Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 2071 ggr
zickan
0

Min lill tjej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var bara tvungen att lägga upp bilder på en fruktansvärt söt nallebjörn :-D

Jag är lite fundersam på om hon är långhårig eller angora. Angora borde det inte vara men det stämmer in rätt bra. Jag är lite osäker. Någon som kan se?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

..

zickan
0

..

zickan
0

..

zickan
0

..

zickan
0

..

Sara
0

Det ser inte ut som om hon har någon underull? Har hon päls på näsan?

Sara

zickan
0

..

sanna82
0

Åh hon är något av det sötaste jag någonsin sett :)

Be a rainbow in someones cloud

EllinorOlsson
0

härligt fluff hon har

Sara
0

Jag tycker inte hennes nos ser helt vanlig ut fast inte väldigt angorig heller.

Sara

JossanH
0

Tycker hon ser väldigt mycket angora ut faktiskt.. Hon ser dock lite luddigare ut på huvudet än angorabebisar gör. Dom brukar ha slätare päls på kroppen och huvudet och lite längre tofsar bakom öronen.

På bilden där man ser nosen nära i profil ser det ut som att hon har ett litet, litet "veck" som går in vid ena nosvingen. eller så är det en lite mörkare fläck som lurar ögat.. Är det ett veck så ser det ut som en liten antydan till angoranos.

Har föräldrarna angora i sig?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Mamman har inge angora i sig vad jag känner till. Isf är det pappan som är boven. Men tycker ändå inte det borde bli någon angora. Ska ta lite mer bilder på henne senare. Nu ska dom få komma ut iaf.

UlrikaD
0

Angora-genen behöver ju inte ligga så nära som typ mormor/morfar/farmor/farfar. Den kan ju ligga längre tillbaka än så och slå igenom. Vad är det för släkt bakom mamman resp. pappan?

För mig ser hon angora ut. Är det hon i kullen du ska behålla?

Loveferrets
0

men jissis vilken sötis haha, så härligt, vill se meeeeer..

JossanH
0

vad jag vet så borde väl båda föräldrarna bära på genen för att få angoravalpar.
Ibland kan det uppkomma angora trots att de finns långt bakåt i släkten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Uttryckte mig kanske lite luddigt där. Menade naturligtvis att det inte behöver vara mormor/morfar/farmor/farfar som är angora utan det kan ligga längre tillbaka i släkten än så. Vilket ju då naturligtvis gör att föräldrarna kan bära på genen utan att det syns.

sarae
0

Ser faktiskt ut som en angora, med lite näsfel.

För att det ks abli angora, så måste det finnas angora anlag på både mamman och pappans sida i släkten, men som tidigare nämns så kan det räcka med att det ligger en bra bit bak. Men får man en angora i kullen, så kan man vara säker på att det finns angora på båda sidor.

Har du möjlighet att ta en nos bild på söttösen?

zickan
0

Jo det är därför jag tycker det inte borde va angora. Men det kan ju ligga längre bak på mammans sida. Trode även det var väldigt ovanligt så det var ju lite förvånande att det isf dök upp här. Dock inte mig emot. Hon är underbar.
Jag tycker det tyder på angora men har ju själv aldrig mött en mer än läst om det.

Lite bilder ifrån ute just nu.

zickan
0

..

Loveferrets
0

ooooooooooooooo va söööt haha, jag är förälskad…

zickan
0

..

zickan
0

brorsan link kom med på en bild

zickan
0

#20 jo jag är själv stört förälskad. hon är så mysig i temperamnetet också. Hon, brorsan link och den mörka pastell grabben är de tre som jag tyvärr fastnat rätt mycket för.

Frågan är ju om man skulle kunna släppa henne. Vill gärna ha lite extra  koll på henne om hon är angora vilket jag tycker. Får se hur myckt kontakt med pappans granne man kan få dit hon troligen skulle flytta.
Eller om man ska behålla och skicka henne på foder till en kompis. Gud vad svårt det är att veta vad man ska göra.

UlrikaD
0

Om du ska sälja henne, sälj henne då med avelsförbud är väl ett hett tips. Med tanke på att angora-honor inte kan föda upp sina valpar själv vore det ju tråkigt ifall nästa ägare inte vet det och försöker ändå….

Behåll den valp du fastnar för mest. Eller allihopa!Skrattande

Loveferrets
0

#23, för mig hade beslutet varit givet, hade behållt henne själv haha. hade blivit deprimerad o tomheten hade varit total usch hehe.

zickan
0

#24 det är det jag menar. har lite svårt att lita på folk även om de lovar. en sak kan ju va att sätta ut mamman på foder en tid hos en kompis eller testa om tiden räcker för alla. ha angora tjejen hemma tills hon blir kastrerar myndig. kastrera och sedan ta beslutet om hon ska stanna eller få flytta.

Resten av illrarn har varit bokade med handpenning rätt länge nu. Jag har satt den tjejen på att ev få va den som flyttar till pappans ägares granne då jag varit lite osäker på om det var angore eller ej när hon var mindre.
Nästa tisdag är de 8 veckor så det börjar ju bli dags att bestämma sig hur jag ska göra. Gud vad svårt att ta ett sådant beslut.

En annan fråga. Hört lite olika om hur fort man kan kastrera en iller hona efter hennes ungar flyttat. Hur fort vågar jag kastrera henne?
Jag har tagit två kullar på henne. Ene som inte var helt planerad men väldigt glad att den kom ändå. Tycker två kuller på en hona räcker gott. Så nu vore det nog bra om hon kastrerades och fick lite lugnt och ro.

zickan
0

#25 jo precis. men det man ska ha råd och tid med. har ju inte bara illrar som husdjur att dela upp min energi på. en illevalp kan va rätt jobbigt en tid att uppfostra :-P Men gud så kul det är att få göra det.
får se. Ska få löne ök nu i slutet på aug med nästan 10 kr timmen. ogillar att ringa mamma så fort man behöver pengar till veterinären. börjar nästan bli för gammal. även om hon inte riktigt bryr sig bara jag betalar tillbaka någon gång.
Men är skyldig henne 9000 ännu.

ibland önskar man att man inte bodde i virsbo. tänk om man bott i västerås centrum istället. då hade man ju lätt haft flera personen som mer än gärna kom hit och gick på promenad och goasde med alla djuren.

sarae
0

Helt klart en angora, med ett litet näsfel där ;) Väldigt söt var hon.

Vad gäller kastreringen så kan du kastrera henne så fort valparna slutat dia. Men eftersom brunstsäsongen är över, så skulle jag rekommendera att du väntar tills nästa säsong med kastrering, med tanke på binjuretumörer etc.

Bifogar en bild på min daisy, som har ett mer tydligt näsfel än din tös

Loveferrets
0

#27, Visst kan de vara jobbigt att uppfostra men det är oftast bara en kort tid men samtidigt så överväger de mot att det är så kul oxå tycker jag. Förstår de där med att ringa nån när man behöver men e man tvungen så är man ju. men får du löneökning nu så är det jättebra, kanske du slipper ringa din mamma då hehe.

Fick ringa min mamma nyligen för det var nått på bilen som var tvunget att fixas, man känner sig skamsen för att man måste be om hjälp o hon säger detsamma som din, betala av när jag kan o det är jättegulligt.

Har du inga vänner som kan komma till dig ändå fast du bor där du bor då ?

zickan
0

bor lite avsides på landet. brukar ha lite folk som kommer hit. nu kan det ju bli lite oftare också. en kompis dotter håller på att skolas in till dagiset. fungerar det bli hon fri på dagarna. hon är ju tokig i råttor och bor nästan här så fort hon får chansen. då får man lite avlastning att gosa och ta ut dom.
får se. de är bara 7 veckor nu. så jag har nån vecka på mig att funder.

har ett foderhem en stund åt mamman om jag ville. men då vore det enklast om hon kastrerades först. men hälsan får ju komma i förstahand.

Mamma kan vägra låna ut pengar till mig. men så fort djuren kommer på tal så finns det inget att tveka om. både älskar djur och de kommer alltid gå före mig även om de nu inte direkt är så förtjusta i iller. rätt skönt att ha den möjligheten. ännu har jag haft ängla tur med mina djur. varit hos vetten i onödan ett par ggr för att jag är lite små nervös att det är värre än vad det är. men hellre det än missa något.

#28 den där är ju på tok för söt.. gud va underbar :-).
Älskar viltfärgade. synd att inte min flicka eller nån ur kullen ville bli det. men pastell är väldigt fint det med. lite trisst att ha det på alla bara..

UlrikaD
0

Vad för färg hade pappan då? Mamman är väl pastell? Tänkte på att det krävs ju angora-anlag hos både mamma och pappa för att det ska bli angora. Eller inavel funkar ju också, se Daisy ovan.Flört

Är du säker på att mamman och pappan inte har samma linjer bakåt?

sarae
0

#30 Daisy är silvertomte ;) Hon kommer från min katastrofkull (där mamman och pappan var släkt - därav angoran)

zickan
0

#32 haha nu ser man illa med.

#31 inget jag kan säga hundra de inte är en en bit bakåt. är inte nära släkt iaf. men sedan kan man ju inte lova något hur det ser ut en bit bakåt.
Eller om det har missats att skriva med nått i papperet. Är ju bara att ringa upp och kolla om det finns nån mer i släkten som blivit angora.

JossanH
0

Ja det var en tydlig angoranos nu när man fick se den på nära håll :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mandariiin
0

alla dina illrar kan få bo hos mej! haha. sambon skulle döda mej då….

Loveferrets
0

#35, slussa in dom när han sover hahahahaha…

mandariiin
0

jag kan gömma dom i garderoben! fast iofs, släpper jag in dom med dom andra så lär han ändå inte märka någon skillnad…. oftast så är inte alla vakna samtidigt, och hans er knappt skillnad på dom. hehe

LinaN
0

#37 göm sambon i garderoben! bästa lösningen ever! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mandariiin
0

#38 hahha, bästa lösningen!

hockne
0

#38 Jag gillar inte att bo i garderoben! ! !Skrikandes

Loveferrets
0

#39, hahahaha, ja bättre du gömmer sambon, mycke bra ide hahaha. Super bra om han inte ser nån skillnad på dom, ännu enklare att smuggla in dom då Flört

sarae
0

Min lösning: evigt singel, då kan man skaffa hur många sötnosar man vill :P

mandariiin
0

attans, han kom på våran plan!Förvånad

hockne
0

#41 jag ser skillnad på dom !

mandariiin
0

#42 det är juinget alternativ för mej i dagsläget, då jag behöver någon som vill betala illermaten Tungan ute

#44 vad heter den lilla som fyller år i juni, med mörk nos? inte låne illern…

Loveferrets
0

#43, NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ sören oxå,,,

#45, hahahaha, kom igen kom igen….

hockne
0

#45 Nova? :P

Loveferrets
0

#44, svara nu då o fuska inte…hahahaha

detta var kul…

hockne
0

#48 jag har ju svarat ;)

mandariiin
0

haha, ja, det var Nova.

när fyller lyssa år?

Loveferrets
0

¤49, haha sorry jag e hejjed.

#50, nu fick han ett poäng hehe.

mandariiin
0

han suckade och stönade. "meh, det kan jag ju inte!" sen stängde han av datorn.

för övrigt så fyller Lyssa hela 4 år idag, 12/8. grattis till stor-tjejen!

och jag och sambon firar 17månader ihop idag. grattis till oss :)

sorry zickan att vi är helt OT….!

zickan
0

#52 mycket att fira :-D

äh.. lite roligt flum är alltid kul :-D

jag trro vi har löst det hela nu. har en kompis som sjukt gärna vill ha iller men får inte äga en ännu av sin kille. men låna en var visst inte problem. då kan hon låna ayela(mamman) för henne gillade hon starkt när hon bodde här ett par dagar.
så får jag lite extra tid att uppfostra lillen och känna efter om hon stannar eller kastrera senare och då hitta hem. för just nu finns det inte en chans att jag kan vända ryggen till en unge ifrån ayela som både är pastell som sin mor och angora :-).. alltid veltat ha angora. dock mest för sötheten med allt fluff och inget annat.
och så dyker det upp en bara sådär.. suuck.. :-D

Loveferrets
0

#52, hahahaha, Grattis till Lyssa o till er båda.

#53, får oxå ursäkta att jag flippa ut hehe.

Så skönt att det löste sig till sist, Förstår att du inte kan lämna skönheten så där,, men se upp, du kommer vara besatt av henne så de kommer inte funka att finna henne ett annat hem sen.. Flört

UlrikaD
0

Men Ayela då? Kommer inte hon att sakna sina kompisar när hon får bli ensamiller någon annanstans? Och kommer inte du att sakna din iller? Jag skulle gå sönder om jag var tvungen att göra mig av med någon av mina och aldrig någonsin att jag skulle låta någon låna någon av mig. De hör ju ihop. Både med varandra och med mig.

mandariiin
0

#53 skönt att ni har löst det. men som UlrikaD skriver, jag skulel aldrig kunna lämna ifårn mej mina monster. ev. någon utav de yngre för en kortare tid om någon kompis skulle vilja testa att ha iller, men inte längre än någon vecka eller så…..

#54 tack tack :)

zickan
0

jag vet inte.. jag har varit hemma en dag efter semestern. ska grubbla sönder det lite. var förstörd när ayela smet siste timmarna innan båten gick hem förre året hon var med på gotland. men hon hade dagen efter gått in hos en familj ett par kvarter bort och försökt leka med deras mycket skrämda hund och somnade sedan i en ryggsäck. även om det var en kort tid så kändes det inte kul.
Men att veta att hon har det bra och kunna hälsa på, se henne på kort och live på msn kan funka. men jag vet inte. aldrig varit ifrån dom speciellt länge så jag vet inte alls hur jag skulle reagera att hon bodde hemifrån ett halvår eller nått.
en jag vet kanske skulle sakna henne lite är hunden. men de har växt ifrån varandra på sista tiden. inte alls varit så mycket bus och sovande ihop som det var förr.

Ceciliaolucifer
0

Hur har det gått? Behöll du mamman?