Hemsk bild =,o(
Min Per satt och kollade på Min Jakt, plötsligt säger han åt mig att kolla på en bild. Jag gjorde det och fick rysningar genom hela kroppen! =,o(
En Foxterrier som har tagit en iller… Jag blev äcklad av den bilden! Det där va lika ruttet som om hunden hade haft en katt eller en kanin i munnen… Visst, det är till 99% en vildiller men ändå! För mig är iller en iller nu! En sån där som ligger och myser i ens knä…
Är man känslig idag så är man…
Får passa på att varna känsliga tittare!!
fy så hemskt det kändes att se den där bilden :'/

Usch, ser ju ut som en av pälsarna här hemma liksom. 
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja visst gör det! Det känns i hjärtat!
En ännu hemskare tanke är att det KAN ha varit någons iller som har råkat smita… En älskad och saknad iller…
jag känner samma sak när det jagas kanin (o andra dju också förstås men om man ska dra paralleller till tamdjur) men då höjer inte många på ögonbrynet… Att en iller/hund jagar kanin är för mig lika hemskt som när en hund jagar iller.. djur som djur
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tycker det ser lika hemskt ut oavsett vad det är för djur i vilkens käft den än är. även om jag kan förstå mer då det är vilda djur som tar vilda djur. det hör ju liksom till naturens gång. Att äta eller ätas liksom, en del av kretsloppet.
Audiatur et altera pars

nej usch, ångrar att jag såg bilden.. fy fasen. Klarar inte av sånt, vilket djur det än är :(
Vilken hemsk hemsk bild, påminner mig om mina Aslans mamma. Hon hade 2 illerkompisar som båda blev dödade av famijens hundar tror att det var 2 stora Rottisar om jag inte minns fel. Selma rymde hemifrån i mars 2000, och kom in till Tassebo katthem i början av juli månad. Den 20/7 födde hon 12 valpar varav 6 överlevde, Aslan var en av dessa, pappan var till 99.99% vildiller.

Usch!
det där skulle kunna vara min Hero…..
bedrivs det verkligen jakt på illrar?

Jag trodde då inte att man jagade såna, speciellt inte me hund. Mink vet jag att man jagar här ialla fall, men iller… Nä usch!

Varför är det värre med jakt på iller än andra djur?

Kanske för att man själv har en iller som sällskapsdjur!!!!!

djur som djur, all jakt är lidande

#7# gud vad vacker han var aslan.
Är det bara jag som inte bryr mig nämnvärt? Jag menar, sådär funkar naturen. Den är likgiltig, den som är svagast dör, så är det bara!
Tänk på lejonen som jagar zebran och börjar äta på den medan den ännu lever. Är inte det värre? Men så funkar det i naturen…
Sen människan jakt på djur är en diskussion jag inte tänker lägga mig i alls..

LinLin jag håller med. Jag är vegan och gillar inte jakt, men att det är en iller är mig likgilitgt.

#14: Tycker inte man kan jämföra lejonets jakt på zebran. Det är vilda djur båda två. Lejonet tar zebran för att den är hungrig och för att det hör till naturens gång att äta eller ätas.
Hunden är inte en vildhund, den får mat i sin skål hemma hos sin husse/matte. Den behöver inte döda.
Sedan kan jag säga att jag tänkt lika oavsett det varit en iller, en katt, en grävling eller vad som.
Det är inte naturens gång. Därför är det äckligt.
Audiatur et altera pars

håller med åsa här.. hunden ska ju knappast äta upp illern. när det inte är föda den jaga tycker jag det inte är narturligt.

Åsa, Du tog orden ur min mun! Mycket bra skrivet!!!
Lejonen och zebran var bara ett exempel på naturens likgiltighet och inte en jämförelse med hunden och den döda illern. Ursäkta för att jag var otydlig!
Men jag tycker fortfarande inte det är äckligt. Djur med jaktinstinkter jagar och sen spelar det ingen roll för dem vad de plockar, bara de får jaga.
#16: Men Åsa, bara ett OT-inlägg… =) Om det är äckligt med djur som jagar åt människan, så är väl också människor som äter kött för nöjets skull och inte för överlevnad (dvs. alla i Sverige) också "äckliga"? Vi kan ju också gå hem och äta våra grönsaker och bönor och leva gott på det. Dessutom är det ju då inte hunden som jagar som är äcklig utan människan som beordrar/avlar den till att jaga, som är grym.
Vill inte starta debatt, utan skriver bara en liten undring..=)
Trevlig helg allihopa!

#20: Från tidernad begynnelse var djuret homo sapiens köttätare. Jag lever kvar i detta. Jag går dock inte längre ut med mitt spjut och dödar en mammut eller något annat djur. Utan jag går och köper mitt kött i en affär eller från en bonde.
Så jag ser det inte som äckligt att vara köttätare. Det äckliga för mig är den så kallade lustjakten, där det dödas för att ta ifrån ett djur dess päls, eller tänder eller betar. Eller för att göra potenshöjande medicin av någons fenor.
Det är äckligt i mina ögon. Jag tycker inte hunden i detta är äcklig. Men jag tycker själva jakten är det. Således så ja, jag tycker det är äckligt av männsikor att använda sin hund på det sättet.
haha, klart du ville skapa en debatt. Men debatter är bra. Så länge man inte går till person angrepp så ser jag gärna många fler debatter här inne. ;-)
Så fram med era debatt fingrar nu och skriv. hihi
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Var får Du allt BRA ifrån Åsa!? Du förklarar så jäkla bra så man blir alldeles stum!! Håller med Dig till 110%!!

Men är det inte så att även vildillerbeståndet måste minskas? Precis som att man måste gallra ur bland älgar och rådjur?
Vem säger att inte illern blivit avskjuten och hämtad av hunden? Precis som många fågelhundar apporterar åt sina ägare?
Jag berörs inte alls av bilden faktiskt. Självklart är den vackrare i sitt vilda tillstånd. Men jag tror inte att bilden säger hela sanningen.

#23: Faktum är att vi inte alls har så många vilda illrar längre att det behövs någon avskjutning av dem.
Sedan anser jag visserligen inte att det behövs skjutas av älgar och rådjur heller. Om man lyssnar på de jägare som klagar över att rovdjuren äter upp deras jaktdjur så att de snart inte har något kvar att jaga. Då måste man kanske inse att jägare är bra. Men då för eftersök och avlivning av vilda djur som råkat ut för olyckor.
Audiatur et altera pars

Där måste jag lägga mig i sen, när det gäller jägare som jagar rådjur & älgar och sånt. Måste bara ut och fixa hos djuren först…
Jag va på älgparken i kosta i sommras och såg uppstoppade illrar.
De tycker jag va skit obehagligt rent ut sagt :S
Detta är me obehagligt men naturligt.
Men att stoppa upp djur för att visa upp känns inte så naturligt.
21 Så jag ser det inte som äckligt att vara köttätare. Det äckliga för mig är den så kallade lustjakten, där det dödas för att ta ifrån ett djur dess päls, eller tänder eller betar. Eller för att göra potenshöjande medicin av någons fenor. Men blir det inte någon form av "lustjakt" på alla dessa slakterier där egentligen inte alla djur hade behövs sätta livet till? Dom slaktas ju bara för att vi har en välfärd här och för att vi gillar att äta kött, inte för att vi egentligen "behöver" det… är iaf så jag tänker…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#27: Om man vill dra det till sin spets så. Men faktiskt så behöver människor de proeteiner som finns i köttet. Annars skulle inte alla veganer och vegetarianer behöva alla sina tillskott och böner och greja. Då skulle de kunna leva på sallad som kaninerna gör.
Men det kan de inte, då blir de sjuka.
Jag jämför inte slakten på ett slakteri på djur som är uppfödda till mat med den jakt som görs på tigrar, hajar, gorillor, lejon, minkar, rävar osv för att folk vill klä sig snyggt eller ha en gorillanäve som askopp.
Eller snyggt, jag tycker inte ens det är snyggt faktiskt.
Men saken är den att jag har inget emot ett par ordentliga läder stövlar eller ett par läder pumps. Men jag vill att lädret ska komma från ett matproducerat djur. Så att man har tagit reda på så mycket som möjligt av djuret.
På hästar använder man till och med hovarna och likaså på kor.
Då finns det en mening med det anser jag.
men visst, alla måste få välja själv. Annars var det snart slut på pälsar för alla pälsintresserade tanter.
de som väljer att vara vegetarianer eller veganer får gärna vara det för mig. Och jag skulle aldrig kunna börja retas eller löjla mig med kött framför dem.
Eller tala nedvärderande om deras val. De har själva valt och jag respekterar deras val.
Men då veganer och vegetarianer försöker köra med motsattsen emot mig blir jag lite irriterad. Likaså som att det är deras val att inte äta kött och att jag respekterar det borde de respektera mitt val.
Men icke, många är de som inte gör det. Nu säger jag inte att ni är sådana. Men sonens elevassistent han är vegan och han har till och med fått varningar från rektorn på grund av att han försöker så starkt propagera för mitt och mins sons fel val av matvanor. Om mördare som äter kött och liknande. Hur dålig jag är som mamma som tillagar dessa djur åt honom.
Jaja, alla bliva vi saliga på vår egen lilla fason. Och för min del får alla välja själv.
Själv har jag käkat en del av ferdinand nu, och jag skämms inte alls för att säga att det var gott, riktigt gott.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
haha nix, jag önskar inte alls skapa en sådan här debatt då jag kunde gissa hur den skulle bli.. och "det vanliga snacket" om homo sapiens, supertänder till att tugga kött (som vi inte har), att vi blir sjuka utan animalisk föda osv. finner jag inget intresse i.. =) Tråkigt Åsa att du har de erfarenheter som du har av veganer men detta får stå för denna kille, jag hoppas att det inte gör att du drar alla veganer över en kam. Jag arbetar ju själv på en skola, nära eleverna och kan säga att jag ligger väldigt lågt med mina åsikter och tankar, vilket har fungerat jättebra under de 1 1/2 terminer som jag ätit tillsammans med eleverna. Vi respekterar varandra. Tyvärr kommer många "köttisar" i någon slags försvarsställning när detta ämne kommer på tal, och svarar precis som att de blir anklagade för något.. tror det ofta är ens alldeles egna hjärnspöke som knuffas och inte har med veganen/vegetarianen att göra som personen ifråga för en diskussion med men men… syftar inte till någon här utan i största allmänhet. summan av kardeumman är givetvis att vi alla ska respektera varandra. Som en parentes kan jag berätta att jag upplevt samma mönster när det gäller alkohol. Skulle man komma till en fest utan att dricka, kan det hända att folk börjar förklara varför de dricker, utan att man överhuvudtaget nämnt något.
Du har många vettiga åsikter Åsa men att jämföra veganer med kaniner visar faktiskt bara din okunskap i ämnet ;D
"Men faktiskt så behöver människor de proeteiner som finns i köttet. Annars skulle inte alla veganer och vegetarianer behöva alla sina tillskott och böner och greja. Då skulle de kunna leva på sallad som kaninerna gör. Men det kan de inte, då blir de sjuka."
Att vara vegan innbeär så OTROLIGT mycket mer än att bara äta "grönt" men många har tyvärr fördomar om detta. Tyvärr - för att vara vegan innebär inte att utesluta något - utan att testa något nytt! =)
Jag är en fullt frisk människa som länge levt på vegetabilier och mår prima utan tillskott. men helgar bönor och spannmål som är näringsrika på många olika sätt och dessutom betydligt mindre resursslösande än köttproduktion. Att vara vegan hjälper inte bara djuren utan även människor som svälter bl.a pga. (framförallt) i-ländernas köttkonsumtion. Djuren betar på marker som annars hade kunnat föda betydligt fler människor genom odling av olika de slag. Något att tänka på kanske.. har vi verkligen råd att äta kött när det finns människor som svälter?
- och nej, det är menat som en tankeställare, vill inte ha något svar.. ;)
Mvh Tessan - ett äkta bönfreak ;D
Ovad bra du har skrivit här Tessa!! Fått med allt viktigt känns det som haha! Jag har aldrig försäkt få någon annan att sluta med kött (min pojkvän som jag varit tillsammans med i 2,5 år äter kött) men jag har fått tåla så mycket tjata om mitt val av mat o att jag borde äta kött…. Blir rätt tröttsamt efter några år kan jag lova.. Alltid samma saker som ska diskuteras vart man än kommer..
#28 Då skulle de kunna leva på sallad som kaninerna gör. Men det kan de inte, då blir de sjuka. haha, ja, här låter det som att vi som inte äter kött gör det valet för att vi vill leva som kaniner och helst bara kunna leva på sallad… men så är ju inte fallet.. Är som att säga att "alla köttisar måste ju äta grönsaker o sånt för att få sig alla vitaminer annars hade de levt bara på kött. Men det kan de inte. Då blir de sjuka".. För att man gör ett val att utesluta kött ur ens kost behöver det inte betyda att man automatiskt bara vill äta grönsaker.. Det finns så mycket mer!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
hehe, ganska kul hur denna tråden helt lämnat jakten… sorry Pinscher2!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nä men det är lugnt! Diskutera på ni, rensa luften =) Från dödad iller till sallad… 
Håller med dig #29. Jag är vegan sedan 5 år o mår prima. Det är inte nödvändigt att ta tillskott, jag tar dock B12 för att känna mig säker. Skulle säkert ta tillskott även om jag inte var vegan… Det är bara en extra trygghet. Tack för att du tog dig tid o skriva, då slapp jag.. ;)
ÅsaF allt tyder på att vi i "tidernas begynnelse" var vegetarianer, har du läst forskning som tyder på annat blir jag nyfiken. Hursomhelst tycker jag inte man kan försvara övergrepp vi gör med "det har vi alltid gjort".

Nu är vi där igen. Att ge sig in i en diskussion med veganer eller vegetarianer är oftast ingen ide. De väljer att tolka det som skrivs som de själva vill.
Jag menade aldrig att ni ville leva som kaniner. Men jag konstaterade att ingen vegan kan leva som en kanin på enbart sallad. För då mår man inte bra. Jag har heller inte sagt att ni måste äta kött. Om ni vill vara veganer eller vegetarianer och trivs med det så ska ni självklart vara det.
Och jag jämför inte er med den kille som är assistent åt min son, inte heller med många andra veganer eller vegetarianer som jag mött.
Men faktum kvarstår, lika ofta som veganer och vegetarianer säger att de måste försvara varför de väljer att inte äta kött måste vi köttätare försvara oss för att vi väljer att äta kött. Jag som köttätare respekterar erat val. Så respektera då mitt.
Jag ser alltid till att det finns vegetariskt alternativ när jag har vänner som är vegetarianer på besök.
Jag kan också äta vegetariskt ibland och uppskatta det. Men ärligt talat älskar jag kött. Och jag kommer fortsätta äta det.
Oavsett hur många gånger jag måste försvara mig som köttätare.
Tyvärr så kan man dock bli less. Lite som alla dessa jehovas som försöker få en att bli en av dom genom att gå runt och ringa dörr. Det funkar inte heller på mig.
Fast jag håller med om en hel del som ni säger. Om djurhanteringen och levbads standarden. Den blir bättre och bättre, men vi har lång väg att gå innan djuren får det bra.
Sedan har jag nog en ruggig dubbelmoral. Jag är köttätare men skulle aldrig klara av att äta min egen häst eller hund till exempel.
Så visst, dubbelmoralen finns där. Jag säger inte annat heller. Men jag har tagit mitt val, respekteras det så respekterar jag tillbaka.
Jag har dock varit med och sett på många sajter där det funnits både kött ätare och veganer där det går till reda påhopp. Sådana är inte någon av er här inne. Och det tycker jag ni ska ha en stor eloge för.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag menade aldrig att ni ville leva som kaniner. Men jag konstaterade att ingen vegan kan leva som en kanin på enbart sallad. precis som jga konstaterade att ingen köttis kan leva som ett rovdjur på enbart kött! 
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle gladeligen sluta äta kött om jag slapp göra flera olika maträtter här hemma. Jag orkar inte hålla på så. Sedan har jag själv ett dilemma som gör att jag redan får B12-sprutor varje månad så för mig gör det inte någon skillnad.
Jag skulle faktiskt behöva lära mig att äta mera bönrätter innan jag skulle kunna avancera ett steg vidare.
Men sedan har jag problemet att jag faktiskt gillar kyckling. Ja jag vet hur kycklingarna föds upp och det är fruktansvärt. Men jag gillar det så mycket. Jag är inte speciellt förtjust i nötkött, äter det nästan aldrig.Jag äter dock nötfärs eftersom den är malen och lättare för mig att smälta. Äter dock gris lite oftare.