Theodores sjukdomsförlopp
Hej,
Jag har en fin illerkille på 1 ½ år som heter Theodore. Han är underbar på alla sätt och nu har han blivit sjuk. Vi har behandlat honom med 3st olika sorters antibiotika och han blir inte frisk. Han svarar väldigt bra under dom 3-4 första dagarna under behandling, sen blir han sjuk igen.
Han symtom är:
Rinniga ögon
Snorig/Nyser
Rosslar
Nedstämdhet
Nu på senare tid har han börjat andas tyngre.
Trötthet
Magen är helt ok.
Ingen större viktnegång, max ca 100gram på en 4veckors period.
Äter gör han ordentligt men ingen vidare aptit.
Han kan leka som attans, men efter några minuter är han helt slut och sover sedan flera timmar.
Det började som en lätt förskylning som inte gick över. Han var lite småförskyld i en vecka eller två. Sen kom en ny iller in i flocken importerad från Tjeckien. Alla mina 4 tidigare illrar (inklusive theodore) blev dåliga i magen med grönaktig/brunaktig diarre. Men detta gick över snabbt och smidigt förutom hos Theo och Bernard. Båda var dåliga i magen i en vecka och sedan blev dom bra ifrån det. Theodores förskylning däremot tog fart. Han blev riktigt trött och slö och lite rinnig i ögonen.
Sen efter ca 2 veckor så blev han sjuk och vi tog honom till veterinären och fick vetrimocin som han åt i 10 dagar. Han svarade väldigt bra på det här, men så fort kuren var slut så blev han dålig igen.
Vid veterinärbesök nr 2 fick vi Bactril som vi gav i 10dagar. Hjärta och lungor lät misstänksamt så vi röntgade och såg ngt i övre lungsäcken som kan tolkas som lunginflammation. Han blev väldigt bra på den här medicineringen men inte helt frisk. Pratade med veterinären så vi kom överens om ett återbesök några dagar senare för blodprovtagning och röntgen.
Vid besök nr 3 så tog vi röntgen och försökte gå ner i lungorna för att ta prover men det gick inte eftersom han är angora och har dubbla näsvingar så var det omöjligt att gå ner via nosen. Vi tog prover i munhåla och svalg och väntar på besked därifrån. Han var även så snorig att det inte gick alls att komma in ens en bit i nosen. Han visade också tecken på att inte klara narkosen så väl så dom fick väcka honom och han var en aning svårväckt vilket är skrämmande. Blodprover kändes helt okej, lymfocytvärde och glycos var helt okej, men han hade alldeles för mkt vita blodkroppar dvs en jätte infektion i kroppen.
Den nya röntgenplåten visade en försämring på lungan men vilket inte är helt onormalt eftersom ett tillstånd visar sig senare på ex röntgen. Nu var det tydligt att han hade sämre lungkapacitet i den lungan och man börjar fundera på om det är ngn sammaväxt som har skett, eller som det är ngn svårbehandlad lunginflammation. Vi bestämde hos för att ge honom Baytril injektioner och jag har sprutat honom själv i snart 6 dagar. Tanken är att han ska sprutas i 10dagar. Men jag har märkt en försämring igen.
Dag 2 & 3 var han pigg och glad och mkt mer alert än han hade varit på länge. Dag 4 började han rossla igen och rinna mer i nosen. Dag 5 så märkte jag att han började andas ytligare.
Imorgon bär det av till veterinären igen och jag undrar om ngn har varit med om det här? eller känner att det här sjukdomsförloppet liknar något ni har hört talas om?
Theo var sjuk innan Napoleon kom hem man han blev betydligt sämre så han var sjuk redan innan. Ingen annan iller har varit sjuk hemma på det sättet.
Jag har inte heller varit i kontakt med andra illrar förutom en frisk iller som theo träffade flera veckor efter att han blev sjuk.
Snälla, ge mig råd!

Jag har några teorier om vad det kan vara.
Det ena är som du säger en svår lunginflammation. Förändringen som syns på röntgen kan vara vatten i lungan. Theo kanske inte djup andas soma han skall pga att det gör ont i lungorna och när inte hela lungan används kan det bildas vätska i dem. Det kan också vara orsaken till att han inte blir bättre trots antibiotika.
Nästa fundering är om det är TBC (Tuberkulos). Vet inte hur vanligt det är på djur och hur det smittar mellan människa och djur. Men med tanke på att det har kommit in en iller från ett land där TBC är vanligt bland människor är det väl inte helt ommöjligt att den illern haft smittan med sig utan att själv visa någon symtom. TBC kan ju ligga latent länge i kroppen innan den bryter ut.
Ytterligare en tanke som slog mig är att det kan röra sig om lungcancer. Vet dock inte om näsan rinner så mycket av det utan att det snarar rör sig om hosta men med tanke på att det syns förändring i lungan känns det som att det vre bra att ha med den teorin i bakhuvudet.
Troligast av dessa tre teorier är dock att det rör sig om en svår lunginflammation där ena eller båda lungorna har blivit vätskefyllda. Be vet. om att få smärtlindrande tabletter och fortsätt med antibiotika. vänta någon vecka och gör ny röntgen för att se om det har fungerat.
Men lilla Theo då!
Jag har ingen aning men Neas teorier låter ganska intressanta.
Angående det här med vatten i lungorna så har jag bara varit med om det hos människor men då har de fått vattendrivande för att få ut vattnet. Låter lite riskabelt på en iller kanske men man kan alltid fråga vet.
Sara
Man bör även tänka på att en redan sjuk iller har svårare att hantera nya sjukdomar. om Theo hade en lätt förkylning innan Drutten kom kanske Drutten hade med sig en sjukdom (TBC?) som då smittades över till Theo som redan hade nersatt immunförsvar…
Var det inte TBC bland ett antal illrar i Norge för ett par år sedan??
Hoppas det löser sig! Och att det "bara" är lunginflammation!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är alltså "bara" röntgen, blodprover och olika antibiotikakurer som han testats för/på? Jag snöade in lite på att det var i samband med Druttens introduktion som han insjuknade. Inget ont mot Drutt eller hans härkomst, ta det inte så! Men har du någon hum om vad som kan ha florerat kring Drutten som han kan ha fört med sig hit, som kanske mittat Theo? Det finns ju en masa saker som man själv kan bära utan symptom, men som Jossan säger så är man ju mer mottaglig för sekundärinfektioner vid sjukdom.
Paulina
jag funderar lite kring svininfluensan… illrar kan smittas av det, och riskerar även att drabbas av "ferret pneumonia", och Theos symptom stämmer in på det mesta, hur/om det däremot skiljer sig från vanlig lunginflammation vet jag inte.
#1 Theo har ingen vätska i lungorna överhuvudtaget. Området som ser "diffust" ut är i övre lungan. Plåtarna ser inte ut som typisk lunginflammation.
Ang cancer är inte helt uteslutet, det som talar emot är att blodproverna är hela rena och fina förutom att han har för mkt vitablodkroppar som tyder på infektion. Mjälten och andra organ ser fina ut. Hade det rört sig om Juvenlie Lymfom hade han varit död för länge sedan och inte svarat så bra på antibiotikan.
#2 Tack för råden.
#3 Det var ett kännt fall där illern obducerades och det konstaterades att det var TB. Det här var för 2 år sedan och inga andra djur i samma hem insjuknade. Smittokällan blev aldrig funnen.
#4 Ingen fara med spekulationer om Drutten. Jag är väl medveten om att han kan ha haft med sig något. Jag har pratat med uppfödaren och det enda kända virusarna dom tampas med som hon har hört är ECE och det har Marianne uteslutat. Hennes uppfödning är ute på landet och hon har ingen kontakt med andra djur eller minkar. Hon har heller inte haft in några nya djur i hennes flock och inga andra illrar i hennes ägo är sjuka.
Det här betyder inte att det inte finns ngt där nere, för det gör det säkerligen bara det att man inte vet om det på samma sätt som här då vi är väldigt aktiva inom den svenska illervärlden och pratar med varandra på ett annat sätt.
#5 Det lutar åt Svininfluensan just nu och det är ngt jag ska ta upp med veterinären då jag själv har varit sjuk i ca 6 veckor. Ringde sjukvårdsupplysningen och det är troligt att jag kan ha haft det och smittat Theo.
Imorgon bär det av till veterinären och jag kommer be om att få röntga och ta nya blodprover för att se ifall dom vita antikropparna har sjunkit i antal.
Nu är det även så att Hugo har blivit dålig här hemma men jag tror inte att det har ett samband med Theo. Jag misstänker ngt typiskt såsom insulinom.
Sen så kollade jag och sambon upp mer konkret hur länge Theo har varit dålig och sjuk. Han har varit småförskyld i flera veckor innan han blev "sjuk". Så vi uppskattar att det rör sig om en period på ca 2 månader. Att det började med en mkt enkel förskylning.
Tack för alla råd ni har och kommer med, ni får gärna spekulera mer!

Bubs fick ju kroniska infeltioner i kroppen, det som hjälpte bäst på honom var flagyl och classid. Iof blev han sju igen efter några veckor. Men det började som en svår lunginflamation och spred sig senare till andra organ. Hoppas att det löser sig och kanske stöter vi ihop i morgon hon vetten.

Hälsa marianne att elliott gått upp då=p
Vi var hos veterinären idag och det var positiva besked. Det har skett små framsteg och imorse orkade han vara lite grinig hos veterinären :)
Vi fortsätter att spruta hnm med antibiotika i några dagar och när den kuren är slut så tar vi nya prover. Huvudsaken är att han inte har blivit sämre. 

#10 vad skönt att höra =)
#10, så roligt, hoppas det fortsätter vara positivt
Idag ringde veterinären med bra nyheter!
Av odlingarna hade vi nu fått svar.
I nosen/lungorna fanns det streptokocker.
I munnen/svalget/halsen colonbakterier 
Vi ska fortsätta att spruta honom med Baytrilen då den ska vara effektiv mot båda elakheter ovan.
Så vi får hoppas att det inte blir fler bakslag nu och att han mår bättre och bättre. Dock kommer vi att behöva utöka och fortsätta behandlingen med sprutor ytterligare en tid. Och jag som hade hoppats på att slippa vara elak nu efter helgen.
Men det här är underbara nyheter :)
Tråkigt att behöva fortsätta med mediciner men som du sa så var det ändå positiva nyheter, det kunde ju varit värre. Är det bra med honom annars ?
Alltså han tuffar på, han har inte haft något bakslag inatt såsom feberfrossa som han hade i förrigår.
Men jag har ändå en känsla av att han borde vara piggare nu när han fått "rätt" antibiotika i 8 dagar. Men, är man sjuk så är man sjuk. Ska höra av mig till veterinären på måndag så ska vi se hur vi går vidare :)
#16, det e ju ändå skönt att han sluppit det, ja har han ätit det i 8 dar borde de ju lite effekt tycker man, uppdatera gärna hur det går.

Sara
Imorgon är det veterinären igen och det känns som att vi får positiva besked. Det är på tiden med en röntgen och lite blodprover och jag skulle bli förvånad över om det fortfarande visade sig vara något på plåtarna.
Rosslandet är borta, och det är huvudsaken. Tyvärr är han lite rinnig i ögonen och lite snorig men det har han alltid varit. Dessvärre är han väldigt låg, trött och verkar orkeslös men jag är övertygad om att det är biverkningar av all medicin han har fått.
#19, ja det är klart han e trött o hängig med en massa mediciner stackarn, hoppas allt ska gå bra imorron.