Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 859 ggr
Johan-
0

Fisk som föda?

Hejsan, har fått jobb i en fiskbutik och undrar vilka sorters fiska man kan mata illrar med, som komplement till torrfoder alltså?

JossanH
0

vit fisk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Johan-
0

typ sej, gös och liknande? Hur funkar det med sill?

JossanH
0

Det är tyvärr det enda jag vet gällande fisk;) Att man endast ska ge vit fisk.

Skulle inte lägga för stor vikt vid fisk till illern då de säkert innehåller endel metaller..

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Vita fiskar som torsk, sej och plattfiskarna. Sill, lax och ål ska man inte ge till dom mer än möjligen smakbitar då och då. Dessa fiskar innehåller ett ämne som slår ut tiaminet som är livsviktigt för illrarna. Hur det är med insjöfisk vet jag däremot inte, men kan tänka mig att man även här kan ge smakbitar då och då. Vill du kan jag skicka över en skrift till dig som heter illern som husdjur skriven av synonymen Lollo Berg (vet vem personen är, och han har haft iller i minst 15 - 20 års tid). Jag har skrivit av den lilla boken, och har den nu på datorn, vill du ha texten så skicka din mailadress till mig till trollvalpen@hotmail.com eller som ett PM här inne, så skickar jag över den till dig. Detta gäller även er andra som läser detta inlägg.

JossanH
0

#4 lax räknas väl inte som vit fisk?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Johan-
0

Det står att man INTE ska ge sill lax och ål

JossanH
0

jag är blind :O

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illemann
0

#4 ferretgirl jag vill gärna ha den texten o läsa =)

sarae
0

Lax är faktiskt helt ok att ge.

Det är thiaminas som bryter ner thiamin (vit B1) som man kan passa sig för. MEN man kan faktiskt ge thiaminas rik fisk, eftersom det krävs stora mängder av fisken för att det överhuvudtaget ska kunna bli ett problem, samt att illern då har dålig tillgång till B1 rik kost. Mink farmar ge r tex thiaminas rik fisk regelbundet men tillsätter då en B vitamin källa.

Fiskar som är thiaminas rika är: mört, braxen, siklöja, vassbuk, östersjösill, strömming & Lodda

Lax är med andra ord inte rik på thiaminas, och ok att ge.

Ska man ge sötvattensfisk är det dock lämpligt att frysa in den ett tag för att minsta risken för parasiter.

Illern hemma (för jag antar att du menar boken?) är förövrigt så långt ifrån en tillförlitlig källa man kan komma. Skulle aldrig våga förlita mig på det som står i den när de gälle rmina illrars väl och ve.

Gilla
0

Det finns faktiskt en negativ faktor att ge illrar fisk.
Det luktar INTE hallontårta efteråt så att säga ;o)

ferretgirl
0

illeman, jag har skickat texten via PM till dig, läs den där eller så kopierar du in den till din dator, håll till godo :-)

Aviendha
0

#9 Nej, det ska finnas en annan bok på svenska skriven av just Lollo Berg, och det är inte samma som "illern hemma". Däremot så verkar vissa anse att Lollos bok innehåller en del faktafel och därför bör tas med en nypa salt.