Svullen vulva trots chipp?
De senaste 3 dagarna har Almas lilla snippa börjat "växa" och hon och Alea chippades ju i maj nångång. Hon är röd och det blir litet större varje dag. syns inget alls på Alea.
Har chippet slutat verka på henne? Eller ska jag misstänka något annat kanske? UVI?
Eller ska jag sonika försöka boka in en vetrinärtid för en riktig kastrering?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
hmm.. det låter lite märkligt. Brunst säsongen är ju över, så hon ska öht inte "kunna" gå i brunst. och skulle det röra sig om binjuretumörer, så ska chipet förhindra att vulvan svulnar iaf. Ser det ut som vanlig brunst svullnad? Har hon flytningar av något slag? Hur är allmänntillståndet?
Det är det jag säger, man vet alldeles för lite om kimis kastraion på iller. Jag skulle helt klart kastrera på riktigt även om en tik även kan gå i brunst även med denna metod om man inte får bort allt. Jag hade Tiffanie som gjorde det i våras trots att hon kastrerades förra våren. Men hon var bara i brunst i ca 2-3 veckor, sen gick det tillbaka igen. Trots detta så akulle jag aldrig kemkastrera någon av min illrar eller andra djur för den delen. Kemkastrering kan vara farlig även för hundar, har en kompis vars hanhund blev väldigt dålig. Men hur du gör är upp till dig, det kan ingen annan bestämma åt dig.
#2 nu är det ju faktiskt ingen som vet om det beror på den sk "kemiska kastreringen" eller inte, eller hur?
och på vilket sätt skulle det vara bättre för illern att ha rester kvar av livmodern än att ha hela kvar? Alla gör som sagt som dom själva vill men jag vet än så länge ingen iller som dött av sk "kemisk kastrering" (som jag inte vill kalla det) men jag vet dessvärre illrar som dött under kastrering eller pga rester som blivit kvarlämnade i kroppen.
Har du bättre argument än de över så lovar jag att lyssna!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 man vet inte alls för lite om det… finns en mängd vetenskapliga studier om just suprelorin på iller, både som kemisk kastrering samt mot binjuretumörer. Var inte så snabb att döma ut något *redigerat av medarbetare*. Ett exempel på en hund som blev dålig (är det för övrigt bevisat att det var implantatet? Vad var symptomen?) … hur många exempel på misslyckade kastreringar kan vi rada upp?
Nu är det ju så att tjejerna är omplaceringar och jag själv valde inte att sätta ett implantat.
Allmäntillståndet är bra, hon är pigg, busig och full i fan. Slåss en del med syrran men inte så det är överdrivet. Men när bägge var i brunst så "slogs" de ju en del. Sen vilar hon inte onormalt mycket, hon är pigg och framåt när man grejjar härhemma.
Hon har ju inåtmuff i vanliga fall ju, den syns ju knappt i vanliga fall men nu börjar den ju fylla upp litet eller vad man ska säga. Den är litet röd som sagt och det brukar hon inte vara.
#2 Jag tycker att det är roligt att man kan förkasta kemisk kastrering bara för att EN person på ett forum skriver om att sin hona fått svullen vulva trots chipp.
Har du läst alla länkar man har hänvisat till i alla trådar där implantatet har diskuterats? Har du själv ngn iller med implantat så du ser hur det påverkar dom?
Och den där hunden du pratar om, blev det konstaterat eller var det bara spekulationer? i övrigt så kan hundar må dåligt av att bli kastrerade, och få så kallad depression. Det har inget att göra med själva implantatet, som för övrigt kan tas ur genom ett enkelt ingrepp så mår hunden prima igen. Något som inte hade gått med vanlig kastrering.
#0 Ska bli intressant och se vad veterinären säger :) önskar er lycka till!

Lyssa visade samma symptom i våras, hon är nu 4 år gammal, och kastrerad sen 3 år tillbax. tog henne till vet. där det blev konstaterat både insulinom och binjure tumör. så svullen vulva kan vara ett symptom utav det. hoppas att det löser sej!
Lite roligt att se hur många direkt går i försvarsställning så fort någon uttalar sig det minsta negativt om implantatet. Den stackare som då uttalat sig blir direkt idiotförklarad (dvs "uppenbarligen inte vet något om eller satt dig in i"). Skulle den veterinär som rakt av sa "Vad gäller biverkningar eller andra negativa effekter har man hittills inte sett några allvarliga men eftersom behandlingen är så pass ny kan man ännu inte utesluta alla problem på lång sikt. Det får tiden utvisa." också få höra att h*n uppenbarligen inte vet något eller satt sig in i det hela?
Alla har vi olika åsikter om det hela och bara för att man inte studsar jämfota och hojtar "gu' så bra det är!" så behöver man ju inte vara okunnig osv……
Och när det gäller spekulationer - det är väl det som det mesta på forum är, eller hur? Att många sen försöker presentera sina spekulationer som fakta är en helt annan sak.
Diskussioner huruvida chipp är bra eller inte kan ni väl ta i en annan tråd? Vill inte lusa ner min tråd bara för att det är något som kanske inte alls har med det att göra, hon kanske bara har en liten vaginal infektion eller urinvägsinfektion eller något.
Men nu är det ändå planerat att åka och vaccinera i oktober så då får vetten titta på henne också. dock så funderar jag på att åka ända till skara eller göteborg för att få vaccination och kontroll av fröken iom att hon nu uppvisat en svullen vulva. Min ordinarie vetrinär är inte alls hemma på illrar.
Men vad för tester kan man ta gällande insulionom? och binjuretumörer? Kan man se det på blodprov? vad heter isf det testet så kan jag be min ordinarie vet att ta ett blodprov så slipper man kanske åka så långt? (visst jag åker ju gärna till göteborg/skara, men kan man testa hemmavid först så kan jag lika gärna göra det.)

Om hon har svullnat upp nu på hösten så här sent när hon inte skulle gå i brunst ens utan chip så hade jag åkt in och kollat henne snarast möjligt. Inte väntat alls. Vad du ska be om för tester låter jag någon annan svara på för hittills har jag klarat mig från sådant.
Som sagt, om någon kan säga åt mig vilka sorts tester jag behöver ta på henne så hade jag vart tacksam så jag inte i första hand måste åka till skara eller göteborg. Min vetrinär kan ju ta blodprov, för sån stor skillnad mellan iller och katt är det inte på blodådror iaf :)
Dock tvärvägrar han att kastrera någon av tjejerna (har frågat) men vaccinationer och öronskabbskoll och sådant gör han utan problem.
#11, Kan du inte ringa dom och fråga vad dom tror ? Jag menar om du ringer både göteborg och skara kanske ?

det är ett vanligt blodprov som ska tas för insulinom vet jag. och det är blodsockervärdet som ska kollas. om det ligger under 3,6 så är det insulinom. de flesta vetrinärer kan göra detta test för katt/hund. men brukar ha problem med att kolal detta på iller, då det behövs mindre instrument/verktyg.
jag skulel rekommendera att åka till en illerkunnig vet, som även kan hjälpa dej då med eventuell medicinering/operations kunskap om det blir aktuellt. då både insulinom och binjuretumör är farligt, men går att behandla. men då är det bar om vetrinären kan tala om hur det ska behandlas.
Precis som Ulrika skriver så skulel jag nog inte vänta med detta. Jag hade tur och åkte in med Lyssa bara någon dag efter jag upptäckte svullnaden. och det visade sej att det var så tidigt inne i sjukdommen, så vetrinären lyckades operera bort alls. så det är nog ganska dumt att vänta.
hoppas på det bästa för er skull!
vi håller även tummarna för att Ceciliaochlucifer loggar in snart och kanske kan ge mer utförliga svar och förklaringar, då hon är insatt i detta, och väldigt kunnig.

#11 Men är inte detta två av de illrar som inte ska kastreras utan enbart får chippas, enligt överenskommelse med uppfödaren från början? Eller är det ändrat?
#14 någon sådan överenskommelse känner inte jag till, Det enda jag VET med 100% säkerhet är att det är avelsförbud på bägge två. Vilket jag är helt hundra på att även Sarae sagt till mig iom att hon äger pappan till tjejerna (Ludde lump).
Tycler det är fånigt att inte få kastrera på djur med avelsförbud…?
Sen tycker jag personligen att man kan sätta suprelorin en gång, skjuta på brunsterna i 2 år och sedan kastrera riktig när de är 3-4 år gamla. Just för att undvika binjuretumörer i den utsträckning det nu går. Det var iaf så förra ägaren resonerade. Jag får välja själv om jag ska kastrera riktigt eller chippa en gång till sedan.
Får traska bort till väninnan imorrn och låna telefonen (det är fortfarnade inte inkopplat här sedan flytten. de på bredbandsbolaget trodde att det kanske skulle bli av nu i veckan. Har ju bara internet tillgängligt just nu) och ringa vetten och se vad de säger på blå stjärnan. (finns det ngn annan att rekommendera än dessa i gbg och skara?)
berättar mer när jag vet något…. fanns det ngn i skara/göteborg som eventuellt kan ta en hispig matte på en kopp thé om det skulle behövas?

#15 Visste att det var nån sorts överenskommelse, kom bara inte ihåg vilken. Avelsförbudet var jag dock säker på. Det är klart att man ska få kastrera djur med avelsförbud.
Håller tummarna för att vet.besöket går bra iallafall vilket variant du än beslutar att göra. Men någonting är ju lite galet i vilket fall som helst, så hoppas det är någonting som går att fixa lätt!
#15 jag tycker att du ska ringa Marianne Tornvall, på mälarens smådjursklinik, hon är den i sverige som är mest insatt i just suprelorin.
och ja, självklart får valparna efter ludde även kastreras ;)
Marianne är ledig idag men jobbar sent imorgon, man kan ringa och skriva upp sig på telefonlistan idag så ringer hon under morgondagen :)