Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 571 ggr
UlrikaD
0

Uppmaning om skabb!!

Tänkte komma med en liten uppmaning om att kolla öronskabb på era illrar. Nu är det också många illerträffar i faggorna.

Jag var övertygad om att mina inte hade skabb. De har inte träffat andra illrar och de har inte kliat sig. Däremot har de varit ute väldigt mycket och den vägen får man det ju också.

Men fick kollat i mikroskop igår, och på iller nummer tre hittades det öronskabb. Kollade inga fler. Har en det så måste man ju ändå behandla alla.

Så även om man är säker (som jag) på att illrarna inte har skabb så kolla för säkerhets skull. Och speciellt inför illerträffar. Jag ville ju kolla nu pga Sarae:s illerträff i december. Så jag skulle ha gott om tid på mig att behandla dem innan dess.

Så jag hoppas att alla, speciellt de som ska gå på julträffar osv nu framöver kollar era djur. Och jag hoppas mina får gå skabbfria nu ett bra tag. Iallafall tills det är dags att dra näsan i gräset till våren igen.Skrattande

Loveferrets
0

Bra att du uppmanar folk att kolla en extra gång, jäkla ohyra e de.

Aviendha
0

Urk för skabbadjur! Jag kollar mina regelbunder (love my mikroskop!) och har *peppar peppar ta i allt trä jag finner* inte haft skabb på mina illrar sedan 2006 och hoppas att jag slipper så länge som möjligt, träffar till trots ;)

mandariiin
0

mina är ny behandlade :D

Sofieen
0

Hur kollar man det? Vad kostar en sån kontroll och medicin?

Jag tycker Lilly kliar sig så fort hon vaknar. Hon kliar under hakan och på sidan av halsen, under örat precis. Kan det vara skabb? Ser man det? Jag tycker jag kan se, under den numera tjocka pälsen, att hon är lite röd.
Kan det handla om att hon inte fått tillräckligt med vitaminer? Har vitamintabletter hon inte fått eftersom hon vart lite knepig i magen för någon månad sedan.

Aviendha
0

#4 Man kan kolla det själv med ett mikroskop, men har man inte sett det förr eller så så kan det vara lätt att missa. Jag har sett dem på topz med blotta ögat, men det kan ha vart stora jäklar, och de var inte lätta att se, såg dem först när jag visste att de fanns där. Andra kan inte se dem, har med synen att göra ;)

Tja, att de kliar sig så kan vara skabb, men måste inte heller vara det. Vitaminbrist tror jag inte, om hon går på ett bra foder(?).

Det är en enkel undersökning, en topz i örat och kolla i mikroskop så får man recept, stronghold är det man ska be om, det finns flera olika medel men just detta brukar man säga är det som är bäst för iller. Vad det kostar beror ju på vad din veterinär tar, det kan skilja en del, så det är enklast att höra av sig dit och kolla. Några hundralappar med medicin får man nog räkna med antar jag.

Sofieen
0

# 5

Aha, jag är inte så haj på skabb =P Men då ska jag se om jag ser något. Hon har inte kala fläckar i pälsen i alla fall men det är definitivt något jag har funderat på.

Ibland kan hon klia sig någon minut. Känns lite konstigt.
Hon äter Totally Ferret Baby. Det ska dom nog äta fram tills dom är 1 år. Sen får hon vitaminkräm på tub som godis vid beröm + gurka ibland. Hon får kanske en stav gurka per dag. Men det har jag svårt att tro att dom skulle reagera på.

Tack för infon.

mandariiin
0

dom behöver absolut inte ha kala fläckar för att dom har skabb. på mina såg jag inte ens några symptom.

UlrikaD
0

Kan tllägga då att jag tittar mina väldigt regelbundet i öronen och jag såg absolut ingenting med blotta ögat. Och mina kliade sig överhuvudtaget inte alls. Det var först med mikroskop som det gick att se.

Så om illern kliar sig så kan det vara att den har öronskabb som har funnits ett tag och då är det väl värt att kolla upp det. Antingen om man har ett mikroskop själv eller åker till veterinären för en skabbkoll.

Aldrig roligt för illern att gå och klia sig.

Men sen finns det ju annat som kan göra att illern kliar sig såklart, pälsfällning m.m. Men misstänker man det så bör man kolla upp det tycker jag.

mandariiin
0

För att få recept på stronghold utav vet. så måste man ändå göra koll hos vet.

sarae
0

kan säga som så, jag litar bara på mitt mikroskop vad gäller skabb. De gånger jag vart säker på att de inte haft skabb, så har de haft det. De gånger jag vart säker på att de haft skabb, har de inte haft. Så numera kollar jag med mikroskop ca var 3dje vecka.

HannaM
0

Värt att poängtera är väl att vi inbitna iller ägare alltid mer eller mindre alltid menar öronskabb när vi säger skabb, inte sån skabb som går på huden typ rävskabb. Tydligaste symptomen är att dom kliar sig mycket i och omkring öronen, dom kan skaka på huvudet och att dom har svartbrunäcklig gegga i öronen.