Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 621 ggr
[Linsenhejhej]
0

Iller-frågor

Jag är så sugen på att skaffa en iller. Men det får bli när jag är vuxen … men jag har några frågor!

1. Hur gamla kan illrar bli?

2. Hur mycket kostar en iller?

3. Rekomenderar du hane eller hona?

4. Hur är illrar att gå ute med i kopplet? Som hundar, katter eller kaniner? Tungan ute¨

Ha en bra dag, hälsningar från Lina.

HannaM
0

Tja ddom kan bli ett par år över tio men dom flesta dör när dom är någonstans runt 5-7 år ibland tidigare. Det finns mycket cancersjukdomar hos iller tyvärr.

Från en hemuppfödare kostar iller ungefär mellan 1500 och 3000. Det är lite skillnad i pris om dom är vaccinerade och veterinärbesiktigade när dom säljs.

Jag rekomenderar den illern man passar ihop med oavsett kön. En hane luktar en del när han går i brunst men det slutar när man kastrerar och en hona måste man kastrera för att hon inteska löpa ihjäl sig. Honorna är oftast lite mindre och kanske aningen mer aktiva men det är mer personlighet än kön som avgör.

Hur det är att gå med dom i koppel beror på vilken iller det är. Jag har en del som är fullständigt värdelösa på att gå i koppel, dom går in i buskar, backar och vägrar gå och så har jag några som går jättebra, den bästa ungefär som en hund.

mandariiin
0

du har redan fått väldigt bra svar utav HannaM

men du kan även kika runt lite på sidan så hittar du ännu mer info om just dessa små djur. :) just diskussionen om hona vs hane vet jag att det finns en bra tråd om. men just nu är jag för lat för att leta fram den. men använd gärna sök funktionen, så hittar du mycket :)

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack så mycket Skrattande

#2: Japp, tack! Skrattande

sayuri
0

#1 Tott han är fenomenal på att gå i koppel, han lärde Sokrates gå fint med att ägna en hel promenad med att försöka bita honom i rumpan. Sen när vi kom in igen hämnades han på mig med att bita mig i stortån. Det var ju skam att ta med en annan iller och förstöra hans fina promenad. =)

Jag tycker också att det med att gå i koppel varierar från iller till iller. Hanen min han går ganska bra utan koppel också (han jagar bara pinnar och gräver grupar) men honan min hon är bara ute efter att spåra så hon har inte tid att hålla koll på vart jag vill att vi ska gå.

Va kul att du gillar illrar! Jag har två stycken, de är trevliga små odjur =)