kastrering av hona.
Jag har en illerhona som snart är 5 månader. Eftersom hon skulle kunna komma i brunst nån gång snart så känns det som att det är dacks att bestämma om jag ska kastera henne eller inte. Då jag antagligen inte tänker ta valpar efter henne så kvarstår dessa alternativ. Frågan är bara vad som är bäst..??
Nånstans på den här sidan lästa jag att det var bättre att kastrera när honan inte var brunstig. (vilket låter vättigt tycker jag efter som det borde bli en mjukar "övergång)
ska jag kastrera henne nu innan hon har kommit i brunst?
eller
ska jag vänta tills hon är i brunst?
eller
Ska jag ge henne en p-spruta och göra det senare i år(nästa år)?
p-spruta tror jag man ska vara väldigt sparsam med. många som använt det har fått uppleva bieffekter som lett till akut kastrering. Om man inte ska para sin hona så tycker jag defenitivt att man ska kastrera.. Det verkar dock väldigt olika från veerinär till veterinär huruvida denne vill kastrera under brunst eller ej. Ring och fråga!
Sajtvärd på Iller.ifokus

ska göra det och höra vad dom säger. det är mycke att ta stälning till. lite kenpigt är det.
ja, jag är igentligen inte rätt person att fråga då jag bara har herrar i min skara =)… Kanske någon kan ge dig ett utförligare svar?? Men visst finns det alltid massor av saker och information att ta in och vissa säger så och andra så! Då måste man väga in det som man själv tycker känns rätt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, p spruta är något man bör undvika, eftersom det kan leda till både livmoders inflamation samt cancer….så det är absolut inget att rekomendera.
Personligen tycker jag att man ska vänt till s illern är minst 6 månader, gärna ännu äldre innan kastrering. Många veterinärer vill inte kastrera när illern är i brunst, risk för mer blödning osv. Men själv tycker jag att man kan göra det i brunsten. Då vet man att illern åtmisntonne är "vuxen", istället för att kastrera den innan den ens gått i brunst och fortfarande är "valp".
Min buffy kastrerades ca 2,5-3 veckor in i brunsten, utan problem. Men det beror ju som sagt på veterinären också. Illrar som går i brunst tidigt kan sättas på p-piller ett tag så att man kan kastrera dem lite senare. Har inte provat själv och vet inte hur effektivt eller vilka biverkningar detta kan ge i det långa loppet.

går hon ur brunst om hon börjar äta p-piller?
som jag tänker så verkar det ju bättre att man får henne att gå ur den första brunsten, på p-piller eller om man hittar en hane, Och sen kastrerar henne efteråt.
Men jag kan än så länge inte så mycke.
vore jag som dig så skulle jag försöka hitta en kastrerad/steriliserad hane, med lusten kvar, som kan ta henne ur brunst… detta är dock ett extremt svårt uppdrag då det är svårt att hitta en sådan!
Sajtvärd på Iller.ifokus

är det nån som vet någån som har en i stockholmstrakten?
som sagt.. jag vet inte om en enda sådan iller i hela Sverige för tillfället… Hoppas någon vet!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 ja hoppas jag med. Tack för dina svar i alla fall. Får hoppas att fler skriver i den här tråden.

Vi har samma dilemma, kastrera före brunsten eller på nåt vis ta henne ur brunst.. just nu lutar det åt att kastrera henne före brunsten, men efter hon fyllt 6 månader såklart (hoppas hon inte brunstar före, aaahhh), för veterinären vi pratat med som är illerkunnig vill inte kastrera henne under brunst! Men vi är också tacksamma för svar i tråden.. :)

#10 ah ok. Det käns hjälpsamt att veta hur andra tänker runt kastrering av illerhonor. Ska ring runt till dom närliggande vetrenärklenikerna och höra vad dom tycker.

#11, det är skitsvårt det här verkligen, jag får ångest hur jag än tänker göra.. huvva.. det känns som det finns nackdelar i alla alternativen :( Men det blir nog att kastrera före brunst, men efter hon fyllt 6 månader. Härlig upprepning av mig själv där :P /Marina

#12 bra att du har en plan i alla fall. Jag gissar iof att jag kommer göra nått liknande. Har inte ringt runt än men jag antar att det är det dom kommer att rekomendera.

#13, okej, ja det är bra att ringa till veterinären man tänker gå till och höra med dem.. men gud jag har så ångest inför det här beslutet :/ Har ångest ens bara för att hon ska sövas.. och att de ska skära i min bebis.. uuuuh.. Men det ska nog gå bra. Jag kommer nog att vara mest skärrad tror jag..!

#13 ja hon kommer nog inte förstå så mycke om vad som har hänt..mest bara vara dåsig.
Och beslutet måste ju tas för henens egen hällsa. Att leta efter en kastrerad hane som fortfarande har driften kvar är inte det lätaste. Och att ta kullar av henne varje gång är ju slitsamt för er båda.
Såg era bilder och hon ser så söt och gosig ut. Inte alls som min lilla tiger. Hon är mest hyper och naffsas, när hon inte sover nån kort stund vill säga.

#15, ja hennes hälsa är allt, och därför blir det så svårt att bestämma sånt här :/ Önskar hon kunde prata och vara med och bestämma, men det ger nog inte mycket att hoppas på det, hehe :P
Jo hon är allt en liten mysis våran tjej, men riktigt crazy blir hon ibland också;) Hon är mammas och pappas lilla bebis ända ut i tåspetsarna, och det trivs hon med, haha :D