Ang, Illermat
Hejsan, det är så att min iller har ätit kattmat kankse ett halvår utan att visa nått speciellt, men jag blev orolig när jag fick svar att det är inte tillräckligt näring i maten, så då köpte jag en 5 kg illermat påse som jag har matat honnom med, men nu är det slut, och nu så har vi en granne som har minkar, så jag & min iller undrar m det är bra för illern& hälsosamt att äta minkmat ? ^^
dessutom så undrar jag om man kan köpa hund tuggben åt han som han får tugga på eller ska man ? ni som vet svara! ;D
De brukar inte visa direkt att de har dålig kost, speciellt inte som unga iaf.
Vad för illermat köpte du?
Jag skulle inte rekomendera minkmaten. Dels för att den är mest anpassad för att ge vacker päls och stora djur, men de håller knappast under längre tid på den dieten. Minkar lever inte så länge eftersom de slaktas av. En annan anledning är att minkmaten är blöt och oformlig, de ger inte en bra tandhälsa över huvudtaget.
Det är ingen hund, så tuggben kan du skippa. Det skulle vara en rå kycklingvinge nån gång ibland då med ben och allt. Det är bara nyttigt, förutsatt att den vill äta det då ;)
All illermat är inte bra illermat heller. Bland de bättre räknas Vitalin, ANF, James wellbeloved ferret complete och totally ferret. Dessa kan man beställa på www.amhs-illertorg.se eller på www.hungryferrets.se
då knappt något annat än ANF säljs i vanliga butiker. Det som finns i djuraffärer är oftast från Menü eller Berphar, och det är inte att rekomendera.
Även om de inte uppvisar men av kosten så kan den ge skada på längre sikt, så god kost lönar sig.
Paulina
På tal om illermat, är det någon som vet om Vitakrafts illermat är bra eller dålig mat för illrarna?
#2 Vitakraft räknas inte som något bra illerfoder. Dom foder som man kan rekommendera är dom som #1 skriver..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Tack för att duu talade om, eftersom jag bor i finland vi har sökt hur länge som hälst efter illermat i vanlig butik men INGEt illerfoder finns :/ Mitt illerfoder hette selecitve ferret ;D
Jag har köpt Beaphar Illermat på en djuraffär och använt det fodret sedan vi fick Baltazar (en månad sedan) Vad är det som gör att det är dåligt?
Ska jag slänga fodret och köpa Vitalin på en gång???
Innehållsförteckningen säger följande; protein 42%, råfett 14,9% och fibrer 2,3%
Blev även rekommenderad Eukanuba Kitten av en vän som har iller, innehållsförteckningen där säger Protein 36%, Fett 23,5%, Mineraler 6,4% Fibrer 1,5%. Har en påse av det hemma.
Villrådig vad rekommenderar ni vana illerägare :)
#5, jag rekommenderar Vitalin, Simon älskar de o det är inte så dyrt heller.
# 4 I Finland tar Shetland Oy in James Wellbeloved Ferret Complete som anses vara ett bra illertorrfoder. Dom kan säkert hjälpa dig.
#5 Det innehåller inte rätt saker, vitaminer och aminosyror osv som en iller behöver och för mycket med fibrer och socker. Fibrer ger ingen nytta alls, det passerar rakt igenom och höga sockerhalter i kosten är förknippat med diverse sjukdomar.
Ungefär som om en människa skulle leva på snabbmat. Vi lever och frodas men senare får vi betala priset för det genom dålig hälsa, sjukdomar osv. En väldigt enkel men andvändbar jämförelse.
Det är inte bara halterna man utgår ifrån, det är var de kommer ifrån. Proteinet ska vara till största delen animaliskt till exempel. Trött så jag ser i kors, men det är en liten början till varför du inte bör ge berphar =)
Läs mitt inlägg #1, högs upp i denna tråd, så ser du vad som brukar klassas som de bättre illerfodren och hur du får tag på dem.
Paulina
#8 då beställer jag Vitalin på en gång :) tack!
#9, lycka till,
Beställde 10 kg Vitalin direkt efter mitt tidigare inlägg. Snacka om bra service, vi hade det hemma inom 3 dgr. Nu är det bara så att Baltazar blir dålig i magen av att bara äta Vitalin…
Jag har sedan dess provat att blanda hälften Vitalin och hälften Beaphar som vi använde tidigare. Tycker ni erfarna illerägare att detta är ok?
Om inte har ni förslag på vilket foder som kanske passar bättre.
#11 Hur länge har han ätit Vitalin?
Berphar tycker jag inte är ett bra foder öht, så jag skulle inte vilja blanda ut med det. Kanske är tarmen irriterad? Då kan man ju ge i/d torrfoder några dagar (för katt, finns hos veterinär) men jag vet inte riktigt om det är något att rekomendera heller.
Paulina
Hur gjorde du när du byta foder? Byta du ut det gamla utan att vänja av honom?
Jag hade valt att blanda foderna även om det andra är dåligt och sakta men säkert tagit bort det gamla. Att byta foder så huller om buller kan itne vara bra(Det är det iaf inte för hundar, är inte expert på iller)
Hälsningar Malin
Jag gjorde så att jag bytte direkt från Beaphar till Vitalin. Nu när jag blandar är han mycket bättre i magen.
Kanske ska jag använda kattmat på ungar istället för Beaphar, tycker ni att det är ett bättre alternativ?
Kan ju också prova att ta bort Beaphar nu när han ätit blandningen ett tag.
Jag skulle fasa ut berphar sakta men säkert, över 5 dagar eller så för att gå över helt på vitalin. Om det nu skulle vara så att han kräver en uppblandning så skulle jag satsa på totally ferret, anf, james wellbeloved ferret complete (grön påse, finns två med samma namn) eller riktigt bra kattungefoder. Men testa att fasa ut det så får vi se hur det går :)
Paulina
Tack för svaret!