Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1386 ggr
[korvfisk]
0

Blåa prickar på magen..

Min iller är steriliserad för ett bra tag sen och hennes päls har ännu inte kommit ut igen på magen. Vi har upptäckt blåa konstiga prickar på hennes hud.. Det ser nästan ut som blämärken =s jättekonstigt. Hon har inte varit ute och skrapat i magen eller något sånt. Någon som vet vad dessa prickar kan vara för något?

Jag e jätte tacksam för svar. Mvh Nicco

UlrikaD
0

Det blir ofta så när pälsen håller på att växa ut igen. Absolut ingenting farligt och helt normalt.

[korvfisk]
0

Okej för det ser jätte läskigt ut. Alltså blå under det yttersta skinnet.

När försvinner det då? Det ser hemskt ut ju =p men det var inget farligt?

sarae
0

#2 det är faktiskt själva pälsen som gör att huden ser blå ut… det är inte huden i sig som är blå ;) allt eftersom pälsen växer ut kommer hon se mindre blå ut ;)

[korvfisk]
0

Nej hon är lixom blå under själva yttersta huden.. Jag kan lägga upp en bild så får ni se. Ser jätte knasigt ut.

FerretCrow
0

#4 ja men det är som sarae säger, det är hårsäckarna som ser blå ut innan pälsen kommit fram till sin rätta längd. tyckte själv det såg crazy ut på min hona efter kastreringen

[korvfisk]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut.

[korvfisk]
0

Okej så det är inte farligt? Man blir ju orolig när dom helt plötsligt blir blå på magen =p Men hur lång tid tar det innan pälsen växt ut då? Det är över ett år sen hon steriliserades.

sarae
0

#7 oj.. är det ett år sen hon steriliserades? hmm.. pälsen brukar lite beroende på när på året den rakas av, växa till baka på någon månad.

Tycker mig se att även svansen saknar päls? Hur gamal är hon? är pälsen tunn någon annan stans på kroppen?

[korvfisk]
0

Nej nej hon har fin päls i övrigt. Det är nog min hand du skymtar under henne.  Hon blir två i maj. Hon steriliserades på våren har jag för mig.

sarae
0

#9 ahhh oki :P Har hon fått vinterpäls i övrigt?

[korvfisk]
0

Yes men inte på lilla magen =/ jag får sticka en strumpa till henne, annars kommer hon ju frysa om magen när det blir snö o kallt ute xD

[korvfisk]
0

Men är dessa prickar farliga? (kolla bild jag lagt upp här) Kommer pälsen på magen växa ut? Om det bara ska ta några månader för pälsen att komma tycker man att den borde ha kommit för ett bra tag sen. Hon blev steriliserad i våras..

Jag är jätte tacksam för svar. Mvh Nicco

sarae
0

Ja jag tycker faktiskt att det är lite underligt att pälsen ännu inte vuxit ut… mycket hormoner i kroppen brukar tex hindra pälsutväxt (tex en brunstig hane som man rakar, då kan han vara utan päls tills han går helt ur brunst), men en kastrerad iller ska normalt sett få tillbaka den relativt snabbt, särskilt om hon redan har bytt till vinterpäls.

Tycker även att prickarna ser något underliga ut.. lite som små små blodsutgjutelser… funderar på evt parasiter, men mest funderar jag kring eventuella binjureproblem.. oftast då man får problem med pälstillväxten etc.

[korvfisk]
0

Ja de ser ju ut som hon har blåmärken på magen. Hon är ju annars allmänt pigg och frisk, äter och dricker bra och gör även sig av med resterna bra.

Vad gör veterinären då om hon har binjureproblem?

FerretCrow
0

Bästa är nog att du ber veterinären kolla upp henne. konstigt om det så längesedan hon kastrerades och ingen päls kommigt tillbaka. jag fattade det som att hon typ kastrerats för 1 månad sedan =(

[korvfisk]
0

Ja de e nog bäst att göra de.. Hon steriliserades i våras så de e ju ett tag sen. Hoppas de inte e något allvarligt.. Men tack för era tips! =D

sarae
0

#14 skulle det vara binjureproblem ,så rör det sig om binjuretumörer, en cancer form. Och det finns lite olika tillvägagångsätt. Beroende på vilken av de 2 binjurarna tumörerna sitter på kan man operera, vilket minksar förloppet (även om de kommer tillbaka sen tyvärr), sedan kan man sätat ett suprelorinimplantat, som minskar hormonproduktionen i kroppen (det är den förhökda hormonproduktionen som orsakar tunörerna bland annat), vilket i sin tur hämmar tillväxten på tumrörerna. Själv anser jag att operation i kombination med implantat är det bästa.

Men som sagt, det behöver inte alls vara sågot allvarligt me ddin tös. men det kan vara bra att kontrollera, och isåfall be vet. att göra en hormonpanel (svaret dröjer några veckor), det används för att diagnosticera binjuretumörer bland annat.

JossanH
0

En veterinär som är duktig på ultraljud ser även där om det är någon tumör på binjurarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus