Rörlig avatar och epilepsi
Jag såg att AnneN på blandrashundar.ifokus hade skrivit ett viktigt inlägg och jag vill hjälpa till och vidarebefodra det till så många som möjligt. Alla som har, eller kanske funderar på att skaffa en rörlig avatar bör tänka på att epileptiker kan få anfall av dem.
En medlem har berättat att hon får epileptiska anfall av de rörliga avatarerna och det går så snabbt att hon inte har en chans att hinna trycka på "Esc-knappen" för att stoppa avatarerna.
Så snälla ni som använder rörliga avatarer eller funderar på att ha en sån bör försöka ta hänsyn till de som är epileptiker och istället ha en Avatar som inte är rörlig.
Mvh Jenny
har inte epilepsi, men jag blir tokig på rörliga avatarer och läser faktiskt inte inlägg där de finns med, då jag blir alldeles snurrig :s
Håller med #1,
Jag har inte heller epilepsi, men jag klarar inte heller av dem… Det är tillräckligt rörelser som det är med all reklam. Jag vet att jag kan betala för att slippa dem, men vissa reklamer tycker jag om (stilla sådana).
Mvh Jenny

For att slippa reklamen sa kan man anvanda firefox med ad-block som plug-in :)
Ang. avatarerna sa ingorerar jag dem mest med. Blir otroligt irriterande, aven om jag inte har epilepsi.
// Amanda
#4 Det går ju även att använda FireFox och ADblock Plus på oönskade bilder som blinkande avatarer om man vill. Bara att högerklicka på bilden och välja "adblock bild"

#5 Ooh, det visste jag inte! Ska kika pa det! :)
// Amanda
#5 Hur vet man om man har FireFox och ADblock Plus? 
Mvh Jenny
Jätteviktig information, verkligen! Trots att jag inte är jättekänslig så får jag direkt känningar av blinkande avatarer och reklam, hur ska det då vara för dom som är ordentligt känsliga och har lätt för att få anfall. Och precis som #0 säger, det finns dom som inte hinner hålla på och klicka hit o dit för att slippa blinkandet, utan dom får anfall direkt.
Ingen epelepsi här heller, men det finns vissa avatarer (ett fåtal, men ändock) som gör mig riktigt irriterad. Tyvärr riktas ju irritationen omedvetet mot personen bakom avataren, om jag ens läser inläggen.
Paulina
Jag har ingen rörlig Avatar, tror inte jag har sett någon här inne hellre eller????
#10, Vattenalle har
Eller vattunalle menar jag
Det har jag inte lagt märke till #12#, så uppmärksam är jag hahaha
Det vet jag #13# att jag skrev som jag skrev beror på att jag inte tror jag har sett någon sådan Avatar här inne
#7 Det står Mozilla Firefox längst upp i listen på webbläsarfönstret om du har Firefox. Se pil 1 i bilden. Har du inte Firefox kan du ladda ner den gratis (och lagligt) här
För att se om man har Adblock installerat kan man klicka på menyalternativet "verktyg" i Firefox så finns valet "Adblock Plus inställningar…" ungefär i mitten av menyn, se pil 2 i bilden.
Finns inte det alternativet i menyn kan man klicka på "Tillägg" lite längre upp i menyn så får man en dialogruta där man kan söka, lägga till och ta bort tillägg till Firefox.
Tack Bogey! Nu slipper jag reklamen!!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Vassego :-)
Natti natt, alla för nu timar jag ut.
Samma kan man göra om man har internet explorer. Då trycker man på verktyg och sen blockering av popup-fönster. Där skriver man sen vilka man tillåter att komma upp, vill man inte ha några alls, skriver man inget i rutan.

Jag tycker inte heller om de med rörliga avatarer. Tyvärr kan jag inte strunta i dem då jag måste läsa för att se så inget är fel. Men de ger mig huvudvärk, och jag får svårt med koncentrationen när de rör sig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#17 Internet explorer och firefox kommer inte att krocka på något sätt? Datagrejer är INTE min grej 
#19 har internet explorer och har godkänt endast en popuppare.
Mvh Jenny
Krocka? Om man har bägge programmen? Jag har bägge, men använder Firefox. Nemas problemas.
_No way! Yes way!
TACK ni underbara människor - reklamen är BORTA 
Mvh Jenny
#19 Jo popup ja, men hur blockar du blinkande reklam och flimrande avatarer i IE utan en plugin av nått slag? Jag är inte direkt datornovis men hur jag gör det i IE övergår mitt förstånd.
Det som jag hittat på nätet och som skulle kunna lösa det är i så fall IE7Pro som är ett slags plugin till IE som tillför en massa Firefoxliknande lull lull, bland annat en AD-blocker.
För egen del känns ändå FF som mitt val, men är det nån som absolut inte vill eller kan köra FF så har ni nått att prova ovan. Har dock ingen aning om det funkar med IE8
#24 Jag har ingen aning om vad du pratar om
. Men jag har installerat Ff och reklamen är borta - äntligen. Din beskrivning var jättebra, tack så mycket! 
Mvh Jenny
#25 Jo vassego, du med. 
Det var Ferretgirl som skrev i #19 att man kunde samma sak i Internet Explorer m.h.a. popup blocker men jag vet inte om jag missförstod henne för jag kunde inte komma på nått sätt att blockera oönskad reklam och avatarer utöver s.k. popup-fönster.
I vilket fall hittade jag nått på nätet till IE som verkar påminna om Adblock plus till Firefox, plus att den innehöll en massa extra funktioner som redan är inbyggda i Firefox och det är IE7Pro som jag skrev om ovan i #24
Jo, jag vet vad hon menar. Jag har/hade en popupstoppare när jag tex läste Aftonbladet. Så rullade det ner en liten banner som sa att den hade stoppat reklam (det flyger upp massor utan) om jag sen ville läsa dem så kunde jag bara trycka på bannern. Jag kunde dock inte få det att funka på fokus. Men å andra sidan - jag å datorer sammarbetar inte särskilt väl tillsammans 

Mvh Jenny