Skumt beteende
Hej!
När jag kom hem igår så såg jag att Marley hade fått ett ordentligt tag runt Gemmas nacke och låg på henne. Såg precis ut som han höll på att "våldta" henne. Samma sak hände i morse, dom är syskon så jag vet inte om jag måste sära på dom tills dom är kastrerade.
Vad ska jag göra? är det normalt att dom håller på sådär?
Tacksam för svar snarast möjligt.
Johnny

Låter som en brunstig hanne… eller en förbrunstig.
Ja, du bör nog ta isär dem direkt.
Hur gamla är dom? Är honan i löp?
Risken är att han skadar henne om han är brunstig och våldtar henne, det händer att de skadas ordentligt då.
Sara
Håller med Sara där. Hade Laban och Lina (som var syskon fast dom var födda i 2 olika kullar men med samma föräldrar) för snart 6 år sedan nu. Laban var hela tiden på sin syster, och till sist vid ca 4-5 månaders ålder gick även hon in i brunst vår/vintern 02, så jag fick ha dom på skillda håll för att inget skulle hända. Och då hon var så ung tog jag en P-spruta på henne för att jag ville ha en kull efter henne, men den ångrar jag än idag att jag gav henne. Vist hon gick ur sitt löp och så, men det tog henne nästan 1½ innan hon löpte igen, och den första kulle dog alla valparna för henne. Hon löpte sedan följade vår, och då parde jag om henne med samma hane, och hon fick då 7 valpar varav 6 överlevde. Har kvar hennes ena son SheereKahn här hemma, han blir 6 år i april nästa år.
Så jag hade nog skillt dom åt så att inget händer med henne.
Ja, det är helt normalt att hanar försöker para sig med honor så länge dom är okastrerade. Sära genast på dom. En iller gör ingen skillnad på syskon eller obesläktade de tar första bästa som är villig.
Även när djur parar sig "på riktigt" så kan det se brutalt ut, nästan som att han våldtar henne. Finns det en risk för att honan blivit dräktig? Har hon varit i brunst? Om så är fallet kanske du borde kontakta en veterinär och ev göra en abort i samband med en kastrering?
Man ska aldrig hålla djur tillsammans, som man inte har tänkt att para, om den ena visar intresse på det viset för den andre.
Sajtvärd på Iller.ifokus