Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 200 ggr
HighLander
0

Nybörjar frågor:

1. Vi är allergiska båda två mot katter och hundar. Är man allergisk mot iller?

2. Illersäkra sitt hem? kan de komma ner i avlopp och sånt?

3.  Vad luktar en kastrerad iller? hur mycket på en skala från 1-10?

Vi har läst ganska mycket men dessa frågor fick vi inga svar på:)

Stj3rnfallet
0

Jag kan inte svara på mer än första fråga.. Jag är allergisk, men har ganska många djur ändå.. Det finns 2 hundar, 8 råttor och en Gp råtta i vårat hem och alla djur förutom ena hunden är min. Både jag och mamma har allergi, men vi tål våra huskyblandningar väldigt bra och jag tål råttorna hur bra som helst. Själv har jag vuxit ifrån min allergi lite p.g.a att jag har omringat mig med saker jag egentligen inte tål. Och det har resulterat i att jag knappt har allergi för hundar längre.

Men det här är ju individuellt och har ni inte varit så mkt kring djur för att ni är allergiska så är risken väldigt stor att ni inte tål iller och möjligen så kan det vara så för mig också. Nu vet ju intej ag hur allergiska ni är.. Men ett sätt att ta reda på om ni tål iller är väl att besöka ett hem med iller/illrar? Jag kan inte säga annat än att antingen så har ni tur att ni tål dem eller så har ni oturen att inte tåla dem. Om ni är allergiska för iller så kan det ju fungera med att äta allergitabletter varje dag också, men om det är bra för hälsan har jag ingen aning om.

Prova och se efter hur det känns, så vet ni ju om det fungerar att ha iller eller inte!=) Ni kan ju även ta hem (låna) en iller för att se om det skulle fungera i eran vardag med allergi osv. Tyvärr kan jag inte ge något annat råd än så. Jag tål inte heller katter och eftersom att jag inte träffar katter så ofta så är jag väldigt allergisk för dem. Jag hade säkert inte varit det om vi hade haft katt, men mamma har aldrig haft något intresse för att skaffa katt.

Lycka till och hoppas att ni kan skaffa er en söt liten iller!=)

Madde
0

1. Ja det är ju relativt. Jag var allergisk när jag var liten. När vi skaffade iller förra året så fick jag en reaktion på våran xander ca 1 dag efteråt. Fick utslag på armarna, runt ögonen och runt munnen. Men jag ville verkligen inte göra mig av med min Iller då vi precis köpt honom. Åkte hem, sa inget till killen utan det var frid och fröjd, men jag led lite där.

En månad senare så finns det inte ett enda tecken på att jag har haft utslag eller något allergi över huvud taget. Efter det har jag inte kännt något alls. Då har jag idag 4 illrar. En som snart är på väg in i bruns. Så tiden får utvisa om jag reagerar på det.

Vad jag rekommenderar er är att åka på en illerträff eller hälsa på någon som har iller.

2. Illersäkra. - Självklart kan en iller ta sig ner i avloppet om man inte illersäkrar där. Men har man väl fixat det ska det inte vara något problem. Vi har sådan tur att vårat avlopp har 2 led. Det vill säga att illern måste dra upp en sak ur avloppet för och komma ner till röret. Vilket jag knappt klarar av själv. Så här hemma är det säkert.

3. En kastrerad iller luktar. Ja den luktar självklart men inte mycket. Ser man till och tvättar deras filtar och håller rent så luktar de nog inte mer än en 2. Men det är min personliga åsikt. En brustig hane ligger nog mer på en 10:a. =)

Hoppas att mina svar kanske kan ge er lite mer hjälp.

Rekommenderar er i alla fall att besöka någon som är ägare till en eller flera illrar. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaG
0

det bästa ni kan göra är att testa er för allergi, även om ni åker hem till någon och sticker ner näsan i pälsen, kan allergin finnas.

dock är även det en bra idé också, att hälsa på någon som har illrar och därefter gosa och pilla med dem, verkligen köra ned ansiktet i pälsen på dem osv. Reagerar ni inte då, är ju sannolikheten stor för att ni inte är allergiska, men det bästa sättet att få veta är att göra ett alergitest.

Kastrerade hanar luktar inte mycket. De luktar inte mycket alls om man adar och håller efter, som med andra djur. Dock under brunsten kan hanar lukta kraftigt, men detta försvinner då de blir kastrerade.

Illrar är envisa djur. Vill de något ger de inte upp i första taget, därför kan dem även hamna i avlopp. Detta kan dock avhjälpas med diverse saker. Inte alla tillåter illern i badrummet te x, då många har tvättmaskin och badkar. Men det är upp till var och en. Dock skall man vara medveten om att de kan ta sig in praktiskt taget överallt om de verkligen vill.

Tänk dig att du har en tvååring som är konstant trotsig och nyfiken, och gå ned till den nivån och gå över hela lägenheten. Då har du gjort det du kan. SEdan är det inte omöjligt att illern ändå hittar ett kryphål så det gäller att vara noggrann och ha uppsikt.

Kolla gärna över diverse möbleplacering också, huruvida illern kan ta sig upp i fönster etc.

Lycka till :)

HighLander
0

tack så mycket för svaren! jag hoppas verkligen att vi inte är allergiska men ska kolla upp det:) Man blir ännu mer sugen på att få en super söt liten iller:)

Tackar så mycket!

klarsferrets
0

1) Om man är allergisk mot hund eller katt!!!   Det enda som kan bevisa att ni är det är allergiska är att besöka så mycket illrar ni kan och gärna I hemmet där dom bor. Jag är SJÄLV allergisk mot hund & katt men inte alla sorter utan bara visa. Kan även känna av illrarna när det är full vår & allt blommar ut.  

2) Det beror på avloppet, det vill säga hur det ser ut.   Men hos oss har vi en regel att illrarna är portade ifrån badrummet. Sedan kan man aldrig illersäkra färdigt för dom är kluriga. Dom hittar alltid något nytt ställe som man inte tänkt på. Dom kan allt men är underbara små djur som ger en enorm glädje I alla fall trots att näsan rinner.  

3) Ja en okasterad iller den luktar enormt när den går I brunst . Jag har goda vänner som har bara hanar som är  kasterat och dom luktar inte alls som Mina. Den lukten är mycket mjukare än hos en okasterade hane. Hos en hane som är okasterad är mer agressiv Ex när det gäller honer så luktar även dom som är okastera som kastrerade det har vi bägge av hemma.

Tina-A
0

Jag är också pälsdjursallergiker och tål varken hund eller katt. Har just nu kaniner och de tål jag inte heller (de står ute) och innan hade jag möss och de reagerade jag också på.

Dock kände jag inget när jag åkte hem till en massa illermänniskor och sen fick jag den underbara upplevelsen att äga en iller i 3 (korta) månader och jag kände i stort sett ingenting. På slutet började han komma i brunst och jag kunde svagt känna av, men det var ingen fara och jag fick inte utslag, rinnig näsa eller röda ögon.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

DG
0

Min kille var inte allergisk mot illrarna i början men nu när dom råkar slicka honom får han jättemycket utslag :( Det har gått ungefär 6 månader sen jag flyttade in med honom.

Hoppningsvis kan han klara ett tag till utan andningsproblem för då blir det riktigt jobbigt för honom. Vi var tvunga göra av med oss hans två fågar han hade haft 3 år för dom gav honom för mycket andningsproblem. Men än så länge ger illrarna bara utslag om dom råkar slicka honom.

sarae
0

Gå och gör ett pricktest hos läkaren. Säg att ni vill testa er mot just iller. Sedan är det självklart bra att åka och hälsa på folk med iller. Både för att se hur mi reagerer samt för att se hur det är att leva med iller.

Vad gäller illersäkring är det väldigt viktigt att det blir ordentligt gjort! Min första iller smet ner i avloppet, som tur e lyckades jag locka fram henne till slut. Sedan lyckades hon  tyvärr ta sig ut mellan plexiglasen på balkongen, vilket fick ett ,ycket tragiskt slut. Tänk även på att de inte kan komma under kyl, spis etc i köket. Öppna fönster är även de farliga, illrar ser rätt dåligt å har väldigt dåligt djupseende…..så de e lätt hänt att de hoppar. illrar har noll självbevarelse drift å e alltför nyfikna för sitt eget bästa, så tänk på att de bör försäkras! annars kan det bli en dyr historia i fall något skulle inträffa

HighLander
0

Det är mycket man ska tänka på och man får vara så noga man kan:) Sen får man bara ha det roligt:) Vet ni någon man får komma och hälsa på som har iller som bor närma skövde? eller är det någon iller träff snart i närheten?

HighLander
0

efter att kollat runt lite på forumt så hitta jag att iller thrillern är just i skövde!! men när är den nästa gång? eller finns det någon almenacka för sånt på forumet?

UlrikaG
0

Det finns många som kan tänka sig att få besök :)

Hör efter med illernettan här på forumet, sedan tror jag det skall finnas fler här ifrån Skövde, men kommer dock inte på vilka nu :)

Madde
0

Sen finns ju Holtz i skövde. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ab0o
0

#0 , Min sambo är allergisk mot katter. han känner inte av illern. Min bror är jätet allergisk mot alla pälsdjur, han kände inte av illern heller! Men de är nog olika de där, jag tror att du ska testa va hos människor som äger iller för att vara riktigt säker!

gwen
0

Precis som jag just skrev på en annan tråd är det inte säkert att ett pricktest eller allergitest hos läkaren visar på allergi eftersom du ännu inte hunnit utveckla allergin för illrar. HAr du dock förutsättningar för att bli allergisk är risken mycket större att du/ni även blir det mot iller. Är ni dessutom båda 2 djurallergiker är ju chansen dubbelt så stor att en av er även blir det mot iller.

När man är allergiker är kroppen retad och man har en förhöjd gräns av histamin (tror jag det är), som kan göra att man blir allergisk mot saker du inte alls skulle blivit retad av om du inte var allergisk från början.

Vad gäller de 2 personer som skrev ovan att deras allergi gått över skulle jag inte hoppas på detta. Det vanliga är nog precis tvärt om, dvs att allergin blir värre. Detta av de anledningar jag nämden ovan, att din kropp blir retad och reagerar på fler och fler saker.

Ur sympati för djuren skulle aldrig jag skaffa ett "riskabelt" pälsdjur om jag vore djurallergiker. Kan ni tänka er att lämna bort er kära "illerbäbis" efter några månader eftersom ni inte tål den och inte veta om den får ett gott liv i sitt nya hem? Ursch!