Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 907 ggr
Ceciliaolucifer
0

Blight ska kastreras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, imorgon så är det dags för kastrering för lille Blajjan Rynkar på näsan känns inte speciellt roligt.

Älskade Blight söt som alltid!

Loveferrets
0

Du skrev de 00.05, innebär det då att det är tisdag du menar som Blight ska kastreras ?, Har nyligen kastrerat Simon så vet hur de känns, inte allls kul men det ska nog gå bra ska du se.

sarae
0
mandariiin
0

söt bild! Flört

Ceciliaolucifer
0

#1 Nej, idag, nu måndag så blir det av.
Han är kemiskt kastrerad men eftersom ena kulan inte behagar trilla ner så tycker veterinären att det är dags att avlägsna den. Så tanken är att han behåller den kulan som sitter där den ska. Så han kommer fortfarande att vara "hel" fast han är halv ;)

#2 Noterat!

#3 Blajjan är söt som alltid :) han springer omkring med en mus i munnen som han hellre vill leka med än gömma. Men men, han hinner nog få i sig den innan fastetiden.

JossanH
0

vill gärna se mer bilder på Blaj, har knappt sett honom på bild! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0
Loveferrets
0

#4, okej, blev lite osäker där eftersom kl passerat 24.00 hehe, håller tassar här hemma att det ska gå bra,

Jossan lärde mig att det räcker att fasta dom 4-5 timmar innan men de visste du va ? Jag hade själv fått fel info av en sekreteraren, hon hade sagt att Simon skulle fasta hela natten Förvånad De var guld värt att JossanH sa de för jag var så hispig över att han skulle vara utan mat så länge ..

Ceciliaolucifer
0

#7 Yes :) Hade tänkt mig 4 timmars fasta!

suck.. iFokus strular med bilderna..

Loveferrets
0

#7, tur de ,,, ja det brukar strula nattetid då dom håller på med servrarna men dock brukar de vara mellan 02.00-04.00 så det e lite tidigt än iofs.

Uppdatera gärna när han kommit hem igen så vi vet att allt gått bra för honom.

Gilla
0

Kommer säkert att gå jättebra :o)

Är det hos Marianne?
Hon har kastrerat både Marwin o Dookie o det gick så bra så.

Aviendha
0

#6 Pluttnuttnos!

De måste alltså gå in i buken och ta bort den "felande" kulan om jag fattat det rätt? Ja, vad ska man annars göra? :/ Håller tassarna för honom nu idag!

Ceciliaolucifer
0

#10 Yuppsie, Marianne blir det. Jag stödjer gärna små verksamheter och det ligger ganska bra till för mig också.

#11 Yes, problemet är att Blaj är lite väl rund om magen och det gör det svårt att lokalisera var den sitter. Men man börjar i buken och finner man den inte där, så går man in genom ljumsken.

Själva kulan är det egentligen inget fel på men det är det faktum att den har legat i buken där det är för varmt som gör att den måste bort.  Risken är att det börjar växa otrevligheter och det vill vi inte veta av. Han är 1 ½ år nu och Marianne och jag har pratat om det här ett tag och nu efter sommaren känns det som en lämplig tid.

Faxlin
0

Håller tummarna för sötisen. Det går bra ska du se cilla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Happ, då var vi hemma och är 1400kr fattigare!!!
Precis som jag kände på mig så blev det inte riktigt som man hade tänkt sig.

Marianne gick in i buken som planerat och letade och letade men fann inte den testikel som inte hade ramlat ner. Hon fick därefter gå in i ljumsken och enligt henne så rotade hon runt och gick igenom hela tarmpaketet och vände ut och in på hnm men hittade inte den andra testikeln.

Så nu är han ordentligt sydd på två ställen lillstackarn och operationen tog så lång tid och var så omfattande att han får äta antibiotika i förebyggande syfte för att det inte får uppstå några komplikationer.

Han var i vilket fall väldigt glad över att få komma hem och äta lite möss och nu har han strikt Drutten förbud på några dagar!!!

Går ju inte att lägga in bilder :(

Aviendha
0

Stackaren! :(

Men hur blir det nu eftersom testikeln inte hittades?

Hoppas han återhämtar sig fort!

Loveferrets
0

#14, Men oj , stackare, Kan hoppas att han snart blir kry igen, men som ovan undrade, det hittades ingen testikel så hur gör man då?

Ceciliaolucifer
0

#15 + 16 Förmodligen fanns det ingen testikel så då är inga problem att oroa sig för. Men Marianne var lite osäker på om han var mono eller kryptokid. Det kan hända att den fanns där men var onormalt liten och pga implantatet så har den krympt till nästan obefintlig storlek så att den inte gick att se med blotta ögat.

Så nu ska han läka ihop snabbt och fint :)

Loveferrets
0

#17, Okej men kan den inte växa till sig igen då ?

Hoppas oxå det läks fint o helst så fort som möjligt hehe.

Ceciliaolucifer
0

#18 Nejdå :) den fanns helt enkelt inte. Marianne är en skicklig illerveterinär och hon försökte verkligen i detalj förklara hur hon hade letat och hej och hå. Hon har mitt fulla förtroende så hittade hon den inte så fanns den inte. Det var lång och utdragen operation så hon tog tid på sig.

Loveferrets
0

#19, okej jag bara undrade, tror säkert att hon är en toppen vett, Lycka till med honom .

Ceciliaolucifer
0
Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blajjans sår han läkt så himla fint! Han har varit väldigt trött och inte haft ngn vidare aptit men även nu är det full rulle på honom också. Det är så härligt och se vilken fart det är på dom :)

Bilden är från operationsdagen!

Loveferrets
0

Skönt att höra att det läkt fint, Använder han tratt eller han är så pass duktig att han kan låta bli de ?

Noomihjertafillan
0

#22 Aww :* tycker endå synd om honom det såret ser så hemskt ut *håller för ögonen*

Ceciliaolucifer
0

#23 Näe, ingen tratt inte :) det skulle aldrig funkar, och det behövs inte :) Han har inga stygn på utsidan!

#24 Det har läkt helt otroligt bra!

Loveferrets
0

#25, Nähä, men så bra. E dom på insidan då ?

Ceciliaolucifer
0
Loveferrets
0

# Jaha, varför e dom de ? o hur lyckas dom sy ihop de där ?

Sara
0

# 28 De syr i djuphuden (kommer inte ihåg rätt namn) och sen limmar de kanske lite på utsidan.

Sara

Sara
0

Glömde.. Att de gör så är just för att djuret inte ska ha något att bita på.

Sara

Loveferrets
0

#29, Jaha okej, Varför gör dom inte så på alla som opereras ? Kunde dom ju gjort på Simon nu sist t.e.x.

UlrikaD
0

De flesta illerkunniga veterinärer gör så nuförtiden. Men tydligen så gör några på det gamla sättet fortfarande då.

Loveferrets
0

#32, Jaha, kanske nått man själv får säg till om då.