Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 189 ggr
Robinsnel
0

Hjälp, sjuk Nova.

Nova har nu kräkts under sängen, när vi drog undan den hittade vi även två intorkade små blobpölar. För ca två veckor sen kräktes hon lite också, då gav jag henne parrafinolja och hade henne i eget rum tills jag såg att hon bajsade normalt, vilket hon gjorde inom nån timme. Nu är jag orolig, hon verkar lite dålig, verkar lite dåligt vätskad efter jag kollat genom o nypa nackskinnet o se så hur det går tillbaka.

Vägde dem imorse och hon har iaf inte gått ner i vikt på sistone.

Hon får vara med oss i sovrummet i natt, ger henne lite parrafinolja o ser så hon bajjar.. hon har druckit, får se om hon äter sen också.. Det blir nog en sbäng till veterinären imorrn, men jag vill gärna höra era andras tankar om det hela? Vad kan ni tänka er att det är? Med tanke på blodpölarna, ingen av illrarna har ngt sår, så jag tror att det är uppkräkt blod. Kan ju kanske också vara thea som har kräkts blod, hon har ju insulinom…?

Robinsnel
0

ok, elin har läst veterinärens illervademecum nu… En tanke vi har är magsår.. Nån som varit med om det? Ringer roslagstull first thing imorrn.. :(

Pinscher2
0

Vi håller tummarna för att lilla Nova blir frisk snart och att det inte är något farligt!!!!! Berätta sen hur det går!!

Tesan
0

Kan tyvärr inte hjälpa er så mycket men jag hoppas att det löser sig, håller tummarna för er!

Theres
0

stackars =/

golf.ifokus.se

Madde
0

Är inte heller duktig på sjukdommar och sånt. Det enda jag kan göra är och hålla tummarna att det inte är något allvarligt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Nettan
0

Så fort blod kommer upp så är det viktigt att ta sig till veterinären. Jag vet att en av Paulas illrar haft magsår.

Magsår kännetecknas av att de faktiskt gnisslar tänder, ett evigt tuggande ifall man sätter dem i en obehaglig situation. T.ex ska tvinga i dem medicin.

ViktorMarina
0

Usch, låter inte bra det där. Hoppas det går bra för tjejen och att veterinären kan ge ngt bra (och gärna positivt!) svar!

[Falo]
0

Freja spydde nyss hon med! Hon ser även väldigt hängig utLedsen

[Falo]
0

nu blir det RoslagstullLedsen

oljan som kom ut innehöll blod!

edit-----------

oljan som kom ut först innehöll ingen vanlig avföring utan ett klet som jag kunde ana något ljust ljust rosa i som jag först trodde var blod men nu är jag inte lika säker längre efter att ha pratat med annan illerägare. Nyss blev det lådan igen och även denna gång var det slemmig avföring men utan något rosa i. Bagarmossen trodde att hon kunde ha blivit smittad med något eller ätit något olämpligt men tyckte inte det lät akut. Hon har inte ätit så det får bli näringslösning inatt.

Madde
0

#9: Oj då. Det lät inte alls bra. =(

Håller tummarna att det går bra hos vetrinären.

[Falo]
0

hoppas att det inte spridits något på mässan, tycker alla som hade illrar där borde ha lite extra koll.

Faxlin
0

Hoppas det går bra för båda era illrar. Skriv gärna och berätta hur det går. Och vad veterinärena säger.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Freja är trött fortfarande och har inte ätit men dricker ordentligt av näringslösningen på egen hand. Tror det jag såg igår inte var en spya som jag trodde utan avföring som har samma konsistens och färg som snor. Verkar vara någon form av magsjuka och jag hoppas verkligen att det är en lindrig variant.

gwen
0

Kräks hon bara nån enstaka gång är det säkert inget farligt. Min ena iller är mycket känsligare än vad den andra var och hon kräkten nån gång ibland utan att det verkade vara något fel på henne. Kunde vara något äckligt hon ätit, som hon kanske gömt nånstans och sedan bestämt sig för att äta upp. kan vara mycket… min kräktes även om hon fick dricka mjölk eller smaka sura saker. Bara såna där slemspyor… Ingen fara för det… har bara låtit henne vara och sett till att hon inte fortsatt kräkt och att hon druckit ordentligt. Alla kräkor är inte tecken på sjukdommar, men det kan såklart vara det!

Faxlin
0

#13: Hoppas då att det är något snabbt övergående. Har någon i er närhet haft magsjuka eller har hon kommit i kontakt med någon som har magsjuka.
Illrar kan även bli smittade av våra magsjukor och här omkring så går det massor med magsjukevirus i alla fall.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Har pratat med veterinärer nu. Nova har bajsat två lösa högar inatt. Hon har ätit o druckit, men är hängig. Ev har hon nån magsjuka, ska åka o köpa I/D fodret på burk nu. Blir det inte bättre kanske det blir aktuellt med ngn form av antibiotika. Jag återkommer..

Illercafe
0

# 8 och # 16….Hur mår era andra illrar?

Robinsnel
0

De verkar helt ok. men inge kul om det är magsjuka, den är ju så extremt smittsam.

Faxlin
0

#18: Misstänker ni den smittsamma magsjkan så ska ni kräva att avföringen testas.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

yess! Det misstänker vi kanske inte riktigt än, vi väntar till i morrn iaf.

[Falo]
0

Tycker Freja ser något piggare ut nu, hon har fortfarande inte ätit någon mat men ser ändå lite piggare ut på ögonen.

Robinsnel
0

Hennes avföring är normal nu. En fin ilten korv bidde det, och äter o dricker gör hon.. och sover då.  Men Hills I/D var ju inge vidare gott va?!

Illercafe
0

#22 Nej enligt Megabyte är det inte gott men nu när han var inlagd fick han i/d uppblandat med a/d och det tyckte han var mums. När han kom hem så visste han att det fanns Vitakraft och TF i skåpet så då dög inte smörjan från djursjukhuset längre

TottsiGirl
0

#22 När vår förra iller Gustav var sjuk så fick han på order från veterinären Hills brukmat a/d det tyckte han var smaskens det var det enda han mumsade och åt på… Och det hade effekt han höll vikten bättre.. vi fick tipset från veterinären att man kunde blanda ut a/d med lite vatten så det blev en välling mer om dom inte riktigt förstod hur dom skulle äta om man bara gav dom en klick burkmat direkt..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Madde
0

Det går ju som sagt nu Vinterkärksjukan överallt och det är ju smittasamt det med. Bara en sån sak kan ju göra illern sjuk.

Så det behöver ju inte vara någon allvarlig magsjuka som det gäller. Bara otur att era har blivit dåliga.

Nettan
0

Robin, jag köpte inte hills i/d utan a/d. Jag provade att jag värmde det i några sekunder. Kylskåpskall var tydligen superäckligt. Sedan droppade jag i lite näringslösning och vetegroddsolja. Då åt Nala faktiskt. Ior, min söta knasboll, stod alltid nedanför och väntade på resterna. Han älskar hills a/d.

Både Robinsnel och Falo var på husdjursmässan i lördags. Det har gått 2 dygn från mässdagen tills att symptomen visas. Så lång tid brukar det ta för magsjuka att bryta ut.
Det behöver dock inte alls vara "iller-magsjukan", vi måste tänka på att många barn och vuxna körde fram sina smutsiga händer till djuren. Nova var visserligen inte ens med på mässan, men de illrar som var där kan ju dra hem sjukdomen ändå. Man kan tyvärr inte undvika sådant någonsin.

Själv fick jag en rejäl förkylning igår, ont i halsen som bara den. Det kan ju vara så att illrarna också blivit förkylda, utöver magsjukan. Har man ont i halsen vill man ju inte äta.

Robinsnel
0

ah! Jag fick tipset I/D av roslagstull. ska prova blanda i lite smaskens o ev värma det lite. Som sagt ska vi inte ta ut nån ECE (hette den va) i förskott..

Sarah
0

Tjejen har börjat äta a/d när hon varit sjuk. Förut har jag mer eller mindre tvångsmatat henne med det men nu är det som att hon vet att det är bäst att äta… Hoppas att de kryar på sig snart!!!

[Falo]
0

Här hemma är det bara sovande som gäller. Freja får i sig näringslösningen men har ingen aptit. Jag vai:ade från jobbet idag för att ha koll. Positivt var iaf att hon gosade med mig idag vilket hon inte orkade göra inatt. Ännu en geléíg hög har hon lämnat efter sig.

JossanH
0

#29 testa ett par droppar laktosfri grädde eller kattmjölk i uppblött foder och värm en halv minut i mikron. Mina illrar älskar det och grädde/mjölk ska ju ha en viss aptitretande effekt.

ja, alla som var på mässan borde verkligen hålla koll på era illrar så det inte börjar någon "ny epidemi" av iller-magsjukan igen utan att folk berättar om det.. Sådant är ju jätteviktigt!

hoppas att båda tjejerna blir bra snart!

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

Våra mår prima iaf å gimli var ju med 3 dagar och frodo 2.

Faxlin
0

Ta då och lämna in träckrover nu medans det är aktuellt så kan man konstatera magsjukan eller avskriva den.
Måste vara mycket bättre än att sitta och spekulera i vad det kan vara för något. Så kan vi spara spekulationerna tills vi får svar på att det inte är det. Då kan vi spekulera i om de har fått något annat extremt smittsamt. Eller bara en vanlig magsjuka.
Dumt att spekulera när man inte behöver.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Bättre och ta det säkra före det osäkra.

Robinsnel
0

ska höra med veten imorrn igen.

DEBBY
0

det låter som ett blödande magsår ge hene kokt torsk..

[Falo]
0

Äntligen har Freja ätit mat. Högen hon lämnade efter sig var lös och kornig den här gången men inte lika slemmig som de tidigare gångerna. Nu springer jag ner till affären och skaffar laktosfri grädde. Hon är väldigt kräsen då det inte gäller torrfoder lilla damen men allt är värt att testa.

Sara
0

Bilbo vägrar att äta grädden kall så jag måste alltid micra den typ 2 sekunder. Annars rynkar han på nosen och smackar missnöjt.

Sara

[Falo]
0

endast uppblött foder i näringslösning har jag lyckats mata henne med av det jag testat här hemma och då äter hon bara ur sked och inte ur skålen. Är man sjuk så ska man bli bortskämd också.

Tina-A
0

Hur går det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Madde
0

Självklart måste de få bli bortskämda när de är sjuka.

Det blir oftast vi människor. =)

[Falo]
0

inatt har det inte blivit några slemhögar. Frejas avföring är lös men börjar visa form och är inte grynigGlad

JossanH
0

vad skönt att magen iaf har klarat av maten nu!!

hur går det för nova då??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Jo hon har mått bra idag. ätit o bajsat bra. Nu på kvällen la jag märke till at hon sprang flera ggr ur o i lådan innan hon kunde bajsa, vilket gjorde mig lite förbryllad, men bajset ser bra ut, kanske lite ljusbrunare än vanligt. Ja vi håller koll på henne iaf. o hon har eget rum tills vidare.

JossanH
0

#43 kan dom inte göra så om dom har urinvägsinfektion?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

vet inte. Hon verkar må bra idag iaf. Ev får hon komma ut o va med de andra ikväll.