Andas konstigt efter sömn
Några gånger när Lilly vaknar börjar hon flåsa och kraxa. Det låter jättekonstigt. Ungefär som när man är förkyld och har slem i halsen och försöker hosta bort det. Så låter det. Varje gång lyckas hon få mig att sätta hjärtat i halsgropen. Jag blir otroligt rädd. Hon håller på sådär i kanske.. 20 sekunder och hostar/flåsar kanske en gång per sekund.. rätt länge alltså. Sen när jag springer fram mot henne ser jag henne ligga och titta. Hon ser ganska stel ut då.
Vad kan det vara?
Är det något vanligt? Borde jag ringa vet?
Något som jag kanske borde ta med är att Lilly mer än gärna ligger ui en kartong i min garderob och sover. Där är det varmt och mörkt. Kan det var så att hon får för lite syre?
Försöker bara hitta någon logisk förklaring..
puff..
Illrar kan få fnys och hostryck ibland och ganska ofta när dom har sovit. Nu när det är pälsfällning så kan det vara så att ett och annat hårstrå hamnar i halsen och skapar irritation.
När mina fastnar i ett sånt ryck, dvs dom håller på ganska länge så brukar jag prata lugnt med dom och ge dom lite vatten från mina fingrar. Då är det som att dom "glömmer bort" fnys och hostrycket.
Att hon sover i garderoben har nog ingenting med hostandet att göra. Hade hon sovit i en påse så kanske man kunde ha skänkt det en tanke :)
Så du behöver inte oroa dig!
Det är nått jag inte har varit med om, däremot har jag 2 som båda är nysare. Kanske någon annan här inne kan hjälpa dig med detta, har förvisso Miller som hostar, men det är oftast bara när han sätter smullor från torrfodret eller får ett hårstrå i halsen. Men det låter mer som en vanlig typ torrhosta hos oss människor, inget som liknar det du beskriver. Jag hoppas du hittar svar på det.
# 2
Oh, tack. Jag vet att man kan ge dom någon olja för att rensa bort hår i halsen. Kommer inte ihåg vad det hette. Då kanske man ska prova med något sånt?
Usch, vad rädd man blir när det blir sådär =P Men det är säkert som du säger. Det låter som en logisk förklaring, speciellt när du känner igen det på dina egna illrars beteende.
Jag ska ge henne vatten nästa gång för hon låter verkligen hes och lite slemmig på något sätt.
Tack för hjälpen!
# 3
Det där med att sätta smulor i halsen när dom äter känner jag igen. Lilly är så glupsk =)
Tack för ditt svar
"4, är det paraffinolja du menar ?
Jag tror oxå bara det är torrhosta.
# 4
Ja, just precis. Vart är det man hittar det?
Ska nog ta och köpa sånt.
Hon har gjort sådär tre gånger idag, bara när hon nyss vaknat. Det kanske är något hår som irriterar och att hon blir torr och irriterad när hon sover.. det verkar så.
#6 På apoteket.
_No way! Yes way!