O.T dygnsvila 11 timmar..
Vilka har blivit "drabbade" av den nya lagen med 11 timmars dygnsvila? Vad tycker ni om den?
Själv jobbar jag som undersköterska på ett sjukhem och vi drabbas "hårt" av den nya lagen.. sitter just nu på jobbet (har rast) och retar upp mig på den nya lagen, som saboterar vårat schema fullständigt.. vi alla har varit så nöjd med vårat schema, då vi jobbat efter tvättstugemodell och har möjlighet att lägga våran schemarad själv.. helt perfekt att kunna påverka hur man vill jobba.. med nu saboteras det fullständigt! När det behövs mest personal för att det är som tyngst, då blir vi tvingad att vara färre.. som heltidare får jag färre lediga dagar, för att jag måste hämta igen förlorad tid.. 

hmm, den lagen har jag missat. Förklara gärna närmare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har för mig att om du går med på det själv så "gäller" den inte, men du kan ha den som ett krav om du behöver. Exempelvis på butiken jag jobbar i så börjar de första kl 6, men dessa personer kan ibland ha jobbat till 21.15-21.30 dagen före. Då blir den sammanhängande vilan bara ca 8,5 timme.
Åsa: Lagen inebär att du har rätt till 11 timmars vila mellan arbetspassen enligt lag.
Men jag kan ha fel…..vet ju att stället jag jobbar på även "balanserar" med en till lag….
Någon som vet bättre än jag?
Amor vincit omnia

Okej, men vad onödigt. Det finns ju i princip ingen som jobbar inom handles eller vården som kan få bra scheman då. Oftast så uppvägers ju de jobben med att man kan få en annan sorts ledighet än de som jobbar 9-5 liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jobbar som springvikarie på ett äldreboende i malmö, och såna som jag (som rings in kl fem i sju på morgonen om någon har sjukat sig) får en extremt osäker inkomstsituation av denna lag.
i tider av vinterkräksjuka kan man ha hur mkt jobb som helst tex, medan andra månader är helt tomma på jobb.
ska man då visa hänsyn till 11 h dygnsvila måste man ibland tacka nej till vissa turer, om man tex slutar 21 en kväll får man således ine börja 7 dagen efter. jag skulle missa en hel del inkomst på detta, om det inte hade varit så att jag skiter fullständigt i det, och det tänker jag fortsätta med tills chefen blir sur och säger till mig.
det veronica säger att om man går med på det själv så "gäller det inte" är fel sedan den förste januari 2007. chefen kan få facket på sig om vi inte följer de reglerna. men det är inte vi anställdas sak att se till att schemat funkar, det är chefens, så vi kan inte åka på skit för det. det är därför jag "muckar" med chefen som jag gör, jag vill ha ett riktigt vik!!! ;)
#4 Okej, det kan vara bra att veta att det är ändrat =) Tack! Är lite fackligt aktiv (bla skyddsombud) så det är bra att veta om någon frågar om detta.
Klart man ska "mucka" med chefen, det var så jag lärde känna min chef ordentligt =) Idag ser han mig som en "tillgång" för företaget eftersom jag har lätt att lära mig vad han än sätter i mina händer.
Amor vincit omnia

det är kanon om man har så bra kommunikation. vår chef är en riktig mes som inte vågar ta konflikter, den enda vårderfarenhet han har är två somrar inom äldrevården för 15 år sedan när han var typ 20 år. =/
fattar inte hur fan folk kan få basa över en verksamhet de inte vet något om. japp, jag har jäkligt svårt för politiker….
#0 o 4. Om ni lägger brytpunkten på ett visst klockslag så ska ni klara att jobba kväll och sen morgon men det är dom delade turerna som åker bort. Jag kommer inte ihåg vilken tid som var bäst att ha som brytpunkt men sitt och räkna lite på det så ska ni se att det går 
Mina arbetstider är alltid 21,30-07,30 så det enda som ändras är att jag kan inte gå på kurser eller möten mellan passen om dom inte börjar 18.30 vilket få kurser gör…

jag har ännu inte riktigt förstått hur den nya lagen är.. väldigt komplicerad och jag=trög! Vet bara att vi backat ca 15 år bakåt i tiden, vad gäller schemat.. På det här stället har alla kunnat lägga sitt eget schema som varit bäst för dem.. vill jag tex vara ledig vissa kvällar i veckan så har jag haft chans att själv kunna lägga ledigt.. och har jag velat ha mkt kvällar eller dagar har jag också kunnat påverka.. men iom den nya lagen blir vi väldigt styrd.. Vi vill ju ha de delade turena, då vi själva valt dem för att kunna jobba var tredje helg.. tar vi bort dem kommer vi måsta jobba varannan och det vill ju ingen! Tror vi har brytpunkten kl 8.. men jag förstår inte riktigt hur det funkar.. vet bara att vi måste ha elva timmars sammanhängande ledighet på en 24 timmars period..
På kvällen är vi tre personal som gått till 21.30.. Men det funkar ju inte längre om vi ska kunna börja kl 7.00 dagen efter.. så nu måste man antingen sluta tidigare på kvällen eller börja senare på morgonen.. jättekul!
På morgonen när det är som mest stressigt och alla vårdtagare vill kliva upp helst samtidigt! Då ska vi vara färre personal, för det är ju alltid ngn som jobbat kvällen innan.. Sedan förlorar man ju tid, om jag förut kanske kunnat gå till 21.30.. nu måste sluta kl 20.. var hämtar jag igen den 1½ timmen..och förlorad ob (vi lägger sex veckor i stöten och det kan bli många timmar jag måste hämta igen) som heltidare, har jag inte så mkt möjlighet att hämta igen den, då jag redan jobbar så många pass.. ska jag då ta kortare raster, eller lägga ännu färre lediga dagar..? Varför ska man bli tvingad till ett sämre schema än vad man har bara för att de nere i Bryssel tycker att det nu ska vara så bra!? Vi har kämpat för att få dispens men inte lyckats, så vi får väl se nu hur det blir.. hoppas de ändrar sig.. även om de nu skiter i oss personal kan de väl se till vårdtagarna.. De får det ju sämre , då vi inte hinner med vårat arbete.. kommer ta längre tid på morgonen, innan vi hinner ta upp alla.. frukostar och mediciner.. Lagen skulle dock vara jättebra om det satts in mer pengar och personal!
Ja det är en jättekrånglig lag, jag har bara lyssnat på ett halvt öra eftersom den inte rör mig så mycket.
Du ska själv kunna sätta din brytpunk när som helst som passar dig bäst. Några syrror på jobb har räknat ut att dom kan jobba till 22,30 och ändå börja jobba kl 7,30 dagen efter. Jag ska höra närmare om det.

Den dära lagen är bara till besvär. Om jag nu hade velat ha 11 timmars vila mellan mina pass så hade jag sj satt det så iom att vi har haft tvättstugeschema länge. Nu kludar det bara till det för oss som jobba i vården , iaf där jag jobbar. Det är vekligen inte lätt att få ihop det bemmanat..