Panik utbrast just!!!!
Nu när den värsta paniken lagt sig men pulsen fortfarande tickar på i 200..vill ja bara dela med mig av vad som just hänt..Man har hört talas om att när en iller sover så SOVER den…Min stora kille kommer med Snagge i famnen & sejjer : Mamma kolla vad han e gosig..han somna i min famn..Lilla killen kommer & frågar om han får hålla honom när han sover &sså..så ja sejjer åt dom & sätta sig i soffan..tar upp Snagge..han känns konstig..lelös & ingen reaktion när ja lyfter honom..Jag klappar honom..ingen reaktion..klappar lite till..PANIK!!! Tar upp honom & skakar/gungar/ruskar..vet inte vilket ord man ska använda..men ni förstår säkert vad ja menar..ingen rektion då heller!! han bara gungar med & känner inte en muskel som spänner sig!! Ner med han i knä & drar lite hårdare än en klapp över mage..då känner ja hur han spänner sig i bakbenen!! & efter d kommer en jättegäsp!! 10000 tankar har precis flugi genom huvet & mellan varje så kom "Han e död"!!! Fyyy!!!! HUR KAN DOM SOVA SÅ HÅRT!?!?! Har något sånt här hänt er??? KramKram Nathalie..=)

ja, den har man råkat ut för men det är lika läskigt varje gång :)
både sol och tengel kan sova så, spceciellt när de vara ensamma och när sol var själv..glömmer aldrig när min dåvarande kommer utrusandes med sol i famnen och skriker att hon är död!! paniken bara spred sig i hela kroppen och tårarna började rinna med en gång…jag gungade, skakade, ruskade välsigt mycket i den lilla kroppen och efter en stund vaknade hon, tittade på mig med sina sömniga ögon och tycks säga; Va´är det`Kan jag få sova nu?" Så somnade hon om…..
Hade blickar kunnat döda hade mitt ex varit begraven nu…..
ja, läste alldeles nyligen på en engelsk sida (tror jag) om ett par som hade en döv iller som hade somnat så djupt att dom var säkra på att han var död. han hade tydligen fått hålla på bra länge för att få något livstecken av honom. Dom kallade även denna sömn för något speciellt, men kommer inte ihåg ordet. kusligt är det iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1# hahaha..=) mm..tårarna dom kom när han vakna till & man insåg att han faktiskt va ok.. gu va läskigt d va..men nu vet man juh till nästa gång..=)
#2# ja tror ja har läst på nån engelsk sida ja med just om att döva kan sova så…& den tid ja höll på kändes som en evighet!!
Japp, det har hänt här oxå. Tänk om man kunde få sova så gott..
Fast jag har varit med om att hitta en iller död oxå.. Kommer hem på eftermiddagen och kollar lite snabbt var alla illrarna är och börjar ordna lite som man gör när man inte varit hemma på dagen. Sen hör jag min pojkvän ropa på mig och säger Nelli är död! Då min pojkvän hade lite knäpp humor så trodde jag honom inte. Jag hade ju dessutom sett henne sova gott alldeles nyss. Så han kommer bärandes på henne och visar henne. Han håller henne om magen och hon är alldeles stel som en planka och tungan är blå. Fy vad hysterisk jag blev. Hemsk upplevelse!
Sara

gaah, har hänt med lucifer häromdan, good vad hemskt. tog ut honom, och så somnade han, och sedan lade jag ner honom på mitt täcke… och efter ungefär en halvtimme blir jag misstänksam.. kliar honom bakom öronen.. och sedan tar jag upp honom. och efter ett tag har jag panik och tar upp honom coh skakar honom. ingen reaktion. jag skriker till, och då, då vaknar han, tittar upp, ganska anklagande på mig, innan han lufsar iväg till kudden, gäspar och lägger sig och somnar där 

ahh, det är så hemskt! Det hände oss andra dagen aiia var här, hon sov så djupt att jag trodde hon dött! Efter paniksamtal till sambon och uppfödaren, typ en kvart av försök till väckning och en tokig jag som sitter på golvet och gråter vaknar hon till - gäspar och går och äter. Guuuuud, jag hade panik!
#7 vilken dryg iller hahahaha!!! bara strunta i att matte är hysteriskt och sätta sig o äta!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8, ja verkligen, hon var hyfsat dryg! :P också sitter man där med rinnande tårar som omvandlas till ett skratt när man inser vad som just hände :)

Japp, det finns ingen som kan sova så djupt som en iller hihi ;o)
Ja du, det är som jag säger, det finns bara 2 lägen på en iller. Antingen så är det fullt ös, eller så är dom medvetslösa och rör inte en fena. Det kallas illersömn, men visst, det har hänt att även jag har fått full panik när någon av mina sover så hårt att dom inte vet vad som händer.
Djup sömn "komasömn", är rätt vanlig hos illrar. Trevligare för illern, än för ägaren.
Finns det kroppsvärme och man håller i en "kokt spagetti", då är det troligaste komasömn. En liten illerkropp kyls av snabbt och blir ganska snart stel, när blodet slutar cirkulera.
Misstänker jag komasömn, försöker jag väcka illern försiktigt (svårt när paniken jagar en med blåslampa, men vem gillar ett hastigt uppvaknande). Jag tar jag illern i knä och hanterar den. Pratar och kliar den, pillar på tassarna, kollar tänder, kliar, efter ett tag brukar ett par trötta (sura) ögon kika på mig.
Mvh Ammi
Oj..=) Härligt med alla inlägg!..=) & Ammi..=) rätt vanligt..=) Tack!..=) Han va inte kall..han va bara lelös & varm..så känslan ja fick va att han sluta andas nyss…Fyy va läskigt d va!..Nu vet man till nästa gång..=) Jag ska försöka tänka på dig då :Luuungt & fiiint Nathalie..;) KramKram & SovGott för d ska ja göra nu..=)
#13 Det är otäckt när man hittar dom i komasömn, hjärtat slår frivolt och paniken kommer rusande. Så känner jag varje gång, fast det händer lite då och då här hemma.
Sov gott! Jag ska oxå leta upp kudden :-)
Ammi
#5# Gu ja missa att du hade hittat en borta…läste för snabbt & kontoret är inte öppet…GuVaHemskt!…Uffa va skriver man?…Har en liten ja tänder ett extra ljus för i morrn!… Nu ska ja göra ett (till) tappert försök att få huvet att passa perfekt på kudden! NajtNajt alla..=) KramKram

tyra brukar vanligtvis sova ganska "lätt", vaknar bara av att man står i närheten ibland. en dag när jag kom hem var hon dock livlös. jag klappade henne (hon brukar vakna då) men inget hände, så jag tog upp henne. ingen reaktion. efter lite ruskande la jag henne på diskbänken. då vaknade hon till liv.
jag trodde på fullt allvar att hon var död. och ja, hjärtat slog vääääldigt fort den gången. jag har hållt koll på henne mer, ifall hon en dag skulle vara död. nu när jag vet att det händer så kan jag pusta ut helt. :)

Ja denna "komasömn" är vanlig. Tyvärr kan den skrämma livet ur ägarna. Mycket obehaglig upplevelse för oss ägare.
Och jag förstår rädslan ni alla känt.
#5: Beklagar sorgen. Alltid tungt när man finner dem död och man förlorat sin vän.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# 17 Ja det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Jag har hittat ett kastat föl oxå. Ett av mina ston kastade sitt föl en natt nån månad innan och när jag kom ut på morgonen så låg fölet alldeles perfekt i fosterhinnan.
Sara

#18: usch, stackare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Usch ja, allra första veckan med iller hemma så fick vi höra att Diors syster inte mådde så bra efter vaccineringen så vi skulle gå och kolla hur det var med våran plutt. Jag lyfte upp honom då han sov och han var helt lealös i kroppen, så jag skakade honom men inget hände. Jag Jag blev helt förstörd och började gråta och sprang in med honom till min kille och kunde knappt säga ett ord till honom, men efter att min kille panikartat ruskat om honom i ett x-antal minuter så öppnade Dior ögonen och gäspade jätte stort. typ "va ville ni ngt eller??"
Ja usch det där har hänt oss oxå. Det var precis när vi hade fått hem xander och så hörde jag hon skrika jättehögt. Sen så tystnade han.
Tog upp honom och då var han så där lealös.
Ropade på chrille att Xander är död. Chrille fick självklart lika mycket panik som jag fick och efter en 10 minuter (kändes längre) så vaknade han till liv. Undrade vad allt ståhej var om.
Usch det var riktigt obehagligt. =( Men tack och lov så vaknade han
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.