Farväl, Tadashi <3
Du kom till mig tillsammans med dina kompisar Malolo och Burton. Jag hade knappt sett illrar förut och jag hade fullt sjå med Burtons busfasoner och Malolos nervositet. Du anpassade dig så fort och skötte dig själv så himla bra, att du nästan blev lite i skymundan i början. Jag trodde först att du var döv, eftersom du totalt struntade i om man pep i pipisen, eller ropade på dig. Men du var helt enkelt för upptagen med annat och kom bara när det behagade dig.
Din förra ägare kallade dig igelkotten för att du tenderade att bli mycket rund och go om magen under vinterhalvåret, hos oss fick du snabbt smeknamnet Honki, eftersom du var vitingen i gänget. Trots att du hatade selen passionerat i början lyckades jag så småningom vänja dig vid att gå ut på promenader, då sprang du bort magen och började älska att gå ut. Du var så rumsren, att du höll dig hela vägen hem, för att kunna gå på lådan hemma.
Att fya dig när du bet var ingen idé, du blev riktigt sur, nästan sårad av att man tog tag i ditt nackskinn. Men eftersom du aldrig nånsin bitit hårt fick du vara den lilla gnagare du var, som skulle känna på allting med tänderna. Av din förra ägare fick jag reda på att du från börjat varit farmiller, avlad för att bli jaktdjur. En annan uppfödare räddade dig därifrån. Jag tyckte det var så lustigt, att du som aldrig jagade något alls (förutom dina illerkompisar) skulle bli jaktiller. Du var snäll och nyfiken mot alla mänskor, t.o.m kattor…om man med snäll inkluderar "nyfiket nafsande"…
Du var så himla go och fin, jag glömmer aldrig känslan, lukten och synen då jag vaknar av att du nyfiket snusar mig i håret och kittlar mig i ansiktet med dina morrhårr. När du lekte med Burton eller med mina händer hoppade du dina jämnfota skutt och headbangade av lycka. Det är så tyst utan ditt gnyende som du gjorde när du tvättade dig själv eller sov.
Träkatten som du insisterade på att inte ska stå rakt mot väggen, utan lutad har jag lämnat lutad, fast du inte är här och kan knuffa den i rätt läge, så oroa dig inte över det!
Du blev så svag på slutet, du som varit så självständig ville då inte vara ensam och följde mig ofta med blicken, då du kunde behöva hjälp med att komma upp i lådan eller hängmattan. Förut var du alldeles för rastlös för att sitta still i famnen, men på slutet låg du ofta i min famn och vilade. Vi kom varandra ännu närmare då.
Det var ett tungt beslut att ta dig till veterinären för att få sprutan, och jag grät också ofta under dina sista veckor, det gjorde så ont i mig att se dig svag och lidande.
Du lämnar ett stort tomrum i våra liv, vi som är kvar och minns dig. Vila i frid, älskade Honkisen.
Beklagar sorgen
Vad fint skrivet! Beklagar er enorma sorg 
Paulina

Beklagar sorgen så mycket. Väldigt fint skrivet.

Tack ska ni ha för er omtanke! Vi blir 5-6 personer på hennes begravning i helgen, populär var tjejen minsann hos grannar och vänner! Hon ska begravas på en ängsplätt på en tomt som tillhör min fd sambo. På den tomten bodde de också i sin utebur några veckor i början. Där är också hennes kompis Malolo begraven, så de får vila tillsammans 
Tårarna rinner på mig när jag läser din fina text du har skrivit om din älkling Tadashi, det är bara en knapp vecka sedan jag själv miste min älskling Tilly så jag vet hur du känner i denna stund. Varama tröste kramar från mig och mina återstående 6 illrar :-(
Gud såg att han blev trött:
Gud såg att han blev trött, och det fanns ingen bot,
så han la sina armar runt honom, och viskade.
Kom till mig.
Med tårfylld blick såg vi på honom, när han gick bort.
Och fast vi älskade honom så innerligt,
så kunde vi inte förmå honom att stanna.
Hans goda hjärta slutade att slå,
hans pälsklädda tassar lagda till ro,
Gud krossade våra hjärtan för att bevisa att han bara tar den bästa!

Beklagar så din sorg.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Beklagar sorgen.
// Liinda
Beklagar! 
Sara

Beklagar sorgen.
Känner med dig och beklagar din sorg ;-(
//Ammi
Beklagar sorgen. Vet hur det känns och befinner mig själv där just nu. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Världens finaste lilla tjej! Beklagar sorgen… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Beklagar innerligt och jätte fint skrivit

Beklagar sorgen

Så otroligt fint skrivet! Beklagar verkligen sorgen.
ÅH! Nu sitter jag här och grinar!
Vila i frid lilla ängel!
Beklagar sorgen.. hon var en mkt fin liten tjej..
Tack för alla fina kommentarer! Det värmer.
Beklagar sorgen verkligen. Jag hade turen att träffa denna lilla snöboll. En jätte go tös. Stor kram från mig och burtons systrar och lilla tara.