Kissar ner sig vid närgång av vatten
'Bambi kissar på sig när han kommer i närheten av vatten eller när han ska badas.. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att han inte ska bli så rädd? Jag har smama problem med Rambo, fast han kissar inte på sig.. han skakar istället och försöker verkligen hoppa upp från badkaret. Hjälp mig!
enkelt tips: bada dom inte. Mina får kanske ett bad om året..om ens det, en iller behöver inte badas.
precis, sluta utsätta dom för det dom inte gillar! Dexter badade väl sensat för… hmmmm… 3 år sedan eller nåt, ändå är det han som luktar godast!
Att bada är överdrivet och illrarna behöver det inte. Tvätta deras sängkläder istället för att tvätta illrarna! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nä varför utsätta dom för vatten när dom inte tycker om det, rätt onödigt.

Tänkte till lite själv och insåg att tex Nolita flyttade in här i mars -08 och jag har aldrig badat henne. Hon luktar jättgott och mysigt. De andra minns jag inte senast jag badade. Kan ha varit efter någon illerträff när nån lyckades gräva ner sig i ett gyttjehål och stank ordentligt. Men annars inte alls.
Annars älskar några utav mina att simma. Om man tar dem upp till sjön så säger det bara skutt och så simmar de iväg. (flexikoppel då alltså)
Märkte igår att mina badkrukor tyckte det var kul när jag spolade vatten i badrummet. Då var de och nosade där vattenstrålarna var.
Välte nämnligen ut en spann med moppvatten i badrummet och skulle skölja av allt.
Golvet blev iaf rent..
Sara
Jag badar bara mina inför en utsällning eller om dom har varit ute och blivit leriga, annars badas dom inte. Och dom gångerna dom blir badade så sker det i vasken i köket, och alla gillar det, ingen protesterar iallafall. Det har också hänt ett par gånger att dom har kommit in när jag badar, dom vill upp och se vad jag gör. Och oftast så hoppar 1 eller ett par upp i tvättekorgen och sen upp på badkarskanten vid kortändan av karet. Sen sitter dom där och tittar när jag badar, har hänt att en eller 2 av dom har hoppat ner i vattnet själv och simmat runt ett tag. Men dom vill upp igen ganska så fort, sen är det full rulle på dom när dom ska torka sig på mattor och handdukar. Sen är det min tur att torka upp efter dom över hela lägenheten.
Här badas det inte alls ofta. Den som har badat hittills iår är Dagge. Doften av en nerkissad, brunstig hane är inte kul. Jag tror inte ens engelska domare uppskattar det.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

jag har badat Lyssa två gånger på tre år tror jag det är…. mina andra tre har jag aldrig badat. däremot så måste Dealen tvättas snart, då han har fått bajs i pälsen som inte går bort… *suck*
Som andra har skrivit - skippa det om du inte är tvungen. Nu har jag bara vart illerägare i nio månader, men haft diverse pälsdjur (katter, gnagare, kaniner) i hela mitt liv. Badade en katt för några år sedan, då han kom hem med pälsen full av kåda, annars kan jag inte komma ihåg att jag någonsin badat något djur.
_No way! Yes way!
#10 Och självklart är det en vit iller som passar på att stoppa huvudet i avloppet ;P
_No way! Yes way!
#11 japp, tror du jag blev lite skamsen när jag hade beskyllt dom andra 2 för en miljard svarta tassavtryck i heeela badrummet och flera års håravlagringar på golvet för dom befann sig på brottsplatsen när jag vaknade på morgonen, och sedan Dexter vaknar och låtsas som ingenting… Helt svart och stinkande! hmmm inte så svårt att lista ut att jag hade fel brottslingar och vem som var den skyldige.
Tog flera dagar innan all smuts försvunnit och stanken avtagit.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 Haha, "vaddååååå, jaaag? Icke!"
_No way! Yes way!
Jag måste bada mina åtminstone en gång i sommarsäsongen. De borde ju gnugga av sig på allt gräs och sand som de rullar i, men istället verkar det som de överkompenserar med att producera mängder av talg (heter det så?). De är inte överlyckliga av att badas precis, men inte lider de heller. Efteråt blir de helt tokiga och ska rulla runt i allt de hittar!
#10, HAHAHAHAHAHAH
#12, "Inte anklagar du väl mig för nått vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"
HAHAHAHA..

Måste dom tvättas av så prova vasken i köket istället för badkaret, det har fungerat något bättre på mina även om dom inte gillar det heller.

#10 fan vad söt dexter var på bilden, han är inte den enda vita illern som gillar avlopp >.< Noomi drar upp mitt badrumsavlopp hela tiden och dricker vtnet är.. ingebra SUCK…
Försöker täppa igen hålet så gott som möjigt :D men nej hon ska verkligen få upp locket! :P
#16: Bra kommentar! Jag har bara prövat badkaret en enda gång, då blev de jättenervösa. Därefter blev det handfatet och en tvåpersonersmanöver; En håller i, den andra schamponerar. Då känner dom sig mer trygga och håller sig relativt lugna.
#17: Konstigt, min Burton älskar också avlopp, men han lyckas inte öppna locket, trots att han är så stark och envis, om man bara trycker fast det ordentligt. Jag har nog haft tur med välsittande avloppslock, helt enkelt. Funkar det inte att lägga en stor sten över?
#17 tegelsten är mitt förslag!
Sajtvärd på Iller.ifokus
våran tuss älskar vatten! han tycker de är skit kul att springa igenom duschen, och att bada i vår guldfisk skål
hahah

Jag säger som andra redan sagt, låt bli vattnet om de inte gillar det. Bad är helt onödiga så om de inte behöver badas för att de gjort något som skitat ner dem otroligt mycket så hoppa över det. Här har det hänt ibland att de grävs ur blomkrukor och liknande som gjort att de fått sköljas av och oftast så räcker det med bara vattten och det är heller inte alltid jag varit tvungen att blöta hela illern, utan endast just där de varit skitiga.
#1 jag vet. Men ibland händer olyckor av olika slag så de behöver ett bad (med bara vatten) :P
#2 våra luktar knappt alls tycker jag. Eller lite möjligtvis. Men det är mysigt :) Deras sängkläder tvättas 2-4 gånger i månaden. Beroende på tvättiderna man får.
#9 jag har bara varit illerägare i 11 månader. Så det är inte så stor skillnad på vår illererfarenhet MED illrar. :P
#10 hehe vad söt.
#16 tack. Får testa det nästa gång de behövs. :)
Men frågan.. varför kissar han på sig? Och finns det något mer än en extra person som håller och handfat som kan hjälpa?
Ts: Varför?? För att han är livrädd! Jag kan inte komma på någon annan anledning till att en frisk iller kissar på sig när han ska bada.
#22 Det är ytterst sällan en iller blir så skitig att den måste badas.. Jag bor på landet och går med mina i stort sett varje dag, genom lera, kohagar och i skogen och jag har aldrig behövt bada dom pga smuts.. Aldrig någonsin tror jag och då snackar vi 6 år..
om det nu skulle vara nödvändigt att skölja bort något från pälsen, häll upp vatten i en skål så illern slipper kranen. och blöt endast det området som behöver blötas.
Tycker det låter otroligt onödigt att utsätta en iller för vatten som är så rädd att den kissar på sig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina tjejer badar nångång i månaden i mitt badvatten. Alea är geni på att tycka det är spännande och hoppa upp i tvättkorgen, då lyfter jag upp henne på badkarskanten och sen ibland hoppar hon i och ibland skuttar hon ner i tvätten igen.
Alma är inte stormförtjust i vatten och försker hoppa upp ur badkaret.
Som motionsform är simning gravt underskattat. ^^ jag tar på dem sina selar sen kopplar jag dem och håller kopplet så att de får extra flyt. Sen simmar de en 5 minuter var och sen räcker det. Funkar super när de röjt runt i kökskomposten. *bläh* då vill man knappt ta i dem.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ska även nämna att illrarnas naturliga fettlager i huden tvättas bort om man använder schampo. Under vintern förlorar då kroppen ett bra skydd mot kyla och man bör därför hålla illern inne i 2-3 dagar efter ett schamponerat bad så att fetterna hinner reproduceras och illern inte fryser lika lätt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#23 du behöver inte vara otrevlig! Men jag fattar väl jag med att han är räd. Men varför och hur kan jag hjälpa honom att inte vara det? Det är det jag undrar.
#24 Ja det tycker jag med. tack för tipset.
#25 vad gulligt. :P Hehe
#26 tack. Jag vet att fettlager kan försvinna.. Men jag trodde det var detsamma oavsett om man använder shampo eller inte? Trodde det gällde endast vatten också. Här kommer de int eut på några dagar efter endast vattenbad (vi använder inte shampoo) och så ser vi noga till att alla fönster är stängda så de inte drar här inne.
#27 jag låter mina illrar ha en stor vattenskål eller badbalja att plaska lite i om dom vill. Detta är inte dåligt för dom.
Skulle jag vara som du skulle jag sluta fundera på att "hjälpa" illern till att börja tycka om vatten. De är precis som människor vissa gillar att bada och simma andra inte. Bara att acceptera.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 okej. Jag skulle med vilja ha det men det fungerar inte i vår löägenhet. Den är för liten och vi har ingen plats för en sådan… Kan iof ställa fram en til och från.. :) Tack för tipset :P
Ja. Men jag vill ju inte att han ska vara rädd om han måste badas. Just DÄRFÖR vill jag hjälpa honom att inte vara rädd, inte att tycka om det…
#29 tror att det går hand i hand när det gäller illrar.. Som sagt tror jag att han mår sämre av att läras att inte kissa på sig varje gång han ska badas än att bli livrädd om han "måste" badas någon gång. Har nog aldrig varit med om något tillfälle där det inte funnits något annat sätt än att bada mina illrar- det skulle väl vara om dom hade bajs i hela pälsen.. men det har inte hänt än på 6 år..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#28 Badbalja kan bli dåligt.. om man har sälar som vägrar torka sig. Alinda åkte på fukteksem förra året.
Mitt bästa tips frör att få bort skunklukt och sånt är att gå ut och låta dom rulla sig i gräs och löv och jord. Dom luktar mums efteråt=)
#31 Tur för mig att jag inte har några sälar hemma då :)
Ja, det är den godaste doften! Vått gräs, mossa o löv. mmmmmm
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men sätt en liten låda men lite vatten o ställ den nånstans i lägenheten (i ett hörn kanske) o lägg en handduk under ? locka honom lite att gå dit, vägrar han helt o hållet så låt honom då slippa vara i närheten av vatten. Då ska du inte tortsätta att tvinga honom att badas. Skulle han bli väldigt smutsig så tvätta bara av de partiet.
Jag gissar att det kan vara svårt att få en iller som är såpass rädd för att bada att gilla det, eller ens acceptera det.
Phoenix är rädd för vatten och höga ljud, jag har försökt träna honom under lång tid och den framgång jag sett har vart att han ibland inte springer iväg lika fort. Och då har jag hållt på ett bra tag med honom. Anledningen att jag trilskats är för att han är rädd för vardagliga saker, som damsugaren, att jag slår på duschen för att duscha själv och liknande.
Vatten kan han ju slippa eftersom jag inte badar honom. Sist han behövde vatten var för att han hade något klet i pälsen men det löste jag genom att blöta en handduk och gnugga i pälsen. Inte supereffektivt, men en mycket mindre stressad iller.
Skippa bad och ta smällen när du väl måste och inte har någon annan utväg. Även att vänja dem o liknande är att utsätta dem för stress.
Paulina
#33 tack för ditt tips. Ska testa. :)
#34 tack för dina svar med. :)
#35, Lycka till.

Ett litet tips till! Tänk på att en iller har högre kroppstemperatur än du själv. Många tror att badet ska vara svalt, men det enligt mina erfarenheter funkar det inte speciellt bra, om det inte är mitt i sommaren och de verkligen vill svalka av sig. Ett väl tempererat bad, kan få en iller att verkligen njuta av att bara flyta omkring.
Men som med allting som gäller djur, handlar det mycket om din egen attityd. Presentera badet som en självklarhet, så kommer det att uppfattas så ;)
#37 här spelar det ingen roll hur varmt vattnet är eller hur jag presenterar badet, det hatas av alla mina ändå!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#36 tack
#37 aha… kanske där jag gör fel. har varit rädd at bränna dem. :P Inte tänkt på att de kanske fryser. :P MEn det ska jag testa nästa gång det behövs. :) Men hur ska jag göra så det verkar som en självklarhet..? Låta glad? :)
#39 Jag ser ingen vits med att tvinga ett djur till något dom inte gillar… Tvättar man tex katten varje månad??
Vattnet får ju inte vara för varmt heller. Lagom för att duscha i men inte för varmt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#40 men ja. jag vet, man ska inte tvinga ett djur och det är inte heller det jag gör! Sluta skriva så nu för f*n. du har gjort det ett antal gånger och jag är inte dum. jag vet det och jag fattar vad du skriver om du så bara skriver det en gång. okej?
Är det ingen som har några TIPS till mig istället?
#41, Men det har du ju oxå fått.
#41 precis, du skriver hela tiden att du inte ska tvinga den till något men ska absolut lära illern att bada… Hur nu det ska gå till…
Du tycker att jag upprepar mig? Vid ett flertal gånger har jag gett dit tips och råd i denna tråd och detta var FÖRSTA gången jag använde ordet tvinga över huvud taget. Tack för den!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#42 ys i know och jag tackar oerhört för dem. Bästa tipset var nog att ställa en balja med vatten i ett hörn och låta den stå, vill de hoppa i så gör de det. :)
#43 Visst varsegod. Du kanske inte använt ordet tvinga men du har tjatat om att man ska inte bada dem om man inte måste osv. Jag vet det! Jag behöver inte "lära" honom bada då vi båda vet att det förmodligen skulle bli inprincip omöjligt eftersom illrar är som dom är. Jag vill bara inte att han ska vara SÅ rädd för vatten som han är ifall det verkligen måste badas ibland. Vet med att man kan gå ut med dem efter det regnat så tvättar de sig inprincip i det våta gräset…
jag tycker ni som säger att illrar inte ska bada ska va tysta i stället och hjälpa oss med vårat problem.
och om ni som tycker det är ett problem med att en iller tvättas ibland av hygieniska själ som att dom ramlat i någon lera eller kanske fått någon form av avföring i pälsen som ej avlägsnas med lite vatten på en trasa så kan ni ju skippa de svaren som EN ILLER SKA INTE TVÄTTAS!
¨ det är vell klart en iller ska tvättas om den behöver det och våra illrar kanske behöver det ibland och vid dessa tillfällen kissar han på sej av rädsla och vi behöver hjälp med detta på samma sätt som vissa behöver hjälp med pott träning!
men vill inte bara klanka ner på dessa människor som är otrevliga och o hjälpsamma utan vill även tacka er som inte är det!
tack så mycket!
men detta handlar ju om att avlägsna en iller av en fruktan av vatten som te.x jag sett på mannen som pratar med hundar. hunden är livrädd för att gå i trappan men den måste för att ta sej hem! på exakt samma sätt som en iller MÅSTE bada i bland. de är u faktiskt ganska klumpiga av sej och kan där med hamna i dessa situationer!!!
SLUTA KLANKA NER PÅ MÄNNISKOR!
va trevliga och hjälp folk istället, annars tycker inte jag ni ska ska skriva en enda grejj i dessa trådar för det är absolut inte topic att skriva dessa dumma svar till folk som behöver hjälp!!!
#45, här är faktiskt flera st som har kommit med tips så jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg. Har du iller alls ? jämför inte det med en hund. Varför komma in i en tråd om du bara har negativt att säga. Har du själv tips till ts ? Och du, vi är många här som hjälper, ger tips och råd.
#46 ja han har iller. Bambi och Rambo är hans och mina illrar! Både Allex och jag undrar hur vi ska göra. Och ja, jag har fått några tips. MEn jag tycker inte de fungerar riktigt..
#47 men VAD har du testat? Tror de flesta här har gjort sitt yttersta för att ge dig tips och råd på alternativa bad då vi tyckt synd om din iller då den verkar så rädd.
Har du provat att torka av med blöt trasa som någon föreslagit här ovan? tyvärr finns det ibland inte lösningar så som man själv önskar, hittar man inget som fungerar får man väl antingen sluta att bada illern eller så får man väl fortsätta tvinga ner den i vattnet och den kissar på sig..
Finns inte mycket annat vi kan göra här än att ge de tips du fått.. Fungerar inte det kan vi inte göra mycket mer. Ingen här kan skapa ett mirakel.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#46 läs hela inlägget innan du svarar! jag skrev hjälpa oss så jo jag har iller. jag tackade vell de som kommit med förslag! och jo jag jämför med en hund i det läget av rädsla men om du nu inte tycker om det kan jag jämför med min rädsla av spindlar som jag som människa vill bli av med! så lägg av! så vad är det att fråga om! läs allt istället för att skriva sådana saker som att jag bara skriver negativt! jag tackade vell även för tips? jag skrev vell VÅRAT problem? och jag jämför djur och andra saker hur jag vill för att du och alla andra ska fatta hur jag menar! detta handlar inte alls om att en iller fungerar som en hund!
USCH!!!
#48 tackar även för alla tips!
. men vill på peka att i hennes fråga står följande '' Bambi kissar på sig när han kommer i närheten av vatten ELLER när han ska badas.. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att han inte ska bli så rädd? '' inte hur man badar illrar utan hur man kan av vänja någons rädsla för att föränkla både hans och vårat liv som iller ägare.
detta skrev jag inte med något illa menat till dej #48 utan så även andra kan förstå hur jag menar att det som står i fråga är hur man ska göra för att han inte ska vara så rädd för vatten i allmänhet. förlåt om det lät aggressivt. 
#49 Men för att gå till botten med problemet måste väl ett annat sätt att bada illern vara till största hjälp för att få den att sluta kissa ner sig?
Vad vill du att vi ska ge för tips? Klappa händerna och dansa varje gång ni badar? Det är ju själva badandet som måste förändras så att det inte blir lika skrämmande, vad ni säger och gör om ni fortsätter att bada som vanligt, kommer ha ytterst liten effekt på en skräckslagen iller. Att då använda sig av alternativa metoder kan allså göra att ni åtminstone möts på halva vägen.
Kanske ni ska acceptera att illern aldrig kommer att kunna badas så som ni förväntar er, precis som att vissa illrar aldrig lär sig att gå på toalåda, gå duktigt i koppel eller ligga stilla i famnen. Ni kanske måste komma på ett nytt sätt som inte skrämmer livet ur illern men som gör att ni kan få den ren om den nu skulle bli så skitig att bad krävs. Tex ta en blöt handduk eller trasa och torka bort det värsta.
Vad förväntas ett djur att övervinna och vad förväntas vara ett individuellt hinder eller bara en personlighet?
Djur, precis som människor är väldigt individuella. Istället för att strängt påtrycka att djuret ska klara "det här och det här" så kanske man ska inse att detta inte fungerar på denna personlighet.
Har man en schäfer så betyder inte det att den platsar som polishund (om man nu ska fortsätta dra paralleller med hundar…), den kanske är nervös som individ och inte kan hantera situationer som en polishund förväntas klara av. Ska man då ändå försöka träna hunden till polishund bara för att den är en schäfer?
Samma sak med illrar. Hur länge ska man träna en sak för att den "ska klara av det" när det kanske inte ligger i individens personlihghet?
Bara för att 9 illrar älskar att ligga i famnen och mysa betyder det inte att iller nr 10 gillar det. Ska man då försöka träna den till att ligga och gosa eller ska man acceptera att illern inte gillar det? Visst man kan prova sig fram, men tillsist får man nog inse att den inte är en goseiller.. Den har dock förmodligen andra bra egenskaper som dom andra kanske saknar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49, Var god läs Jossans inlägg 50, för det var precis så jag menade men förlåt om jag uttryckte mig klumpigt men hoppas du förstår bättre när du läser det. Man kan inte tvinga sin iller och inget annat djur för den delen heller. Som Jossan skrev så är det en egen indivi och som sagt så är vi många som gett ts och även dig då, tips på hur ni kan göra..
jag tackar till alla tips och tackar ytterliggare. tack för alla tips!
Det som fortfarande inte förstods va att detta inte bara är vid BAD, som jag försökt få fram. dels har jag fått våran iller rambo gå med på att det rinner vatten i kranen som han absolut inte gjort förut. då när jag låter han hänga med och fylla på vatten i vatten skålen. DET FUNKADE. men vet inte om jag vågar låta bambi vara med på grund av att han är mycket räddare för vatten och acepterar inte det. och jo #50 detta handlar inte om att han ''SKA KLARA'' bada utan att få han att bli mindre rädd för vatten i allmänhet som jag ytterligare har skrivit förut.
men vill även tacka för att du la dej tid på att skriva ett så långt meddelande men fortfarande fel hjälp. som jag sa förut vatten, inte bad, det är vatten han är rädd för och vi vet att vi inte behöver doppa han i badkaret för att göra han ren utan köra med våt handuk tillexempel men fortfarande så är det inte det frågan i sej handlar om i första hand utan att få han att bli mindre rädd för vatten i allmänhet.
:::::> om jag hade bott vid en rinnande bäck så hade jag inte kunnat gå ut med honom och det vill jag ju och det behöver han ju<::::::
#51 jo jag förstår hur ni menar, det gör jag. men det är fortfarande inte de svar jag iallafall suktar efter med tanke på vad det står i frågan och jag har ju tackat för allas tips och att de är väldigt bra att ha! 
--------- > TACK FÖR ALLAS TIPS SOM UNDERLÄTTAR <---------
#52 Då har jag nog inga bra tips att ge… Har själv en iller som inte gillar ljudet av rinnande vatten hemma, sjön eller forsar. Det fungerar dock om det är en liten, liten bäck som knappt låter. Han är inte rädd för vattenskålen men badar inte i den som min andra iller.
Jag undviker att ta med honom där det är mycket vatten-ljud. Mitt liv blir inte förhindrat av detta och min illers livskvalitet blir inte heller påverkat. Jag bor inte heller vid en bäck så därav ser jag ingen anledning att träna honom.
Ska jag träna honom att inte vara rädd för ljudet av lastbilar och flygplan också ifall att jag hade bott bredvid en tungt trafikerad väg eller vid en flygplats? Nej, för nu bor jag inte så..
Du måste nog förtydliga exakt vad han är rädd för. Kan han dicka ur stora vattenskålar? Springer han och gömmer sig om vattenkranen går på i köket? Är det endast i badrummet han är rädd eller blir han rädd för vattenpölar? Är han rädd när det regnar?
Och det är helt individuellt vad som går att träna bort och inte. En individ som bott otryggt, är rädd och bits har goda förutsättningar för att sluta bitas med rätt träning medan en iller som bits trots ett tryggt och bra hem kan vara svårare att få helt bitfri då den har en annan personlighet. Det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
Hur stort är problemet? Är det något som förhindrar er och Bambi i er vardag? Eller är det ett problem ni ser när ni tar in honom i badrummet, när ni ska bada honom eller när ni kommer nära låtande vatten ute så som forsar och vågor i sjöar?? Är det det sistnämnda skulle jag ärligt talat ge upp och acceptera honom som han är, för då är det inget onormalt illerbeteende. Vet flera illrar som har svårt med dessa höga vatten-ljud och båda mina (en av dom badar i vattenskålen) kramlar sig krampaktigt fast runt armen om man lyfter upp dom när dom är i badrummet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ha! Jag orkar inte ens läsa min egen tråd längre. Det har gått till överdrift! Folk är otrevliga och det handlar ju knappt om det jag FAKTISKT ville ha hjälp med.. Men skit samma, jag orkar inte bry mig om denna tråd längre. Men ni som orkar och vill kan ju fortsätta bråka om ni tycker det är kul. Jag orkar i alla fall inte.
#54 Trist inställning när det på slutet faktiskt vart din sambo som mestadels står för otrevligheterna. Föregående inlägg av Jossan innehåller en hel del infallsvinklar och tankepunkter som kan vara värda att kika på för att komma någonvart.
Paulina
#54 Spelar det någon roll om man försöker hjälpa er när allt man får tillbaka är skit och "jag rokar inte läsa"?.. Som sagt- innan du börjar skälla på oss kan du ju börja skälla på din sambo som kom in och skrev ett mycket otrevligt inlägg, men som jag ändå försökte hjälpa! Tack för den!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#54 Skärp dig! Hela Jossans inlägg #53 är fyllt av råd och tips till dig. Om du då skriver att du inte orkar läsa, strunta då i att fråga någonting från början över huvud taget. Här har folk ansträngt sig för att ge dig tips och råd och du spottar på dem.
Hitta dina egna lösningar om ingen annans duger då!
hej hopp, lugn o fin nu.
#54, Helt okej om du inte känner att du fått de tips du sökt men vi har alla gjort så gott vi kunnat..hoppas du finner någon bra lösning på problemet.

Efter att ha läst ditt inlägg så har jag tyvärr endast kommit på några saker som kanske kan vara en början att hjälpa er iller att minska hans fobi för vatten. Lite beror på hur stark/djup hans fobi för vatten är. En fråga jag ställer mig, är om han också är rädd för regn?
Mina idéer är dessa:
* Låt en vattenkran i köket (eller badrummet), stå och rinna eller droppa. På det viset har han en chans att vänja sig vid ljudet av vatten i hemmet.
* När ni är på promenad med illrarna, ställ er vid en vattenpöl eller en damm, och prata eller se er omkring. Låtsas inte om att det finns vatten i närheten utan agera som att ni bara har stannat just vid detta vatten av en tillfällighet. Kolla inte på illrarna och försök inte få dem att gå närmare pölen eller dammen utan låtsas som att ni inte ser dem. Stå gärna själva så ni har vattnet snett bakom er, och kan se i ögonvrån vad som händer utan att det märks lika tydligt. Om det inte funkar, ställ er med ryggen mot vattnet, men stå så nära att illrarna lätt kan nå vattnet :)
* Ett tredje, men osäkert, förslag är att om illern inte är rädd för regn, ta promenader med era illrar när det regnar. Ta upp dem mellan varven och kela lite extra med dem. Om han är rädd även för regn så är inte detta förslag att rekomendera dock.
* Något som kanske kan fungera är också att ta en toalåda eller liknande, lägga i en handduk och hälla i vatten så att det precis täcker handduken och låta det stå i hallen eller annat lämpligt rum där era illrar vistas ofta.
Detta är de förslag jag kan komma fram till, jag hoppas att något hjälper och att ni får en chans att hjäpa ert pälsmonster att minska hans vattenfobi.
Lycka till!
tack till #59! 
ska testas. med tanke på att våran lilla rambo har börjat vänja sej lite mer eftersom han får hänga med på axeln när jag fyller på vatten. 
tack tack.
Och NI som tycker jag har vatt otrevlig får jag be om ursäkt till. ursäkta.
men vill även i detta inlägg försvara mej i så fall!
här på iller iFokus tycker jag personligen att det är VÄLDIG otrevlig stämning till och med så mycket att jag AVRÅDER folk till denna sida!!!!! jag menar inte att vara otrevlig med mina inlägg utan att personer som inte fattar att de ger fel svar ska förstå det. med tanke på att 90% skriver om hur man kan bada en iller och 10% hur man kan göra en iller mindre rädd för vatten i ALLMÄNHET. alltså inte bara bada utan även i friluftslivet som det då faktiskt kan ställa till det ordentligt… och det var därför jag ville gå till botten med det här. men om inte ni fattar att jag enbart vill illerns bästa och mitt som iller ägare så vet jag inte vad jag ska säga. jag känner mej väldigt orättvis behandlad av er som säger att jag gör fel i att förklara mitt problem och för enkla frågan som vi vill ha svar på!!
jossanH - jag har fått lite extra tips nu som ska testas. om detta inte funkar så hör jag av mej via pm istället. tack för hjälpen som du försökt ge iallafall! och hoppas inte du tar illa vid att jag inte vill förklara vad som är problemet men det finns vissa saker som hindrar både oss och våra illrar att må 100% bra i vissa situtioner. men vi kanske hörs framöver ifall det inte blir bättre till sommarn då det är den årstiden som är värst.. ha det så bra..(om jag hör av mej förklarar jag)
tack alla för svaren och det skulle vara kul att se en posetivare stämning på iller iFokus så det inte blir som på flashback.
tack till #58 som låter lite posetiv och får det hela att låta lite bättre. för det enda jag ville i mina inlägg va att få svar på rätt sak. tack.

#60 Samtidigt som du tackar för råd så dömer du ut hela sidan. Märklig inställning….
#60, hoppas ni får bukt med problemet.
Tänker dock ännu en gång säga att även olika alternativ till att bada en iller kan hjälpa för att inte få illern avskräckt från vatten. Så vet inte om man kan kalla något för "fel svar".
Stämningen på iller.ifokus tycker jag är bättre än på många andra djursidor. Surfa runt och kolla in kanin, råttor och möss iFokus. Jag vet inte exakt hur stämninger är där nu men den har varit betydligt värre än stämningen här inne just nu.
För att man säger emot någons agerande och kommer med en annan synvinkel så betyder det inte att man är elak, osams, eller otrevlig. Man måste kunna diskutera utan att ena parten få ett utbrott.
Jag kan hålla med om att vi är flera här inne (ink mig själv) som ibland går ner på lite låg nivå och kanske låter lite hård, men för det mesta är det inget fel på stämningen. Man måste få diskutera på ett diskussions forum.
Sedan är det ju vissa trådar som blir mer otrevliga än andra. Om vi tar den här tråden tex så framgår det inte speciellt tydligt att illern är rädd för allt vatten utan genast börjas det diskuteras badande av iller. Inte heller TheUnknown försöker få fram att det gäller annat än bad speciellt tydligt, alla antog att det gällde ett bad av iller och The Unknown fick det själv att låta så i vidare inlägg, så hur skulle vi andra kunna veta det!?
I inlägg #49 och #52 framgår det dock tydligare vad det handlar om. Men det är ganska långt ned på listan det så inte konstigt att det har diskuterats bad fram tills dess och inte allmän rädsla för vatten (som vi då förövrigt inte heller har fått svar på exakt vad det gäller, så inte heller speciellt lätt att hjälpa).
Jag ser att mitt svar #40 och Cillaolucifers svar #23 kan uppfattas som lite "hårda",men det första otrevliga jag läser där någon rakt av svär och har en otrevlig "ton" är från TheUnknown och sedan skriver även du ett inlägg som inte heller känns speciellt trevligt… För huruvida man badar en iller eller inte har ju med saken att göra, men att dessa åsikter inte är välkomna och att folk ska vara tysta istället..
Det är inte första gången någon som klagar på stämningen här inne själv har bidragit till att det känns just så..
Läs gärna igenom början på tråden en gång till och känn efter om stämningen är otrevlig där.
Hoppas du förstår vad jag menar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#61 på grund av sådana inlägg som du just skrev.
#62 jo jag förstår precis hur du menar och jag tror nog du förstår hur jag menar också.
ha det gött..