Thea & Novas nya hem.
Här gör jag en tråd där ni ska få följa hur det går för tjejerna i deras nya hem, vårat.. Här bor även Tuva 2.5 och Woodoo 11-12.
om ni vill ha deras bakgrund kan ni läsa tråden: "2 flickor behöver nytt hem".
I mitt fotoalbum lägger jag kontinuerlig upp bilder för varje dag, där kan ni se dem, här kan ni läsa… Att lägga in bilder här blir lätt lite rörigt. En bild får ni här, Thea och nova har somnat under vår säng, på deras fårskinn (fick de med från cecilia).
Än så länge har det gått lite sådär.. Först när vi kom hem var Tuva inte snäll mot dem, hon spöade dem och jagade efter osv. Vi fick ta isär dem. Tuva åt sedan lite och somnade med woodoo i deras garderob. Thea somnade nästan direkt under sängen. Nova tyckte visst om sin nya bostad, efter en vända gick hon igång och busade med ALLT. Hon tyckte visst det var fenomenalt roligt med det nya hemmet, hon rusade runt och poppade. Sedan åt thea och nova och somnade.. det är allt so far.. Thea snarkar…
Vi har vattensprutan redo men ska försöka att ingripa så lite som möjligt så länge tuva inte gör dem illa. Detta SKA fungera! Annars har vi fler ess i ärmen, har läst igenom alla trådar här om illrar som bråkat.. många bra tips. Tack alla fina människor för att ni finns därute!

Åh, vad roligt :)
Hoppas det går bra :)

Gissa om tant Josefin kommer komma och busa med de sm[ t;serna p[ m[ndag!
Jätteroligt!

Vad härligt :) Kul att du lägger ut en tråd så man kan följa hur det går för er!

åh vad bra att de fått ett nytt hem! hoppas allt går bra nu!

hej vad roligt att dom har fått ett hem, jag har jo 4 illar diesel zack på 2 1/2 år och 2 valpar på 5 1/2 månad,Zack tycker inte om dom små och måste prygla dom 1-2 gånger om dagen men det blir bättra och bättra dom små duger när zack ska ligga med huvet på deras mage och sova
jag hoppas att det går bra för jeras illrar också och jag önskar er lycka till

Vad roligt att höra. Ser verkligen fram emot att följa töserna här inne. Fast några bilder kan du väl lägga här med ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fast vad gör det om det blir många? Bara skojigt att se dem ;-)
Audiatur et altera pars
vad underbart att dom fått komma hem till er nu! Hoppas verkligen att det kommer funka!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan meddela att bilder finns på http://esko.bilddagboken.se
Vill bara varna för att det finns andra bilder tex lite fyllebilder, men jag lovar att vi är fina människor.

#13: Jag kommer inte in på sidan.
Audiatur et altera pars
nä, den funkade förut, men bilddagboken verkar var tillfälligt nere.
Förresten Nova o Thea är dom hittills snällaste illrar jag mött, o gu vad små dom är.

#14 Då är vi 2! Tror man måste vara medlem, kanske!?

Okej, vad trist. Men då vet jag att vi är fler som inte ser den i alla fall. ;-)
Skojigt att du fått träffa dem och att du tycker om deras sätt.
Audiatur et altera pars

Vilka sötnosar de verkar vara! Ni får banne mig ta och lägga ut fler bilder så jag har något att gotta mig i tills på måndag!

Men då är det garanterat på väg åt rätt håll i alla fall. De verkar vara mer nyfikna än agresiva.
Audiatur et altera pars
Nu har monsterTuva vart uppe igen. Vi höll oss i skinnet.. Hon gick först till thea som låg och sov i sin filt. Thea skrek och bajsade på sig. Tuva brottades och kaxade upp sig, men bet faktiskt inte thea en enda gång! Det pågick ett par sekunder, sen gick thea därifrån. Tuva gick sen och thea kunde återvända.. Samma gjorde Tuva med nova som sov i elins garderob. Blev lite kläder att tvätta nu bara.. Men det verkar lovande, jag tror det kommer fungera. Tuva verkar förstå att hon får vara högre i rang än tjejerna. Får se bara nu om hon utmanar woodoo i rangordningen..
Nova har gått o blivit kär i illermotorvägen, sen har vi klippt klorna, vilket fljdes av ännu en busomgång tills tuva kom… Nya bilder i mitt fotoalbum.
Nu var det 3 dagar sedan Thea & Nova flyttade till Robin & Elin. Det var 3 dagar sedan dom började sina nya liv. Att höra & förstå att dem är lyckliga nu betyder så mycket för mig! Jag är glad över att Nova är fullt upptagen med sitt lyckorus. Att höra att hon hade muckat med gardinerna fick mig verkligen att skratta! Så liten, så charmig och helt oförglömlig.
Thea kämpar vidare och jag är glad att hon trivs. På måndag börjar medicineringen och då blir hon stark igen. Att höra att Woodoo får vara framme och hälsa på henne tyder på att hon känner sig trygg. Vem vet, Gumman & Gubben kanske finner varandra? Jag vet att hon är lycklig nu, Robin & Elin var den sista pusselbiten. Nu har dom allt & lite till!
Medans Thea & Nova mötte sina nya liv, så tappade jag en del av mitt. Men jag plockade upp skärvorna och sammanfogade dem när jag förstod hur lyckliga dem var i sitt nya hem! Jag hade 3 månader på mig att tro att jag inte skulle hitta ett hem som motsvarade mina krav. Jag hade 3 dagar på mig att tro att Thea & Nova kanske skulle få det perfekta hemmet. Jag hade 3 timmar på mig att förstå att Thea & Nova skulle flytta.
Jag visste innerst inne att den här dagen skulle komma. Men jag valde att blunda för sanningen. Jag visste redan när jag såg Thea & Nova för första gången att jag skulle ha svårt för att lämna över dem till någon annan. Men jag insåg aldrig hur svårt det skulle vara. När jag lämnade den nya familjen vid tågstationen och det var dags att ta farväl av Thea & Nova så var hjärtat fullt av ångest. Mina känslor sa att jag övergav dem, att jag skulle ångra mig för resten av livet. Men jag vet att jag gav dem chansen till att bli lyckliga, Jag vet att Robin & Elin gjorde Thea & Nova lyckliga! Jag är oändligt tacksam!
/Cecilia.
Tack cilla, fint skrivet.
Inatt har Tuva vart inne och stört tjejerna två ggr. men bara litet pip varje gång, så har tuva gått vidare. Nova har nog vart uppe o pysslat. Flyttat lite skor o sånt..
Nu har thea fått sin första 1/4 tablett cortison för insulinomet. Den slank ner krossad med lite groddolja, hoppas nu hon blir piggare!
Nån som vet hur snabbt man kan se skillnad?
#26, det ska i princip visa sig direkt :) vi höjde t.ex albins dos förra veckan och man märkte skillnaden att han blev piggare redan nästa dag. så det ska inte ta ngn tid!
Cool! vi ser fram emot en thea som inte sover hela dan…
Albin sover iofs hela dan (typ) :) fast det är nog lite olika från iller till iller, han har alltid sovit mkt. insulinom tar juh ganska mkt på krafterna. Men bilbo har ju oxo det och har reagerat väldigt bra på kortisonet och är pigg för jämnan nu tycker jag=)
Nova har varit ute! Hon är helt klart van med sele! Hon hade riktigt kul, grävde o donade.. Härligt! Måste fixa en litet mindre sele bara, den minsta vi har nu satt aningen löst. Hon vill bara ut igen…
Idag tog hon mod till sig och vågade ge mig ett litet nyp i armen, efter hon tvättat lite.. Det visste hon absolut att man inte fick göra, hon blev helstollig direkt efter.. Hon är härlig!

Hon vågade ju faktiskt bita tag i min strumpa redan igår när det var bus ,D
nya bilder uppe.

Skojigt att höra om dem.
Audiatur et altera pars
Härligt att dom verkar trivas så fint!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har vi varit på neutral mark, thea hävdade sig mkt bättre.. Tuva får nu inte köra bort thea från hennes sovplats. Nova och tuva åt ur samma matskål, dock var det lite spänt läge och tillslut bet tuva nova över nacken… Men men.. Förbättring iaf och jag tycker mig se skillnad i Novas agerande gentemot tuva, snart vågar hon kanske hävda sig lite.. Jag tror det räcker med bara lite hot för att tuva ska låta henne va. Det verkar som tuva testar dem, hon lyssnar ändå på dem och det går inte över styr med dumheterna.. Några småsår i Novas nacke har det blivit, men inget som blöder, små prickar bara.
Jag tycker Thea har varit piggare idag, men gunnel (vet. roslagstull) sa att det kan ta två veckor innan medicinen verkar fullt ut.
Hopp i säng! Natti natti världen…

Nu är det lite mer än en vecka sen vi fick hem de underbara tjejerna. Tuva och Woodoo har inte precis accepterat dem än, men vi ger inte upp. (Även om Tuva och Woodoo lyckats knäcka mig psykiskt). Thea är verkligen en tuff liten dam som ger tillbaka när Tuva mobbar henne, skyddar sin lilla älskling Nova. Kommer man hit kan man tycka att det låter hemskt när de bråkar, men då vi suttit och tittat på dem så är det inte ofta Tuva använder sina huggtänder, utan hon mer brottas med rumpan. Tjejerna skriker för minsta lilla, och när det är över är allt som vanligt igen…bus, äta och Thea som pysslar lite.
Framsteg: Thea börjar bli lite piggare nu efter en vecka med kortisonet. Kan, men bara kanske, hända att hon busar lite snart. Verkas som om hon vill men inte riktigt släpper till. Annars här hon nöjd med lägenheten, oss skiter hon faktiskt fullständigt i, hon blir aldrig mammas eller pappas lilla flicka, men det har vi funnit oss i =) Nova är pigg och busig. Tycker om när det kommer nya människor hit som hon leka/nosa på. Älskar att vara med oss och kolla läget. Hon charmar alla, kan jag lova.
Vi då? Jo vi älskar de här två tjejerna, de är nu en del av vår familj, men känns lite tungt att veta att Thea kanske inte har så länge kvar. Woodoo är ju rätt så gammal, men vi hoppas på att han får leva ett bra tag till. Nästa måndag ska vi till vet. och ta blodprov för att se om han har insulinom. Ibland känns det som om Tuva skulle ta och flytta hemifrån =) Men vi är ändå ganska säkra på att vi vill ha kvar henne =) Även fast hon är en liten surfitta. Efter att fått spö av Thea, tidigare idag, så var hon helt skärrad. Hon fick nog sig en tankeställare…*hoppas*
Här ger vi inte upp inte. Jo idag har både Thea och Nova vaccinerats!

Vad skönt att det inte är fullt krig i alla fall. Tycker det låter som om det kan ordna sig i alla fall.
Är så glad att töserna är hos er, det är alltid lika intressant att höra om dem.
Audiatur et altera pars
ja..det verkar ju som om det finns goda hopp inför framtiden! å det där med tuvas attityd känner jag alltför väl igen…suck..pms tjejer säger jag bara att jäklas för att jäklas liksom ;)
Skönt att Thea verkar piggare! Och håller tassar å tummar att Woodoo inte har insulinom!
Tack för ert stöd! Ja vi tror de kommer komma överens så småningom.

Uppdatering!
Detta hände precis.
Lilla "rädda" Thea lägger sig med monsterTuva i deras hängmatta och putsar Tuva och myser lite. Helt otroligt.
Självklart så blir det lite tjafs sen när Tuva vaknar, och hade inte Thea ramlat ner hade Tuva fått sig ett kok stryk. Tuva var lagomt skärrad efteråt. Thea ska minsann sätta Tuva på plats nu tycker hon, vi med!
Så nu har Thea och Nova ockuperat Woodoo och Tuvas sovlåda.
Mkt spännande och se vad som händer här näst.

haha, ja de har sina egna sätt att gå över de osynliga gränserna. Berätta gärna vad de tycker om invasionen i sin låda sedan.
Audiatur et altera pars

För er som väntar med spänning! Tuva har blivit utkörd ur lådan 2 ggr nu. Har snällt fått gå och lägga sig på hängmattan. Såg precis att Tuva inte låg där och när jag stack in handen i lådan känner jag att där ligger de alla 3!!! HELT OTROLIGT!! Tuva har antagligen med svansen mellan bena smygit i dit. Om ni förstår så är glädjen enorm. Hade nästan gett upp hoppet. Men nu finns det där igen!
Lägger med en bild så ni ser hur illerhaket ser ut.

Snart har vi gamla snälla Tuva tillbaka! Awsome!

Vad kul att höra. men tre illrar. hmm, vart tog grabben vägen då?
Audiatur et altera pars

Han har bosatt sig i vår säng för tillfället. Ibland får han för sig att bo där.

Okej, men då har han gjort det självmant alltså. kanske lite bra det med så måste töserna vara snälla mot varandra.
Audiatur et altera pars

Woodoo har nu upptäckt att hans sovplats är snodd. Försökte sno tillbaka den men blev utkörd av Thea. Hon är en riktigt bestämd dam. Men nu så sover Thea, Nova och Woodoo iallafall i lådan tillsammans. Tror att gammelgubben ligger närmas ingången och blockerar =) Tuva är kinkig och sover i sovrummet i min garderob…alldeles ensam stackarn. Man blir så glad, för det är väl ändå ett bra tecken om de vill sova tillsammans???

Det är ett jättebra tecken att de sover ihop.
Audiatur et altera pars

Jag tror nog att Tuva kommer lommandes när hon har surat färdigt. Det är ju faktiskt inkräktare på hennes mark. Till råga på eländet så har de snott hennes pojkvän!

Detta har hänt. Vår dator har kraschat, den är inlämnad och förhoppningsvis har vi den tillbaka i mitten av nästa vecka.
Idag när Nova vaknade såg vi att hon var svullen under ögat, ganska mkt faktiskt. Inte så att ögat var igensvullet men ändå mkt.
Ringde vet. runt kl 1 och fick tid ca 16.30. Hon tyckte vi skulle sätta henne på antibiotika, men eftersom vår vet. inte är så haj på illrar tog det ett par samtal innan vi kunde ta reda på hur mkt medecin vi skulle ge.
Så nu ska hon ta antibiotikan under helgen, sen ska vi på mån/tis ringa igen ifall det inte blir bättre.
Vi hoppas på det bästa nu att det bara är en infektion!!!

stackars liten. Jag håller tummarna för att antibiotikan hjälper.
Audiatur et altera pars

Vi ser ingen skillnad på bölden under ögat idag. Hon är pigg och så busar lika mkt som förut, så resten av hälsan är det inget fel.
Bölden är mjuk, och ca 1 cm bred och 5mm tjock. Ligger precis under vänstra ögat.
Troligtvis får vi titta närmare på den imorgon hos vet. är det en infektion så måste hon sövas och sen tömma bölden. *nervös
Man blir så orolig att det är något allvarligt….

Ohh, jag håller tummarna för att det i nte är något allvarligt.
Hoppas ni håller oss uppdaterade.
Audiatur et altera pars

Nu har jag snikat till mig en dator så jag kan skriva lite. Datorn hemma är fortfarande dööd.
Nu har Nova slutat med antibiotikan och infektionen har gått ner helt. Tack och lov, tyvärr har hon kliat upp en sår under ögat liknande det hon hade när hon "hittades". Det är en ganska stor skorpa och det verkar som hon hålelr sig borta från det ganska bra.
De flesta av er har nog läst om sanningen bakom tjejernas upphittande, det är med både glädje och sorg i och med detta avslöjande. Känns bra att få veta lite mer om de och ha deras ålder och lite bakgrundsfakta. Känns därimot förjävligt att någon kan göra detta. Helt ofattbart för oss friska människor. Känns bra att de får vara här hemma hos oss och leva ett liv som de är värda tills den dagen de inte längre finns med oss.
Bråken hemma har lugnat ner sig ordentligt nu. Ibland kan alla passera varandra utan att säga ett ord. Thea bestämmer över alla, kör ut Tuva & Woodoo när de försöker sno tillbaka deras sovplatser. Lyckan är fulländad när man finner Tuva och Nova sovandes tillsammans i deras låda. Det här kommer nog lösa sig så småning om.
Nehe, kan skriva i en evighet men sparar mig till andra tillfällen 

Underbart att höra om töserna.
Jag ser fram emot att ni får en levande dator igen. Saknar er här inne ;-)
Audiatur et altera pars

Hej och hallå
Det var ett tag sen. Tänkte bara uppdatera lite om läget här hemma.
Thea, har varit lite vinglig, trött och ranglig, så vi ringde veterinären och nu höjer vi hennes dos av kortison till en halv tablett. Även om hon på vågen gott upp i vikt tycker iallafall jag att hon ser tunnare ut i dagsläget. Magen är svullen och hon ser tunnare ut i pälsen. Med sorg i hjärtat måste jag erkänna för mig själv att det troligtvis inte är så länge kvar på denna underbara illers liv. Men hon ska få ha det riktigt gött den tid som är kvar.
Nova, är pigg och busig, riktigt social och käftar bra med Tuva och Woodoo nu. Idag ringde Robin och sa att hon hade kräkts. Hon har ätit och bajsat bra resten av dagen och det finns inga rester av någonting i bajset. Vi kan inte komma på nåt som hon kan ha fått i sig. Hon är lite kinkig just nu, men vi har henne under observation nu och ser vad som händer.

Skojigt att få läsa om dem. Även om det är trist att Thea blivit sämre och att Nova har kräkts. Håll oss gärna uppdaterade hur det går för töserna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars