Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5256 ggr
Sara
0

Orsaker till lymfom?

Som vissa vet så avlivades min Melker igår pga lymfom i magen. Symtomen var vätska som avföring, spyor, lite slöhet och ville inte dricka eller äta ens godis.

Idag är Bus dålig i magen men har ätit lite iaf, vill dock inta ha godis.

Jag ringde veterinären för att fråga om en vanligt magsjuka kan trigga igång vilande lymfom, men hon opererade just nu så jag ska ringa senare.

Min fundering är nämnligen om det kan vara så att Melker hade "vilande" lymfom utan några synliga symptom. Han blir smittad med någon form av magsjuka och när då imunförsvaret är nedsatt så bryter lymfomet ut.

Blir Bus sämre så åker jag in akut till Blå stjärnan men han är inte uttorkad eller så, så jag väntar och ser. Är han inte bättre i morgon så blir det en tur till Blå stjärnan.

Jag var lite magsjuk för en vecka sedan ungefär så de kan ju ha blivit smittade på nått vis.

Sara

Aviendha
0

Melker var ju inte så gammal, och av det jag hört/läst så brukar det på yngre djur ofta gå riktigt fort, i princip en dag till en annan. Annars är lymfom en aggressiv sjukdom, den drabbar fort, så jag tror inte riktigt att den ligger "vilande" på det viset, den angriper ju själva immunsystemet men visst, ett djur med nedsatt immunförsvar har ju svårare att stå emot en sjukdom. Tydligen finns det ju vissa teorier om att det skulle röra sig om ett virus som orsakar det, men de verkar ju ännu inte kunnat vareig bekräfta eller dementera den teorin.

JossanH
0

En vän till mig började diskutera detta med mig gällande lymfom.

2 utav hennes illrar visade inga tecken på lymfom men fick avlivas pga andra sjukdomar. Obduktionen visade dock lymfom på båda.
Den ena hade även öppnats 6 mån tidigare och blev opererad för binjuresjukdom och insulinom och hudtumör.

Kan det röra sig om ett virus som kan ligga latent i kroppen som tex herpes?
Att de kan bära på det och smitta andra. Att det, precis som med herpes, kan blossa upp på djur som får nedsatt immunförsvar, är stressade etc.

Det är inte annat än att man blir ganska fundersam på det här med att det rör sig om ett virus efter att Melker så tragiskt gick bort i samma sjukdom som Funny…

Vad jag vet så är det just pga misstankar om att det kan röra sig om ett virus som gör att veterinärer måste rapportera om alla lymfomfall till SVA.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#1 Man brukar väl säga att djur som är under 2 år oftast inte har mer än max 2 månader i livet efter uppvisat symptom, men att djur som är över 2 år ofta har längre än 2 månader efter uppvisat symptom.. Självklart finns det undantag.. i vilket fall så är 3 år alldeles för ungt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Vad är det för virus som tros orsaka lymfom, kan man testa djuret för just det viruset?

Sara

JossanH
0

#4 det är väl just det att ingen vet… Vet inte ens om de har fastställt att det finns ett visst virus som kan vara orsaken eller om man bara spekulerar i att det kan röra sig om ett virus men att ingen vet vilket eller hur det beter sig.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#3 Undantag finns alltid, har hört så olika saker ang "tider", bla detta fann jag nu när jag sökte lite "Young ferrets usually become suddenly ill. Some owners report a ferret that seemed normal one day and was discovered very weak the next day"- Dr. Susan Erdman

Vidare säger de att yngre djur verkar ha ett snabbare förlopp, men det verkar ju kunna röra sig om olika typer med.

Länken till sidan finns här, kanske inte den mest vetenskapliga, men tanken ledde mig ditåt eftersom det var så plötsligt med Melker. Vanligare verkar ju ändå vara tt man får lite mer "heads up", men det var bara en liten utsvävning eller vad man ska kalla det.

Sara
0

Nu har jag ringt Blå stjärnan också, de ska återkomma så snart hon fick tag på en veterinär.

Nu är jag riktigt orolig! Jag har tre illrar kvar här hemma varav en har samma symptom som Melker.

Sara

Aviendha
0

#4 Det är ju som sagt bara teorier, och dessa tas upp en aning i länken i #6. Sen går det ju att söka vidare och se vad man finner. Den teorin som finns, vilket även Cilla tog upp i sin lymfomartikel här inne är att det skulle kunna vara ett retrovirus, dvs ett virus som använder sig av omvänd transkriptas vilket inte är så vanligt. Bland retrovirusen finner vi ex HIV och FIV, mindre trevliga sjukdomar med andra ord, men nu var det ett tag sedan jag läste min virologi så jag vågar inte svara på hur det är med mutationer osv.. Men de vet ju inte med säkerhet som det verkar.

JossanH
0

om man jämför med FeLV på katt (kattleukemi).

Virus i benmärgen förökar sig inte alltid, utan kan ligga latent i benmärgen, utan att det blir någon spridning till blodet, och katten är då vanligen inte heller smittspridare. Detta kan ses under avläkningsprocessen. De flesta katter har helt gjort sig av med virus i benmärgen efter 6 månader, men det kan ta längre tid. I enstaka fall kan virus som ligger latent spridas tillbaka till blodet långt senare när katten utsätts för någon form av stress, t.ex. sjukdom, kortisonbehandling eller dräktighet. Detta kan då göra katten smittförande igen.

Virus i benmärgen kan orsaka olika typer av blod-, benmärgs- eller lymfcancer (lymfom, leukemi).

Beroende på kattens immunförsvar de första månaderna efter att den har infekterats, kan den antingen framgångsrikt bekämpa virus och tillfriskna, eller virus kan fortsätta att föröka sig i benmärg och lymfvävnad så att katten ständigt utsöndrar virus i blod och saliv och därmed också ständigt är smittbärare. Alla sådana katter insjuknar förr eller senare (vanligen inom 3-4 år) och dör i elakartade tumörer, immunförsvarsrelaterade sjukdomar eller andra blodsjukdomar. De flesta katter som infekteras som vuxna tillfrisknar dock helt. Vuxna katter är mer motståndskraftiga mot FeLV än kattungar. Om nyfödda kattungar smittas får nästan alla virus konstant i blodet (persisterande viremi), medan av vuxna katter utvecklar mindre än 20% persisterande viremi även efter långvarig kontakt med virus.

Detta är hämtat från SVAs sida om FeLV.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-leukemivirus/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

När lus blev sjuk och jag försökte forska runt lite så läste jag en studie från 1996 där man trodde att Lymfom var ett retrovirus. Men jag försökte kontakta dom som hade publicerat studien men jag fick aldrig ngn kontakt med dom och jag har tyvärr inte kvar källor eller länkar.

Teorierna var att djuret smittats i yngre dagar och insjukat med förskylningsliknande symtom. För att det sedan lägga sig latent i några år och bryter ut vid senare tidpunkt då immunförsvaret i övrigt är lågt. Främsta teorin var att djuren smittades via kroppsvätskor.

Jag tror att väldigt många illrar har lymfom och precis såsom Insulinom kan komma smygandes. Sen är det nog vanligt att dom dör av sekundära sjukdomar. Ofta så drabbar sjukdomen sårbara organ som slås ut och jag tror att det är det som gör att vi upplever dom sjuka och söker vård.

När Lus blev sjuk så kändes det som jag att jag var ensam om problemet. Ingen jag kände hade varit i kontakt med lymfom och jag förstog inte hur min Lucifer kunde bli drabbad av något så "ovanligt". Men jag tror bara att folk var för sena med att söka vård och att när man väl var hos veterinären så hade det gått för långt. Lus fick sin diagnos efter att han blev dålig pga främmande kropp. Då upptäckte man att mjälte var förstorad och "ful".  Så vi upptäckte aldrig några tumörer under hela hans liv.

Melkers symtom var bara sekundära och man kan omöjligt utifrån dom säga att han hade lymfom.  Ska han obduceras för att faställa diagnos? Tumörer i hela magen kan dom ha utan att det är lymfom.

Jag tror snarare att han hade långt framskriden Lymfom och kroppen var sårbar för allt yttre och det är typiskt kännetäcknaden för lymfom, dvs sänkt immunförsvar. Ngn smitta utifrån kanske var mer än kroppen klarade av. Lucifers sista dagar var helt otroliga. Ena dagen mådde han super som alltid, inga problem med något, pigg och glad till tusen. Dagen efter var han trött, slö, magen ville inte och han hade diarre, åt lite. På natten fick han svartaktig diarre, dvs blod högt upp i buken.  Hos veterinären dagen efter så hade han vätska i buk och lungor och organen la av.

Sen så bör man även förstå att är dom fulla av tumörer så ligger ju dessa och trycker och påverkar alla de andra organen, som i sin tur skapar en kedjereaktion.

Gråter

Sarah
0

Om det är ett virus… finns det då grupper som har större risk att bli smittade? Tänkte på att det verkar finnas vissa linjer som är mer drabbade, skulle de isf vara mer mottagliga för ett virus?

JossanH
0

#7 du kan samtidigt tänka på alla de som har lymfom fall i sitt hem där endast en iller insjuknar och ingen mer. Tro inte det värsta på en gång- även om jag förstår att det är lätt att göra det!
Risken att även Bus skulle ha detta låter helt osannolikt, även om detta skulle gälla ett virus!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jossan, du kanske syftar på Juveline L, den som ofta bara drabbar illrar under 2 år? Den är så aggressiv så man behandlar väldigt sällan, eller man hinner sällan.

Sara
0

# 10 Nej, han kommer inte att obduceras. Veterinären var säker på att det var cancer och hon sa lymfom. Hur säkert hon visste att det var lymfom vet jag inte.

Sara

Sara
0

Har bokat en tid på Blå stjärnan i morgon förmiddag.

Nu är jag riktigt orolig!

Sara

JossanH
0

#11 om man som jag jämför med FeLV så avlar man inte på katter som bär viruset, är man seriös i sin kattavel så testar man sina avelsdjur för detta. Kanske finns det olika aggressiva varianter av viruset? Jag vet inte.. Men har man en lymfom drabbad linje kanske viruset är väldigt aktivt och aggressivt i dessa linjer. Är illrarna dessutom hårt avlade (inavel tex) så kanske de redan har stor risk för ärftliga sjukdomar, missbildningar mm som gör att lymfomviruset lättare bryter ut.
Jag bara spekulerar här..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#13 precis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Sara, jag kan förstå hur du tänker!
Jag själv blev drabbad av en sjukdomshärd hemma hos mig och min familj.

2007
Jan-Feb Hugo fick mastecellstumör
Maj-  Lucifer blev sjuk i Lymfom,
Juli/Augusti-  Sen fick min kattunge Ozito  FIP och dog 2 mån senare.
Sept- Tigern fick Insulinom
December fick min hund Pyret cancer.

Vi pratade mkt med veterinärer men till ingen hjälp. Jag pratade väldigt mkt med Marinne och Gunnel på roslagstull och dom kunde då inget säga om ngt möjligt samband.

Jag tror att det är så att illrar är oerhört starka och håller upp en fasad så länge det går. Sen kan det ha varit så att både Funny och Melker var dåliga/sjuka och sen att du fått hem ngn smitta av någotslag som blev för mkt för dom att hålla ridån uppe.

När var det du hade Ricky hemma?

Aviendha
0

#10 De teorierna, om att smittas och då uppvisa förkylningssymptom för att sedan ligga ett tag låterju identiskt med förloppet för HIV. Kanske har de dragit en enkel paralell med tanke på att just HV är vårt mest kända retrovirus (och retrovirus är inte de vanligaste)?

#11 Jo, genetik kan påverka hur lättinfekterad en individ kan vara av ett virus, men det beror ju på så många andra faktorer med och det verkar vara rätt oklart hur mycket generna spelar in och på vilket sätt, iaf när det gäller ex HIV (som är den sjukdom/virus som jag kan hyfsat) Men när man inte ens är säker på att det är ett virus så… Det kan ju vara en ärftlig sjukdom likaväl, eller så finns det varianter, så att olika typer är ärftliga, andra orsakade av virus osv. Oändliga spekulationer.

Aviendha
0

#10 Glömde en sak.. De länkar och källor du avsåg, det kan inte ha vart de som fanns i min länk längre upp?

Bla "Clusters of lymphoma in ferrets" 1996. S. Erdman?

Sara
0

Nu börjar Bus kännas lite uttorkad så jag åker ner akut med honom till Gbg.

FAN! FAN! FAN!

# 19 HIV som i Aids?

Sara

Sara
0

Förresten, Ricky var här för drygt en månad sedan ungefär.

Sara

Aviendha
0

#21 AIDS orsakas av HIV-viruset. AIDS är enkelt talat slutskedet av sjukdommen, när du har hamnat på viss, ruskigt låg nivå av t-celler (vita blodceller, de som tillhör immunförsvaret). Men man ska nog inte dra alltför många paraleller med tanke på att HIV är rätt säreget i sig med sina muteringar och sen vet de ju som sagt inte med säkerhet att det verkligen är så det ligger till heller.

FerretCrow
0

#21 lycka till håller tummarna. men jag tror det är bäst att kolla upp så snabbt som möjligt. tror du blir lugnast av det oxå. kram

Loveferrets
0

#21, Bra att du kollar upp det Sara, man oroar sig halvt fördärvad annars. Lycka till och uppdatera sen hur det gick,

Ceciliaolucifer
0

#20 Den bland annat! Missade att du länkat! :) Jag försökte komma i kontakt med han som skrivit informationen men utan resultat. Precis som du säger, inte den mest vetenskapliga.

Lycka till Sara :(

Aviendha
0

#26 Inte själva länken jag skickade kanske, men den tipsade ju om en rapport som kanske var mer vetenskaplig, mitt internet är så bedrövligt segt att jag inte kan komma åt artiklar just nu :(

Men söker man på scholar.google.com på ferret + lymphoma + virus så kommer ju fler studier upp, så finns gör de.

Ceciliaolucifer
0

Kom och tänka på en sak.

Veterinärerna ska väl rapportera om sjukdomar hos djur till sva eller vad det är? där finns det statistik över djurart och hur många drabbade fall. Men den infon om lymfom och iller är tvivelaktig.

Aviendha
0

#28 Hm, jag vet inte. SVA sysslar ju mest med zoonoser och allvarligare utbrott som kan drabba många. Om nu alla veterinärer skulle rapportera alla sjukdommar de fann hos ala djur så skulle det ju betyda att en ganska gedigen statistik fanns, och det har iaf jag inte hört talas om. Men det hade vart kul om det fanns! Kanske ska man maila dem och höra hur det ligger till med den saken?

Ceciliaolucifer
0
Aviendha
0

Inte en aning, skulle någon ha sådana uppgifter så borde det ju vara SVA rent logiskt. Men man vet aldrig med SJV, de kan ju ha sådant de med ;) Eller så har de men bara på nöt, gris och fjäderfä = de vanliga produktionsdjuren *suck*

Men höra skadar aldrig. SVJ är snabba med sina svar iaf, SVA har jag aldrig vart i kontakt med själv men men.

JossanH
0

#28 det är väl bara vissa sjukdomar som veterinärer måste rapportera till SVA? Tex är lymfom en sådan sjukdom. SVA borde ha lite statestik. för all lymfom ska iaf rapporteras.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#32 Åh, en insatt :) Vet du exakt varför lymfom ska rapporteras? Vet du några fler sjukdommar som rapporteras?

Sara
0

Kom hem från Blå stjärnan nu och Bus ligger kvar för uppvätskning och i morgon tar exopersonalen ett ultraljud och blodprover.

Dock kände jag att akutveterinären inte tog min oro om smitta på allvar. Kanske för att jag var övertydlig om illrar för henne.

Men ärligt talat så är jag ganska less på okunskapen om illrar hos veterinärer. Kvällens veterinär sa att de skulle sätta dropp och jag sa att han lär dra ut det eller bita av slangen. Hon sa att hon visste det och jag funderade över varför i helvete hon då skulle sätta dropp och inte bara ge subkutant. Men jag sa inget om det, bara tittade på henne och sa att hon skulle kolla så han inte åt upp nån del av slangen.

# 23 Ok, tänkte det kunde finnas fler förkortningar med HIV.

# 32 Vore väldigt intressant att veta vilka sjukdomar som måste rapporteras. Var hittar man det?

Sara

Aviendha
0

Stackare! Du har genomlidigt nog denna vecka för att det ska räcka ett bra tag framöver. Håller alla tassar för Bus!

Och jo, man kan bli rätt less på veterinärer, det är ju i princip bara halvdöda illrar som accepterar ett dropp. Visst, under nackskinnet går inte ut lika fort, men då får de i sig det, slipper riva och slita med droppslangen eller riskera att tugga i sig den.

Sara
0

Det jag är mest orolig för är att det är nått smittsamt så att båda tjejerna här hemma åker på det också. Ekonomin börjar bli lite ansträngd här nu efter Bus. Pengar fixar jag alltid, men det är trevligt att kunna betala tillbaka inom överskådlig tid.

Melker gick på knappt 3000:- efter försäkringen och både hans och Funnys livförsäkring lär ta ett par veckor innan de kommer.

Sara

JossanH
0

#33 det är mitt hemliga bollplank som är bättre insatt än jag :) Enligt henne var lymfom något som måste rapporteras av veterinär just för att det misstänks kunna röra sig om ett virus. mer än så vet jag inte, men så fort jag hör något från mitt bollplank igen så ska jag fråga hur hon vet detta och om den informationen går att få tag på någonstans.

Skulle man inte kunna maila SVA och fråga vilka sjukdomar på iller som måste rapporteras?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
0

Rapportering av anmälningspliktiga sjukdomar görs till Jordbruksverket och i fall då det är en sjukdom som omfattas av epizooti- eller zoonoslagen sker även anmälan till länsstyrelsen.

Epizooti- och zoonoslagarna inkluderar allvarligare smittor mellan djur och allvarligare sjukdomar som smittar människor, så varför dessa ska rapporteras är ju uppenbart.

Sedan finns det ett antal ytterligare anmälningspliktiga infektionssjukdomar som jag förmodar att det finns intresse att kartlägga och hålla koll på. Lymfom kan orsakas av retrovirus och samtliga lymfomfall på alla djurslag utom fjäderfä ska rapporteras. Det inkluderar alltså även iller trots att man ännu inte vet om det finns ett virus som ger iller lymfom (sannolikt finns det flera orsaker till lymfom hos iller).

Vilka sjukdomar som är anmälningspliktiga kan man läsa här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001627/2002-016.PDF

Man kan läsa mer om saken på sjv:s hemsida:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/anmalningsplikt.4.4b00b7db11efe58e66b80003169.html

Det finns även en mer generell statistisk djursjukdata-rapportering av veterinärer till sjv:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/veterinar/djursjukdata.4.7409fe2811f8e7990b88000992.html

JossanH
0

#38 Gud vad bra att du tittade in och gav en hjälpande hand! Tack tack!
Hade visst även blandat ihop SVA med SJV..Skäms

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

Lymfom är ju en av dom sjukdomar där man misstänker många olika orsaker, men lite är bevisat. Och sen hänger det också på vilken typ av lymfom det handlar om.

I en av dom lite grundläggande texterna (av Bruce Williams) så spekulerar man om ett flertal olika orsaker, t ex helicobacter, coronavirus osv.

http://www.afip.org/consultation/vetpath/ferrets/PDF/Lymphoma_Ferrets.pdf

När det gäller möjligheten att det är virusorsakat anger den senaste upplagan från i år av BSAVAS Manual of Rodents and Ferrets följande

" A transmission study has been performed in which cells and cell-fee inocula from a ferret with lymphoma were given to healthy ferrets. All inoculated ferrets developed lymphoma, suggesting that at least certain types of lymphoma are transmittable (Erdman et al., 1995). Both Feline leukemia virus and Aleutian disease virus were both ruled out as possible causes."

Men återigen är  det ju alltså  "vissa typer av lymfom", dvs man får hålla isär dom olika typerna av lymfom och inte bara klumpa ihop allt som samma.

Överhuvudtaget så verkar man mer veta vad som inte är orsaken

Lite intressant den här diskussionen. Att lymfom är rapporteringspliktigt har ju faktiskt här i Sverige av en del använts som ett "bevis" på att detta är en  ren genetiskt överförbar sjukdom *ler brett*. Och fortfarande använder ju en del lymfom som ett avskräckande exempel på genetiska sjukdomar*ler igen*.

Ceciliaolucifer
0

Hehe, så jag var inte ute och cyklade ;)

#36 Det är förjäkligt när veterinärer inte lyssnar på en :( men skönt att dom behöll honom har uppsikt över hnm.

Sara
0

# 40 "at least certain types of lymphoma are transmittable" betyder det att det är smittsamt eller bara att det är genetiskt överförbart?

Sara

Pirjo
0

#42 Att vissa typer av lymfom är överförbara, dvs att dom är smittsamma, som jag förstår det.

Sara
0

# 43 Ja, det gjorde mig inte speciellt mycket lugnare. Glad

Hjärtat dunkade som bara den när jag kollade toalådorna och letade efter Amy nyss. Körde med godistestet på henne och godisen gick snabbt ner.

Norpan äter som en häst och är överenergisk som vanligt. Amy äter och är som vanligt hon också. Inga konstiga bajsar alls. Än.. Glad

Sara

Sara
0

# 41 Mmm, eller som när någon skötare satte in en vattenskål med gummikant till Norpan när hon hade opererats för att ha ätit gummi. Som tur var hörde de att hon försökte äta på den innan hon hann få loss nått. Skrikandes

Sara

JossanH
0

#45 det är bara helt oförståligt. Hur tänker man då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 46 Jag tror faktiskt inte de tänkte alls.. Det borde ha suttit en lapp på buren att hon var gummiätare men det lär det ju inte ha gjort.

Sara

Pirjo
0

#44 Nja - orolig behöver man nog inte bli. Det som står är ju faktiskt att resultatet ger en indikation på att vissa typer av lymfom kan vara smittsamma. Som vanligt så är det ju ännu inget klart svar på att det är så. För att med säkerhet kunna fastställa att något är smittsamt så måste man ju först och främst med säkerhet veta vilket virus det handlar om.

Sara
0

# 48 Min oro baserar sig helt på att jag har avlivat en iller i måndags med lymfom, iller nr 2 avlivades under operation i onsdags för lymfom och idag har en tredje iller visat exakt samma symptom (förutom att jag inte sett honom kräkas) som iller nr 2 och ligger inne för det.

3 illrar av 5 från samma hem, i olika åldrar, av olika stammar men under en vecka är en ganska dålig prognos i mina ögon.

Iof var iller nr 1 sjuk sedan tidigare och ingen akutavlivning men sjukdomen var densamme.

Sara

Pirjo
0

#49 Var det samma typ av lymfom då på alla tre?

Sara
0

Jag har inte obducerat dem, så nej, jag vet inte.

Men på iller nr 1 och 2 så satte det sig på samma ställe och gav samma symptom fast iller nr 1 hade lite lättare symptom och inte blev akut sjuk utan bara blev lite dålig i magen periodvis. Iller nr 2 hade vattniga diareér, åt inget, drack inte, spydde vitt skum. Han blev akut sjuk över en natt.

Iller nr 3 hoppas jag inte har lymfom över huvudtaget men det är klart att jag är orolig för det om det nu kan smittas. De har levt nära ihop alla tre under drygt ett år.

Sara

Sara
0

Iller nr 1 var stax under 6 år när hon fick symptom och iller nr 2 var 3 år någonting. Iller nr 3 är 2 ½ år.

Sara

Pirjo
0

#51 Om samma sjukdom drabbar många illrar i samma familj så bör man nog titta på alla möjliga gemensamma faktorer, inte bara ev smitta. Och när det gäller iller så är ju ingenting enkelt och när det gäller någon viss sjukdom hos illrar så brukar det finnas lika många möjliga orsaker som det finns sjuka illrar.  Kör man in sig på ett enda spår så är nog faran också att man kanske förbiser något annat. Så länge det inte finns klara besked om ev smitta osv, så ska man nog inte oroa sig för mycket, det kan ju vara någon annan gemensam nämnare som är inblandad. 

Sen får man ju inte heller glömma att illern som art är väldigt cancerbenägen och att lymfom är en av dom vanligaste cancerformerna som illrar drabbas av.

JossanH
0

_#40 Och fortfarande använder ju en del lymfom som ett avskräckande exempel på genetiska sjukdomar*ler igen*.
_Och för bara några år sedan så användes frasen "linjer med påstådd lymfom" om någon nämnde att en viss linje från en viss uppfödare var lymfomdrabbat… *ler brett*

#52 Hur är det med Bus idag??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 52 De har gjort ultraljud och inte hittat nått förutom en cysta långt upp vid magsäcken. De ska ta ett blodprov under dagen.

De ger honom dropp hela tiden och han får inte äta, det som kommer ut är brungrön vätska och lite slemmigt.

De behandlar det hela som magsjuka ännu och vetrinären höll med om att Melker antaligen var magsjuk och att ett befintligt lymfom blommade upp.

Så Bus befaras få stanna över helgen för att magen ska stabilisera sig och han kan äta fast föda igen, även om det blir "snällmat" i början. Risken för uttorkning är ju stor och det kan jag inte avhjälpa själv.

Flickorna här hemma har bajsat fint hela natten. Glad

Sara

JossanH
0

#55 Jag tycker också det låter som en ordentlig magsjuka! Men vad skönt att brudarna dör hemma inte har reagerat. Hoppas han får komma hem snart… Blir en dyr resa för dig :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 56 Melkers kostnad täcks av hans egen livförsäkring så det "kostade" mig egentligen inget. Så har jag Funnys livförsäkring för Bus kostnader nu då, men jag tror det inte kommer att räcka.

Spelar ingen roll egentligen, pengar är bara pengar och jag lever hellre snålt än mister en av dem. Fast jag ser ju helst att tjejerna håller sig friska ändå. Glad

Sara

Pirjo
0

#54 Självklart är det "påstådd" - Jossan, läs på! http://www.afip.org/consultation/vetpath/ferrets/Clin_Path/ClinPath.html

Citerar ur texten:

"A common misconception among practitioners is in the area of evaluation of the differential count. It is not uncommon, especially in older ferrets, to see elevated numbers of lymphocytes, which can often be demonstrated on a series of CBC?s performed at 2-4 week intervals. This has been referred to as "persistent lymphocytosis". In some cases, lymphocyte counts may even exceed neutrophil counts. Several years ago, practitioners circulated the notion that persistent lymphocytosis is evidence of lymphosarcoma in the ferret, and even went so far as to publish this concept. Based on this "fact", it was not uncommon for ferrets to be diagnosed with lymphosarcoma solely on the results of a CBC, and some were even treated with chemotherapeutic agents! Diagnosis of lymphosarcoma  in the ferret must be confirmed by biopsy of a peripheral lymph node, visceral organ, or bone marrow aspirate which shows the formation of either solid tissue neoplasms, or in the case of the bone marrow, replacement of the normal marrow by infiltrates of lymphocytes exceeding 20% overall."

Diagnosen lymfom är inte precis lätt och så länge den inte konfirmerats på korrekt sätt så är det "påstådd lymfom", tycker jag - eller tycker du det ska räcka med t ex "diagnoser" av lekmän på nätet? Den andra möjligheten att få en korrekt diagnos när det gäller lymfom, är obduktion. Men t o m då gäller det att obduktionen utförs av t ex SVA. Obduktion gjord av behandlande veterinär täcker nämligen inte allt och behöver nödvändigtvis inte heller ge korrekta, hållbara resultat (det här infot kommer från en veterinär som själv rådde oss att alltid låta obducera hos SVA) - inte nog med att det ofta blir billigare att låta obducera hos SVA, men obduktionen blir också korrekt utförd.

Så att så länge diagnosen inte är bekräftad på korrekt sätt så anser jag den vara "påstådd".

Ceciliaolucifer
0

#55 Obehagligt att man hittar cystor på en så ung iller. Men vad jag förstår så kan man ha medfödda cystor som inte är farliga och påverkar djuret.

Knepig sits du har hamnat i och jag hoppas att bus får komma hem så fort som möjligt.

JossanH
0

#57 Precis, vad är pengar egentligen (säger hon som fick sin sista lön 15 juni o sedan dess väntar på a-kassa ;)).. Man gör vad som helst när det behövs! Det känns skönt att veta att man alltid kan låna pengar när det kniper.
Undra vad det är fruktansvärd bacill dom drabbats av..

#58 Äh, Pirjo, då jag först kom i kontakt med frasen "påstådd lymfom" (kanske enda gången jag hört det och kanske i samma veva då folk uttalade sig om lymfom som ärftligt??) så gällde det en iller med en obduktionsrapport från SVA där lymfom var bekräftat…
Och nej, då kallar jag det inte för påstådd, för så fort man har en obduktionsrapport från SVA där lymfom är konstaterat så kan man alltså kalla denna linje för lymfomdrabbad och man kan inte länge säga "påstådd" då det är konstaterat.

Jag vet i dagsläget att det är mycket svårt att sätta en diagnos på en lymfomsjuk iller och man vet ju fortfarande inte om det rör sig om ett virus, om det kan vara ärftligt etc, så jag har full förståelse om uppfödare backar ett steg när det cirkulerar lymfom (framförallt om det är flera fall av lymfom) i den linje de har tänkt att avla på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

#60 Då kanske det rådde andra tveksamheter just i det fallet. Att folk uttalar sig om att lymfom rakt av skulle vara ärftligt händer ju t o m idag - det är bara att kika i trådarna här på detta forum. Där kan man också se vilka som håller på med "skräckpropagandan".

Nu handlar det ju inte heller om ifall uppfödare backar eller inte utan det handlade ju om det faktum att det finns folk som använder lymfom som ett skräckexempel på genetiskt överförbara sjukdomar. Och påstår man rakt av att en sjukdom rakt av är genetiskt överförbar så visar det bara på den totala okunskapen om sjukdomar, genetik osv hos personen som påstår det. Om detta påstående sen också används som påtryckningsmedel för att få någon att avsluta en av sina linjer så är man riktigt illa ute, speciellt om man sen också sprider en massa rykten och osanningar "bakom kulisserna" till folk som inte är speciellt insatta i ämnet.

När det sen också gäller att "backa" så änskar jag att fler (även du) skulle läsa på lite mer populationsgenetik och hur det här med sjukdomar bör hanteras i mycket små populationer för att undvika genförluster. Man undrar om en del människor ens förstår vad resultatet skulle kunna bli för den svenska illerstammen om man följde deras anvisningar.

Sara
0

Om Bus inte klarar sig så kommer jag begära obduktion. Jag vill helt enkelt veta vad det är och om jag eller tjejerna kan smitta någon annan.

Sara

Pirjo
0

#62 Problemet är att du ändå "bara" får veta dödsorsaken, inte om det är smittsamt eller inte. Så länge man inte identifierat viruset/bakterien som ev kan vara en av orsakerna till lymfom (om det nu är det som Bus skulle ha) så går det ju inte heller att testa fram att ilern skulle fått sjukdomen genom smitta.

Pirjo
0

#60 Se har vi en fråga till - hur många förstår att en linje inte är "en" och samma linje även om det finns gemensamma illrar i dessa? Det är inte så att allt åt alla håll och hur långt bakåt som helst är "samma" linje. Visst en rakt nedstigande linje är alltid EN linje, men att påstå att en linje som kanske har en eller ett par illrar gemensamma med den ursprungliga linjen ändå ingår i den är faktiskt inte korrekt, speciellt om dessa gemensamma djur finns långt bak och kanske "åt sidan", dvs inte rakt nedstigande.

Lite krångligt att förklara vad jag menar, men hoppas någon förstår vad jag menar.

Sara
0

# 63 Hur gör man för att identifiera viruset (både vanligt magsjukevirus och ev lymfomvirus)?

Sara

Gottfridsson
0

#65 Vävnadsprov, iaf för en del virussorter,

Håller tummar och tassar för att Bus blir frisk :-)

Ammi

Pirjo
0

#65 Det är det som forskning är till för. Det är genom forskningen som man får fram möjliga orsaker till sjukdomar. Och för att kunna säga att en sjukdom orsakas av virus så måste man ju veta vilket viruset är. Och det är först när man vet vilket virus det handlar om som man kan börja med att försöka ta fram t ex tester.

Pirjo
0

#60 Det dyker upp fler och fler frågor nu pga ditt resonemang.

För att kunna klart och tydligt peka på vilken linje en sjukdom kommer ifrån så måste man ju veta hur en sjukdom nedärvs. Jag skulle gärna ta del av den informationen när det gäller lymfom, eftersom du uppenbarligen vet hur den nedärvs för att kunna peka finger på en speciell linje. Efter att ha diskuterat det här med ärftlighet med div specialister när Buddha fick sin diagnos så vet jag att det inte är något så enkelt som att bara säga att om en iller i en linje får en sjukdom och om någon annan på något sätt besläktad iller får samma sjukdom så har sjukdomen ärvts från iller nr 1. Det finns så många faktorer som påverkar att min åsikt är att om man som lekman börjar peka finger åt alla håll på det sättet så bevisar det bara hur lite man vet och kan. Var och en av oss kan ha åsikter och kan spekulera om vad som helst på forum, men att framställa dessa åsikter som fakta är inte riktigt rumsrent, tycker jag. Inte heller att sen "prata bakom ryggen" och försöka framställa någons linjer som speciellt "dåliga", när man faktiskt inte har fog för påståendet.

När det gäller sjukdomar som kan ha olika orsaker (vilket dom flesta sjukdomar är), hur vet man att alla illrar som får sjukdomen har fått det av samma orsak? Vissa kanske får det genom smitta, andra pga miljöfaktorer och en del pga ärftlighet . Att då klumpa ihop allihopa blir ju direkt missvisande, eller hur?

JossanH
0

#62 Tycker det är jätte bra att du har bestämt dig för det!
Undrar vilka som rakt av sagt att lymfom med säkerhet är ärftligt? Inte för att jag behöver några namn men jag har adrig stött på något sådant vad jag kan minnas, bara människor som sagt att det kan vara ärftligt, och det vet vi ju fortfarande inte.
Du kanske ska starta en ny tråd om linjer, känns som att det blev mycket som drog ifrån själva lymfomämnet och det är så viktigt i sig själv att vi kanske borde hålla denna tråden lite mer om lymfom..

#68 Se vad mycket du fick fundera över av mitt lilla inlägg :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

#69 Det är ingenting som jag funderar på utan jag har ställt frågor, vilket faktiskt tydligt framgår av mina inlägg. Så nu väntar jag bara på svar och förtydliganden från dig.

JossanH
0

Pirjos efterlängtade svar från mig (trots att jag tycker att börjar dra lite långt åt sidan)

_#61 När det sen också gäller att "backa" så änskar jag att fler (även du) skulle läsa på lite mer populationsgenetik och hur det här med sjukdomar bör hanteras i mycket små populationer för att undvika genförluster.
_
Vad har det med att backa att göra? och varför borde Jag göra det?? Borde alla som äger en iller, utan att avla på den, läsa på om populationsgenetik tycker du? Då undrar jag också hur stort ditt "valphäfte" är där det står det mesta man bör veta som ny illerägare om du tycker att populationsgenetik hör till "allmänbildningen" bland oss som äger iller för att ha ett trevligt husdjur..

Nu handlar det ju inte heller om ifall uppfödare backar eller inte utan det handlade ju om det faktum att det finns folk som använder lymfom som ett skräckexempel på genetiskt överförbara sjukdomar. Och påstår man rakt av att en sjukdom rakt av är genetiskt överförbar så visar det bara på den totala okunskapen om sjukdomar, genetik osv hos personen som påstår det.

Och hur kunde tråden plötsligt handla om folk som använder lymfom som ett skräckexempel och vem har någonstans påstått att lymfom rakt av är ärftligt?

#64 _Se har vi en fråga till - hur många förstår att en linje inte är "en" och samma linje även om det finns gemensamma illrar i dessa?

_Jag har nu skickat ut mail till alla här inne på iFokus för att försöka få en procentsats gällande just denna fråga.. *ironi*
Hur skulle JAG kunna svara på det?

#68 Du måste ha läst in otroligt mycket mer än vad jag faktiskt skrev för att helt plötsligt kunna utgå ifrån att JAG skulle veta hur skjukdomarna nedärvs.. Tänker du inte i lite väl stora perspektiv nu? Tycker du det känns rimligt att jag skulle åka på möte ihop med en bunt duktiga proffesorer och studera hur sjukdomar nedärvs på iller så att jag kan sitta att uttala mig om detta på ett forum innan fakta finns att finna?
Och VART har jag sagt att bara för att 2 illrar får lymfom i en linje så är den ärftlig och dom har fått den på samma vis av samma iller, av samma orsak? Eller är även detta något du har läst in någonstans som inte jag har skrivit? För jag kan inte se att jag pekar finger åt något håll alls och verkligen inte att jag lagt fram något om detta som fakta? När har jag pratat bakom ryggen om någons linjer och hur skulle DU kunna veta det, det är ju knappast så att vi har en förtroendegivande relation Pirjo. :) och dom jag umgås med är ju inte heller dom dina bästa vänner.

Du får nog försöka läsa det jag skriver i fortsättningen och inte lägga till och hitta på saker jag aldrig skrivit. Tack!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

*puttar*

Sajtvärd på Iller.ifokus