Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 282 ggr
[tiiia]
0

Min bebis ska bli knippsad...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På onsdag nästa vecka så kommer vi att lämna av lillplutten på djursjukhuset i linköping så att de får avlägsna hans små bollar. usch usch usch, jag är så himla nervös inför detta. Vetrinären sa att han inte fick äta ngt efter kl 24.00 på kvällen innan han ska lämnas in, och han ska lämnas in runt kl halv nio. och operationen lär ju inte ske direkt. Jag minns inte exakt hur många timmar det egentligen är för illrar innan operation (med matning). men jag minns att det är sagt att det är farligt med så mkt som 8 timmar utan mat under narkos.. så hjälp mig lite nu är ni gulliga. :) hur lång tid skall jag egentligen vänta, jag vill ju inte att min lille bebis ska fara illa för att vetrinärerna inte har koll på illrarnas matsmältningssystem.

/ M

Sara
0

4-6 timmar brukar räcka innan narkos har jag fått höra. Dessutom brukar jag mata för hand 5 min innan själva matuppehållet börjar så jag vet att de har ätit och inte redan sovit några timmar. Vill de inte äta så doppa maten i nått gott som lite vetegroddsolja.

Sara

Madde
0

Jag ha låtit de vara utan mat runt kl 12 på natten. Orkar tyvärr inte sitta vaken till kl 2 för att de ska äta maten senast 6 timmar före.

Mina illrar har inte mått sämre för det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[QueenTizzan]
0

Jag måste va trött.
Rubriken för mig va

MIN BEBIS HAR BLIVIT KIDNAPPAD!
Jisses. Mitt hjärta stannade en sekund.

Sara
0

Jag brukar ställa klockan och gå upp men det är mest för att jag brukar lägga mig tidigare och inte vill att de ska vara utan ännu längre. Glad

Sara

[tiiia]
0

#3 hihi nä riktigt så illa var det som tur var inte :)

#2 så det är okej då alltså om jag plockar bort matskålen runt 24 tiden?

Thyne
0

Ja, nu behöver jag också hjälp! Min älskling ska också bli av med sina rädisor på måndag (nästa). Veterinären sa till min mamma (som bokade tiden) att han inte fick äta efter 21:00, och han har först tid kl. 13:15! Detta är ju jättelång tid! Vad tycker ni? Nu blev jag ju jätteorolig och fick ont i magen. :/

ViktorMarina
0

#6, det är nog alldeles för tidigt att ta bort maten! risken är ju att de blir för svaga inför narkosen.. aiia fick ha mat framme ända tills vi lämnade in henne, men hon åt inte, så de opererade henne kring kanske 9 på morgonen - då hade det gått ca 5 timmar sen hon åt. 4-6 timmar ska räcka, det tror jag absolut! och det är väl bara att säga till veterinären vilken tid hon åt senast och förklara läget. Eller ring upp dom igen och förklara!

Thyne
0

Ja, det tänkte jag också. Jag måste ringa dit och fråga hur han har det med matematiken egentligen. Det är inte rimligt med så många timmar!

Okej, så jag ska föreslå 6 timmar, om jag ringer veterinären och fråga? Hm. Grr, jag blir lite arg faktiskt. Att de kan vara så oansvariga. Jag vet inte heller hur kunniga de är på illrar här heller.

Tusen tack! Nu har jag bara ett samtal att ringa i veckan så känner jag mej lugn. Glad

ViktorMarina
0

Du ska nog lyckas tala dom till rätta! :D

Om du vill vara riktigt säker kan du hålla koll på hur många gånger hon bajsar på ett dygn, då får du ju ut ett snitt på ungefär hur länge det tar för henne att tömma tarmen.. kan ju bara vara tre-fyra timmar också, man vet ju aldrig! men det är kanske överkurs, 6 timmar är nog en rimlig tid.. men kanske max också :)

JossanH
0

#8 många veterinärer tror att man kan göra på iller som med katt, men en illers matsmältning går så otroligt mycket fortare att 6 timmar utan mat innan narkos är allt som behövs! Fastar man dom så extremt länge som din veterinär ville så finns som sagt risken för att han hunnit bli så pass utmattad och svag, pga den långa fastan, att han löper större risk att inte klara av narkosen! Så ta bort maten från honom vid 7 så är det lugnt!

jag är livrädd för att fasta mina för länge innan narkos så 5-6 timmar innan någon av dom ska in så värmer jag på uppblött foder med en skvätt kattmjölk i mikron- för det älskar dom juh! Då är jag helt säker på när han åt sist och kan med gott samvete lämna honom hos veterinären! Så det är ett litet tips till er som ska söva!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Thyne
0

#9 Okej… Ja, bra tips! Tack. Hm. Så jag kanske ska satsa på fem timmar?

Thyne
0

#10 Tack så mycket! Gillar de med kattmjölk? Kanske dum fråga, de verkar gilla det mesta med mjölk ;) Jag tänkte kanske prova med att hälla lite vetegroddsolja över, så är jag veeeerkligen säker på att Melwin äter!

Sarah
0

Jag brukar få inlämningstid 7.45 på mina… då tar det ett tag innan de opereras. Brukar plocka bort maten vid fyra på natten (ställer klockan).

[tiiia]
0

jag känner att jag har blivit lite mer förvirrad nu när det gäller att plocka bort maten. när bör jag ta ifrån Dior maten?

ViktorMarina
0

tiiia: jag tänkte också ungefär som Knubbs, det tar ofta ett tag efter inlämningstiden innan de opererar.. om du ska lämna in honom kring halv 9 skulle jag sa bort maten kring 5-halv 6 kanske..sen säga det till veterinären, och förklara att illern tömmer tarmen på 4-6 timmar.