Följer ni lagen?
Råkade läsa lite lagar och regler om illrar och kom över detta:
_6 § En tamiller ska ha en bolåda eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Om
flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfatt-
ning att alla djur samtidigt kan få plats i dem utan att konkurrens eller aggressi-
vitet uppstår.
7 § Bomaterialet ska ha långa strukturer så att det kan flätas samman.
Allmänna råd till 7 kap. 7 §
Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper
eller dylikt._
Så..hur många av er har halm eller lång-strukturerat/flätbart material i era burar/bolådor? :P
Har fått intrycket att de flesta har filtar och så.
Frågar mest av nyfikenhet, tror inte att illrarna far illa av att ha en filt istället när de lever fritt i huset/ägenheten, men iaf. Själv råkar jag ha halm, mer för att vi har det till hästarna så det blir billigt. Sen har han ju filtar med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nej, jag följer inte lagen i det fallet. Jag har filtar, puffar och bäddar till mina. Jag tror inte de mår dåligt av att boa i filtar istället för i halm eller liknande.
De har 6 sovplatser i sitt nattrum så de kan välja om de vill sova ensamma eller med varandra. Sen har de 6 sovplatser i resten av lägenheten och 3 på balkongen.
Nu står inte det med i ditt inlägg men de ska även ha tillgång för att gräva har jag för mig. Jag har en sänglåda i plast på balkonen med blomjord som de gräver i när de känner för det.
Sen står de i lagen att en iller ska ha minst 5 kvm och att 5 illrar kan bo på 5 kvm. Minsta utrymmet mina 5 illrar är i hemma är på 8 kvm, alltså på natten. På dagarna är de lösa i hela lägenheten, 3 rok, utom mitt sovrum.
Sara
Maja har tagit över understa byrålådan som innehåller strumpbyxor, det måste väl räknas som flätbart material? I början testade jag att låta henne få tillgång till en låda hö, men det var helt ointressant.
_No way! Yes way!

jag använder bara filtar till mina. och då har do X antal fleece filtar, någon handduk och en enorm bomulls filt.
mina har en grävlåda även. fast den är undanställd just nu, då det bara blev bråk i röret…..

som sara säger så har jag oxå filtar puffar med mera. men just nu byggs det om här hemma så nu ska dom få bo lådor med halm =)
Bo lådor har jag.. närmare bestämt 6 stycken i utegården. Hade hö och halm tidigare, men för det första luktade det hemskt för grannarna, och för det andra så puttade illrarna bara ut det, och drog in fler fleecefiltar istället ;) Som de visserligen får strimla om de vill hehehe
Lite lustigt att vissa lagar är det ok att strunta i men inte andra..:P
Här finner du en liknande tråd =)
Paulina

#6 Tja ok är det ju inte om någon kommer och kollar men jag tycker int eden lagen är speciellt anpassad till tamiller. Ingen av mina väljer hö framför fleecefiltar. Varför ska jag då ha en låda med hö stående som ingen bryr sig om bara för att..

#6 håller med dig =(

Dom som propagerar starkt för hö och halm får gärna komma hit och berätta för mina illrar vad dom ska göra med det och varför dom tycker om det för dom förstår det då rakt inte själva. Dom är totalt ointresserade av det. Verkligen noll intresse, en sniiff första gången det kommer fram men sen är bara fullständigt.. ointressant.

#10 kan inte det vara för att dom är uppfödda med det? En uppfödare som har halm istället för fleece så kanske valparna tycker annat.
Nejdå¨, propagerar för att bryta alla lagar efter eget tycke :P Ytan är ju inte anpassad för tamiller heller, är ju djurparksbestämmelser tycker jag. Och 6 timmars lagen om hundar är också överdriven, de har ju klarat sig bra innan.. ;)

Nej jag följer inte lagen då det gäller hö och halm. Har hästar så det är ingen problem för mig att få tag på hö. men ärligt talat så dissar mina illrar alla försök till att använda hö. Jag har försökt av bekvämlighetsskäl att använda detta ute i deras hagar. Men de kraffsade snabbt bort höt och vägrade att använda det. Så jag har det inte. Jag har annarshaft djurskyddet här som kollat att jag följer lagen med råge till mina älsklingar.
Men dådet gäller hö eller halm så faller jag. Dock går det att finna ett kryphål i lagen eftersomdet står flätningsbart material. Och jag kunde faktiskt visa att man kan fläta fleecefiltar med :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13 *lmao* Smart drag :P

#11 Belsen är uppfödd ute med spån och hö. och Meja i farmarbur, ingen av dom vill ha hö.
#12 Seriöst menar du att 5 kvadrat är för stort för en iller? Att det är djurparksregler? Mina skulle äta upp mig om jag tängde in dom i en råttbur och släppte ut dom en timme om dagen. Dom blir rastlösa av dom lagliga fem kvadraten trots promenad och dagligt gos och lek när vi är på landet. Hoppas du menar att dom borde ha det större.

5 kvm2 är ju otroligt liten för en iller med de behov som de har.
Och ska man lämna en hund ensam hemma mer än 6 timmar så bör man inte ha hund anser jag.
Och det säger jag i egenskap som utbildad hundkurator och hundinstruktör. Ingen hund är skapad till att bli lämnad ensam så länge, det är bara elakt.
Jag tolkade #12 som ironiskt, men det kanske bara var jag…?
_No way! Yes way!
#15 Jag är inte så seriös just nu :P
Men jag tycker fortfarande att minimi-måttet är märkligt stort för ett husdjur, jämfört med övriga husdjur. Mindre minimimått och mer förnuft skulle jag säga; en 2 kvm illerbur hade varit stort nog med råge om illern hålls lös i lägenheten under hela dagen (dvs alltid utom de timar matte sover) och följer med ut ibland. 5kvm är väl inte stort nog ens det; om den hölls instängd där en livstid.
Sen kan väl de reella måtten aldrig bli för stora, men som minimi mått för ett djur som förväntas att gå med husse och matte mycket så ja. Jag kan tycka att 5kvm är ganska orimligt som krav jämfört med övriga husdjur och med hur man förväntar sig att djuret får leva.
Men det kan ju också bero på att jag är van vid de små normala lagarna, och visserligen tycker att de ska ökas men samtidigt vill jag se från situation till situation också. Det finns saker som kan uppväga en mindre boyta, samtidigt som en relativt stor bur ändå är för liten om det gäller total fångenskap.

#18 Jag tycker inte minimimåttet är stort. Det är litet. För litet. För det som är minimimått är det tillåtet att alltid ha djuret på. Hade det varit två kvadrat hade det funnits mer än en stackars iller som suttit på dessa två kvadrat och varit rastlös och frustrerad.
Du kan stänga in din iller mindre om du vill. Hoppas han har roligt. Bara för att din ponny får plats på fem kvadrat och att råttor har dåligt med utrymme så behöver vi ju inte krympa illerns yta. Vad får man ut av det? Mer plats till sig själv att vräka ut sig på och slippa det hemska djur man köpt.

#18: Om du visste vad vi slogs för att få igenom de fem kvadraten hos jordbruksverket. Det är den faijten som gör att vi nu har slut på iller försäljningar i zoo butiker.För inget zoo har den platsen till max 5 djur. Så vi har slagits hårt för den rättigheten. Och jag är övertygad om att även andra föreningar och djurälskare kan kämpa för sina djurarter med för att förbättra där.
Som jag läste tidigare, som hästägare är de minimi mått som finns skratt retande tycker jag. Och likaså att det inte är lag på hästkompis och att det inte är lag på att de ska vara ute ett visst antal timmar. Men nejdå det finns lag som säger att de inte får vara ute mer än ett visst antal timmar i sträck. idiotiska lagar finns det gott om.
Audiatur et altera pars
#16 Så även om hunden har sällskap av artfränder och ytor att röra sig på så är den mänskliga kontakten så viktig att den aldrig i sitt liv får vara ensam i 6 timmar? :P
Minimimimåtten är avsedda som minsta mått att hålla dem på konstant. Hur skulle man rimligtvis kunna kontrollera att djuret har visst mycket utevistelse och inte alls är instängd på 2kvm på heltid? Jag tycker 5kvm är på tok för lite om man ser till behoven som illrarna har. Det är just behoven man måste utgå ifrån.
Paulina
#19 och #20
Ni förstår inte vad jag vill ha fram. Att man snarare ska se till situationen än ha en bestämd lag. Ett djur på en mindre yta kan vara lyckligare än ett djur på en större yta, beroende på omständigheterna. Man bör se till helheten snarare än centimetrarna.
Hade jag fått bestämma hade alla djur fått springa fritt. Våra hästar har 16kvm boxar istället för de obligatoriska 9 och flera hektar hage som de tillbringar större delen av sin tid i. Carnivor har illerrum+kök+hall dygnet runt och vardagsrum+balkong+promenader när jag kan vara med.
Men det hindrar ju inte från att en iller som bara kan ha 4kvm över natten eller när husse jobbar (tex för att de är svåra att få helt rumsrena) inte kan vara lycklig ändå om husse låter illern springa löst resten av tide när han kan hålla koll på den, och spenderar i princip all sin övriga tid med sin iller. Jämfört med en iller som sitter i en 6kvm rastgård hela dagarna och får lite kel och lek en timme om dagen.
Förstår ni hur jag menar? Det beror på mer än ytan om ett djur har det bra.
Sen beror det även på vad du jämför med för andra husdjur. Igelkott ska ha 20kvm ex, och de är inte stora ;)
Paulina
#22 Jag vet att det ligger en hel del problematik där, men det betyder ju inte att jag har fullständigt fel med att om det hade fungerat som jag tänker, så hade illern ändå mått bra. Och med att ytan inte är det enda som räknas.
#24 Igelkott är inte ett normalt husdjur, men det är iller :P Inte jättevanligt kanske, men ändå vanligt.

#23 Jag tror alldeles å det bestämdaste att en iller som går löst dygnet runt och aktiverras är lyckligare än en som är instängd minst åtta timmar när husse sover och aktiveras. Aktiverar man inte illern ska man inte ha den..
#26 Försök säga det inne på igelkott.ifokus du :P
Paulina

#21 Du skrev aldrig stora ytor, du skrev aldrig artfränder. Du skrev lämnas ensam i 6 timmar. Och ja, det är på tok för länge för en hund att vara själv.
#29 enligt lagen spelar varken yta eller artfränder någon roll :P Det är ju lagen vi behandlar.
#27 Du ser inte alls vad jag menar, eller hur? :P
Ok, illern är inte instängd på 4kvm under natten utan 5. Gör det en enorm skillnad? Och du aktiverar iller när du sover? Wow.. skickligt :P Det gör inte jag, då sover jag nämligen och han får aktivera sig bäst han vill själv.
Så det är så att ytan är det viktigaste? Att en mindre yta under en viss tid inte kan kompenseras? Att en iller som följer lagen med sina 5kvm mår bättre än en som har 4 ibland och 44 ibland, oavsett omständigheter? Om den andra illern har 10kvm att leva på konstant, mår den bäst då?
Om man ser det så här då; rum som illern inte alltid får gå in i är mycket intressantare än vad hela lägenheten är om illern alltid får gå in precis överallt. Kompenserar det inte den förminskade ytan att illern får ett ''nytt'' rum att utforska och leka i de gångerna man öppnar upp till det? Vad jag hört är det ju till och med rekommenderat att göra så.

Mina illrar har party hela natten, kutar in och ut på balkongen, äter, busar och har det allmänt bra. Klart roligare än att vara instängd.
Ytan är inte allt men jag anser att man inte ska ha iller om man inte aktiverar den och bryr sig om den och då är det bättre att den har 50 kvadrat att vara på än fem.Jag tycker man ska aktivera sin iller massvis oavsett yta men att det är klart bättre och att illern mår klart bättre av att ha stor yta. Men det är min åsikt, jag har bara iaktagit iller på nära håll i två år, andra som haft iller längre kanske har andr aerfarenheter.
Ne, nu orkar jag inte dividera om detta längre. De som förstått vad jag menar har gjort det vid detta laget, och de som tror att jag är en djurplågare som tycker att det är ok att slänga in små djur i en cell och lämna dem där kommer inte förstå vad jag pratar om senare heller ;)

Jag förstår men håller inte med. Så kan det också vara ibland, bara för att någon har en annan åsikt betyder det inte att dom inte förstår.

Då fortsätter jag att hävda att 6 timmar är alldeles för länge för en hund att vara ensam.
Diskussionen om 4, 5 eller 10kvm är bäst för illern är ju egentligen helt irrelevant. Det är ingen av oss som tycker att 5 kvm2 är på långa när tillräckligt för en aktiv iller.
De flesta av oss skulle inte drömma om att stänga in den på en mindre yta. Och javisst aktiverar sig illern själv när vi sover. Och då gör den det väl bättre i en hel lägenhet än på 5kvm2?
Mina skulle få ett spel ifall de var instängda och jag skulle aldrig göra så mot dem heller.
#31 Men vem kan aktivera illern dygnet runt? Och behöver inte illern sova ibland? ;) (vet att de inte har vår dygnsrytm men att aktivera dem hela tiden blir nog jobbit för dem också) Bryr man sig inte om den för att man inte an låta den springa helt lös de timmarna man inte kan vara med aktivt?
Nu har Carni som sagt både kök och hall och iller rum, gissar på ca 20-25kvm, när jag sover eller är borta. Pga parkettgolv vågar jag inte låta honom kissa ner vardagsrummet när jag inte kan torka upp det direkt i hyreslägenheten. Men det följer ju måtten även på natten.
Det jag önskar är helt enkelt att man ser det per situation. Om man inte bryr sig om illern ska man inte ha den alls, det räcker inte att stänga in den på en större yta.
Sen tror jag att mänsklig kontakt är överskattat, en grupp illrar i ett stort hägn kan nog vara utomordentligt lyckliga även utan kontakt, liksom att en hundflock som har ett stort hägn att springa i på dagen kan klara sig utmärkt där även om husse och matte jobbar normala tider.
Att inte hålla med är helt ok, jag bryr mig faktiskt inte så länge jag får fram det jag vill ha sagt.
Djurskyddslagarna är i många fall uppdiktade av folk som inte har någon som helst reell kompetens på det aktuella djurslaget. som det redan tagits upp så är det otroligt många hästar som 75% av dygnet befinner sig på 9 kvadratmeter i en box. Det är LAGLIGT att ha en häst installad 24 timmar per dygn, dvs ingen utevistelse sålänge hästen motioneras eller aktiveras likvärdigt (körs, tömkörs, rids, longeras osv) men det är OLAGLIGT att låta hästen gå ute mer än 12 timmar per dygn under vinterhalvåret!
Jag fick djurskydd efter mig för att jag inte hade täcke på min 2-åriga unghäst (idag 4 åring som fortfarande går 75% av vintern utan täck) för att folk ansåg att jag vanskötte honom då alla andra hästar i hagen hade täcken och inte han. konstigt, de andra hästarna var havlblod och fullblodshästar med ingen eller minimal vinterpäls, medan min häst ser ut som en mammut.
Så djurskyddet drar alla djur över en kam, med alla menar jag då artfränder. Alla hästar måste ha täcke och de mår inte bra av att vara ute förlänge. idiotiskt, men så är det med byråkrati.
Jag låser in tjejerna några timmar per dygn, ibland fler ibland färre. pga brandrisk osv osv. Men på det stora hela är de ändå ute och härjar, eller som nu, legat o sovit bakom soffan sedan femtiden i eftermiddags, med endast avbrott för toalettpaus och matpaus. Nu ligger de bak soffan o snusar igen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min Honey springer i hela lägenheten på 70 kvm, dock har jag sovrummet stängt o öppnar där ibland så han får springa där med. Får dåligt samvete bara han ska åka bil o jag måste ha honom i transportbur. Han ska vara där jag e, älskar när han springer runt benen på en hehe. Detta var kanske ot, ville mest säga att illrar ska springa fritt …

Man kan inte säga att mänsklig kontakt är överskattad. Visst är den det ute i naturen med djur som inte vill ha eller behöver mänsklig kontakt.
Men vi har tagit in dessa djur, domesticerat dem, fått dem att bli beroende av oss. Ska vi då ta ifrån dem den mänskliga kontakten?
Då fanns det väl ingen anledning att skaffa husdjur överhuvudtaget. Eller isåfall skaffa något som inte gillar/behöver/kräver mänsklig kontakt. Det är ju upp till var och en förstås.
Men lika lite som man ska tvinga en iller/mink/mård/vessla till mänsklig kontakt ska man ta ifrån den från ett tamt djur.

Dom aktiverar sig bra på natten alldeles för sig själva och det är lättare på stor yta.
Jag säger fortfarande att om man inte aktiverar sin iller ska man inte ha den. Alltså behöver jag inte resonera på ditt vis med en oaktiverad iller på stor yta jämfört med en aktiverad på liten. Jag tycker det är lika fel att ha sin iller och inte bry sig om den oavsett yta egentligen. Alltså simsalabim, det är bättre med stor yta och aktiverad iller (och NEJ inte dygnet runt, det varken vill illern eller har man möjlighet till) än att ha en aktiverad iller på liten yta. Det är min åsikt om det hela. Varför krympa minimimåttet även om du skulle lyckas få en lycklig iller även om den förvarades i bur på natten? Är inte ju störe desto bättre?
Bara för att man får ha femtio möss i en skokartong behöver man ju inte minsta illerns minsta tillåtna yta?
#39 Att slänga ut en vuxen iller eller hund som levt med människor hela livet…nej. Att låta en tamiller växa upp utomhus på stora ytor med artfränder utan mänsklig kontakt (men med mats och skydd etc) från födseln..varför inte?
Att låta en flock hundar klara sig på egen hand på stora ytor med foder, skydd och vatten och hundkompisar några timmar tror jag mest hade varit uppskattat av dem.

#41 "Att låta en tamiller växa upp utomhus på stora ytor med artfränder utan mänsklig kontakt (men med mats och skydd etc) från födseln..varför inte?"
VARFÖR?
#40 För att det kan finnas ett bra hem till en iller där husse inte kan ge illern full yta dygnet runt men ändå kan ge den ett bra hem och ett lyckligt liv, men ska man vara 100% strikt så kommer den människan inte få glädjen med en iller, och det finns ett gott hem mindre för de illrar som behöver ett.
Har faktiskt inte sagt att minimimåtten ska ändras, för det går ju tyvärr inte att kontrollera att ett mindre mått kompenseras, men säger att det kan vara ok med en mindre yta i olika situationer.
Och att jag fortfarande finner det märkligt att just illern har så pass stort minimimått jämfört med normen, betyder ju inte heller att jag tycker att det är dåligt att de får en stor yta.
#42 Varför inte? :P
Jag lever efter mottot att finns det ingen vettig anledning att låta bli något, så kan man göra det bara för att man har lust.

#43 Jag tycker inte att det är ett tillräckligt bra hem då. Men det är fortfarande min åsikt. Tycker man att det känsn helt ok att låsa in illern på natten så har man inte förstått vad illern är och vad den behöver, inte om jag baserar min kunskap om illrra på dom jag träffat. Men, det finns väl dumslöa illrar som inte förstår att dom är aktiva djur med behov av yta också antar jag.

Ok, köp några marsvin, släpp ut dem i ett hägn och se hur de mår efter en stund. Om de finns kvar vill säga.
Det finns ingen vettig anledning att låta bli det heller, testa.
Om det inte hade varit olagligt med mink så hade jag rekommenderat en sådan till dig istället. De behöver ingen mänsklig kontakt och skulle älska att leva utomhus dygnet runt.
En illervalp är som en kattunge, de behöver värme, närhet och ömhet. Och har man en illervalp hemma och inte förstår dessa grundläggande principerna så blir jag ärligt talat mörkrädd.
#45 Du får det att låta som om man låser in dem i en bur de knappt kan vända sig i och som att det är helt omöjligt att inreda 4-5 kvm så pass att en iller eller två kan röra sig där och aktivera sig några timmar. Carni har just spenderat 3 timmar på min balkong (frivilligt med öppen dörr) och varit väldigt aktiv. Den är inte 4 kvm.
Synd att du tycker att han har ett dåligt hem förresten, eftersom han bara har halva lägenheten att röra sig i på natten. Och att han är dumslö eftersom han mest håller sig i det lilla rummet. ;)
Men som sagt, nu orkar jag inte med den här diskussionen längre, det är slutdiskuterat för mig. :P

Tja efter att ha iaktagit hur mina är när dom är på fem kvadrat så tycker jag det är rätt hemskt att stänga in dom på det men det är ju som sagt bara mina illrar och mina åsikter.
#46 En illervalp uppvuxen i frihet får ömhet och närhet av artfränderna. Likaså katter som föds i det fria.
En illervalp som Carnivor, som växt upp med människor, vill såklart fortfarande ha den kontakten.
Mår marsvinen eller illrarna dåligt av det så är det en anledning att låta bli. Men har de aldrig haft mänsklig kontakt så saknar de den inte heller. Det finns i generna att de vill ha sällskap, men bara för att vi fött upp dem några generationer är det inte mycket vi faktiskt kan påverka av grundläggande instinkter. Och det är ingen grundläggande instinkt att ha kontakt av just människa, artfränder är i regel bättre rent av.
Varför klarar mink det bättre? För att de aldrig vänjs vid oss på det sättet.
#49 minkar är inte domesticerade. Tamillrar är det. Stor skillnad.

Fast senast jag kollade så var illern solitär, den vilda alltså så den har nog inte i generna att vilja ha sällskap mer än för parning.

#49 Nejmen nu motsäger du ju dig själv…igen. Du säger att valpar som vuxit upp med mäniskor vill såklart ha kontakt. Det är ju det jag sagt hela tiden. Du måste ju skilja på vilda djur och domesticierade djur.
#52 Nej.. det är stor skillnad på domesticerad och uppvuxen bland människor. En varg som är uppvuxen bland människor är inte domesticerad. En tamiller som föds ute (tex har mamman sprungit bort av nån anledning) är domesticerad, men har det inte inprogramerat eller präglat att människor är bra.
Släpper du lös vargen kommer den ha svårt att klara sig trots att den är vild (onm den inte genomgpått specialträning m.m. för att lära sig ett vilt liv) medans illern troligtvis klarar sig bra om den lever i illervänliga områden, trots att den är ett domesticerat djur.

#53 Men nu har du ju vänt och håller med oss andra, istället för vad du skrev innan…
Jag hänger nog inte riktigt med i den vändningen är jag rädd.
#51 Iofs sant, så valparna klarar sig troligen utan artfränder också när de lämnat modern och innan de brunstar ;)
Förutsättningen är att de föds utan mänsklig kontakt. När de är uppvuxna med människor så har vi ju självklart påverkat dem.
#53 Jag har inte vänt alls :P
- Jag anser att en iller kan ha ett fullvärdigt liv även om den inte alltid har exakta minimimått - man ska se till var situation.
- Även med tilltagna mått är det inte säkert att illern mår bra - man ska se till situation.
- en iller eller annat djur har det inte genetiskt inprogramerat att de måsta ha mänsklig kontakt, kontakt av artfränder (i den utsträckning de instinktivt eftersträvar kontakt) är helt tillräckligt. I fallet med hundar kan de troligtvis tom uppskatta att få leka ifred med hundkompisar ett antal timmar per dag även om de är vana vid människor.
- Djur som växt upp med människor påverkas av oss, oavsett om de är domesticerade eller ej. Likaså kan domesticerade djur växa upp vilt utan att sakna människor.
- Man kan inte ge dem för stor yta, men som i punkt 1 så kan en mindre yta ändå vara ok om djuret mår bra och kan aktiveras och trivas.
Det är vad jag anser och jag har faktiskt inte sagt annorlunda heller.

Sedär jag håller med om allt utom 1. Där kommer jag hur myckte jag än förstår vad du säger att kunna hålla med.
#57 Man kan inte tycka lika i allt ;)
#56 Men nu är det ju som så att det finns en lag av en anledning. Vid transport eller om det föerligger medicinska skäl får man hålla dem på mindre yta, men finns det skälv eller situationer förutom dessa som gör att det är okej att ge dem så liten yta? Jag kan verkligen inte komma på något. Även om mina illrar sover större delen av natten så är de uppe och tassar när de är för att äta, de tar några extravarv i lägenheten och ibland får de rentav busryck, och det är inte lika kul i ett trångt utrymme kan jag säga.
Paulina
#59 Lagen är för att man inte kan kontrollera att djuren verkligen får det som gör att de, i min mening, kan bo på en mindre yta under tex natten. Det går ju inte att kontrollera att de får vara lösa hela dagen, eller får gå med husse/matte eller vad det nu är som gör att det inte blir tråkigt eller olidligt att ha en lite för liten bur.
Och jag tycker heller inte att lagen bör ändras, men tycker att det kan vara ok med ett mindre utrymme i en del fall, beroende på övriga situationen.Man måste se till hur djuret mår om man ska bedömma vad som är ok, ocg jag tror att en iller mycket väl kan må bra även om ägaren inte kan ge den minst 5kvm dygnet runt. Samtidigt kan en iller som lever på riktigt stora utrymmen ändå ha det dåligt.
#59 Lagen om flätbart bomaterial, som allt började med, är ju också där av en anledning. Men den tycker alla att det är ok att ignorera eller ersätta med ett icke fullvärdigt alternativ eftersom illrarna trots allt trivs ändå ;)
Det är ju det som spelar någon roll i slutändan; trivs djuren med det de har? De hade kanske varit gladare om de fått sprida halm i hela huset, men de är ändå glada och trivs med sina filtar.
Javisst, en steril yta på 70kvm kan vara tråkigare än en yta med leksaker, rör, vattenbad osv på 25kvm, absolut! Men jag kan fortfarande inte tycka att det är okej att de ska ha mindre än 5kvm, ens under natten, det är verkligen inte en stor yta!
Vad folk tycker eller inte har ingen betydelse om det är en lag. Jag tycker att det hade varit väldigt behändigt att strunta i vissa lagar jag med, ex att bilen ska besiktigas och skattas, fartgränser, skatter osv men är det en lag så ska jag följa denna.
Flätbart material ska de ha om de vill boa, det står att det exempelvis kan vara hö, halm eller träull, men inte att det måste vara detta. Du kan ju för allt jag vet strimla en fleecefilt, det blir ju ett flätbart material. Mina är dock så störda att de boar med pennor ochplastpåsar, men det betyder ju inte att jag inte kan ha en låda med hö i bara för att, ifall de skulle få ett ryck att vilja använda det.
Paulina
#62 Jag tycker fortfarande att det kan vara ok, men gör det inte för det. Jag får väl tycka vad jag vill? Jag vet ingen som har det så men jag kan ändå tänka mig situationer där det är ok.
Hur många här strimlar filtarna? Tycker fortfarande att det är intressant hur vissa lagar kan ignoreras medans man inte ens får ha en åsikt om andra utan att få påhopp om hur dåligt min illervalp har det för at han bor hos en sån som jag ;)

Det är väl ingen som hoppar på dig tycker jag. Men det känns lite som om du har missat helt vad illern är för djur.
Om man jämför tex med en hund eller katt, är det ok att stänga in dem i bur när man går och lägger sig också?
Om inte, varför inte då? Och om det är ok, då blir jag riktigt ledsen.
Det finns burdjur (möss, kaniner, råttor mm.) sen finns det inte-burdjur (hund, katt, iller m.fl)
Varför försöka göra burdjur av djur som inte är det? Och varför envisas med att säga att det är ok att ha dem på mindre yta än vad lagen kräver?
Det är verkligen att sträva bakåt och nästa steg är att det är ok att föda upp iller på farm också för de vet ju inte om någonting annat. Så om de bor på liten yta och utan mänsklig kontakt under sin livstid kan ju inte spela någon roll heller?
I Norge och Danmark tex så har de fortfarande iller i bur och hävdar också att de mår jättebra instängda i sina kaninburar 10 timmar om dagen när husse och matte är på jobbet. De sover ju bara. Ja, självklart gör de det, uttråkade djur gör just det….sover.
Vill vi ha det så? Ska vi tycka att det är ok? Ska man inte försöka se till att djuren (inte bara illrar) får det bättre överlag istället för sämre? Vad tjänar man på att hävda att det är helt ok att stänga in illrar på liten yta/bur eller vad det nu än är.
Det finns ingen som helst anledning att ge en iller mindre utrymme FÖRUTOM ens egen bekvämlighet. Och sätter man den före sitt djurs välmående så tycker jag man är otroligt fel ute.
#64 Du förstår öht inte vad jag säger.
Se. till. situationen.
Det är allt runtomkring ytan som är viktigt, inte ytan i sig alla gånger. Större är bättre men det finns faktiskt tillfällen då en mindre yta är att föredra eller i varje fall är ok. Kan man omöjligt tänka sig in i olika situationer så kan det inte vara lätt.
Varför ska råttor och kaniner bo i bur då? Mår de bättre av det än en iller eller katt? Kaniner kan bi rumsrena så de borde inte heller få bo i bur. De mår inte bättre av att sitta i en bur hela dagarna än vad en katt gör. Att du inte heller kan skilja på en liten kaninbur eller ett rum på kanske 3-4 kvm, det är ju också märkligt, men som sagt läser ni det som att jag skriver att det är ok att sätta dem i en bur där de knappt kan vända sig och ha dem där i alltid. Inte att det kan vara ok att inreda ett rum som kanske är lite för litet men ändå med möjlighet till aktivitet, pga en situation som hindrar att de är helt lösa dygnet runt. Eller att jag säger att det är ok att minska utrymmet enbart för att man vill snarare än för att ens situation kanske hindrar annorlunda. Eller att lagen bör ändras.
Det kan mycket väl finnas anledningar. Det kan vara så enkelt som att man inte har möjlighet att ha dem helt lösa dygnet runt. Tex kan Carni inte vara i mitt vardagsrum ensam för han springer rätt på elsladdarna hela tiden oavsett vad jag försöker med. Att be mig leva utan ström känns lite överdrivet..att täcka över eller låsa in sladdarna mer än jag gjort går inte. Nu har jag mer än 5kvm som han kan springa på, men om jag inte haft det hade det ju varit en annan situation.
Men du vill bara läsa det som att jag förespråkar minimala burar och tycker att alla djur ska sitta inlåsta dygnet runt trots att det inte är vad jag skriver. Jag skriver enbart att man får se till varje enskild situation. För både människor och djur är olika liksom livssituationen. Men tyck du att jag är en j***a bakåtsträvare och djurplågare och sitt du där och tro att jag anser att djur ska sitta inspärrade hela tiden. Stackars Carnivor som bor hos mig. Ska nog köpa en transport bur att stänga in honom i tror jag, så att han inte rör sig för mycket. För det är ju precis det jag skriver, eller hur? Att standarden ska förminskas så mycket det går?
Men nu har jag sagt vad jag ska. Du kan fortsätta att tycka att jag är ett j***a svin för att jag kan tycka att en iller kan må bra trots att ägaren inte kan ge den exakt 5kvm 24/7 - om det finns annat som väger upp. Medans ni andra får bryta lagarna bäst ni vill med era filtar för att lagen inte passar er, medans jag inte ens får tycka att något kan vara ok även om det går utanför lagens gräns. För i ett fall är lagen där av en anledning och i det andra spelar den ingen roll.
Jag anser vad jag vill och jag anser att man får se till varje enskild situation om man ska bedömma någoot. Jag förstår lagens syfte men anser likafullt att det kan finnas situationer där djuret kan må bra iaf.
Godnatt.

#65 Finns kanske ingen anledning att bli så dramatisk och överdriva allt som sägs. Men om det är din stil så….
Jag tycker inte heller att kaniner ska bo i bur. Har haft kaniner i åtskilliga år och alla gick lösa i lägenheten och gick på lådan. Så det är liksom ingen idé att försöka övertyga mig om den saken, för jag håller med.
Men det är ändå en stor skillnad på tex kanin och hund.
Och du svarade inte på min fråga, tycker du att det är ok att stänga in tex en schäfer medans du går och sover? Jag bara undrar lite var du drar gränsen. Och vart någonstans hamnade illern under kategorin: funkar bra att stänga in? För att den är liten, för att det är lättare, för att den inte står och skäller en hel natt för att den är instängd, eller varför?
Och om du säger att din iller inte kan vara lös överallt för han biter på sladdar osv och det är helt omöjligt. Då är det ju din uppgift som ägare att se till att han slutar bita på sladdarna då. Och hur kan det vara omöjligt? Det vet du ju knappast, du har ägt honom i en kvart.
Och ännu en gång, är det ingen som har sagt någonting om hur synd det är om just din iller som får bo hos dig. Vi disskuterar väl djurhållanden i allmänhet?
Det är möjligt att du är van att saker och ting enbart kretsar kring dig men jag tror folk tänker lite bredare än så. Det är inte du och din iller som är huvudämnet som du verkar tro, men om martyr-skon passar så….jag tycker den är ganska överdriven.
Jag förstår bara verkligen inte varför du fortsätter att framhärda att det är ok att en iller bor på mindre yta än vad som är lagligt. Vad är poängen liksom? Vem tjänar på det, inte är det illern iallafall.
Och att hävda då att en iller kan må bättre på liten yta med massa saker och aktiviteter än på stor yta utan någonting på är väl ingen som motsäger sig heller.
Men varför inte….och håll i dig nu….göra två saker på en gång!
Både ha illern på en större yta samt med saker som den kan aktivera sig med. Vore inte det en plan? Eller blev det för mycket på en gång nu?

#66 Såg ditt inlägg i efterhand. Men tycker det är intressant att du i din tråd kan läsa att jag tycker att du är ett j-vla svin. Det står ingenstans i min tråd iallafall.
Jag kanske har ett bra antivirus system som silar bort sådana hallucinationer….
Jag anser att det KAN vara ok att ha en något för liten men ändå väl inredd yta en del av dagen, att illern KAN må bra ändå! Inte att man SKA låsa in den. Och att det KAN finnas situationer där det är nödvändigt av godtagbara anledningar - så länge illern mår bra och trivs med livert ändå.
Ja, jag kan låsa ut schäfern från mitt sovrum när jag sover och om han tvunget ska på att bita i sladdar och andra farligheter kan jag låsa in honom på en ytan som är i proportion till tex 3kvm för en iller (storleksmässigt).
En kvart..lite längre hörre du. Jag gör allt jag kan för att lära honom låta bli, ska jag låta honom bita igenom och dö fram tills att han fattat då?
Du skrev tidigare att du blev mörkrädd när en sån som jag hade illervalp *smirk* Kan jag läsa dina inlägg med positiva ögon efter det tror du?
Jag har heller aldrig jämfört liten yta med stor kal yta, det har ni gjort själva. Jag har bara ansett att en iller kan vara lycklig även om den under en tid på dygnet inte har fullt 5kvm, om den sköts bra och får mycket uppmärksamhet i övrigt. Varken att det ska eftersträvas eller att det är det bästa som hänt, men att den ka må bra ändå och att det därför kan vara ok om det inte går att lösa bättre.
Och, igen, godnatt. Jag tycker det här och du kan inte ändra på det så får du tycka vad tusan du vill. Och för att återgå till tråden - bryta mot vilka lagar du tycker passar dig.

En kvart-tre dagar…skillnaden är hårfin.
Nu får du mig att klippa och klistra och det hatar jag, men…
Du säger: "Du skrev tidigare att du blev mörkrädd när en sån som jag hade illervalp *smirk*"
Läs om, läs rätt istället så står det så här: "En illervalp är som en kattunge, de behöver värme, närhet och ömhet. Och har man en illervalp hemma och inte förstår dessa grundläggande principerna så blir jag ärligt talat mörkrädd."
Inte riktigt samma sak, eller hur? Men det är alltid lätt att vända saker och ting så man själv kan ta åt sig…det får stå för var och en.
Och det här du skriver: "Jag gör allt jag kan för att lära honom låta bli, ska jag låta honom bita igenom och dö fram tills att han fattat då?"
Om det är de enda två alternativen du anser att du har för att lära honom att bita på sladdar….då kanske du ska ta hjälp av någon?
Och jag undrar vilka lagar du tror jag bryter mot? Mig veterligen har du aldrig hälsat på mig. Jag kör bil alldeles för fort möjligen. Den lagen passar det mig ganska ofta att bryta om jag får chansen. Erkänner mig klart skyldig till det.
Och självklart får jag "tycka vad tusan jag vill". Det är ett offentligt forum.
Men jag är lite nyfiken på hur du blev så bra på att läsa illerspråk och hur du lärt dig deras beteende. I och med att du vet att de kan trivas under de förutsättningar som du beskriver?
Det är ganska bra jobbat att ha lärt sig det så fort faktiskt. Har du något knep eller tips att lära ut till de andra som har haft iller i 10-20 år så de också kan lära sig det?
filt istället för strå.
Jag har inte sett en iller i den situationen som sagt är det hur jag tänker och inte hur jag har det, men jag vet hur djur fungerar, och inte går de med måttband och mäter precis. Och så himla annorlunda är inte illrar från alla andra djur, även om du tycks anse det. Djur klarar ganska mycket innan de mår dåligt - om de bara blir väl omskötta och kan känna sig älskade och trygga. Några timmar på en mindre yta är inget de lägger sig ner och dör för. Dessutom är de påhittiga och kan troligtvis roa sig ganska väl den stunden så länge det inte rör sig om ett helt kalt rum.
Visst är det samma sak eftersom du väldigt tydligt menar att jag inte inser att de behöver närhet.
De två alternativen? Vilka då, att hålla honom borta från rummet med sladdar när jag inte kan vara där och korrigera/träna honom, eller att låta honom bita fritt när jag inte är där och korrigerar/tränar honom det? Jag kan nog fråga vem jag vill, tror att de flesta håller med om att det är bättre att stänga vardagsrumsdörren när jag inte är med än att låta honom bita på innan han fattat att det inte är bra - och blivit säker med det. Har inte sagt att jag gett upp men att han inte kan vara i rummet som det är nu.
Återigen: Godnat. Denna gången är det sista svaret från mig.

Jag kanske har hela huset fullt med hö, halm o.dyl. Du har ingen aning, för du har aldrig varit hemma hos mig. Och jag har inte skrivit någonstans om det heller. Du vet inte hur jag bor.
Du påstår en massa saker som du inte har grund för överhuvudtaget vilket är både fascinerande och lite skrämmande på samma gång.
"Och så himla annorlunda är inte illrar från alla andra djur, även om du tycks anse det." Hur vet du det?
Men jag måste erkänna att du är ruskigt aktiv för att ha gått och lagt dig.
Bara en liten notis, Ang att säkra sladdar så kan du annars köpa en list, en sån där man stoppar sladdar/kablar i som man sen sätter längs väggen, rätt praktiskt o de blir snyggt oxå.. så slipper du vara orolig att han biter på dom.

Vad gäller flätbart material så följer jag inte lagen, varför ge dem något de inte är intresserade av?
Haha jag FÖLJER lagen när det gäller det iallafall
Sen att det inte handlar om strå eller hö är en annan sak. Har ett par olika bolådor som han kan vara ifred i med klippta t-shirts och liknande. Det är torktrasor till industrin som man köper i balar om 15 kg tvättade och klippta.
Men puffen i tvättstugan och hängmattan i transportburen är favoriterna
oavsett
ps jag köper inte dom här balarna utan det är överblivet förbrukningsmatr från min fd firma där jag använde dom i jobbet
jag hade hö på min illers första boplats, men det resulterade bara i att han bajsade där och sov på mattan ist?
nej, jag följer inte lagen på den punkten. haha ring polisen, jag använder handdukar och filtar!
Våra illrar har tidvis en kartong med pappersremsor (sånt där från en dokumentförstörare) att boa i. Och faktiskt, dom tycker att det är jättemysigt. T o m Dimma, som nog inte hade en gnutta instinkter kvar, tyckte det var helhärligt att boa bland pappret.
Men det gäller att veta hur man ska göra för att dom skulle tycka det var OK. Att bara lägga fram en låda med sånt där papper fungerade absolut inte och ingen var intresserad. Men tog man en igentejpad kartong som man gjorde ett ingångshål i och proppade den i princip överfull med pappersremsor så uppfattades den direkt som en bolåda. Visst, det blev en del skräp på golvet när dom skulle "göra i ordning" boet - dvs gräva ut tillräckligt mycket för att få till ett mysigt "bo" i lådan, men det var ju lätt att städa undan. Oftast kunde man sen hitta minst en av illrarna sovandes i lådan i "boet". Och Dimma var faktiskt värst - hon föredrog alltid papperslådan framför högar med filtar och handdukar.
Till trådskaparen: när det gäller ytor så förstår jag precis vart du vill komma, och tycker i stort sett som du.
#77 Tack!
Till övriga: Nej, tänker inte ringa polisen, men förundras över er dubbelmoral vad gäller att en lag måste absolut följas för att det är en lag oavsett hur det ser ut i övrigt, men en annan lag kan man strunta i för att man inte håller med den personligen. Det är dit jag vill komma.

#78: Jag tror inte någon här inne försöker uppmana någon att bryta mot lagen. Det är dessutom olagligt i sig att uppmanafolk att bryta mot lagen. så det sysslar vi inte med här inne.
Men sedan kan jag kanske se att det är en viss skillnad på att vissa bryter mot vissa lagar, medans man rentetiskt håller hårdare på andra lagar. Den lagen om storleken för en iller eller fem eller sjutton om man nu så vill är för att illrarna ska må bra. Det är säkerligen lagen om flätbart material också från början. Och det är säkerligen viktigt om du har en vild iller i ett hägn att den får det flätbaramaterialet den är van med. Där går det inte att lägga in en fleece filt.
Men vi är mångahär inne som har haft iller i många år och som kan se på våra egna illrar vad de tycker om för liteutrymme och för lite stimulans i livet.
Jag bryter mot storleken på burar varenda semester, och väntar mig att när som helst se en djurskydds inspektör på campingen. Är det rätt att bryta mot lagen? Nej, det är det självklart inte. Och jag märeker på mitt gäng att det inte är populärt. Jag skulle aldrig kunna ha dem i sina burar en hel natt på campingen ens. Då fick de ett hysteriskt utbrott på sin matte. Nu har jag den underbara turen att vara så sjuk att jag av smärta inte kan sova om nätterna. Så de får komma ut och vara i agar under nätterna med så sitter jag snällt och passar. På dagarna går vi långa promenader och ser till att busa runt med dem. De har promenader morgon och kväll och på dagen så slöpps de lösa en och en och vi springer runt och busar. Sedan får de vara i hagen däremellan och dessutom en sväng på natten med. Det är mitt sätt att kompencera dem för att jag under 2-3 veckor per år bryter mot lagen om storlek för dem. Och de verkar inte må dåligt av det. Men det är mycket jobb för dem att må bra under de förhållandena.
Audiatur et altera pars
#78 att inte ha hö innebär inte automatiskt ett lagbrott:
Om du läser vad som står:
Allmänna råd till 7 kap. 7 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt.
Så är det för första allmänna råd, för det andra så står det "eller dylikt", alltså behöver det inte vara just naturmaterial. Fleecefiltar går aldeles utmärkat att "fläta" och boa med.
För övrigt så förstår jag inte hur du kan sammanlikna kravet om minst 5 kvm (som för övrigt är på tok för litet oavsett hur mkt kul man har där, i naturen så har illrar väldigt stort revir), med rekommendationen om att ha flätbart material.
Väntatills du haft möjlighet att studera illrar mer än i en kvart, så att du verkligen kan sätta dig in i och förstå hur stort utrymme en ille rverkligen behöver för att må riktigt bra.
En sommar var jag tvungen att ha mina illrar i en lekstuga på 5 kvm. på landet. Dern var fylld från golv till tak med allt möjligt kul för en iller. Lkeskae,r rör, grävlådor, ja u name it. Dessutom fick de minst 3 promenader om dagen , ofta fler. Jag har aldrig någonsin haft så ledsna djur som jag hade den sommaren. Det var hemskt att se. Så NEJ, väldigtt liten yta med mycket aktivering är definitivt inte bättre än större yta med mycket aktivering.
Här har vi 62 kvm inne, med massor med aktivitetsaker för illrarna, smat en utegård på ca 18 kvm, med ännu mer grejer. När jag har varit tvungen att dela av så illrarna fått mindre yta, så har de inte alls varit glada, och tydligt visat sitt missnöje, genom att utveckla ett väldigt destruktivt beteende.
Jag blir ganska så full av skratt här. Är det ingen som läser vad Zabbio skriver?
"5kvm är väl inte stort nog ens det; om den hölls instängd där en livstid."
Det handlar alltså om en begränsad tid av dygnet, inte stadigvarande.
Och självklart visar en iller missnöje om den är van vid att ha 100 kvm och helt plötsligt bara får vistas på 20 kvm. Men om den är van vid 20 kvm så lär den inte sakna ytterligare 80. Och om den nu blir van vid att vissa gånger under en begränsad tid vara på en mindre yta så lär den inte må sämre av det
#81 Du måste ha rejäla magmuskler så mycket som du får skratta på iFokus!
Men saken är att lagen gäller inte för tillfällig vistelse på 5kvm, utan för en hel livstid…
Och djur som bott på små ytor visar gärna att de behöver större även om dom inte bott på större ytor tidigare. De får steriotypiska beteenden och skulle därför mått betydligt bättre på större ytor.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#82 Ojojoj du - så jag har fått skratta under min tid på iller.ifokus! Det är i princip enda orsaken till att jag numera går in här - för att få mig ett gott skratt.
Så du menar att mina djur , som tidvis får vara i "mörka rummet" skulle må bättre av att inte vara där? Och att det skulle finnas risk för att dom skulle utveckla stereotypa beteenden?

#83 vad är mörka rummet?
#84 Ett utrymme där det alltid är helt mörkt

#85 okej. Varför har du det? alltså vad är det för bra för illern eller vad man ska säga? vet ju att hona ska ha mörk och tyst och lugnt första tiden.
Ilrar som sällskapsdjur utsätts ofta för alltför många ljustimmar i våra bostäder - vi har t ex lyset på på kvällen - och detta kan orsaka större risk för att illern ska drabbas av vissa sjukdomar, t ex binjuretumör. För att så långt som möjligt utjämna det hela och ge mina illrar möjlighet att få dom mörkertimmar dom så väl behöver så har jag ett utrymme där det alltid är helt mörkt och där får dom vistas en del av dygnet. Ett sånt utrymme försöker jag ordna till var vi än är. Och märkligt nog verkar mina trivas med detta arrangemang och uppvisar varken stereotypa beteenden eller att dom på något sätt skulle vantrivas eller längta efter större utrymme när dom är där.

#87 yack, nu har jag lärt mig något nytt idag. nu känns det skönt när mina får sitt nya hus då lampan där enbart kommer vara tänt om jag är där med dom på kvällen. sedan har dom bara ljuset ute
#83 som jag skrev ovan- lagen gäller för att hålla illern på 5kvm på livstid och inte om huruvida en iller mår bra eller dåligt av att hållas på mindre yta emellanåt.
Och fortfarande- 5kvm på livstid- bor dom på mindre yta på livstid så är det lätt att dom börjar med steriotypa beteenden som jag sett både kaniner och minkar sysslar med just pga brist på yta… Så vad det har med ditt mörkerrum att göra förstår jag inte..
"Och djur som bott på små ytor visar gärna att de behöver större även om dom inte bott på större ytor tidigare."
#87 finns det konkreta på bevis nu för att det är så?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#89 Räcker i stort sett med att illrarna utsätts för artificiell belysning i några minuter om dagen för att det ska påverka dem negativt. Enda sättet för at kunna reglera, och påverka illrarnas hälsa genom belysning är att man ger dem enbart naturlig belysning 24/7 - 365 dagar om året. Och då är inte ens en nattlampa tillåten.

#90 men ju mindre lamp ljus dom får ju bättre måste det ju vara då.
#89 Mitt inlägg #81 är allmänt riktat mot väldigt många uttalanden i den här tråden. Och väldigt många verkar inte förstå skillnaden mellan "stadigvarande" och "tillfällig" utan går rakt på om att illrar ALLTID ska ha tillgång till hela bostadsytan. Vad mitt "mörka rum" har med saken att göra? Det faktum att jag tidvis kan erbjuda knappt 5 kvm som mörkerutrymme - speciellt när vi är på resande fot. Jag upplever att du blir väldigt aggressiv när det gäller inlägg från mig. Min poäng här är precis det som jag upplever att Zabbio vill få fram - att man faktiskt bör använda sunt förnuft och inte bara alltid gå på det som sägs i lagar och regler.
#90 Som jag har förstått det så handlar det inte specifikt om artificiellt ljus, utan om det totala antalet ljustimmar i vilka det ingår normalt dagsljus och sen dom timmar med artificiellt ljus som vi människor utsätter illrarna för? Sen såklart finns ju också det faktum att vissa färger av ljus visst skulle vara mer riskabla än andra, men jag kommer inte ihåg just nu vilka färger som var farligare än andra.
#91 I o m att väldigt många förmänskligar våra husdjur så lämnar dom t ex en lampa tänt när dom går hemifrån. Det bör man inte göra, även om man lämnar illern ensam hemma på kvällen, eller räknar med att komma hem sent. Jag har själv gjort det misstaget i början när jag skaffade mig iller. Numera är det alltid släckt när jag går hemifrån.
För att förtydliga. Jag försöker alltså se till att mina får tillräckligt med mörkertimmar per dygn och att jag då reglerar det med vistelse i "mörka rummet" är alltså för att få illrarnas ljustimmar/dygn efterlikna det naturliga så mycket som möjligt.

#92 jo men det är ju kanon att du har det så att du kan reglera 

Pirjo där håller jag meddig helt. Har också mina i källaren på grund av det väldigt mycket. Visst de är uppe på övervåningen med oss andra med. Menmycket i källaren för att det ska bli så naturligt som möjligt, även då det gäller värme/kyla. Det är så otroligt mycket som spelar in i ens illers välmående att det är lätt att titta sig blind på bara en sak och glömma en massa viktiga saker runt om.
Även om jag är övertygad om att alla gör så gott de kan för att göradet så naturligt och bra som möjligt för deras illrar.
Sedan att du kommer in på iller.ifokus bara för att få skratta var lite trist. Jag hoppas att iller.ifokus kan ge mer än ett gott skratt, även om jag tycker att det är ytterst hälsosamt för människor att få skratta med :-)
Audiatur et altera pars

#95 ja men ett gott skratt förlänger livet =) och hur skönt är det inte för dig att veta att du förlänger livet för folk med din sajt?

#96: haha, klart det är skojigt att veta att man förlänger livet på folk. Även om jag hoppas att sidan gör mer än så. Hjälper lite vore inte helt fel heller måste jag säga. Men jaja, man kan inte få allt. Så jag nöjjer migmed det som är :-)
Audiatur et altera pars
#92 Vet att inlägg #81 var allmänt riktat och antog att även jag fick svara på det uttalandet.
har fortfarande lite svårt att koppla ihop ditt mörkerrum med att illerns minimimått är 5kvm för att hålla illern på 24/7 och att det är en liten yta just för att hålla illrar så hela sitt liv. För som jag fårstått av vad du skrivit här över så är dom bara där små stunder per dag.
och det var du som drog upp det mörka rummet i ett svar till mig, och då svarar jag bara…
Och vad skönt att du och jag äntligen kan hålla med om något :)
Vi tycks uppfatta varandra precis lika dant!! :P
Lagen på 5kvm gäller att hålla illern/illrarna på varje dygn, varje vecka, varje år- utan att behöva släppa ut dom där ifrån. Att göra den ännu mindre vore för mig, och många andra, ett enormt steg tillbaka.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#97 men att det hjälper är ju oxå självklart =)
#83 Det beror ju givetvis på hur de aktiveras annars, vad som finns i ditt mörkerrum och vilka behov just de individerna har, men som bekant finns det många vetenskapliga studier som visar att djur som får för liten yta kan utveckla stereotypa beteenden. Eftersom detta gäller för allt från elefant och häst till mink och mus så antar jag att man även borde kunna inkludera iller i detta.
Så ja, det ökar ju risken, men med det inte sagt att just dina kommer utveckla det eller ligger nära, baraatt risken kan öka beroende på flera faktorer.
Paulina
Pirjo: Tack! Äntligen någon som förstår vad jag menar, och som inte blev tillfälligt blind på de ställen jag skrev ''inte att lagen ska ändras'' och ''under en del av dygnet'' :)
#101 Ingen orsak! Jag blir ofta själv frustrerad över att det ibland känns som att ingen förstår poängen med det man säger hur man än försöker förklara vad man är ute efter. Men jag går faktiskt ännu ett steg längre än vad du gör, jag tycjker att lagen SKA ändras: det kommer senare i inlägget.
---------------------------------------------------------
Att många stirrar sig blinda på en lag och centimetrar osv utan att egentligen reflektera över hela lagtexten förvånar mig. Det är enligt många bara vissa delar av reglerna som man absolut, utan undantag, måste följa med millimeterprecision utan att använda sunt förnuft (här gills ingenting om olika förutsättningar/omständigheter osv), andra delar anses det OK att strunta i att följa. Det som förvånar mig också är att ingen reflekterat över det faktum att själva lagtexten utgår ifrån att illrar är burdjur och att dom hålls utomhus. Läser man texten noga så märker man tydligt att när den skrevs så utgick man till stor del från dom illrar som levde sitt liv utomhus och i bur.
När lagen kom så var den säkert behövlig och efterlängtad, men man får inte glömma att även lagar bör hänga med sin tid för att vara relevanta för den enskilda djurägaren att följa. Och för att få till stånd förändringar så krävs också att man kan diskutera lagar och deras efterlevnad (det är bara i totalitära stater som man inte får ha åsikter om lagar och förordningar), inte bara trycka ner lagtexten i halsen på varje stackars nybliven djurägare . Hur en lag efterlevs visar också hur giltig den är för just tidsperioden då den används och här ser man ju tydligt att den allmänna efterlevnaden beror helt på vilken del av lagen som man pratar om. Vissa delar ska man följa till punkt och pricka (ironiskt nog just den delen som, enligt min åsikt, katalogiserar illern som ett burdjur) andra delar kan man bara strunta i.
Nu vet inte jag vad som står i bestämmelserna för hållande av hund och katt men jag tvivlar på att man där direkt börjar prata om burmått, inte heller lär diskussionerna på olika hund- och kattforum till så stor del handla om minsta tillåtna yta om det inte handlar om rastgårdar eller förvaring på typ kennel/djursjukhus osv.
Så med tanke på att själva lagen är så förlegad och utgår från helt andra förutsättningar än dom som numera råder så ser jag det som att det i första hand är mer sunt förnuft som behövs i illerhållningen. Och kanske att man inser att ett djurs lycka inte alltid hänger på just dom där centimetrarna som verkar vara så viktiga för vissa utan på att man totalt sett kan erbjuda illern ett bra liv.
---------------------------------------------------------
#100 Sjukdomar orsakas ofta av en kombination av arv och miljö. Arvet kan jag inte påverka - det som jag däremot kan påverka är miljön, i detta fall behovet av total mörker. Och kan jag på något sätt dra mitt strå til stacken så gör jag det. Om sen någon annan inte anser sånt viktigt sså är det deras beslut. Men jag skulle tro att dom flesta illerägare vill just det - ge sina illrar bästa möjliga förutsättningar att få leva ett långt och friskt liv?
Vad som finns i mörka rummet? Mörker! Det är det som är meningen med mörka rummet.
Så du menar att om mina illrar befinner sig i mörka rummet ett antal timmar per dygn så kommer dom att utveckla ett stereotyp beteende om ytan understiger 5 kvm?
-----------------------------------------------------
Jag känner lite grann att folk har hakat upp sig på det här med 5 kvm så mycket att man helt och hållet glömt bort att sunt förnuft är gratis och att man kommer rätt så långt med det. Och att djur inte blir lyckligare och gladare av att bli förmänskligade, behandlade som små människor med päls på fyra ben eller att ägaren projicerar sina egna känslor på dom.
#102 Jag förstår fullkomligt varför du har ett mörkerrum, och tycker att det är beundransvärt när någon gör mer än att oja sig över hur det påverkar djuren!
Men det var inte det jag menade. Jag skrev ju också att jag inte menade att dina illrar kommer utveckla ett stereotypt beteende (läs om, läs rätt).
Det jag menade var att djur KAN utveckla ett stereotypt beteende pga för liten yta, om det så är konstant eller om det är tillfälligt men återkommande. Det sker hos väldigt måna djur, och med all säkerhet även hos iller. Arv och miljö och sjukdom har inte med den saken att göra, eller hur?
Sen skrev jag även att det beror på flera faktorer om de gör det eller inte, som aktivering, behov osv. Du verkade vara helt främmande för tanken att det kunde vara så, därav min korrigering.
Paulina
#95 Inget illa ment mot ditt forum, men ja, jag kommer in för att få mig ett gott skratt. Och att jag oftast också får mig ett gott skratt har flera orsaker som jag inte vill gå närmare in på här. Jag tror inte heller (jag t o m vet) att jag är den enda som gör så här. Men se det som att, bättre att jag får mig ett skratt än att jag blir irriterad - det är så jag ser det. Så det är ju i alla fall för min del positivt.
#103 Du skrev "Så ja, det ökar ju risken, men med det inte sagt att just dina kommer utveckla det eller ligger nära, baraatt risken kan öka beroende på flera faktorer." och det var det jag svarade på med arv och miljö.
"Jag skrev ju också att jag inte menade att dina illrar kommer utveckla ett stereotypt beteende (läs om, läs rätt)." Var skrev du det? Jag ser nämligen ingenting sånt i ditt inlägg #100.
I #100 står följande "med det inte sagt att just dina kommer utveckla det eller ligger nära".
Paulina
#106 Sorry, då missuppfattade jag dig totalt. Jag förstod det som att "Så ja, det ökar ju risken, men med det inte sagt att just dina kommer utveckla det eller ligger nära, baraatt risken kan öka beroende på flera faktorer" handlade om den ökade risken för t ex binjuretumörer. Så vi pratade nog lite i kors där pga att jag missförstod dig.
#107 Ingen fara, bara bra att vi kunde reda ut det =)
Passar på att slänga in en fråga iom att det vart uppe.. Hur länge har du haft ditt mörkerrum? Märker du någon skillnad på illrarna (aktivitet, hull, päls, kostvanor you name it)?
Paulina
#102 Antar att denna lagen är helt superb då det faktiskt finns folk som håller sina illrar i bur eller gård utomhus.
sen förstår jag också varför inte yta diskuteras så himla mycket på katt eller hundforum för på dessa sidor är det nog inte många som skaffar sig tex en hund och bestämmer sig för att hålla den instängd… För som vi alla vet så såldes illrar i kaninbur vanligen i djuraffär för bara 10-15 år sedan. är det då så svårt att förstå att folk fortfarande vill hålla sina illrar i bur och frågar om burmått?
Säger man nu att minsta yta är 5kvm (bur, rum, garderob) förstår genast folk att det inte rör sig om ett marsvin. Att illern kanske inte platsar i bur då den kräver så stora ytor, men som sagt- det var inte allt för många år sedan folk höll sina illrar som marsvin.
och hade alla haft sunt förnuft hade vi inte behövt några minsta ytmått alls gällande djurhållning, men nu är det tyvärr inte så…. Inte ens när denna lagen finns så förstår vissa människor (tex farmare med dispans för lagen) att illrar kräver större ytor än en minkbur, hur ska då sunt förnuft kunna råda framför lagen på 5kvm när illrar fortfarande lever i små fängelser med nät som golv, tak och väggar, utan chans till daglig stimulering eller motion?
Och hade vi pratat marsvin och kanin hade vi pratat centimetrar (stackars djur…) men nu pratar vi meter och det är en ganska stor skillnad!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#108 Tillräckligt många år för att t o m ha varit med om att man tyckt att det var helt galet att ha det så. Och inte pga ytan utan just pga att det är mörkt och att vi försöker hålla en lägrte temperatur därinne.
En av skillnaderna som jag tänkt på är att binjuretumörer, som ju är väldigt vanliga hos många, knappt har existerat hos oss. Av 16 illrar så har vi hittills haft en som fått binjuretumör och det var iller nr 2 i ordningen i mitten på 90-talet, dvs innan vi började med mörka rummet.
Pälsen hos illrarna är bättre än hos en del andra inomhuslevande illrar.
En sak som jag också reflekterat över är att alla våra verkar väldigt nöjda med att få vara inne i mörka rummet.
Våra honor verkar ha en naturligare hormoncykel än många andra inomhuslevande honor, dvs våra löper vid en mer "naturlig" tidpunkt på våren, dom är inte ens i närheten av löp i jan/febr som en del andra. Och jag tror att en mer naturlig hormoncykel också ger ett friskare liv, hela kroppen fungerar då mer som den är avsedd att göra.
Aktivitet: Inne i mörka rummet "softar" dom mest, men när dom sen kommer ut så är det fullt ös…..
När det gäller kostvanor så har jag tyvärr ingenting riktigt att jämföra med så där vet jag inte riktigt om eller hur det skiljer sig eller om det skiljer sig överhuvudtaget.
Överhuvudtaget så har jag i alla fall sett att användningen av mörka rummet haft positiva effekter för våra djur.
#110 Intressant att få höra lite om det!
Jag tror absolut som du ang en naturlig homoncykel. Hormoner kan ju ställa till en del som bekant men det naturliga är ju vad de är skapade för och har bäst förutsättningar för.
Intressant även med pälsen! Jag antar att du håller alla dina illrar på liknande sätt? (en "intressant" grej var ju om du hade haft olika grupper och det enda som skiljde dem åt var just mörkrummet, men det)
Paulina
#109 10-15 år sen, ja! Men om vi illerfolk inte skulle godta att illern i status inte är i samma nivå som hund och katt så skulle nog vi också slippa frågor om burmått. När t o m själva lagen utgår ifrån att illern är ett burdjur så hjälper det inte hur mycket man tjatar om att den inte är det. Jag har precis bläddrat igenom Djurskyddsbestämmelser för både hund och katt och där har man istället andra ordalydelser, som ju faktiskt redan från början slår fast att varken hund eller katt är burdjur.
"Katter får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på
utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling och i
samband med transport)."
"Hundar får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på
utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband
med jakt och transport)."
Varför är illerfolk så benägna att godta att illern t o m i lagen jämställs med burdjur? Och så tjatar man om minsta yta precis som om illern vore en hamster eller kanin, det ser jag som att man godkänt att lagen ser illern som burdjur.
-------------------------------------------------------
Nu när jag kikat igenom dom här bestämmelserna så slog det mig också hur otroligt rätt Zabbio har om minsta yta - hur jämförelsevis enorm yta 5 kvm för iller är om man jämför med hund o katt.
Katt
"
Här kan du se minimimått på boxar för katter vid kattpensionat,
avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring.
Yta 1,5 m2
Minsta sida 1,2 m
Takhöjd 1,9 m
Om flera katter hålls i boxen ska varje katt ha tillgång till minst
0,7 m2. Hona med ungar räknas som två katter."
Hund
Box på t ex hundstall för en hund med en mankhöjd på 25 cm ska vara minst 2 kvm och uppåt beroende på mankhöjd på hunden. På 5 kvm får man ha en hund med 56-65 cm i mankhöjd!
#111 Pälsen har nog mer med den låga rumstemperaturen att göra - Vi råkar bo i en lägenhet där vi vintertid får skrapa is på insidan av terrassdörren, så även i vanliga fall så har vi inte speciellt varmt i lägenheten, men i mörka rummet står sen också fönstret på glänt ibland t o m långt in på vintern.
Fast "tillfällig förvaring" för hund och katt verkar ju mer vara tillfälliga lösningar vid enstaka tillfällen. "Tillfällig förvaring" för många som stänger in illrar (inte alla dock!) verkar ju vara tillfällig lösning regelbundet (syftar då på de som stänger in illrarna t.ex. varje natt).
_No way! Yes way!
#114 precis min tanke.
#112 Det du rabblar upp är ytor för katter och hundar för tillfällig förvaring. Illerns yta är minsta yta som den får leva på en livstid. Skulle man vara tvingad att hålla illern på 5kvm för att transportera den eller under en utställning etc så skulle jag med reagera. Då skulle 5kvm vara orimligt.
Jag tycker att det är lite underligt att du Pirjo plötsligt verkar så emot illern som burdjur med tanke på ett av dina tidigare val av "valpköpare".
Sedan säger jag inte att det alltid är fel att hålla illern i "bur" eller "gård". Men för mig beror det mycket på yta faktiskt och vad man fyller "buren" med. Absolut minimimått skulle för mig vara 5kvm men skulle ha extremt svårt för att låta mina djur bo så.
Men planerar in en 8kvm stor bur att ha på trädgården till dom… men även där är det samma visa som här ovan. De ska inte bo där 24/7 utan mer som en liten rastgård de dagar jag kanske inte hinner gå ut och gå med dom, så det spelar inte egentligen inte in här då vi diskuterar yta för livstid inte tillfällig förvaring.
och åter igen, skulle illern jämställas med en hamster eller en kanin skulle det handla om cm och inte meter, kan vi jämställa en häst med en hamster också då det finns minsta ytmått på hur hästar får hållas i stall?
Jag är som sagt innan inte emot att hålla iller i bur eller gård om det är ordentliga saker det gäller, men skulle ha svårt att ta det om det gällde hund eller katt. Man måste vara medveten om att både iller, katt, hund och kanin är egna arter med specifika instinkter och behov. Du kan inte räkna med att du i lagen kan jämföra alla djur hur som helst..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#113 Oj, då är det inte särskillt välisolerat! Mitt barndomshem var likadant ;) Ja, men lite lägre temp skadar dem inte, de har ju päls att kompensera med.
Paulina
#115 Precis! 5 kvm är den yta som illern får leva på en livstid - varför är det inte som med t ex hundar och katter? Att 5 kvm är för tillfällig förvaring.
Jag tycker att det är lite underligt att du Pirjo plötsligt verkar så emot illern som burdjur med tanke på ett av dina tidigare val av "valpköpare".
Vad vissa spekulerat, drömt och skvallrat ihop om mig och mina åsikter får stå för dom som gjort det. Och visst jag har låtit er inbilla er att ni vet nånting, men det är mest för att allt skitsnacket faktiskt har gynnat mig (vilket nog inte riktigt var meningen med det snacket), det har öppnat dörrar som nog annars inte öppnats och det har också gett mig vänner som jag värderar högt för att inte tala om hur mycket reklam jag fått. Och dom gånger jag överhuvudtaget sagt något om mina åsikter om den saken har vissa gått i taket och istället för att lyssna och försöka förstå vad det är jag säger, börjat beskylla mig för både ett som annat - och såna personer är det meningslöst att ens prata med - dom har redan bestämt sig för vad dom tycker och ingenting jag säger lär ändra på den saken.
Och när det gäller valpköpare, bekanta, vänner osv så lär jag inte i fortsättningen heller be om lov för hur och/eller vem jag väljer eller bry mig om vad varken du eller andra tycker om mina val.
Mitt ställningstagande när det gäller iller som burdjur är och har varit allmänt känt bland dom som lyssnat och och också förstått vad jag säger och det har inte ändrats något sen jag skaffade mig min första iller. Sen om folk hittar på och drömmer ihop annat så är det deras problem, inte mitt.
"Sedan säger jag inte att det alltid är fel att hålla illern i "bur" eller "gård"."
Inte? Jag tycker mig ha sett att det t o m förekommit trådar där faktiskt t o m illerrum kritiserats i skarpa ordalag. Nu säger inte jag att det alltid är du som förkastar både bur och numera också illerrum, men vissa personer finns ju alltid i förgrunden i dessa trådar, däribland du.
Visst är illerm, katt och hund olika arter, men den stora skillnaden som jag ser det är det faktum att både hund och katt har högre status än iller t o m i lagens mening. Och det känns lite som om illerägarna själva inte ens vågar sätta högre status på sina husdjur än att godta lagar som grundar sig på att illern är ett burdjur.
#116 Det är inte isoleringen det hänger på - vi har en glasdörr + ett fönster mot terrassen occh dessa är infattade i en metallram - metallen leder kylan och det blir frost utmed insidan på karmen - inte nog med det - dörren går inte att stänga ordentligt så det blir en liten glipa så att friska isiga vindar kan dra in i vardagsrummet, hehehe. Istället så är det hett som i helvetet på sommaren (det går inte att få ner temperaturen under 28 grader ens på natten) - så då har vi varit tvungna att köpa en AC vilket ju sen också är bra för att ha det svalt för illrarna t o m sommartid.

"Visst är illerm, katt och hund olika arter, men den stora skillnaden som jag ser det är det faktum att både hund och katt har högre status än iller t o m i lagens mening. Och det känns lite som om illerägarna själva inte ens vågar sätta högre status på sina husdjur än att godta lagar som grundar sig på att illern är ett burdjur."
En lag är ju en lag och det är svårt att bara sätta foten i backen och säga att man inte godtar den. Jag vill gärna köra 150 på 110 väg ibland men jag tror inte polisen går med på att jag säger att jag inte godtar lagen. Jag får nog mina böter lik förbannat.
Däremot förstår jag ju inte alls hur man å ena sidan kan tycka att lagen är dålig för den sätter illrarna i dålig status SAMTÌDIGT som man framhärdar att det är ok att ha illrar på yta som är mindre än vad lagen kräver.
Är inte det väldigt motsägelsefullt?
#118 En lag är inte statisk och huggen i sten. Förutsättningen för att få bra lagar är att dom också utvecklas någorlunda i takt med övrig utveckling i samhället. Visst, jag håller med - att som privatperson sätta foten i backen och vägra godta lagen som den är går inte. Men det är inte heller så andra djurägare (t ex hund- katt ägare) lyckats få till att lagarna som gäller deras djur är bättre och innebär högre status. Inom hund- och kattvärlden går man samman och på det sättet skaffar sig "makt" - vi illerägare är inte lika många, visst , men tillsammans kan vi ändå göra mer än var och en för sig kan. Hur tror du att den nuvarande lagen egentligen kom till - inte var det av rena rama välviljan från makthavarna.
Om du läser allt och ordentligt så säger både jag och Zabbio tydligt ett flertal gånger att det vi pratar om är att ha illern på en mindre yta än 5 kvm tillfälligt och att man ska ta mer hänsyn till olika omständigheter än att stirra sig blind på exakt yta. Ingen av oss säger nånting om att illern ska leva hela sitt liv på en mindre yta än lagen föreskriver, eller hur?
#117 så jag skulle vara mot illerrum och utegård/bur på stor yta? Jag har nämligen själv haft ett illerrum till mina illrar så allt jag har gjort är att diskutera mina egna erfarenheter och som med det mesta finns det både för och nackdelar med detta… Så nej, du har förmodligen blandat ihop mig med någon annan med annan åsikt än mig.
Och ang. dina val av valpköpare etc så kanske du inte är medveten om att jag är vän med många av dina "gamla vänner" och har varit även när de umgåts med dig, varav en av mina bästa vänner själv fick agera mellanhand vid leverering av valp vid ett tillfälle…
Och jättekul att du fått nya dörrar att öppnas pga andras spekulationer etc! Jag har också fått en massa nya nära vänner mer eller mindre genom dig också, och det är jag väldigt tacksam över :)
Och ofta sitter vi också med tränade magmuskler åt allt vi väljer att skratta åt istället för att irritera oss över. :)
Sen har jag även en undran gällande ditt mörka rum-
"En av skillnaderna som jag tänkt på är att binjuretumörer, som ju är väldigt vanliga hos många, knappt har existerat hos oss. Av 16 illrar så har vi hittills haft en som fått binjuretumör och det var iller nr 2 i ordningen i mitten på 90-talet, dvs innan vi började med mörka rummet".
Har du obducerat alla illrar som du förorat? Eller har du tagit hormonpanel på alla dina illrar? Annars är det ju omöjligt att utesluta binjuresjukdom så utgår ju från att du gjort detta men tänkte fråga för säkerhets skull.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men lagen säger ju ingenting om att ha illern tillfälligt på 5kvm heller. Den säger ju 5kvm resten av sitt liv, konstant, för evigt, alltid osv.
Om man då börjar laborera med den lagen och säger att det är ok att ha illern på mindre yta tillfälligt så är det ju ett ypperligt tillfälle för de som har illern på 5kvm ALLTID att sänka måtten då. Och då har vi illrar i bur…konstant…igen.
För vad räknas som tillfälligt? Det är ju helt upp till den som har illern. Tillfälligt för mig kanske är 5 min. Tillfälligt för någon annan är kanske 12 timmar över en natt. Tillfälligt för en tredje kanske tom är en vecka när de åker på semester.
Folk gör ju alltid vad som passar dem bäst, är det då inte bra att det finns en lag som iallafall ska förhindra att illern ska vara på mindre än 5kvm?
Då kan man, om inget annat, hänvisa till den till de människor som fortfarande tror att illern ska bo i bur/liten yta osv.
Istället för att prata sig blå om att det ska vara ok för en iller att tillfälligt vistas på en yta under 5kvm kan man då inte prata sig varm för att illern ska ha samma status som hund eller katt då?
#120 "Gamla vänner" kanske var kanske "gamla vänner"just därför, för att dom inte var "vänner", jag har lite större krav på vänner numera.
Nej, jag kör inte med "onödiga" undersökningar på mina djur - sånt jämställer jag nästintill med djurmisshandel. Och ja, dom där jag inte vetat vad dom dog av är obducerade sen år 2000, vad än vissa "gamla vänner" säger. Och dom som obducerats har inte haft binjuretumörer. Inte heller har någon av dom som dött uppvisat några som helst symptom på binjuretumör som skulle fått mig att misstänka att det vore så.
#121 Prata sig varm om att illern ska ha samma status som hund och katt - precis vad jag gjort och jobbat för i över 10 år! Men med en statushöjning följer också ett ansvar när det gäller illerägarna själva - att inte behandla andra och nya illerägare som kompletta idioter utan lita på att folk faktiskt förstår mer än vad man tror och istället för att ge sig på folk, utbilda och informera. Om nu hund-oc kattfolket litar på varandra i fråga om tillfällig vistelse, varför skulle inte illerfolket kunna göra det? Vi är väl inte dummare än dom? För min del tror jag att svaret ligger i positiv information, inte i att fördöma. Folk har betydligt lättare att ta till sig positiv information,väldigt många däremot stänger öronen direkt när infot kommer i negativ anda, dvs dömande och fördömande.

Brukar inte behandla folk som idioter. Vare sig illerägare eller andra.
Men om jag hade varit på ett hundforum och disskuterat lagar och regler och någon hade haft sin hund instängd på liten yta länge så nog fasen hade jag opponerat mig där.
Men i och med att jag inte har hund för tillfället och sajten handlar om iller så är det också iller jag pratar om.
Och utbilda och informera? Ännu en gång, så lyssnar folk enbart till det som passar deras egna behov. Och skulle någon säga någonting som hör och häpna kanske faktiskt är rätt och det inte passar vederbörande. Då blir man förorättad och slår vilt ifrån sig. Och det spelar ingen roll i vilken "anda" informationen berättades. Passar det inte så är det ju alltid dömande och fördömande eller hur?
#122 De flesta människor slutar ju vara lojala om dom inte har något för det..
Jag känner folk som obducerat sina djur som inte heller dom uppvisade symptom på binjuresjukdom men där det visat sig att så ändå var fallet.
Får man tillåtelese att fråga vilka anledningar du vetat att djuren dött av som inte behövts abduceras?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan vi ta och lämna era vänner utanför den här disskusionen nu. Det kan ni lösa per pm. Och så kan vi återgå till ämnet som är Illern och lagen. Obductioner finns det andra trådar om. Massvis till och med.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
#123 Mycket hänger faktiskt på hur man säger saker och ting och det är stor skillnad på dom olika sätten.Man kan säga "så här ska du inte göra" och fortsätta i samma anda (dvs negativ information) och där fungerar redan ordet inte som en trigger och många slutar lyssna. Man kan få fram exakt samma sak men som positiv information, dvs att man säger "det är bättre att göra så här" och då lyssnare många eftersom det man säger inte direkt blir negativt. Att det är ungefär såhär det fungerar med skillnaden mellan positiv och negativ information är ett välkänt faktum bland dom som håller på med information som yrke och också bland andra yrkesgrupper. Hur och hur mycket folk tar till sig beror helt på hur man uttrycker sig.
#124 Nåja, vissa är ju "lojala" så länge det gagnar dom själva och så länge "vännen" är dum nog att tro på vilka lögner som helst. Och vänskap för mig är inte nånting som man ska "ha något för" - det är inte vänskap om man föväntar sig någon slags "belöning" och "betala" för att få vänner behöver inte jag i alla fall.
Rina dog av komplikationer efter urinstensoperation, dvs hon hade några dagare innan öppnats. Remo fick somna in pga en tumör som växte runt en testikel som stannade kvar i buken - ca 4 veckor efter att han öppnats för att ta bort testikeln. Napoleon hade cancer - och självklart där kunde det ha funnits binjuretumör. Zorro hade cancer lite överallt - men som det såg ut på ultraljudet - inget vid binjuren, beslutet var att han fick somna in. Mavro fick somna in pga aggressivitet - och visst - där kunde det självklart ha funnits tumörer. Så jag tycker att jag verkligen har anledning att tycka att jag vet vad dom dog av utan att dom har obducerats. Nu hoppas jag att jag fick med alla - om inte så får du väl påminna mig om jag glömt någon.

Snälla, jag påminner igen. Håll sådant där utanför den här tråden.
Låt tråden handla om det som det var meningen från början.
Audiatur et altera pars
#125 Sorry, såg inte ditt inlägg. Och jag håller med, tyvärr vill Jossan gärna prata om "gamla vänner" så fort jag dyker upp i någon tråd. Jag däremot har inget behov av att älta gammalt så för min del blir det här sista inlägget om den saken.
#128 hahahaha :D nu fick jag träna magmusklerna igen! wiiiie :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#127 Sorry igen - det tar så lång tid för mig att skriva inlägg att det hinner komma in ett par stycken inlägg emellan utan att jag ser det, vilket hände här också.
Det tråden handlade om från början var faktiskt hur många som hade halm eller flätbart material (strimlade filtar kan väl räknas dit, men inte hela filta) till sina illrar.
Sen är det inte en människa (utom Pirjo senare i tråden - men inte på samma sätt) som ens varit för att ändra lagen om minimimåtten. Jag vädrade bara en personlig åsikt om att det kan vara ok att ha ett mindre utrymme under vissa förutsättningar och så kom hela diskussionen om att ändra lagar och stänga in illrar på små utrymmen dygnet runt så.. tja, Det var längesedan det slutade handla om ämnet :P

#126 Efter att ha undervisat i en hel del år är jag fullt medveten om skillnaden på hur man säger saker.
Men styra över hur andra tar åt sig informationen är ingenting man kan bestämma över.
Så jag säger igen: Folk hör det de vill höra, resten skiter de i!
#131 Jag hakade nog lite på ditt inlägg #6 och #12, ber om ursäkt om jag förstört din tråd.
#132 Men styra är ju precis vad man kan göra med hur man framför informationen. T o m receptionister får ju lära sig hur man styr dom som ringer att välja "rätt" på olika alternativ av typ "Ska jag be honom ringa" och "kan du ringa upp senare". Och det har helt och hållet att göra med vad man säger, hur man säger och i vilken ordning man säger det….

Självklart kan du styra över hur du GER informationen. Jag skrev att man inte kan styra över hur folk TAR EMOT informationen.
Stor skillnad.
#133, den hade redan spårat ur då, så det är lungt :P Skönt att få lite stöd faktiskt :P
#135 Man kan styra ATT folk tar tar emot info och delvis också HUR dom tar emot info. Ser man till övriga samhället så finns det t o m en bransch som inte sysslar med annat än att få folk att ta emot viss information. Det hela handlar bara om att veta hur man ska göra för att få önskat resultat. Här lyckas ni ju med att folk INTE taremot viss info - varför skulle inte det motsatta gå?

Och nu får det vara nog. Tydligen går det inte att hålla tråden till det som var menat från TS sida och med anledning om att det nu handlar om saker som inte är ens av intresse för iller intresserade längre så kommer tråden låsas. Om TS eller någon annan vill fortsätta diskussionerna rörande denna lag så är ni välkomna att starta en ny. Men den kommer stenhårt att rensas på allt som inte handlar om trådens syfte.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars