Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 915 ggr
fridaas
0

Banditen har fått ett eget rum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderar till och från väldigt länge på att ge Banditen ett eget rum, som är svalare än resten av lägenheten.

Idag gjorde jag slag i saken och började göra om den inglasade balkongen till illerrum.

Ursäktar dålig kvalté på bilderna..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
0

….

fridaas
0

Passade på att fota lillskit oxå, mitt i ett busryck :)

fridaas
0

Den är min!

JossanH
0

Det ser ju helt perfekt ut! Här behövs inget eget rum till illrarna då värmen har varit trasig i 4 dagar så vi har haft 15,5 grad inne!! :)
Nejdå, jag har allti fixat till så att illrarna kan vara i hönshuset delar av dygnet, men det är ju mycket smidigare att bara behöva öppna dörren så som du har det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

Min min min

fridaas
0

En sista bild för den här gången på pälsklingen :)

becka89
0

vad gulligt=)

fridaas
0

#4 uuh kallt! Hade frusit ihjäl.. Men ja det är helt perfekt, har haft den tanken egentligen enda sen jag flyttade in att balkongen ska vara till honom :)

Dock får man se hur det blir sommaren, i somras var det bastu där inne, men det löser sig alltid :)

Loveferrets
0

Så söt.

JossanH
0

vad heter Banditens föräldrar? antar att han härstammar från Härryda då likheten med pegasus (som har ett typiskt "härryda-utseende") är slående, så jag kan ju inte säga annat än att han är supersöt! Kyss

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

#10 Han kommer från satmaran här inne, från Ida och Atlas tror jag det är.. mamman är iaf Ida :)

JossanH
0

#11 så pass! Jag vet ju inte hela släkten där, men han var så sjukt lik Pegasus!

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

#12 Hehe okej, då kan jag tänka mig att Pegasus ser helt underbar ut ;)

sarae
0

åh va underbart för honom!

15,5 grader?? Vilken lyx! Förra vintern hade jag ca 12 grader här inne, hela vintern… och värmen var inte trasig, och jag betalade glatt mellan 1000 - 1500 kr i fjärrvärme i månaden … fantastiskt va :)

fridaas
0

Jopp jopp :) Han verkar jätteglad, har busat omkring jättemkt.

Just nu är det 12grader där inne, men han har ju en massa filter och täcken, så det borde inte vara någon fara för honom va, trots att han bara har sommarpäls än så länge?

sarae
0

#15 inga problem för honom :) Mina barn bor ute varannan natt, och de har heller inte satt riktig vinterpäls ännu

fridaas
0

#16 Ah va bra :D

ferretgirl
0

Det hade jag också tänkt göra till mina illrar, sätta ut deras sovbur och lägga tjocka täcken på golvet. Men där blir alltför varmt när solen kommer dit. Har solen på den sidan från ca kl 12-12:30 tiden på sommaren och sen hela eftermiddagen. Så där blir upp emot 30-35* varmt under sommaren trots att jag öppnar det ena fönstret. Skuggigaste platsen jag har är i hallen, där är aldrig någon sol alls. Men då hallen bara är ca 120 bred och ca 2½ - 3 m lång, så kan jag inte ställa deras nattbur där hellre. Denna är ca 220cm hög (dvs nästan upp till taket), 100-110cm lång och ca 80 - 85cm bred och då blir där inte mycket plats kvar att gå ut och in på. Så den får stå kvar i sovrummet, så får jag se sedan var jag kan ställa den.

fridaas
0

På sommaren kommer han inte få vara där ute, mer än jättekorta studer då det blir som en bastu där, även om man har fönstrerna och fläktar på..

JossanH
0

#14 Men nu får man ju nästan gå ut och väma sig ju!! :O

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Naw! Mammas söta goa Banditen!!!

Inte illa att få eget rum, som är illertempererat ;)

Underbara bilder på vår gulliga sötnöt!

fridaas
0

#21 nej han är väldigt nöjd och glad :) poppar omkring i massor hela tiden.

Ska försöka ta oss ner och hälsa på någongång snart igen, var ju ett tag sen nu..

Natten till idag fick han sova inomhus, men den kommande natten blir det nog sömn för honom på balkongen :)

HannaM
0

Vaddå? Är det bara jag som fortfarande frivilligt har balkongdörren öppen och runt tio grader inne nattetid=p

fridaas
0

#23 men usch, det kan man väl inte ha? det blir ju jättekallt då ju Tyst

HannaM
0

#254 Haha man vänjer sig=p Sitter i fleecetröja och varma tossor och dricker te framför datorn. Vad gör man inte för att illrarna ska få tillgång till balkongen=)

JossanH
0

#23 ett Ex till mig hatade värme! Han bodde i en liten, liten etta med loftsäng. När det var vinter och snö ute sov han med balkongdörren öppen. När man vaknade på morgonen och satte första foten på golvet höll man på att dö av köldskador!

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#26 Jag fryser bara jag tittar på en isbit på bild men illrarna vill ju vara på balkongen=p

Sara
0

Jag har ingen värme på i mitt sovrum och på dagarna så har jag fönstret en bit öppet hela vintern. Sen kör jag med fläkt året runt där inne.

Dock har jag en elektrisk värmemadrass under lakanet som jag har på en stund innan jag somnar. Gott gott!

Sara

Sarah
0

#23 ja det är bara du ;)

torchi
0

#25: Kan du inte sätta dit en fjäder så att de måste knuffa upp dörren, och att den sen stänger sig självt? Eller skaffa kattdörr? Jag funderar på att göra så vid min vädringslucka där det är illerpassage till uteburen. Nu fungerar jag som manuell luckstängare.

#26: Brrr! Han skulle nog ha blivit ett ex väldigt snabbt om han höll på så när jag var där! Skrikandes

Loveferrets
0

Hahaha snacka om att få frostskador.

HannaM
0

Nepp kan inte ha kattdörr, det är hyreshus och jag misstänker att det inte blir så glada miner och jag sätter igång och sågar i dörren. Däremot har jag byggplaner på gång som ska göra så jag kan ha stängt men det kostar pengar så än har det inte blivit av. Vågar inte ha självstängande dörr, tänk om dom fastnar mitt i..

torchi
0

#32: Jo det får ju inte vara en stark fjäder så att de kan fastna. Men kan du inte göra en sluss med hjälp av tjocka gardiner, så att det inte drar så mycket åtminstone? Ett annat alternativ är ju att köpa en billig begagnad dörr (gäller ju att hitta nåt som passar) som du kan göra hål i, sen sätter du tillbaks orginalet när du flyttar.

HannaM
0

Nått får jag fixa för jag misstänker att maken kommer börja bli grinig när det är frost inomhus i vinter=p

torchi
0

#34: Hehe, jo det förstår jag. I värsta fall får du väl göra som mig, och agera dörrvakt. Fast då gäller ju att man är lättväckt så de inte behöver stå och frysa och skrapa utan att någon kommer och öppnar, gärna får man ha lätt för att somna om också…

JossanH
0

#34 någon som min svärfar kände hade så kallt under vintern att han halkat i badrummet för att det var ett tunt lager frost/is på golvet! Det är vad du har att vänta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

#36 hoppsan.. men hm ja det kanske man borde testa, jag är sugen på att åka skridskor igen.. så låta balkongdörren vara öppen och sen hlla ut en massa vatten på golvet.. det tycker nog hyresvärden om ^^