Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 642 ggr
MiniSku-
0

Rufus spyr fortfarande.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja Rufus spyr fortfarande.. Flera gånger har han kräkits nu sen sist. Idag fick jag verkligen nog, så jag ringde till Ultuna och frågade efter nummer till "en vettig veterinär som fick MVG på sina slutprov på vet utbildning". Då fick jag några nummer och vi fick en tid imorn. Hans bajs ser bra ut och dom sista kräk pölarna va som beige vatten.. Vad kan detta bero på? Är det någon som har en gissning? Jag vill veta vad jag ska vara förberedd på och vad jag kan utesluta…

Lilla plutten =(

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

HannaM
0

Elliott har spytt lite då och då till och från. I hans fall misstänker jag att han ätit för fort. Det är nämligen inom en halvtimme efter att han ätit.

Har du sett några sådana mönster? Alltså om det är före eller efter mat?

Musiken
0

Bra att du fatt tag pa nagon som forhoppningsvis ar vettig nu :)

Anledningar till att han spyr kan ju vara manga.. Nanting som fastnat i halsen, irriterade slemhinnor, illamaende osv osv. Nisse har spytt nar han varit for ivrig pa maten, och Lotta spydde sista tiden nar hon levde. Hennes spyor berodde antagligen pa att det gjorde ont att ha mat i tarmarna da cancern hade gjort sa att de "vaxt ihop".

sarae
0

det låter lite som molle… när han hade en öronpropp fast i magen vid 2 tillfällen… han var bra i ett par måndaer och började sedan spy utan anledning, vad vi trodd ei af, tills det vid akutoperationer x 2 upptäckte en öronpropp som legat där i dryga 3 månader (detta hände som sagt 2 ggr)

JohannaEkroth
0

Kanske är som med min katt Blossa. Hon åkte på något och började kräkas. Sedan kunde hon inte sluta kräkas och kräktes bara beige vatten/slem innan jag åkte till vet. Vet slrev ut något liknande vårat pepcid duo som ska neutralisera magsyran. Hon fick de och sedan slutade hon kräkas. Hon har lättirriterad magslemhinna. Precis som en del människor kan ha.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Loveferrets
0

Orsakerna kan ju som sagts vara många så det är svårt att säga, hur mår han för övrigt ? De kan inte vara vanlig influensa ? Tur då har fått tid till vett imorron, du får uppdatera vad dom säger sen ?

MiniSku-
0

Tack för alla svar men nu har vi varit hos doktorn. Dom rakade hans arm och han fick ett plåster ='(

Dom skulle skicka hans blodprov till Tyskland för analysering. Vi fick också hem special mat och vitamin droppar som han ska få. Om inte blodproven visar något så kommer han få röntgas, hoppas att han bara är magsjuk eller något så det hjälper med detta special vi ha fått, stackarn var livrädd hos veterinären ='(

Så nu har han rakat framben och en blåtira.. =(

Nackdelen är väl att ingen av mina illrar gillar  varken fläskfärs eller uppblött mat som han ska få… Rufus äter det ifall jag matar honom, men högst två teskedar… Men blir dom tillräckligt hungriga borde dom väl äta tycker man..(?)

sarae
0

hmm men blodprov ger inte direkt svar på om något skulle kunna sitta i tarmen… en kontrsatröntgen hade ju inte varit så dumt, i kombination med blodprovet om inte annat.

Stackars killen… trösta honom med massa mattefjäsk.

MiniSku-
0

#7 Nej det gör det ju inte. Men om han slutar spy nu när han fått allt det här så kanske det bara va någon bakterie eller så i magen vilket är det vi hoppas på. Om han skulle visa tecken på att må dåligt igen så åker vi in igen på en gång.

Ja oj vad jag har försökt trösta honom men inget annat än gurka duger och jag har förbjudit gurka till honom helt nu tills vi är 100% säkra att han är okej (han får såklart bara lite gurka ändå, inte mycket alls).

Men min fråga återstår, svälter illrar ihjäl eller äter dom när dom känner sig svaga?

En sak jag stör mig på är att veterinärkostnaderna är så föribannat dyra, det kanske är en start för att stoppa djurplågeri? Att sänka veterinärkostnader (Lite OT nu men jag har grubblat på det hela dagen)

Musiken
0

Under Lottas sista dagar sa var hon uppenbarligen hungrig, men hon ville inte ata. Det gick ok nar jag matade henne i spruta dock. Da fick hon pulvermat vi fick av vetrinaren, blandat med agg och olja. Mumsigt och gjorde inte ont att ata :) Men hon at inte sjalvmant sa lange som det inte var nagot extremt lattsmalt och rinnigt.

Sarah
0

Gjorde de en kontraströntgen tidigare?

MiniSku-
0

Nej dom har inte röntgat något, dom sa att dom skulle göra det ifall blodproven inte visar något.

Men jag är lite orolig, båda mina illrar vägrar äta denna mat och köttfärs, vad ska jag göra? Låta dom svälta sig själva tills dom är så hungriga att dom äter det trots allt?

JossanH
0

Kan du inte få tag i en doseringsspruta på apoteket eller något? Då kan du mata med den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
0

Men det är ju torrfoder och kött? Måste det inte vara jätte stora hål på den då? Och han behöver väl lära sig äta ändå? Jag vet bara inte hur man gör. Om jag get honom med en gaffel så äter han, men bara om jag håller i den och det kan jag ju inte göra alltid, jag har gått långa dagar i skolan nu och imorn jobbar jag från 12-19 så det blir ju länge utan mat =(

Sara
0

# 13 Prova att ge från handen, vissa äter då men inte från skålen.

Sara

MiniSku-
0

Ja nu glufsar han i sig som en tok! Maya däremot, hon är mer kräsen. Dom måste ju lära sig äta detta, det ska bli deras nya mat. Vad gör jag?

Sara
0

Är Maya frisk så kan du låta henne gå utan mat tills hon äter. Iaf ett par dygn, bara hon har vatten.

Gillar hon äggula? Blanda ut maten med äggula så hon får smak på den eller häll ett par droppar vetegroddsolja på.

Sara

MiniSku-
0

Ja jag blandar redan ut det med äggula.. =P Men hon kommer alltså äta om hon blir för hungrig?

Sara
0

# 17 Antagligen. Börjar hon magra eller bli slö så får du fundera ut något annat.

Sara