Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 140 ggr
Sara
0

Veterinärbesök idag

Oscar har en tumör på svansen som några av er vet. Nu har den växt och spruckit och blivit inflamerad. Så vi åkte till veterinären idag.

Eftersom Oscar har blivit lite *hrm* rund om magen så tog de ett ultraljud oxå. Det visade att han har förstorad lever, mjälte, njurar m.m. hela magpaketet var förstorat med antagligen små tumörer lite överallt. Blodglukosen låg på 2,7.

Såret blev rengjort och han fick smärtstillande och antibiotika samt en "extra hud" på såret.

Operation är uteslutet överhuvudtaget och Oscar lever på övertid. Han fick diagnosen insulinom i slutet av mars -06 och har gått på fulldos prednisolon sedan dess, detta har gjort att insulinomen har hållt sig bra men pälsen är dålig och läkningsförmågan är dålig. Vid en operation så trodde inte veterinären han skulle överleva.

Det värsta är ändå att han är så pigg och lekfull. Han äter och bajsar bra och poppar omkring här som värsta ungillern. När tar man bort en sådan iller?

Veterinären klämde och klämde och Oscar sa inte ett pip så veterinären sa att han har 99 % inte ont för då hade han inte varit så lugn och smidig.

Sara

UlrikaG
0

Oj, stackars Oscar :(

hoppas han får fortsätta må så bra, efter omständigheterna, ett tag till

personligen hade jag väntat tills han visade tydligt att han inte vill vara med längre, som det är nu har han ju ändå en enorm livslust och verkar inte bekymra sig över sitt tillstånd :)

men det är du som känner honom bäst, så det är bara du som kan bestämma när du vill låta honom somna in :)

klarsferrets
0

urs vad tråkigt. men hoppas att det går bra för han nu och att får va en liten ungiller ett tag till i alla fall.

tänker på dig

du vet var jag finns om du vill

Faxlin
0

Ja när tar man bort sin vän? När man ser på dem att nu är det nog, eller man märker att de visar det på något sätt.
Svår är det att ta bort dem. Men det är på något sätt det sista kärleksfulla gåvan man kan ge dem anser jag. Att få sluta sitt liv i rätt tid.
Tror du ser på honom när det är dags, du känner ju honom.
Tänker på er.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

simzonites
0

…jag har tidigare delat tillvaron med två illrar, tyvärr är båda borta sedan några år. Idag har jag endast katter, men ibland saknar jag de små busarna Flört
Jag instämmer med de tidigare kommentarerna, du kommer säkert att märka när han inte vill längre, så länge han visar livsglädje och inga tecken på smärta så tycker jag att du kan låta honom "poppa" på hemma hos dig.
Mina illrar drabbades också av tumörer på olika ställen i kroppen, är det fortfarande lika vanligt hos våra tamillrar som det var i mitten på 90-talet?

/Lotta

/Lotta

Faxlin
0

#4: Tyvärr är det nog vanligare nu än vad det var då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars