Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1639 ggr
Zabbio
0

Carnivor letar nytt hem igen. :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det håller inte i längden och allra minst är det rätt för Carni. Men det är bäst att han flyttar en gång till..

En del vet när jag skaffade Carnivor/Göran, det var inte så länge sedan. Jag tänkte förståss att det verkade vara det perfekta husdjuret för mig, iller alltså, och det är det till viss del. Men sen är det allt som inte fungerar..

Trodde aldrig dså att jag skulle tvingas ''ge upp'' och inte behålla honom.

Framförallt räcker inte tiden till. Jag räknade med jobbet och hästarna, men sen hittade jag en pojkvän och plötsligt var all fritid borta, som om inte jobb och hästar tog för mycket redan… Pojkvännen kommer så klart hit också och då brukar Carni få extra uppmärksamhet och bli ompysslad. Men det blir ju ändå mer ensamtid för honom. Sedan hade jag räknat med att kunna ta honom med mi mycket, inte till jobbet men överallt annars.. Tyvärr är det ännu tråkigare för honom eftersom han sällan kan springa lös då; ej illersäkrat och vänner som tycker att det är obehagligt med en söt iller som springer runt :3 Och är jag hos dem så får jag ju lyssna på deras önskemål.

En annan stor del är städningen. Jag visste ju från början att det skulle krävas en hel del för att hålla det fräscht, men jag insåg inte hur mycket extra städning det skulle bli, och jag var inte beredd på att det trots städning luktar så pass mycket. Det känns aldrig fräscht i lägenheten, inte ens precis efter en storstädning och vädring känns lägenheten ren och fin. Trodde väl aldrig att något sådant skulle störa mig, men tyvärr.. Jag vill kunna ha det fint och fräscht ibland, kunna ha möblerna på plats och åtminstonde känna att det är rent.. Hade jag haft tid att både städa och umgås med honom ordentligt hade det nog inte varit lika jobbigt, men att storstäda varje dag utan resultat är för mycket.

Som det är nu så vaknar jag med illerlukt i näsborren, efter att knappt ha fått sova då han krafsar på dörren hela natten (eller nafsar och ska leka om dörren inte är stängd) går upp, säger hej till Carni, torkar upp någon olycka efter natten, vilket konstigt nog inte stör mig så mycket som man kan tro, leker lite med Carni gör mig i ordning medans han mest får mig irriterad när han söker uppmärksamhet som jag har det svårt att ge just då, sen går ag till jobbet eller var jag ska, kommer hem till lukten och torkar upp lite mer ''olyckor'', städar och torkar golv, blir irriterad för att det inte hjälper, försöker ge Carni lite uppmärksamhet men det slutar oftast med att jag bir irriterad..

*suck* Det fungerar som ni ser varken för mig eller Carni, han är en riktigt ärlig och fin personlighet och förtjänar någon som inte blir galen av hans påhitt (bita i en sladd, dra ner telefonen, putta runt på allt osv..som illrar ska göra..) och som har tid för honom. Men det har blivit för mycket för mig, han går mig på nerverna för minsta lilla. Tyvärr måste jag inse att det inte kommer hålla för resten av hans liv och är bättre för honom att komma till ett permanent hem snarast.

Carnivor är en otroligt trevlig illerkille på 4-5 månader nu. Nafsar vid lek och bus men har aldrig bitit mig hårt. Rumsren så länge han får lite uppmärksamhet och är på gott humör; olyckorna som jag får torka upp 1-2 om dagen, är jag säker beror på att han inte trivs helt bra här. Det är sällan några olyckor om jag varit hemma och lekt med honom lite mer än jag gör nu. Det finns inget ont i honom och han tål det mesta, men han vill ha mer uppmärksamhet helt klart. En rätt normal iller skulle jag vilja säga. Vill vara med överallt, nyfiken och social.

För tillfället äter han vitalin och kycklingvingar.

Pris och vad som följer med kan diskuteras, det viktigaste är ett bra, permanent hem.

Jag vill att hans näste matte eller husse har eller har haft iller och vet vad de ger sig in på.  Han har redan bytt hem för mycket, och den korta vistelsen här har ju knappast varit till någon hjälp för honom, trots att jag kände mig helt redo för att ha en illerkompis. Han behöver inte ett sånt här hem till.

Jag har ingen tidspress, men för Carnivors skull bör han få ett nytt hem snarast.

Han finns i Bjuv, jag kan köra till Helsingborg eller lite runt om Bjuv.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

UlrikaD
0

Väldigt tråkigt att han ska omplaceras. Igen. Också väldigt tråkigt när man tänker tillbaka på all "skit" man själv och andra som skrev i dina trådar INNAN du fick hem en iller fick ta emot. Folk som från början ville få dig att tänka till en gång extra. Men inte då….du hade rätt om allt och alla andra hade fel.

Hur många gånger har man inte sett det nu. Och det är alltid djuren som kommer i kläm.

JossanH
0

ja, illrar luktar ju som bekant iller tills det att man kastrerar dom eller sätter in ett implantat…

Tydligen är inte iller något för dig.

Hoppas carnivor kommer till ett hem som vill ha en iller som är iller och som ja… luktar som en iller!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zabbio
0

Skit? Jag läste på, hälsade på hos illerfolk och satte mig in i det så gott man kan utan att skaffa en iller själv. Tyvärr kan man inte veta innan man testat. Jag tänkte igenom beslutet väldigt noga men tyvärr räckte det inte. Att tänka en extra gång hade inte ändrat något då jag redan tänkt både en och tio gånger.

Men nåt skit har varken du eller nån annan fått ta, jag har enbart sagt ifrån när ni fortsatt skriva och tjata om sådant jag redan tänkt på.

Fast du kanske inte tycker att det får finnas förstagångsillerägare? Som omöjligt kan veta exakt hur det är innan man försökt, oavsett hur mycket man försöker tänka sig in i det och igenom beslutet.

Men visst. Nu tar jag helt enkelt emot skiten från dig och de andra som kommer skriva här; ja, jag hade fel. Och ja, det är Carnivor som får lida mest av det.

Zabbio
0

Jag räknade med en del illerlukt, men inte att det skulle lukta så här mycket alltid trots all städning. Nej, iller är tydligen inget husdjur för mig. Synd. Men till er enorma glädje blir det heller inga fler djur efter Carnivor, alls. Han var mitt sista hopp på att kunna ha lite sällskap här men jag får inse att det inte funkar.

Det känns förbaskat tungt för mig med att inte klara av det här trots alla goda föresatser och allt jag lagt ner i energi och pengar på att få mitt hem säkert, aktivera honom och hålla rent. För att få det att fungera.

Ni inser kanske inte att ni sparkar på någon som redan ligger.

Loveferrets
0

Jag hoppas att vi snart finner honom ett varaktigt hem, Kramen.

Sara
0

Iller är inte för alla, så är det bara. Glad

Hoppas han hittar sitt hem!

Sara

JossanH
0

jag menar bara att det du har är så typiskt en iller- som inte skulle lukta speciellt mycket iller om du satta in tex ett implantat, som kräver att man ger beröm och lägger lite extra krut på att få rumsren, som kräver mycket daglig stimulering för att må bra. tycker bara att det är alla dessa egenskaper som är just iller och att det skulle ha varit svårt att missa detta innan man skaffar iller om man gjort allt som du gjort.

hoppas du hittar ett bra hem till honom där han nu får stanna!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zabbio
0

#7 Javisst är det det, men det är inte det att han inte är helt rumsren som är problemet utan att hela lägenheten luktar väldigt mycket trots ordentlig städning varje dag. Och jag orkar inte sysselsätta honom efter all städning eller så som han behöver. Jag trodde naturligtvis att jag skulle trivas bra med det och orka hålla igång men jag missbedömde mig själv, och just städningen tar fram min värsta sida.

Ja, det hoppas jag också. Det är som sagt inte bråttom för min skul, så jag kommer bara ge bort honom om det verkligen verkar vara ett riktigt bra hem. Jag vill ta mitt ansvar men måste inse att det ansvaret är att hitta en bra matte eller husse till Carnivor så att han kan få komma till ett ställe där han trivs och mår bra för resten av livet.

sanna82
0

Är han chippad och registrerad? vaccinerad? finns det någon stamtavla? finns det någon försäkring på honom som kan överföras så nästa ägare slipper karensdagar? Lite frågor som kan vara bra att veta svaren på för den som är intresserad av honom.

Kan tyvärr inte ta honom själv men önskar dig lycka till med att hitta honom ett bra och illervant hem.

Be a rainbow in someones cloud

Sara
0

Hade det inte varit för att Funny är sjuk så hade jag nog slagit till. Han har charmat mig helt klart!

Sara

Loveferrets
0

#10, Men när Funny blir frisk igen då?

JossanH
0

#11 många illersjukdomar blir illrarna tyvärr inte friska ifrån… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 11 Det blir hon inte. Hon har lymfom och det blir värre av stress, en valp är stressande. Jag hoppas ju att hon lever länge till men hon börjar bli skruttig min gumma.

Sara

Loveferrets
0

#13, Oj förlåt, trodde det var förkylning bara.

Sara
0

# 14 Ja, då hade han varit välkommen. Glad Du behöver inte be om ursäkt, det är helt ok.

Sara

Strumpan
0

Självklart är detta helt och hållet upp till dig. Men du tror inte att du ger upp för fort? Innan jag skaffade min första iller Athlaz läste jag på i flera år innan och tyckte att jag hade full koll på vad jag gav mig in på. Vilket var HELT fel, det blev raka motsatsen. Han drev mig till vansinne, lägenheten stank, han använde min SÄNG till toalett (han kissade tom i mitt knä en gång). Han högg mig konstant. Inte bara en gång skrev jag annonser här inne och sa att jag fått nog. Lika många gånger bestämde jag mig för att försöka igen. Jag gav mig f*n på att det skulle funka och efter många om och men fick jag det att funka. Vi blev bästa vänner!.

Du kan få det att funka om du bara vill. Jag e SÅÅÅÅ glad för att jag inte gav upp. Tyvärr fick jag inte behålla honom särskilt länge. Han dog i juni förra året, bara några veckor innan han skulle fylla 2år. Det går inte en dag som jag inte tänker på honom och vår tid tillsammans. Men tack vare att jag inte gav upp så bor jag tillsammans med Cato och Kentucky (Athlaz syster), de är min barn och jag älskar dem över allt annat!

När det gäller städningen, jag dammsuger varje dag. När det luktade som värst våttorkade jag golvet 2-3ggr/v med klorin. Nu våttorkar jag vid behov. Rumpsträcken på golvet använder jag en våt trasa utan medel. Ingen påpekar lukt här längre. Om jag förstått rätt så är han inte kastrerad? Gör det! Det gör oerhört mycket - som natt och dag (med tiden självklart, lukten försvinner inte på en gång)

Iller passar inte för alla - absolut inte - gäller väl alla djur (och människor). Men det är faktiskt ett djur med känslor och behov av trygghet och kärlek du har tagit dig till, du har en skyldighet att försöka. Illern har inte valt dig, du har valt illern. Om du ger det en chans kan jag inte tänka mig att du kommer att ångra dig. Om du bestämmer dig för att lyckas kommer du att lyckas!

Mvh Jenny

Loveferrets
0

Tack Sara.

UlrikaD
0

#16 Det du skriver är ungefär en upprepning på vad folk skrev till den förra ägaren för bara några veckor sedan. Och han flyttade. Lika bra att han flyttar någonstans dit han får stanna för gott nu istället istället för att behöva hoppa runt. Han är bara några månader gammal….

Strumpan
0

#18 Det är ingen tråd jag har läst. Jag skriver bara mina erfarenheter ;)

Mvh Jenny

Zabbio
0

Inte chippad, reggad eller vaccinerad så vitt jag vet. Hade tänkt chippa och regga honom i samband med kastrering senare.

Tänkte självklart även försäkra men har skjutit på det pga minskad inkoms då jag haft bäckenledsinflammation och varit sjukskriven nästan hela månaden, har ingen aning om vad jag får i lön eller om jag klarar hyran.

Zabbio
0

#16 Jag våttorkar golvet varje dag, tvättar alla filtar en gång i vexckan, tömmer lådor osv.. det luktar ändå.. han är bara några månader och jag tror inte han gått i brunst än. Vill inte kastrera för tidigt, det kan ju ge problem senare.

Hittar jag ingen ägare som verkligen vet vad de ger sig in på så får han stanna, jag slänger inte ut honom till vem som helst bara för att bli av med honom, men faktum är att han inte har det så bra här som han borde få ha det.

Strumpan
0

Vad använder du för sand?

Mvh Jenny

Loveferrets
0

#20. Men fy så jobbigt, Hoppas det är bättre med inflammationen nu,

Håller med Ulrika , bättre att låta honom komma till ett hem som har tid för honom.

Zabbio
0

#22 Papperspellets och träpellets. Tömmer alla lådor helt i stort sett varje dag nu, tar ut skitar osv när jag ser det.

Sara
0

Valpar luktar starkt. Personligen tycker jag de luktar ljuvligt Kyss. Så det är först efter kastrering som de slutar lukta och då är de nästan ett år.

Ibland tror man att man vet det man behöver men sen så visar det sig att man faktiskt inte visste. Så är det och alla gör vi misstag.

Sara

JossanH
0

MAn kan som sagt sätta in ett implantat tidigare vilket gör att illern verkar gå i tidig brunst för atts edan gå ur brunst väldigt snabbt och sluta stinka. Då slipper man tidig kastrering och stinkande illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#26, Men nu vill hon finna honom ett nytt hem och då är det så.

UlrikaD
0

#26 Tror dock inte implantatet hjälper mot tidsbrist förstås…

JossanH
0

som jag sagt i tidigare trådar så finns det fler folk än de som skriver som läser trådarna. Denna info om implantat är mer riktat som en allmän information och inte som ett försök att få henne att behålla illern. För det tycker jag inte hon ska göra efter det som skrivits.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#29, då kunde du skrivit att det var "allmän info", inte lätt att veta att det var så du menade annars.

Men nu återgår vi till vad tråden handlar om.

JossanH
0

har ju iof inte heller skrivit "behåll illern för att implantatet gör"…
Men spelar ingen roll. Nu ska jag sova :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

#24 Byt sand. Ever Clean är helt underbar. Jag använder Multible Cat, msn ksn vända på sanden lite då och då så poffar det upp ny fräsch doft

Mvh Jenny

me3lisa
0

Har suttit här och läst på hemsidan i två timmar nu och detta är nog den mest intressantaste artikel jag har läst hittills.
I en månad har jag nu gått och tänkt på Att skaffa iller och jag har läst mycket om dem på olika hemsidor. Det jag är rädd för är att den ska bitas och vara aggresiv, vilket det inte är många som är sådana men ändån. Det bästa är att du bor i Bjuv vilket jag också gör. Blev ganska chokad när jag läste det eftersom alla artiklar (om illrar tillsalu) jag har läst här under dessa två timmarna är skrivna av folk längre upp i Sverige.

Jag tänkte att vi kanske kunde träffas och jag kan lära känna illern lite bättre. Vi kan väll diskutera det? Eller så kanske du är villig att låta mig ha den i 1-2 veckor och se hur det går. Jag menar bara så att han inte bits eller skapar konflikter så som att någon i familjen är allergisk eftersom det vet vi inget om. Har läst mycket om det också att folk köper illrar och sen måste omplacera dem så snabbt som möjligt eftersom någon i familjen är allergisk. Vill inte att det ska behöva hända och därför vill jag ha honom på prov 1-2 veckor. Om den inte är aggressiv, bits, eller att någon är allergisk så kan den vara kvar här.

Tid finns det för den eftersom min pappa är hemma hela dagarna, sjukskriven. Även när jag kommer hem från skolan så har jag tid med honom, eftersom jag inte sysslar med någon fritidsaktivitet förutom att plugga och sitta vid datorn. På helgerna är jag också hemma, hela tiden.

Ja du kan iallafall tänka på saken. Disskutioner om det skadar inte.

Mvh Melisa

enbartmalin
0

Detta är nog inte rätt iller att "prova" på att ha eller att ha som första iller. Inte för att det är fel på iller utan just på grund av oss människor. Han bör få ett fast hem, inget hattande då detta är hans andra? hem redan.

Han bör åka till någon som vet vad dom ger sig in på och som kan behålla honom livet ut.

Hälsningar Malin

Loveferrets
0

Håller faktiskt med inlägg 34 här, Carnivor bör komma till ett varaktigt hem och ska inte behöva flytta än en gång om det inte "skulle passa eller om han "skapar konflikter" tar man sig an honom så ska han oxå stanna.

Till inlägg 33, Även om illern är snäll och inte bits, så måste du räkna med att h*n kommer att testa dig i alla fall. Tyvärr får du aldrig garantier på att h*n ska vara densamma när h*n får en ny matte/husse och i en helt ny miljö.

mandariiin
0

min åsikt är att man skaffar alltid en iller, med inställningen = illern bits. då blir man mest förvånad över när den är snäll och inte gör det Tungan ute

me3lisa
0

Alltså vad är det med er? Ta det lungt, ni behöver inte attackera direkt. Och det är inte det att "det inte skulle passa". Jag skrev i inlägget att det är de ända problemen, om den bits eller om någon blir allergisk. Detta var en fråga till Carnivors ägare så jag struntar fullständigt i era åsikter, alla får ju tycka vad de vill. Eftersom det är en fråga till Zabbio, Carnivors ägare, är det hennes svar, tankar och åsikter jag väntar på.

mandariiin
0

#37 då skickar du det i ett PM. du skriver det öppet på ett forum, då får du räkna med svar! en ilelr bits, det behöver vi nog inte diskutera mer. sen är bara frågan HUR mycket den bits. och om det är ett krav du har, då är nog iller fel djur för dej. och jag ser ingenstans där någon har attackerat…..

me3lisa
0

Det enda normala inlägget här är inlägg 36. Tänk possitivt. Det borde finnas fler optimister på denna jord.

me3lisa
0

Nej man kanske gör såhär. Då hade jag fel ursäkta mig, jag blev medlem igår har läst rätt mycket på sidan. Men någonting om nått PM vet jag inte än.

Jag har inget problem med att de bits när de leker eller så nett.
Min kompis sa till mig att en iller kan bita av ens finger. Och då blev jag rädd och därför påpekade jag det här.

Och att du säger att iller inte är ett djur för mig, endast för att jag inte vill avbitna fingrar så tycker jag att du har väldigt fel.

Loveferrets
0

Hej hopp nu lugnar vi ner oss

#40, vill du endast ha svar från ts (trådstartaren) så skicka henne ett privatmeddelande, du trycker du på hennes namn så kommer du till hennes profil och där finner du "kontakta mig".

Alla illrar bits mer eller mindre men dom hugger inte av nått finger, du har hört skräckexempel i så fall. Men illern kommer troligtvis testa dig.

UlrikaD
0

Tror vad andemeningen här är att en iller kan INTE bita av ditt finger. Men en iller som aldrig kanske någonsin bitit innan kan bitas när den byter hem och ägare. Det är någonting man får räkna med.

Ser heller ingen som har attackerat dig på något sätt. Men de har en poäng, att detta är nog inte illern man ska "prova" på. Han har varit med om tillräckligt för att vara så ung. Han behöver ett stadigt hem nu utan risk att behöva flytta igen.

mandariiin
0

en ilelr biter inta av fingrar. dom biter som en katt. men i stort sett alla illrar bits. oavsett om det är naffs eller riktiga bett. jag har en tjej, Lyssa, som aldrig biter mej. däremot biter hon andra, för att testa. min kille Dealen biter aldrig, oavsett vem som pillar med honom. Nova kan naffsa och även bita vid lek, elle rnär hon vill ha uppmärksamhet. Aura hugger, som en idiot. sen provbiter dom flesta, för att se vart gränser går m.m. valpar går igenom en trots period, och det kommer Carnivor göra snart, om han inte redan har kommit in i den. och då kan det inte vara kul jämt. läs tråden "Förkrossad, akut hjälp mot bitningar" så kan du läsa om en typisk trots period. sen finsn det mängder utav trådar på sajten om just bitträning, lådträning m.m.

Pm hittar du på personens sida, längt upp står det "kontakta personen". skriv där så blir det ett PM :)

sen är iller ett så speciellt djur, så jag tror nog att man borde fundera lite mer än en månad innan man skaffar iller. har du någonsin träffat en/flera? vet du verkligen hur det luktar i ett illerhem? har du koll på alla kostander runt omkring? finsn massor med saker man måste fundera över.

jag menar självklart inte att du inte ska skaffa iller, men fundera för många gånger hellre än för få. för det omplaceras alldeles för många illrar i dagsläget, bara för att köparna inte har insett vad dom ger sej in på från början. Att skaffa iller är som att skaffa en hund, en livsstil på sätt och vis.

du skrev även att du bor hemma, är resten utav familjen med på Att skaffa iller? klarar du av det ekonomist om illern blir sjuk eller liknande? jag sitter själv just nu och har panik över att jag inte ens har råd att vaccinera mina illrar, då är det ändå inget akut som måste göras just nu. nu har jag ändå en sambo som hjälper mej ekonomiskt medan jag är arbetslös.

jag ber dej bara tänka till lite extra innan du tar hem en iller. vi illerfantaster ser tyvärr alldeles för månag idiotiska iller-köp, och ser sen även omplaceringarna.

och som dom andra tidigare skrev, Carnivor är absolut inte en kille som ska flytta runt och testas med. då han i dagsläget redan är i sitt tredje hem. så det fjärde ska absolut vara det sista för honom.

det finsn fler illrar. och vill man verkligen ha ett djur, så får man vara beredd på att resa en bit för att få hem det. sen kommer även valp säsongen igång i vår igen. och efterd et komemr många valpar även omplaceras utav idiotiska köpare. så illrar finsn det nästan jämt.

me3lisa
0

Tack för all information.
Ja jag har träffat folk med iller ute, men aldrig vatt i ett hem där det finns iller så jag vet inte hur det luktar och eftersom jag personlligt inte känner någon som har iller så kan jag inte veta hur det är i hemmet heller. Det är därför jag skulle vilja prova på och lukten är verkligen inget större problem för min del. Sen har jag läst att efter att man har kastrerat dem så luktar de inte längre.

Ekonomiskt hade jag klarat det ja. Pappa hade hjälpt mig ekonomiskt också. Och det är okej för resten av familjen när det gäller illern. Sånt tar jag reda på innan jag börjar leta.

Men det som ni förklarar om bitantet var verkligen väldigt lättande för mig. Jag var livrädd för det. Det var det stora hindret liksom. Ja, det finns ju människor som inte har nått annat för sig och bara vill skrämma upp än, eller så är det något falskt rykte isåfall.

MiniSku-
0

Jag vill också tillägga att illrar är "skumma" djur. Mina t.ex, går i perioder, en månad så bajsar dom överallt utom i lådan men bits inte det minsta och då ger man sig själv beröm för att man lyckats med bitträningen, nästan månad är dom duktiga med lådan men biter sönder fötterna på en. Illrar är som många sagt väldigt speciella och vem som helst tycker inte om dom. Antingen så älskar man dom eller så hatar man dom, det finns inte många som tycker där imellan. Om du vill prova ha en iller så ska du inte prova med en valp tycker jag, och framförallt inte en som redan flyttat mycket på bara några månader. Var illervakt till någon istället. Min åsikt är ju ändå att det inte räcker med att åka och hälsa på en iller för att veta att man vill ha dom för som jag skrev, iaf mina illrar är period djur. Ibland små änglar men det är bajs överallt och ibland små jävular men jag har tid att försöka lära bort det eftersom det inte finns något bajs att torka upp… Tungan ute

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

UlrikaD
0

#44 Vill inte förstöra tråden som ju är en omplaceringstråd. Men, en iller luktar alltid iller. Även efter kastrering. Och om du läser en av anledningarna till omplaceringen så är det just lukten. Även TS läste mycket och trodde hon var redo för iller…men var det inte.

Man behöver nog uppleva dem så mycket man kan personligen innan man vet om illern är ett djur som passar.

Vet inte var du bor, men du kanske bor i närheten utav någon som kan tänka sig ett besök. Finns ju medlemmar här inne spridda över hela Sverige.

Just att ta hem en iller på prov är inte så lyckat. En iller behöver en trygg miljö och om den precis börjar rota sig och trivas och sen måste flytta igen (som Carnivor te.x) så blir det inte bra. Det är en anledning för en tidigare bitfri och lådtränad iller att bli precis tvärtom.

Loveferrets
0

#44, Carnivor ska komma till ett hem där han kan stanna, och ts vill att nästa ägare ska veta vad denne ger sig in i och som är van vid iller, jag känner ts ifråga och vet att så är fallet (hon har även skrivit det i sin trådstart), och jag är ledsen men vill du ha en "prova på" iller så är inte detta illern du söker.

Loveferrets
0

#46, hon bor oxå i Bjuv precis som ts därav tyckte hon det var perfekt.

Loveferrets
0

Förresten bor hon i Billesholm men det är bara några km från Bjuv Flört

me3lisa
0

Jag utryckte mig inte direkt "prova på". Det var ett förslag jag gav vilket inte verkar vara det bästa. Jag skrev också att vi kunde diskutera om saken vilket i stort sätt inte bara betyder att prova på. ts kanske går med på ett besök, så jag kan få lite mer upplevelse om hur illrar förhåller sig i hemmet, hur hemmiljön är, lukten o.s.v. att prova på var bara ett förslag men nu har jag förstått att det inte är så smart att prova på med en valp. Men ett besök kanske hon går med på, eller kanske en träff ute eller vad vet jag.

Det som inlägg 45 tar upp verkar lite konstigt hehe. Att de ena månaden är helt duktiga med lådan och så och nästa månad tvörtom, men med tålamod och tid så tror jag att man klarar av att lära dem det mesta med tiden.

UlrikaD
0

#50 Fullt normalt faktiskt. Illrar är otroligt egensinniga individer. Och man kan tyvärr inte räkna med att de blir helt rumsrena. Antingen har man tur eller otur. Jag har ett gäng som är klockrena på lådan och några som varvar och en som i stort sett aldrig någonsin har gått på lådan.

Vänta sig det värsta och hoppas på det bästa helt enkelt.Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Loveferrets
0

#44, Kom annars och hälsa på hos oss, det tar bara 20 min från Bjuv, så kan du få träffa min herre på 5 mån.

MiniSku-
0

Haha Aviendhas "Def Leppard", det kanske är en iller för henne? =)

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Zabbio
0

#33 Du får gärna komma hit och träffa Carnivor och känna lukt m.m. :)

Jag fick en idé, som jag kommer att bli hatad för här ^___^ Men det är jag ju redan så att bli mer hatad spelar väl knappast någon roll.

Jag vill inte bli av med Carnivor, utan vill helst kunna hälsa på honom ofta. Det här med lukten har plötsligt upphört.. jag vet inte hur var och varför men efter över en veckas vidrig lukt så luktar här plötsligt..helt ok. Och med det har faktiskt min irritation försvunnit också..

Tyvärr har jag fortfarande väldigt ont om tid emellanåt eftersom det inte funkade som jag tänkte med att ta honom med mig. Speciellt vissa helger när jag jobbar som mest oh knappt hinner hem att sova.

Så här är min tanke, som kommer förkastas av alla i forumet.. har du lust att vara illerdagis? För vill du det finns tre möjligheter för Carnivor; antingen får han två hem under en period innan jag får ta hit honom igen för att du märkte att det inte var som du tänkt dig/Carni blir stressad, eller så får han två hem i en lång tid, som han lär känna och blir trygg i och får växa upp i under bra förhållanden. Eller så går allt som smort och jag inser efter en tid att han mår bättre hos dig och bör få stanna där.

Just nu är jag egentligen inte i stånd att ta såna här beslut, jag har ont och är full av edeciner, är stressad och inte helt bra helt enkelt. Samtidigt är det nu Carni behöver uppmärksamhet som mest och nu han fortfarande är ung nog att vänja sig vid ett nytt hem - eller en sån här lösning.

Jag känner en hel del djur som inte alls farit illa av att ha ''två'' hem, eller ett dagis eller hur man ska uttrycka det.. samtidigt som vissa mår dåligt av det. Jag vet inte hur illrar är, men Carni verkar trots allt ha ett stabilt nog psyke som beter sig så här bra trots hoppandet..

Oavsett vilket så får du gärna hälsa på, om så bara för erfarenhetns skull :)

Zabbio
0

Ok..detta sket sig tyvärr också.. :(

Det slutgiltiga beslutet är att Carnivor får stanna här hos mig för resten av sitt liv. Jag klarar inte att göra av med honom helt enkelt.

Om någon i närheten känner för att vara illervakt några dagar/en vecka emellanåt när jag jobbar som mest, så hör gärna av er.