Avmaskningsmedel?
Den sabla sökfunktionen fungerar aldrig för mig, inte idag heller :(
Det är så att vi har fått kattbesök! I fredags tog vi in en mager och tovig katt som kom fram till oss och tiggde mat. Vi söker på alla sätt vi kan efter kattens ägare, men eftersom det verkar dra ut på tiden tänker vi ta och avmaska henne.
Känns som om det inte kan skada att ta illrarna samtidigt då. Men vad för avmaskningsmedel rekomendar ni att man ska använda till dem? Blir väl axilur till katten, är det det som gäller för illrarna också?
Man kan väl avmaska med Axilur, men för att illrarna ska få det så måste dom få i sig maskägg genom kattens avföring etc. Finns det risk för det? Annars hade jag struntat i att avmaska illrarna. Tog själv hand om en kattmamma med 4 ungar i somras. ingen av illrarna maskades av.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Stronghold avmaskar också om jag inte tar alldeles fel?
Jag föredrar också Axelur (då den är verksam mot många arter av mask, inte bara i inälvorna) när man avmaskar katter eller hundar. Den finns i en pastaliknande consistens, och är lätt att blanda i maten om inte djuret slickar i sig den av sig själv.
Vad den hjälper emot:
_Hund och katt:
_Adulta och larvala stadier av spolmask (Toxocara canis, T cati, Toxascaris leonina), hakmask (Ancylostoma caninum, A tubæforme, Uncinaria stenocephala), piskmask (Trichuris vulpis), lungmask (Aelurostrongylus abstrusus), magmask (Ollulanus spp.), bandmask (t ex Tænia pisiformis, T. Hydatigena, T. Tæniæformis. T. Ovis, T. Cervi, T. Serialis och Mesocestoides spp.). Förebyggande av toxocariasis och ancylostomiasis hos nyfödda valpar genom behandling av modertiken under slutet av dräktigheten och början av diperioden.
**OBS!!!
**Mera finns att läsa om den på FASS.se
Ja det finns risk för att illrarna kommit i kontakt med hennes avföring. Jag har haft illrarna instängda i köket sedan i torsdags eftermidag pga att vi vart barnvakt åt en ettåring, och idag tyckte jag så synd om dem när de trängdes vid dörren för att smita ut när jag gick in i köket så jag släppte ut dem.
Katten tycker de är intressanta, men är en försiktig dam så hon håller sig på avstånd uppe på någonting. Illrarna bryr sig inte nämnvärt om henne alls. Självklart särar jag på dem när jag ska sova eller inte är hemma.
Däremot vart illrarna skitglada i allmänhet och poppade runt som galningar i soffan :D Måste vart riktigt uttråkade i köket, jag har haft fullt upp och med barnet och bara hunnit heja på dem som kortast i helgen.
Någon som vet hur axilur ska doseras? Enligt samma tabell som katter eller?
#4 Axilur ska ges i minidoser till iller. Jag hade mina illrar gåendes på samma ytor som katterna men de träffades inte. Mask kan bara överföras om illern slickar på avföringen eller i kattrumpan så där av har jag inte avmaskat illrarna.. plus att katten inte verkade ha mask heller..
Jag har avmaskat iller en gång. Då köpte jag flytande axilur och doserade med spruta oralt på illern. Det är små mängder vi snackar så det är nästan lättast.
Sajtvärd på Iller.ifokus