En lillasyster / lillebror?
Just i dagsläget har jag och min sambo lilla Lilly. Sedan vi började leka med hennes bror Paolo och moster Bumbi känner vi att det hade vart så kul att ha en till. Dom har såå roligt tillsammans! Jag förstår dom som skaffar två =) Vi sa till en början att vi skulle ha en. Eller hur.. Det höll ju länge, haha! Jag skulle vilja ha en pastellfärgad nästa gång.
Det kommer väl inte ske än på ett halvår i alla fall. Men jag vill vara ute i god tid om vi ska tinga någon valp.
Nu undrar jag; Om vi ska skaffa en iller till. Borde vi skaffa en hane eller hona? Vad är bäst att ha för kön när man har två? Jag tror jag vill ha en hona till.
Hur fungerar det? Några rekommendationer?
jag tycker det kvittar, dom leker lika bra vilket som :)
För mig blir nästan en hane, jag vill ha en av var, en lite söt och en mysig bjässe :P haha
Hälsningar Malin
Haha, ja du har nog rätt =) Det hade vart kul att ha en av varje. Hanarna är så härliga. Som små björnar. Har träffat två, tre hanar och dom är så mysig. Klumpiga och inte alls lika smidiga som honorna =) Hehe
Det jag tycker verkar jobbigt är brunsten. Att dom småskvätter här och var.
#3 Det är ju en fas :)
Köp då en äldre hane du kan kastrera direkt isf :)
Hälsningar Malin
Håller med #2# att kön spelar mindre roll när man tar en andra iller. Jag själv har 2 tikar och 4 hanar just nu, men har annars försökt att ungefär samma antal av varje kön. Som mest har jag haft 5 tikar och 4 hanar, + att jag hade 2 tikar som inte var mina men som ingen vill ha. Nu har jag "bara" 6 illrar kvar där den äldsta som är en tik är dryga 6 år gammal. Minstingen är en hane, och han är snart 1½ år gammal.

Det spelar absolut ingen roll vilket kön du väljer, de blir överlyckliga över sällskapet. Jag skulle aldrig någonsin ha någonting annat än hanar. Trodde inte ens att jag gillade honor. Tills jag snubblade över lilla Pyret och blev helt kär. Så en av varje är ju alltid kul.
# 4
Hur länge håller det på ? Jag har hört att dom sällan träffar pottan under den tiden. Jag är ju nyfiken på en hane, men det är just detta som gör det lite jobbigt.
# 6
Du har säkert rätt =) Det lutar åt en till flicka. Men är nyfiken på en hane. Får jämföra för och nackdelar =P
#7 Allt är så individuellt. En aspekt är ju även den att en hona är dyrare att kastrera och det måste ju ändå ske om man inte sätter in ett chip eller parar. Precis som med en hane egentligen..
En hane i brunst börjar lukta ganska mycket men ingen av mina 3 har någonsin stinkit under brunsten. Är de tillräckligt gamla är det bara att kastrera. Den enda utav mina som inte träffade lådan alla gånger innan kastrering var Skit, men det hade han problem med redan som valp. Det blev en liten pöl här och var. Efter kastreringen slutade han med det. inget större problem egentligen. Dom andra 2 var lika duktiga på lådan hela tiden :)
Jag vill helst bara ha hanar för att de är "lite mer att ta i". Har blivit förälskad i många honor men vill själv bara ha hanar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag ville helst bara ha hanar innan jag bestämde mig för att avla… . hade 4 hanar och en hona, men sen kom dweia, daisy, adria, lava, cherry och aylen. Nu har jag 4 grabbar och 7 honor :)
# 9
Haha! Det blir aldrig som man tänkt sig passar in väldigt bra där tycker jag =) Jag ska överväga lite här hemma. Hon leker ju faktiskt väldigt bra med sin bror.
Visst borde det vara rätt lagom att skaffa nästa när Lilly är runt 1 år? Hon är inte helt bitfri än och är inte helt 100 % säker på pottan heller. Så 1 år borde vara lagom. Inte så kul om nästa bebis lär sig massa dumheter av henne, hehe.
#10 1 år låter lagom det. Då har ni lärt känna varandra ordentligt och en kompis kommer nog bli populärt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus