ferretgirl mår dåligt och att hon är din vän. Förstår om det känns ännu jobbigare nu när du verkar ha mycket kontakt med hennes övriga vänner som tycker att hon sköter sina djur exemplariskt. Men som sagt- många här inne som kämpat för att hjälpa ferretgirl med hennes "problem", ska nu samma personer anklagas för någon slags medhjälp till vanvård eller brist på tillsyn?
Man förstår om folk slutar hjälpa varandra eller slutar ge tips och råd för att förbättra illerhållningen i Sverige om de sedan anklagas för att inte ha gjort tillräckligt. Någon måtta får det ju ändå vara!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu tycker jag att ni kan lägga ner allt det här.
Att vi diskuterar det hemska i att en iller ligger död i flera dagar utan att ägaren upptäcker det. Det är det fullt okej att fortsätta diskutera.
Då det gäller ferretgirl, kan jag vara rätt säker på att hon inte kommer gå in i denna tråd och skriva. Och det är egentligen inte så konstigt. Om allt hon sagt stämmer att illern låg död tillsdet kröp i henne så måste jag ta förgivet att det också stämmer att hon mår ruskigt dåligt av denna händelse i efterhand och att det är något hon kommer få leva med i resten av sitt liv. Inget vi säger eller gör kan straffen en mer än ens eget samvete. det är jag övertgad om i alla fall.
Att jag tycker det är okej att vi inte glömmer den stackars illern som fått sätta sitt liv till och legat i ett ovärdigt slut. Det är en sak. Men nu kan vi lägga ner allt tjaffsande runt om. Ni kommer inge längre någon av er.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars

Ja önskar att du har rätt Åsa, att hennes samvete kommer att plåga henne. Men, med bakgrund av att hon skrev om det här i en diskussion om ruttet kött och hur det luktar och sedan skrev att det värsta var att den andra illern fått bo med sin döda syster i en vecka så tror jag tyvärr att du har fel. Inte heller har hon förklarat sig eller gjort "avbön". Nej jag tror att det enda hon ångrar är att hon råkade försäga sig. Lika lite som hon mår dåligt av alla de andra illrarna som självdött i hennes hem.

#136: Jag måstei alla fall tro på det. Annars vet jag inte. Jag kan bara gå till mig själv. Jag håller på att förgås av samvetskval över att det är mitt fel att Bella dog en för tidig död. Så om hon bara har en del av det samvetet så vet jag att hon lider helvete av detta. Herregud, jag satt och bölade när min nya mus blev ihjälhuggen i buren efter första natten hos en av mina andra honor. Så det finns inte i min värld att man kan göra en sådan här sak och inte må dåligt av det själv liksom.
Audiatur et altera pars

#137 ja dom flesta skulle må extremnt dåligt av dessa händelser du beskriver eller det som disskuteras här. men världen är inte så tyvärr. finns idioter till det mesta när det gäller vanvård på djur. Kolla på alla som avlar för att tjäna pengar, det är ju bara ett exempel =(
#135, Vill bara svara dig. Det är ju det jag försökt att säga, det är onödigt att tjaffsa om o skicka pm ville dom inte men varför fortsätta diskutera om hennes iller när det inte leder nånstans ändå ? Hon lär bara få en massa påhopp o de slutar med att hon avregistrerar sig istället, hon är fullt medveten om att hon får leva med de i resten av sitt liv o du har rätt i att hon mår jävligt dåligt över detta så jo hon är en människa med samvete.
#139 Men du har varit med och "tjafsat" dig igenom hela tråden du också. Och vi har helt enkelt olika syn på det här. Sålänge man ångrar sig får man bete sig hur som helst… Och jag håller inte med där.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#140, Nej det har jag inte sagt o visst har jag varit med o tjaffsat, har ju svarat precis som ni men tydligen var det fel av mig, ber om ursäkt för det.

#140: Nu hoppas jag att du inte tolkade mitt inlägg som att jag tycker att det är okej att betesig hur som helst bara man ångrar sig. För så var det inte jag menade.
Audiatur et altera pars