Behöver er hjälp nu!
Behöver hjälp med min iller hona nu!
Hej jag har en iller hona på 1år som är albino som kommer ifrån borås hon är väldigt liten i storleken
jag fick henne gratis av en kvinna som behövde få bort henne då p.g.r av olika själ. hon löpte ganska länge hos sin förra
ägare och jag fick åka akut in med henne till veten och dom sa att min iller hona var nästan i grevens tid. så dom tog bort allting ifrån hennes mage och så för den såg så
förstörd ut. Men nu så har hon kvar ståltråden inne i magen och hon ska ha det i hela sitt liv men nu så har hon bara blivit agresivare och ska bittas i ett. När man ska gosa med
henne så bits hon så att det går nästan hål. Hon har en massa kli i tänderna så hon bitter allt och alla nästan..
Vet inte vad jag ska göra längre några som har tips och förslag?
Har hon ont i magen p.g.r av ståltråden och är därför arg hela tiden?
Snälla ni i illervärlden hjälp mig!
Jag skulle nog kontakta en vett om detta.
Mvh Jenny
Det är ingen ståltråd hon har i magen. det är stygn som försvinner av sig självt. som tas upp av kroppen, så det är inget att bry sig om :)
Kan hon ha blivit skendräktig efter kastreringen? I så fall tror hon kanske att du rent av är hennes besvärliga valp som inte vill ligga still och bli omhändertagen av Mamma :)
En del honor blir tokiga när dom är skendräktiga och kan ta nästan vad som helst till valp. Och de kan bli mycket mer bitiga och vaktiga.
Prata med din veterinär för att få hjälp och råd!
Sajtvärd på Iller.ifokus

"Lånar" tråden lite om det är okej?
Jossan, vet du, eller någon annan, hur länge det brukar ta för stygnen innuti magen att brytas ned? Pyr kastrerades för över 1½år sedan och fortfarande syns stygnen på röntgen. Bara en liten tanke som ploppade upp, på tal om stygn… :)
Jag hade ringt vett och frågat precis som övriga säger.
Men liksom det var ju flera månader sen och blev kastrerad. Och veten sa att det var stål tråd som hon syde med.
Hur länge har du haft henne?
Sara
6 - 7 månader typ.
Har hon bitit hela tiden?
Sara
Ja lite små sur är hon har ingen aning vrf? för jag har två andra illrar och dom är inte som henne….
Antagligen har du inte satt dig i respekt än om hon biter hej vilt. Sen finns det illrar som är lite bitchiga och ger ett tjyvnyp då och då.
Sara

Om du kan se stygn utanpå, så för tusan klipp bort dem, dvs, klipp bredvid knuten och dra bort hela stygnet. Inuti, syr man med katgut, det löses upp av sig själv efter ett tag. Fy tusan om en vet. skulle ha sytt inuti med ståltråd!!!!
#11 Har sagt neeeej till henne när hon bits och så i flera månader men det hjälper inte.
#12 veten hade ståltråd inne och utanför magen men utanför så har vet tagit bort redan men inne får hon ha i hela sitt liv.
# 13 Det låter helt galet! Klart det kan göra ont på henne.
Sara
Det här är ett mycket gammalt sätt att sy ihop operationssår på iller. Det ovanliga är väl i såna fall att veterinären inte hållit sig á jour med utvecklingen så att h*n vet att detta förfarande inte behövs.
Jag har själv sett en iller som opererats på detta sätt och på vilken dom inre stygnen efter ett par månader började trycka på skinnet inifrån på väg ut - och den kastrationen var alltså gjord av en mycket känd illerveterinär i Stockholm.
Ja, kroppen stöter ut saker som inte ska vara där, som ex ståltråd.
Sara
Men vad ska jag göra nu??? :/
Tycker du ska ta upp det här med veterinären igen och begära att h*n öppnar och tar bort det. GRATIS!
Å så får han sy insidan med upplösande tråd och limma utsidan.
Sara
okej
Men fy så hemskt, tror tusan det gör ont med en ståltråd, lycka till att prata med vett o som Sara skrev hoppas jag han gör det gratis.
Mejlade till vet förut men inte fått något svar än. Men det var en kvinna som gjorde det och hon sa att hon hade opererat illrar förut. men det var "Djurdoktorn" i uppsala som gjorde det oxå.
Då vet jag nog precis vem det är. Och ja, hon har nog opererat illrar en gång i tiden, men det är nog ett bra tag sen och hon har nog också glömt bort att uppdatera sig innan hon gav sig i kast med en iller den här gången.
Okej. hoppas vet kan göra nånting!
fyy va dåligt ska få betala 420kr i undersökning på henne sen så tillkommer 500kr på operationen.. Det är ju dom som har gjort fel med att sy ståltråd eller?

Hade jag varit du så hade jag argumentat emot lite till och försökt få det gratis. Skulle inte det gå så "hota" dem med Veterinära ansvarsnämnden, hemsidan hittar du här
Skulle de fortfarande inte ge med sig så s kulle jag anmäla veterinären och uppsöka en annan (mer kunnig) veterinär. Iofs så blir det ju då inte gratis men huvudsaken är väl ändå att din lilla tjej får hjälp så snabbt som möjligt?!
Lycka till!
Jo jag tycker hjälp är viktigare än priset. men hur ska man skriva om man ska försöka få det gratis då?

Jag tycker du ska ringa och prata med dem. Kanske allra helst prata med den veterinären som gjorde ingreppet.