Blivande illerägare med djupa funderingar.
Hej.
Jag har levt med en iller förr då en föredetta flickvän hade en liten tjej som var gudomligheten själv. Kan man bli annat än kär då man kliver ut ur dushen..har bråttom och en strumpa kutar iväg som en trimmad jul-ost in under soffan och allt man hör är ett speedat poppande ljud O_o
Jag föll pladask för dessa djur och jag har länge länge funderat på att skaffa en själv och för min del blir det en liten hona.
Dock så har jag lite funderingar för det verkar diffa så enormt på priser och "levnadsstandard" på just en valp.
Ifall jag ska skaffa mig en egen iller så skulle jag vilja försäkra mig om på så många sätt som möjligt att hon fått en bra start i livet med omhändertagande och vaccinationer samt alla bra grunder hon kan få. Utöver det så undrar jag lite om alla dessa sjukdommar och åkommor man hört att illrar kan få, och vissa lättare än andra tydligen.
Jag måste ju nån gång välja en uppfödare, men jag undrar om det är så att vissa uppfödare har exempelvis en viss "stammtavla" som de föder upp ifrån som är mera resistenta mot sjukdommar och kanske har ett starkare imunförsvar?
Mvh
Johan
Hej!
Bra frågor!! :)
Illerstammen och dess genetiska bank är väldigt begränsad i Sverige. Och det enda man egentligen kan göra för att förbättra hälsan är att föra en stamtavla så att man har möjlighet att följa upp vilka djur och linjer det är som ständigt blir drabbade av vissa typer av sjukdomar.
Det finns aldrig några garantier att en valp är friskare bara för att den har en stamtavla. Men du har då möjlighet att själv kunna kolla upp och ha kontakt med övriga kullsyskon och följa deras utveckling under livet. Tyvärr är det alldeles för många valpar som föds varje år utan stamtavla, och det gör inte att illrarna i sig är sämre, men det är bara det att det hamnar så många "okända" illrar i omplopp inom aveln.
Jag tycker att det är väldigt vettigt och ansvarsfullt av dig att vilja ha en uppfödare som vaccinerar, besiktar och använder sig av stamtavla. Och den enda som kan avgöra om en uppfödare är seriös är du själv, se till att fråga mkt och hitta ngn som har lika värderingar som du själv. Det är väldigt viktigt att man kan kommunicera med sin uppfödare och att denna har kunskaper om iller som husdjur samt erfarenhet.
Om du frågar ngn vilken uppfödare som är seriös så skulle det bli tjaffs och gnäll på en gång eftersom alla har olika värderingar. Mitt råd är kontakta uppfödare (under fliken uppfödare) och prata med dom och avgör själv!
Valpsäsongen är snart slut men det finns många valpar som inte har blivit sålda kvar. Om du kan tänka dig en omplacering så finns dom året runt :)
Lycka till :)

hoppas du hittar någon du gillar :)
Jo jag har tänkt på det nu i ca 2- 2,5 år men jag ville invänta så jag bodde på ett bättre och mer möjligt ställe att illersäkra och definitivt tills jag hittat svar på alla frågor innan köpet. Olika uppfödare har ju säkerligen sin "grej" men det är mycket sant att man nog bör skaffa sin egen uppfattning om dem först… Så det ska jag göra.
Pris har inte med saken att göra, för jag tycker inte man kan sätta pris på ett djur. Det blir en familjemedlem helt enkelt. Sen vet jag med mig själv att jag blir så oerhört fäst vid illrar bara jag ser skymten av dem så jag kommer säkerligen sitta nåt år till innan jag får spika igen strumplådan och hänga blomkrukorna i taket…
Helt ofattbart att ett djur kan beröra en så som en iller….
Jag ska lura runt här lite och lusläsa och ställa frågor…och jag tackar för hjälpen!
Men först….dax för lite matlagning!
^^