Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 7420 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vårtor på tassar?

Ngn som har erfarenhet av vårtor på tassar hos iller? eller kan dom ha leverfläckar som vi människor har?

Två av mina har det och jag funderar på om det är slump eller pga av ngt här hemma, såsom rengöringsmedel? lådinnehåll?

vad tror ni?

JossanH
0

Jag skulle tippa på att det är något hemma hos dig som orsakar vårtorna om 2 st har det… när jag tänker efter tror jag att detta har diskuterats tidigare… Just ja, Sarae pratade om vårtor när hon fick hem rickie, men inte speciellt på tassar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#1 Ok, får leta lite sen. Kan även lägga upp lite bilder men det får bli senare.  Den ena har 2 st, och den andra 1.

JossanH
0

Men du tror att det är vårtor och inte utslag då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Tror att vi har snackat om detta i våras (men är inte helt 100 på det), och jag kommer inte håg vad inlägget heter men tror det kan var skrivet under samma inläggsnamn som ditt är dvs sjudomar/hälsa/operation eller så var det under OT-off topic. Tror det var Ulrika G som skrev 0-inlägget om jag minns rätt, och hon hade tagit foto

Ceciliaolucifer
0

#3 det är inga utslag. Theo har haft sina sen han var riktigt liten. Kanske är en leverfläck eller födelsemärke?

#4 tack för tipset!

HannaM
0

Men vårtor smittar väl så det kan ju bero på något anant än miljön också. Fotvårtor hos människa ska ju i alal fall smitta så vitt jag vet.

Aviendha
0

Om det är en vårta så beror det ju på ett vårtvirus (om det är som en vårta i den form vi kan få) Har sett det på iller en gång, men exakt vad för typ av vårta det var vet jag inte, men det såg ut som en "vårt"vårta :P

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag fotade killarnas tassar så slog tanken mig att även Drutten har det här på tassen. Det som är konstigt är att alla har en var, på samma tass och på exakt samma tå.

Men Bernard och Hugo har inga problem med tassarna alls och äter torrfoder. Kan det vara någon brist hos killarna?

Först ut är Theo.

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
HannaM
0
Loveferrets
0

Du tror inte det kan vara för att tassarna är torra så det är därför det blir så ? Jag fick nått liknande på Mira en gång och då smörjde jag med lite vaselin på tassarna och då försvann det.

Ceciliaolucifer
0

#11 Nopes, dom har ganska duktigt med förhårdnader också och det ser helt annorlunda ut. Just dom här är små  och runda, vårtliknande. Dom har en var allihopa.

Det bruna på fingrarna är kakao Cool

Ceciliaolucifer
0

#12 Torra tassar har dom och lite förhårdnader, men inte på dom här trampdynorna.

Blights bild är mest exemplarisk och visar tydligast hur det ser ut.

Loveferrets
0

#14, Ok be en vett titta på de så får du kanske besked på vad det kan vara .

sarae
0

Stitch hade en sådan på en av tassarna…. och jag vill minnas att han alltid haft den, Men har inte sett något på mina andra barn