Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 583 ggr
Evelina.L
0

Tecken på könsmognad

Jag bara undrar vad det första tecknet en illerhanne visar när han börjar bli könsmogen?
När är det dags att beställa tid för kastrering?

smurfb
0

När kulorna trillat ner, helst inte före 6 månader.

Faxlin
0

Du känner det också på lukten, jag lovar ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

det enda som sätter gränsen för när det är dags att kastrera en iller hane är din näsa och dina golv. :) en brunstig hane luktar ganska så starkt och det är inte farligt att låta honom gå okastrerad utan det kan vara positivt då han får ett par extra månader på sig att växa till sig :)

Evelina.L
0

Haha, jo lukten har jag redan räknat med. :-)
Men jag tänkte om det är nåt litet som man kan kika efter. Eller det kanske bara är lukten. Tänk om jag är täpt i näsan precis då eller något. hahaha.

Evelina.L
0

Vilken tur Tiiia att du sa att det inte var farligt om man väntar lite med kastrering. Eller, det kanske är farligt för andra p.g.a lukten..hahaha.
Men, det är farligt om man inte kastrerar en hona eller hur? Hon fortsätter väl att blöda då?

[tiiia]
0

En hona som inte kastreras får med största sannorlikhet fatal benmärgsdepression, vilket tyvärr gör att de dör.

Kan lika gärna slänga in lite fint ifall ngn läser tråden som väntar på att deras hona ska komma i brunst att man kan se på en hona att hon är brunstig genom att kolla storleken på hennes vulva (världens fulaste ord Flört), om den ser ut ungefär som en halvvindruva så är hon i brunst. Och då är det verkligen dags att ringa till vetrinären

Evelina.L
0

Jag nöjer mig dock med en kille, men sen vet man aldrig när man skaffar en till om man gör det. Och då kanske det blir en liten tös.
Jag ställer frågor ändå, för det är alltid bra att veta.

Madde
0

Fast våran valps kulor började trilla ner redan vid 3 månader. Men han har fortfarande inte kommit i brunst. Idag är han ca 8 månader. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Evelina.L
0

Så det är i princip lukten man ska vänta på?

Madde
0

Det gör vi i alla fall. Vill vänta så länge som möjligt.

skrellet
0

på vincent har endast en kula trillat ner än, han går och gnider sig mot golven, mattorna och filtarna. vet inte om det är ett tecken med Räcka ut tungan

Madde
0

Det kan nog vara ett tecken.

Hoppas att vincents andra kula oxå trillar ner, annars blir det en mer komplicerad operation.

En jag känner, hennes iller hade det så. Kulan låg i ljumsken. (Vill inte skrämma er nu) Men det är bra och veta om det.

Sara
0

Hanarna drar gärna magen över allting och lämnar kissdroppar. Går de brunstiga ett tag så kan de bli stressade och "hoppa på" både det ena och det andra.

Sara

Madde
0

Känner igen det där med snigelspår. Hade en iller hemma förut som hette baghera, han drog såna hela tiden. =) hihi Jobbigt var det för man fick moppa varje gång.

smurfb
0

Om man väntar för länge kan dock illern fastna i sitt brunstbeteende. Men då pratar vi mer än ett par månader.

Madde
0

Så länge har jag inte tänkt och vänta. =) Utan bara tills han går i brunst på riktigt.

skrellet
0

#12 Hoppas att han inte kräver den avancerade operationen då Ledsen

Madde
0

#17: Vi håller tummarna att den andra oxå trillar ner.

skrellet
0

På onsdag har jag fått tid hos veterinär, han ska få vaccination. ska fråga honom om det är något att oroa sig över då Glad