Pris på pinkisar?
Tänkte att jag skulle köpa lite pinkisar till mina kära. Jag ringde till Arken zoo för att fråga vad de kostade. 10 kronor styck fick jag till svar. Jag tyckte att det var ganska mycket, de är ju så små. Är det ett normalt pris eller är är det dyrt?
Mvh Jenny

Jag betalar £1 (ca 11kr) for ett pack pa 10 fuzzies/hoppers.
£2.50 for ett pack med 20 kycklingar.
// Amanda
#1 Fuzzies/hoppers?
Är de typ större med päls?
Det var ju mycket bättre pris
Mvh Jenny
det låter dyrt. I linköping kan du köpa fullvuxna möss för ca 16:-/st (någonstans mellan 14-18:- tar dom)…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Ja, fuzzie är storleken större när de börjar få päls. Popcorn har jag för mig att man kallar dem på svenska och är när det är mer "spring" i dem. Kommer dock inte ihåg vart i storleksordningen de kommer.
På mitt zoo betalade jag 15 kr för en fullvuxen mus. Men du kan ju ta och kolla in på rept.net, där går det säkert att få tag på billigare.
_No way! Yes way!
Testa i mindre zoobutiker också. Arken är väl en rätt så "stor" och därmed lite prissaftigare än vad mindre butiker kan vara.
_No way! Yes way!
Spelar det någon roll vad man börjar med, pinkis eller en större mus? Nu kommer ni nog höja ögonbrynen åt mig (med full förståelse för det gör jag också) men det kommer att bli första gången som jag kommer att ge dem något med ben. Har storleken betydelse (
)? Kladdet på golvet kan jag ta.
Mvh Jenny
Pinkies är ju som små korvar, innan de fått päls ens en gång. Inte mycket ben där inte ;) Men de kanske är enklare att vänga in på? Jag har inte en aning. Vuxna möss kostar 25kr/st här iaf, det är dyrt om man ska utfodra från den djuraffären kan jag konstatera!
Paulina
11kr för 10st är ju bara 1.10kr/st hur kan det var dyrt jämfört med 16:-/stycket, även om de inte är fullvuxna?
#7 Jag är mer nyfiken på om de kommer att gilla det. Jag måste börja någonstans, de har fått jättemycket tandsten och vill egentligen ge dem kycklingvingar men jag har varit rädd (därför min tråd, om olyckan är framme) för att de ska sätta benen i halsen… Pinkisarna var mer som en början och som godis
Mvh Jenny
Jag har serverat vingar nu ett tag och all Phoenix tandsten (han hade en del) är nu borta. Vita, vackra gaddar och god andedräkt, är så lycklig!
Bara du inte ger för små delar så är det ingen fara, de tuggar ju av dem i lagom bitar själva. Klipp vingen i lederna, då har du väl tilltagna bitar. Ingen av mina två som är totala nybörjare har råkat illa ut eller ens haft problem. Flera illrar har satt torrfoder i halsen med och de fall där ben satt sig har det i princip alltid rört sig om att ägaren serverat för små benbitar. Så köp hem vinge och testa. Kan ta ett tag, men det kan gå :)
Paulina
#8 Jag har gjort som alla andra och svarat trådskaparen. 10.-/st för pinkisar ÄR dyrt!
#9 Kan säga att är dom inte vana vid ben, som faktiskt är väldigt stora i kycklingvingar, så kommer det säkert ta ett bra tag innan de ens vågar tugga på det och när benen är så stora som i vingarna är det nog väldigt svårt att kunna sätta dom i halsen.. Ge under uppsikt och se om dom ens kommer försöka sig på benen.
Mina har endast fått vuxna möss, men det äter dom inte bara lägger på hög. Tror att pälsen på mössen ändå kan trigga igång dom lite :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ska leta vidare efter bättre priser på pinkisar. Och jag ska ta mig i kragen och ge dem kycklingvingar - Blir så less på mig själv…
#11 Det skulle inte funka om du la ett snitt i mössen så att de känner doften av innehållet?
Ett stort tack för alla era svar 
Mvh Jenny
#12 har låtit illrarna dra i musen så den gått sönder… Då blev den nästan för kladdig för att ens gömma.. :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Myyysigt
. Ja då vet du vart de har gömt dem iallafall - bara följa spåret
Mvh Jenny
#14 urk! Allt sånt serveras under uppsikt av mattes hökögon eller ute på verandan eller i hönshuset. Vill inte ha det inne! Pegasus är dock mycket nöjd om han får det i hönshuset för då får han gömma den vart kan vill=stora kattunneln så man hittar det direkt ändå ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

For mesar sa brukar jag kora pa en lite elak metod, men det lonar sig!
Jag lortar helt enkelt ner dem! Da borjar de snart acceptera att bli lite skitiga, och lar sig aven att gegget pa magen ar ju faktiskt ganska gott ;) Lars har tagit det lite for bokstavligt dock, sa nu sover han med sina byten ocksa :P
Funkar fint om man har illrar som inte vill ga pa ladan om det ar mer an en bajs dari ocksa. Bara skarma av och tvinga dem att anvanda ladan fastan den inte ar nystadad. Visst ska man alltid strava efter att ha rena lador, men ar man pa jobbet eller liknande sa kan man ju inte plocka varje gang det hamnar nagot utanfor.
// Amanda

På TerrZoologiska (f.d. Globefish) har de bra priser på foder,
kika in på www.repti.net. I uppsala trakten finns "burbolaget" och säljer ok vuxna möss för 5 kr styck. helt klart prisvärt. Pinkisar har ju inte så stort näringsvärde, och fungerar bäst som godis… dyyyrt godis.
Jag kan rekommendera KerstinL här inne!
Jag kommer att vara väldigt noggrann med var jag köper foderdjur ifrån efter att ha haft en del mailkontakt med sva. Många tror att bakterier och virus dör av frysning vilket inte stämmer.
Jag kan annars rekommendera TerraZoo som även har kycklingar för 5kr/st och det är nog det billigaste stället i sthlm. Det är enkelt att ta sig dit. Tunnelbana till Globen, och sen är det ca 50m till butiken.
Ger man kycklingar rakt upp och ner precis som pinkisar? Jag menar med näbb och ben - Rubbet, eller tas de bort?
Mvh Jenny

Rakt upp och ner :) Mina tycker att huvudet och fotterna ar godast 
// Amanda
#21 mumsigt
.
Jag ska införskaffa lite vingar imorgon
Mvh Jenny

Jag köper rått fuzzies för 4kr/st. fullvuxna möss för 5kr/st av privat person.
Kycklingar fick jag tag på för 2kr/st.
Här hemma är det mest Dealen som äter allt som ges. Lyssa tuggar lite på dom. Nova tar dom mest bara för att ingen annan ska hinan ta dom först, men äter inget. Aura har nog inte riktigt förstått vad det är än.
Vi tar 4-5:-/st för pinkisar, 7:-/st för fuzzies och 10:-/st för 3veckor och uppåt. Vid köp av många så brukar vi ta lite mindre betalt.. ; )
Vi finns i tyresö precis utanför sthlm.
Vid intresse pm:a eller maila till: kerstin71@live.se
Våra fodermöss får bara planerade kullar med rekommenderad väntetid mellan kullarna och endast friska djur används. Dom får ekologisk säd som grundfoder, men även hemodlade mjölmaskar, grönsaker och lab-pellets står på menyn.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#24 Har ni mjölmaskar jag kan få köpa imorgon? 

ja,om du ska ha levende kan vi fixa lite. det är slut på fryst mjölmask just nu.

#26 oh, säljer ni levande mjölmask? pris?