Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1762 ggr
JossanH
0

Pegasus har troligen lymfom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har jag fått hem min journal från norge, gällande Pegasus. Har rådfrågat på ett annat forum och fått till svar att det ja, troligen gäller lymfom… :(
Men, men, nu ska jag fundera på hur jag ska fortsätta detta. Hur jag ska gå vidare gällande diagnos, medicinering etc. Jag vet inte helt hur jag ska göra. men ska tänka på det.

Känns inte kul att veta att Dexter med största sannolikhet inte kommar finnas med mig in i 2010.. och att pegasus kanske inte lever längre än till våren.. Om jag har tur..
Men jag har valt iller som husdjur och jag vet att de illrar jag har inte har de bästa förutsättningarna, även om jag trodde det om pegasus efter allt jag fått höra… Så nu sitter jag här med en insulinom en förmodad lymfom och en 3åring vars pappa dog 3år gammal, vars bror dog pga åtstrupen blodtillförsel till ena lungan, vars syskon har haft problem med andning, hörsel och ögon. Det känns som dåliga odds.
Men jag har trots allt haft 3 familjemedlemmar som jag älskar högt och lever för varje dag, 3 glädjespridare, 3 busar och 3 underbara personligheter!

Journalen: US: masse i buken, jevn og symetrisk puls, godt slag, 160-200 bpm. ausc ua. lys rosa slimhud, cft <2s. masse i buken men ikke smertefullt. Rx: for vidt kranialt mediastinum, forstörret milt. Ul viser avvikende strukturer i lever og milt. ikke tegn til vätske i buken. glucose 4,1 mmol/L. Hb 164 g/L, HCT 41%. Hyperalbuminemil ellers ikke noe veldig unormalt på leverprofil. eier skal fölge godt på allmentilstanden til ilderen. avlives når den blir syk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

beklagar oerhört =(

Sara
0

Jobbig det här, beklagar.

Sara

[chouwa]
0

Usch vad tråkigt :-( Beklagar!
Det är konstigt vad vi utsätter oss för, när vi tar oss an djuren.
Men åh så värt det trots allt.

torchi
0

Men usch så hemskt! Jag har som du vet själv en illerdam här hemma som nyligen blivit diagnostiserad med lymfom. (Lymfosarkom, men det är samma sak vad jag har förstått?) Hon får kortisontablett varje dag, det gör henne lite piggare än innan, men hon är ändå väldigt trött och har börjat magra då hon tappar aptiten av medecinen. Jag hade hoppats att den skulle ge bättre effekt. Det kommer verkligen inte att bli lätt att ta beslutet när det inte är någon idé att medicinera längre. Gråter

En kram åt Pegasus från mig!

Loveferrets
0

Fy så jobbigt, lider med dig, beklagar verkligen.

Faxlin
0

Beklagar. Så trist när de är sjuka.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
Aviendha
0

Jag beklagar läget Jossan! Hoppas att de är pigga och glada länge, dina tre älsklingar.

FerretCrow
0

men till dig TS så hoppas jag att dom nya testen visar att detta är felande och att han inte är sjuk =)

*redigerat av sajtvärden då vi ska hålla oss till ämnet*

JossanH
0

Tack till alla som tänker på oss

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Jag beklagar Jossan.

Kram på er

Mvh Jenny

Ceciliaolucifer
0

Jag förstår att det är tufft Jossan, men du vet hur envisa våra små älsklingar är! :) våra illrar slutar aldrig att förvåna oss så ta inte ut något i förskott.

Det positiva med Skiten är att vi vet var de flesta släktingarna till honom är, och vi har koll på dom ;) . Ingen undgår en ixid!

torchi
0

#23: Så jag kan förvänta mig att Burton drabbas snart han också då? Gråter

Faxlin
0

Nej nu räcker det. Här sitter en iller ägare med en sjuk iller och det ska tjaffsas om det. Nu förstår jag itne vad som flugiti er. Jag rensar denna tråd nu så den håller sig till grund ämnet. Och det är att stödja en illerägare som har en sjuk iller och är orolig över honom. En illergäare som behöver peppning och ett par kramar, inte bråk och tjaffs.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

hur går det jossanH vare hos någon vett och gjort tester ännu? Håller tummarna för positivt svar här iaf. skickar en bamse stor styrke kram =)

HannaM
0

Håller en tass för Pegasus och hoppas att ni har lång tid kvar tillsammans

Ceciliaolucifer
0

#24 Det vet man tyvärr inte. Men ju närmare det finns ju sämre känns det ju. Burtons pappa dog av Lymfom som 3åring. Deras mamma Mini´s mamma Nala ( dvs mormor) är helsyster till min Lucifer som dog av Lymfom. Lucifers pappa dog av antingen lymfom eller Insulinom. Och hans mamma Kiara dog under andra omständigheter.

Det finns halvsyskon till Lucifer som båda har dött av Insulinom, samt deras mamma Lillan (rätta mig om jag har fel nu?!) som dog av Lymfom.

MEN det här betyder inte att just den här linjen är "extra" drabbad, utan bara att vi har koll. Det är fördelen när man vet om släktingarna genom att ha stamtavla.

Faxlin
0

#28: Vad Ferdinand dog av tror jag aldrig vart fastslaget. Det var mycket olika bud där om det.
Nala dog av främmande kropp. Kiara dog av likförgiftning. Om man sedan kollar på kullen Lus kommer ifrån så försvann en valp under mystiska omständigheter. Och de andra lever än idag. Tyvärr har vi bara brorsan Stitch matte här inne. De andra är inte internet användare. Men de jag pratat med har friska illrar så långt. Angående Lillan låter jag hennes ägare svara själv.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Glömde självklart att nämna att Lucifer som Burtons pappa också hette var bror med min Beldin som också dog alldeles för tidigt. Och det knall och fall utan att visa något sjukdoms tecken överhuvudtaget. Dock vet vi sedan innan att en halvsyster till den Lucifer och Beldin har haft tumörer som opereratsbort en gång (utan att det togsprov på dem) sedna blev omplacerad och fick tillbaka dem. Och allt i väldigt ung ålder.

Audiatur et altera pars

torchi
0

Tack så mycket för infon #28 och #29. Jag ska hålla er updaterade också hur det går med Burton. Min magkänsla säger mig att Burton också kommer att dö "knall och fall", jag kan inte ens föreställa mig honom sjuk och trött. Men det kanske är mer än förhoppning, då jag är så himla less på dessa obotliga sjukdomar.

Jossan, jag håller också tummarna för "Skiten", att han ska hålla sig frisk :)

Veronica
0

#28 Japp, du har helt rätt i att Lillan dog i Lymfom. Men eftersom det blivit sjukdomar i båda hennes kullar så tror jag mer på att det mesta av det dåliga kommer från Lillans linje. Har fått reda på mycket info i efterskott som hade fått mig att tänka om när det gäller aveln på Lillan, men gjort är gjort.

Amor vincit omnia

JossanH
0

Så fick jag idag veta att ännu en halvbror till pegasu har blivit sjuk i cancer.. :( drygt 4 år gammal.. En av Pegasus helsyskon har insulinom också drygt 4 år gammal… Denna linje skrämmer mig mycket idag.. Inte bara för att den verkar innebära en hel del sjukdomar utan för att den är så otroligt utbredd i Sverige och många verkar fortfarande avla en hel del på den… :(

Stackars illrarna

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#31: Vad snällt. Att få vara med och få reda på hur det går för illrar som är besläktade med illrar som man själv har haft och avlat på är otroligt viktigt.

Audiatur et altera pars

torchi
0

Är Lillan mamma till Burton? Jag vet ingenting om hans släkt förutom det jag har fått veta här på forumet, eftersom han kom helt papperslös till mig.

JossanH
0

#35 nej, Mini heter hans mamma och hans pappa heter lucifer och hon som ägde dessa illrar finns inte kvar på forumet längre.
Som sagt är det inte mycket trevliga saker som hänt deras syskon och släkt, men än verkar de flesta Ixidvalparna som är livet må bra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#29 + 30 +32
Jag menade inte att hänga ut ngn på något sätt eller att peka ut någon. Det har varit mkt sjukdomar i dessa linjer MEN det positiva är att det finns stamtavlor så att man har kunnat kartlägga och informera andra med släktingar till dessa illrar. Man kan inte spå om avelsmaterialet är bra, men man gör en god sak i att ha stamtavlor vilket gör det lättare för folk att prata med drabbade illrar´s ägare.

#Torchi, här är en info tråd som Burtons uppfödare skrev och ville ge ut sin stamtavla till de som var intresserade. Ixids tråd

Jag började på en ordentlig stamtavla till våra ixids illrar eftersom jag inte tyckte att den hon gjort via länken var optimal. Men tyvärr la jag ner det projektet. Vad jag minns hade jag lokaliserat nästan alla syskonen och deras ägare och info om dessa. Det här var för ett år sedan.

Faxlin
0

#37: Tog det inte som en uthängning heller. Ville bara hjälpa till och berätta den del jag hade säker information om :-) Jag anser det faktiskt inte uthängande att berätta om sjukdommar i linjerna. Sjukdommar finns överallt, gäller bara att hitta dem. Och som du säger, att man har koll på linjerna är så otroligt bra.

Audiatur et altera pars

torchi
0

#36: Tack för upplysningen!

En allmän fråga: Eftersom det är så mycket lymfom och insulinom bland illrarna, borde man inte rutinkolla dom för tumörer (ultraljud) en gång om året åtminstone, från t.ex 3 års ålder?

Det finns ingen möjlighet att göra ultraljud på Åland och röntgen-apparaten är inte så bra anpassad för illrar, men borde jag t.ex kolla Burtons blodvärden då och då? Lilla gubben tror ju själv att han är valp fortfarande, men han är ju faktiskt en 3-årig "karl"…

JossanH
0

#39 ja, många gör faktiskt hälsokontroller från det att dom är runt 3 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus