Kastrering och illerträff!
Just nu händer det mycket i Aiias värld, både jobbigt och inte :P Det bästa är nog oundvikligen dagens händelse, vi var på vår första illerträff (i skellefteå), dock en väldigt liten sådan (5 personer och 6 illrar), men ååh så kul.. Aiia både gosades och spöade på en och annan, kaxig dam vi har :D
Lite värre är det nog med vaccineringen som sker nästa helg, men det ska nog gå bra :)
Men det värsta är morgondagen - det bär av till kastrering. Guuuuud vad jag är nervös, kommer inte att klara av väntan känns det som..! Skulle ni inte kunna skriva och berätta lite hur det var när ni kastrerade era illrar..? Gick det bra?
Bilden är förresten från träffen, alla illrar var SÅ mycket större än Aiia! Men hon stod på sig som ni ser, haha :)
Buffy kastrerades för 2 år sedan och allt gick jätte bra. lämnade henne på morgonen å hämtade en rätt pigg tös på eftermiddagen…väl hemma åt å drack hon å sen var det fullt ös ;) tills hon tvär däckade och sov ett halvt dygn ;)

åh vad bra, skönt att höra lyckliga historier! man fokuserar nästan bara på de negativa historierna när man blir såhär nervös.. usch.. tack sarae :)
hihi för att vara ärlig så är det väldigt sällan något går snett under en kastrering på en så ung iller. Har nog bara hört om ett fall och det slutade lyckligt i alla fall. så jag tycker inte ni behöver oroa er. det kommer säkert gå jätte bra ;)

tack igen, nu känns det ännu bättre :) meeera meeeera, haha..
Vi har kastrerat två av våra honor. Det har gått utan problem :) Men snart ska den tredje kastreras och jag kommer va lika nervös tills veterinären ringer och säger att operationen gått bra. Hihi

jag förstår att det blir lika nervöst den gången, det är inte roligt det här! :P tack för svaret :D
Har ni något tips på saker man ska komma ihåg? Eller att ta med sig? Vi åker nämligen ca 2 timmar med bil för att komma till en illerkunnig veterinär, är livrädd för att glömma något viktigt.. tror dock jag fått med allt jag kan komma på! Men har ni något smart tips eller bara ett kom-ihåg på lager får ni gärna dela med er av det :)

Tindra kastrerades för en vecka sen och hon har gått ner 100g sen dess och sover jättemycket. Jag e ännu orolig, men håller ett öga på henne. Hoppas det går bra för er, lycka till.

Det kommer säkert gå jättebra. Som sara sa, inte många gånger det går galet faktiskt.
Kram på er
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#7: Låter inte bra att du går och är orolig fortfarande. Det är en jobbig känsla.
Har du märkt något annat på henne än att hon tappat vikt?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Vi åker 1 1/2 timmar för att komma till våran veterinär :) Vi brukar packa med lite filtar så dom känner sig trygga. Och sen ha med mat och vatten skålar och lite mat som veterinären kan ge efter operationen när hon vaknar. Nått annat kan jag inte komma på :)

tack så mycket för alla svar! :) Allt gick jättebra idag, även fast jag ville gråta både när jag lämnade henne där och hämtade henne.. gummaaaan! Men hon är förvånadsvärt pigg nu efteråt, jag tror hon glömmer att hon är opererad ibland, hon klättrar efter benen och slänger sig i soffan som vanligt :P Själv sitter man och säger "nej, stopp, hoppa inte, aahhh, gummaaaan" och hon bara slänger sig, tjollerfian :P
Nu börjar vi andas ut iaf, ska vara hemma med henne imorgon och lär vara intill henne varje sekund.. hon kommer nog att bli less på mig, haha :P Nu är det iaf avklarat, och det känns jättebra :D
#11: Fina lilla Aiia. Låt henne hållas, kolla bara att op-såret ser fint ut. /Ammi

#12, åh hej ammi! ja, vi ska hålla koll på såret.. vill inte vara med om infektioner! :( hur rent måste man hålla runt omkring henne tror du? har rena sängkläder åt henne, men ska man få panik när hon springer inne i badrummet och så?
Normal renlighet brukar räcka. Packa ner paniken i någon gammal säck, där gör den bäst nytta *S* Låt henne vara inne tills läkningen är klar eller stygnen ska tas (ca. 10 dagar), hon kan ha tillgång till de platser hon är van vid. Hon bör inte leka trädgårdsmästare bland blomkrukorna. Blev det invändiga stygn eller ska ni ta bort stygnen? /Ammi

okej, skönt.. ska packa ner paniken det första jag gör imorgon :D Det är utvändiga stygn, så de ska tas bort efter 10 dagar. Hoppas allt läker som det ska!
Ok, jag föredrar invändiga (av lathet). Det brukar sällan vara problem *L* "Se men inte röra" gäller, så länge det ser bra ut. Skulle det bli något ni funderar över, så är det bara att ringa (dygnet runt) eller maila mig, eller till veterinären.
Pussa Aiia från mig. /Ammi

Ja, jag hade faktiskt också föredragit invändiga, men vad gör man :P Tack så mycket! Aiia pussas tillbaka!