Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 3592 ggr
Riah
0

Hittat en iller

I går när jag var ute med mina hundar så hittade jag en iller i diket. Den är inte så stor, ca 20 -25 cm och svart med vitt i ansiktet. Den var blöt och låg helt stilla men andades så jag tog hem den och den har nu bott i kaninburen över natten. Den är mycket piggare och hoppar runt men verkar halta på bakbenet. Vad gör jag nu? Jag kan inte ha en iller med våra hundar och kaniner. Är den tam eller finns det vilda. Tacksam för hjälp.

Mejx
0

Ojj så många hittade illrar och minkar som hittas just nu. :(
Min magkänsla säger vild eller mink men hoppas någon kunnig här inne kan liska ut det.

Tror en bild skulle hjälpa, finns många duktiga här inne som ser skillnaden direkt.

elinn
0

Vart i landet bor du?

Vilda illrar lever söderut men vet inte rktigt vart gränsen går.

Som #1 säger så hoppas jag att någon mer kunnig kan hjälpa dig. Och som redan sagt, en bild skulle hjälpa mycket.

Aviendha
0

Vilda djur får man inte hålla i fångenskap mer än 42tim (tror jag det är) och den tiden är satt för att man ska kunna finna en viltvårdare som kan ta över djuret och rehablitera det. Så mitt råd är att hitta en sådan, de kan ge den hjälp som djuret behöver så det kan släppas igen. Och ja, det finns vilda illrar.

En bild skulle som sagt kunna hjälpa för att avgöra om den är tam eller vild.

JossanH
0

Det låter som om det skulle kunna vara en vildiller.

Kan du lägga upp bilder så vore det bra. Det stor skillnad på vild och tam iller så att hålla en vildiller hemma är inget att rekomendera. Lite som att ta in en vargvalp och tro att den kommer bete sig som en hund. Så det bästa vore naturligtvis om den kunde rehabiliteras.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

Skulle även kunna vara en mink. Har du möjlighet att lägga upp en bild på den?

#3 ajaja 48 timmar e det ju :P

Riah
0

Jag ska ta ett kort på den, jag återkommer.

LiselottLindell
0

#3 .. Vet du var man får tag i en viltvårdare som tar hand om iller o mink?
Jag behöver ev få tag i en sådan.  Glad

sarae
0
werner
0

Ta kontakt med naturvårdsverket kanske, vet faktiskt inte :D

LiselottLindell
0

Jag tänkte på någon som hade hand om just illrar, jag har mailat kfv men inte fått något svar. Men jag får nog ta en privatperson i närheten. Tack för hjälpen

Aviendha
0

#5 Tack för rättningen, lyckas ALLTID förväxla 48 med 42. Behöver jag nämna att jag försträngt allt inkl. matte D?

Riah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tagit ett kort på den, om det nu är en iller eller inte. Hoppas att ni kan hjälpa mig med vad jag ska göra nu.

Mejx
0

Gud vilken söt rackare!
Vore det en tamiller så måste den ju va saknad, attans så fin…

Om det vore en vild så undrar jag hur sjutton ni som kan det här med skillnaderna ser att det är en vildiller? :P

Zandra---83
0

Jag kan inte mycket, men det lilla jag kan säger mej att färgen är för mörk för att vara en tamiller sen tycker jag inte den har samma huvudform som en tam. Men som sagt kan jag ej mycket för att egetnligen utala mej så jag vet att andra kan det bättre än jag här (även om jag hela tiden försöker lära mej skillnaden mellan vilda och tama mer än bara på färg-kan ej mycket om huvudform heller för den delen :P).

sarae
0

Vildiller skulle jag gissa på, eller en väldigt viltypad tamiller. Vart i sverige hardu hittat den?

Däremot är jag lite fundersam. Kan du hantera den? Verkar den rädd elelr skygg? Den ser såpass gammal ut att den borde vara skygg och rädd nu.

Sarah
0

Gissar oxå på vildillerbebis ;)

UlrikaD
0

Jag är också lite nyfiken på hur han är att hantera. Eller om det är en hon såklart. Ser ju ut att vara ca 10v iallafall och borde sprungit och gömt sig när ni kom. Om den inte är sjuk. Eller inte är helt vildiller.

Jag bor inte långt från er om er presentation stämmer, jag kanske kan hjälpa. Hör av er isåfall.

Loveferrets
0

Vad söt den var, e den väldigt snäll så e den tam , om inte så e de nog väldigt svårt att hantera. då e den ju ilsken. Hoppas nån här kan hjälpa dig med illern men måste säga att den liknar en mink hehe.

Tycker som inlägg #1 oxå, väldigt många nu för tiden som man finner ute ..

UlrikaD
0

#19 Det är ingen mink.

Om den är svårhanterad betyder det ju inte att den är ilsken. Det betyder bara att det är ett vilt djur som inte är van vid att människor håller på med den. Och ska inte vara van vid det heller. Men om den är lätthanterlig behöver den inte vara tam heller. Den kan vara skadad, i chock osv. Finns många olika varianter.

Men en ohanterbar iller är inte en ilsken/arg iller.

sarae
0

#19 ilsken? Så alla vilda djur är ilskna, för att de inte kommer å lägger sig i knäet eller? För det kna ju inte vara så att de är just vilda djur, som beteer sig precis som de ska?

Och nej, den är inte ett dugg lik en mink faktiskt.

Loveferrets
0

Jag menade att den kan mycke väl vara svårhanterad om det är en vild o är den de tror jag knappast den ligger i famnen. Det är skillnad på en vild o en tam. Men man lär ju märka de så småningom i så fall.

Riah
0

Svar till UlrikaD: Ja det vore jättebra om du kunde hjälpa oss, jag bor utanför Kungsbacka. När vi pratar med den så kommer den fram och verkar vara jättesnäll, den bits inte utan man kan klappa den.

UlrikaD
0

#23 Har skickat dig ett pm med mitt tel.nr i.

UlrikaD
0

Det var en vildiller. Hon kom hem till mig nu på kvällen. Tyvärr var hon i sämre skick än väntat. Hon gick in i chock och blev medvetslös.  Innan dess bajsade hon blod så hon hade troligtvis inre skador.

Hon somnade in i min famn utan att få tillbaka medvetandet.

Sara
0

Kanske hade blivit påkörd.

Tråkigt men bra att hon slapp lida mer.

Sara

Loveferrets
0

#25, Men usch vilken tragedi, men som sagts nu slapp hon lida nått mer. Måste varit en jobbig upplevelse att hon somnade i famnen på dig. Om hon blivit påkörd, borde det inte synts nått utanpå då förutom chocken ? Förlåt för en dum fråga kanske men hur vet du att det var en vild iller ?

UlrikaD
0

Troligtvis har hon blivit påkörd. Det behöver inte synas utanpå för det. En rejäl smäll räcker ju för en sån liten valpis.

Ja, det var väl inte riktigt så jag hade planerat kvällen att ha en vacker illertös som dog i mina armar…man vill ju att de ska överleva. Hade ju önskat ett annat slut på historien. Men både upphittaren och jag gjorde ju vad vi kunde iallafall och ibland räcker man inte till helt enkelt.

Har man sett några vildillrar innan så är det ganska lätt att se skillnad på dem och en tamiller. De har en helt annan kroppsbyggnad, huvudform, pälskvalitét, färg och allt. Otroligt vackra djur är de iallafall.

Riah
0

Ja, det var verkligen tråkigt att det skulle sluta så. Hon var fantastiskt söt och vi gjorde ju vad vi kunde. Tack, Ulrika.

Loveferrets
0

"28, Tur du kunde hjälpa till, hade hon överlevt så kanske hon hade lidit med tanke på att hon blivit påkörd så det var nog tur att hon trots allt somnade in o eftersom hon gjorde de i din famn så kände hon sig säkert trygg med.

Har aldrig sett en vildiller  i verkligheten.

UlrikaD
0

#29 Tack själv, för att du ville hjälpa.

#30 Nu var hon medvetslös när jag satt med henne så hon visste ju inte om det. Hade hon varit vid medvetande så hade hon nog inte varit så trygg. I och med att hon var vild och jag var människa så hade jag nog istället stressat henne om jag försökt hålla i henne då.

Nu var det nästan mer för min egen tröst än för hennes. Hade hon varit vaken hade det varit bättre att låta henne vara själv.

Loveferrets
0

#31, visst ja du sa ju de att hon var medvetslös, sorry…

werner
0

Synd på en sån liten vildis, minns när jag såg en vildis hos Sara, jätte fina mörka krabater.

Ni gjorde vad ni kunde iallafall och det är huvudsaken att ni försökte.

StickyKitten
0

#28 Hur lyckas en liten iller bli påkörd och inte överkörd? Bara funderar, för det enda som borde träffa illern är däck/hjul och då borde den väl bli helt överkörd?

sarae
0

#34 inte särskilt ovanligt. Försökte hjälpa en mink som råkat ut för samma sak för ett par år sedan… men han hade fått en käkfraktur.

Aviendha
0

#34 Jag lyckades med en vessla (de är riktigt små!) Hon dog omedelbart men var helt intakt, inga synliga skador alls men enligt konservatorn (ja, mamma ville stoppa upp den) så dog den av inre skador. Ändå klämde och tittade jag igenom den noga men fann inget. Så det går.