Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 569 ggr
Saga85
0

Första musförsöket

Sedär. Nu har jag och Maja tagit oss ner till djuraffären och införskaffat oss middag. Tänkte att promenaden skulle jobba upp aptiten lagom tills första gången jag försökte ge henne en mus (som hon dock ätit förr). Maja sprang runt benen på mig när jag tinade upp musen och hon kollade surt på mig när jag gav katterna torrfoder.

Men icke! Även om hon nosat så frenetiskt på påsen på vägen hem och trots att matte droppade lite vetegroddsolja på den. Ett par slick och sedan lufsa iväg. Nu har jag varit elak och stängt in henne på toa med mus, gömställen, vatten och dylikt. Tänkte se om hon får lite matro.

Har gått några minuter och det krafsas och lufsas inte på toa längre. Om hon slumrar, gett upp eller smaskar mus återstår att se.

Sara
0

Spännande! Skrattande

Sara

Faxlin
0

Mycket bra matte tycker jag som stänger in henne med musen. Hoppas det går bra. Klart det bästa som man kan ge dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Saga85
0

Suck. Musen 1 - Maja 0.

När jag kikade in på toa hade Maja lagt sig i transportburen - utan mus. Nu ligger musen vid matskålen i sovrummet, får se om hon visar något intresse för den inatt.

Med ormar har jag hört det tipsas om att punktera huvudet på musen, någon som vet om det funkar för att trigga illrar också?

KerstinL
0

Vet inte om det triggar men jag vet att huvudet är favoritdelen av musen här hemma.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Saga85
0

#4 Ger du musen i delar?

Isch, ska jag behöva ta fram en kniv nu också *rys* Nåväl, man får väl härdas.

Sara
0

Fniss, du kommer att vakna med en mus brevid dig på kudden.

Sara

Saga85
0

Haha, iiiih…än har Maja inte kommit över sängavspärrningen, men det skulle ju vara typiskt om inatt blev första gången Tyst

Kallecolt
0

Jag testade själv ge Kato en mus häromdagen (hans första), inte ens med några droppar ville han ta den, han bara slickade av den och flyttade den 5m bort och lämnade den där.

Men då äter han ju bara torrfoder och vägrar barf om det inte är köttfärs med lite vetegroddsolja i.

Saga85
0

#8 Då lyckades du bättre än mig. Maja ville inte ens ta mer än ett par slick när det fanns olja på, än mindre ta åbäket i munnen Obestämd

Ceciliaolucifer
0

Hon kommer att äta när hon är tillräckligt hungrig ;)

Jag tycker att det är på gränsen till äckligt när mina leker med maten. Dom kastar den stackarn upp och ner och putsar den så att pälsen är väck. Sötast är nog Blight som springer och bär på dom.

Strl på mössen gör stor skillnad här hemma. För stora möss äter dom inte upp, men är dom ca 2-3 veckor gamla så är det helt ok. Det är som att det är för mkt mjukt-gojs på äldre möss och då äter dom bara huvudet och bröstkorg. Men mindre möss äts i ett naffs.

Blight äter väldigt många om han får Tyst väldigt väldigt många..

Saga85
0

Jag vågar nog inte mig på att ta bort övrig mat pga hon har insulinom. Men tänkte lägga muschlingen i en skål där hon annars brukar gömma kycklingvingar och se om hon nappar under natten.

Haha, jag försökte mig faktiskt på att vifta runt lite med musen för att få henne att nappa. Hon kollade på mig som om jag var dum i huvudet.

Blight får masa sig över hit och lära Maja. Fast det kanske inte blir mus över åt henne isf.

JossanH
0

#11 har hon insulinom så gör du helt rätt att ha kvar maten. de ska äta ofta.

Jag lyckades hetsa Dexter till att, efter att ha tuggat på mösshuvudet och övervägt en lång stund, äta filén på musen… Den så köttiga svansen ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#11 testa att värma musen i en skål med varmt vatten… kalla möss triggar inte alltid igårn samma instinkter osm en varm. Sen är det ju så med iller att om de inte fått en sak på lång tid, så kan de rata det helt sen. Min stitch fick tydligen kött när han var liten ibland… har försökt få honom att smaka kött i snart 5 år…. ingen lycka alls.

enbartmalin
0

Tips: Prova dra musen i svansen och gör den "levande", det brukar starta jaktinstinkten lite.

Själv har jag inga problem med mössen här hemma, hon tar dom direkt, dock har jag egen fodermus uppfödning och hon får helt ny dödade möss. Hon slukar dom på bara nån minut.

Hälsningar Malin

Faxlin
0

#13: Japp Stitch fick möss under hela tiden han bodde hos mig. Dock slutade nya ägaren med det. Så det var väl då han bestämde sig för att sluta.

Har en av förra årets valpar som också vägrar kött och möss trotts att han åt det här under uppväxten. Antagligen tog det för lång tid i hans tycke innan det dök upp möss i nya hemmet.

Audiatur et altera pars

Saga85
0

Tack för era tips, men det verkar lönlöst. Maja ratar musen ändå.

Tinade först musen i en påse som låg i varmt vatten, försökte trigga igång genom att leka med musen, lät den ligga på sköldpaddornas lysrörsramp för att den skulle bli varm mellan försöken, skalade bort päls på bröstet och snittade upp lite. Inget funkade. Lät musen ligga i en av hennes tunnlar inatt med någon droppe vetegroddsolja under natten. Den låg helt orörd i morse.

Sara
0

Hon tycker nog det var en himla tråkig leksak.. Flört

Sara

JossanH
0

#15 möss? Minns bara att du nämnt att du gett dina illrar lövbiff förr i tiden, men kanske har missuppfattat någonstans?

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#15 hmm har aldrig hört att han fått möss… du hade ju musfobi innan så vitt jag vet. Men nötkött är vad han skulle ha fått enligt vad du sagt till mig. Men det går snabbt för dem att glömma bort helt klart.

Faxlin
0

Oj, herregud, kött menade jag. Därför jag gjorde mellanrum mellan då jag skrev om Stich och den valpen från förra året. Som faktiskt fick möss fast jag hade musfobi då med. Men döda möss är inte så mycket att vara rädd för faktiskt. Men som sagt var, Stitch fick kött, mestadels nötkött då och mest lövbit även om detkunde slinka ner lite finare kött med ibland. Så har vi konstaterat än en gång, Åsa bör inte sitta vid nätet nu. Och speciellt inte inne på iller. Tror inte jag skrivit några fel nu. Men säker kan jag inte vara. Hjärnan fungerar helt enkelt inte längre som den ska här hemma.

Audiatur et altera pars