Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1307 ggr
sarae
0

Laxolja och iller

Har läst ett par gånger att de finns de som ger laxolja till sina pälsar…hittar inte tråden… så jag måste ju såklart fråga ;)

Hur ofta ger ni det? Varför? Vet att det är bra för päls etc, men är det bara ett supplement om man har ett "sämre" foder, eller kan man ge det ändå? Vill ju inte proppa i dem saker de kanske inte behöver… så ni som använder det, ös på med info ;)

Madde
0

Intressant fråga Sara.

Undrar vad det är för sorts Laxmedel som folk ger.

Hoppas på att vi får många svar i den här tråden. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Det är bra för pälsen och en massa annat. ;-)
Fick höra från de domare som var med på IT att det var bra att ge detta men att det inte rörde sig om några stora mängder. Jag har dock inte gett det till mina illrar. Men ska börja göra det nästa år så de är bra förberedda inför avelsperioden.
Men som sagt var päls och imunförsvar blir bättre av fiskleverolja, om det nu är samma som ni menar med laxoljan vet jag dock inte. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

Jag ger salmopet som är en olja baserat på lax och är
rik på omgea 3 och Astataxin som är ett naturlkigt antioxidant i lax.
Nu har jag inte gett på ett tag men när jag gav dem så fick den ca 1ml/dag ev varannan dag. Blev som godis/muta då matte kände sig taskig för att hon var iväg nästan hela dagen och var trött när hon kom hem. ;-)

Största anledningen till att jag började med det var att busarnas trampdynor var torra. Det tog inte många dagar innan de blev bättre. Då hade jag smörjt deras tassar med jämna mellanrum ett bra tag utan resultat.

sarae
0

OOOh då ska jag inhandla detta bums! Buffy har ju som sagt väldigt torra trampdynor! men finns det i djuraffär eller hälsokost?

Nea
0

Djuraffären köpte jag min i.

sarae
0

Toppen! Djuraffärerna i centrala gbg har väl rätt taskigt sortiment men jag ska ge mig ut på jakt ;) annars får man väl beställa från nätet! Tack Nea!

Nea
0

Varsågod Sarae. Hoppas du hittar det.

sarae
0

Hmmm…finns ingen salmopet i gbg…men jag fick en flaska omega 3 fiskolja av en kompis idag…å pälsarna e som tokiga…men Salmopet e kanske bättre? Det e väl ren laxolja? Kankse lika bra att beställa en?

Nea
0

Salmopet är ren laxolja. Deras hemsida är www.salmopet.no.

sarae
0

tack nea, verkar bäst att köra med en som e för djur ;)

Nettan
0

Jag har använt salmonpet. Illrarna gillade det skarpt. Fördelen med det jämfört med vetegroddsolja var lukten. Det luktade inte lika äckligt som vetegroddsolja.

sarae
0

ooh det e ju alltid bra! Den där fiskoljan jag fick kan jag ju inte påstå luktar särskilt gott däremot! De fick smaka vid halv 2, sen dess har jag tvättat händerna om och om igen, å doften går inte bort! blääää jag luktar fisk! hoppas salmopet e bättre!

sarae
0

Nu har vi kört med salmopet laxolja här ett tag…och OJ va fina mina odjur blivit i pälsen! Världens mysigaste fluff och mycket mjukare än det vanliga vinter pälsen. Stitch brukar ändå ha rätt sträv päls, men nu e han som en liten hon valp i pälsen…(vad det nu ska vara bra för undrar han) hihi

Tesan
0

Har oxå köpt laxolja här o jisses vad Roland o Kerstin älskar det, men gamla Egon som då e den som nog behöver det mest tycker inte alls om den men ja häller över lite på maten ibland så han får i sig lite iallafall!

Soot
0

Jag var och frågade efter laxolja på apoteket och fick en flaska med torskleverolja. Tror ni det kan funka?

det ända som står i innehållsförteckningen är hur mycke vitamin-A och D-vitamin det är per mil. Och A-vittamin är ju inte så jätte bra för iller. borde jag lämna tillbaka det?

sarae
0

#15…tja torsk olja e ju en typ av fisk olja….jag fick en flaska med fisk lever olja på hälsokost..å visst älskade dem det, men jag valde att köpa laxoljan…eftersom den innehåller mer omega 3,6,9….och är anpassad till djur. Men du kan ju ha kvar den å ge den till illrarna tycker jag…men som du säger, var försiktig med A vitaminen

Soot
0

#16 man kan gå till häsogosten och kolla va den kostar. är den billigare så kan jag ju lämna tillbaka torsken. ;)

sarae
0

ja precis….fast jag köper en laxolja som heter Salmopet laxolja…den finns i djur affärer å är just till djur….försökte hitta laxolja i hälsokost butiker i gbg men de har bara fick lever olja…uurk….å den lukten stod jag inte ut med hihihihi

Soot
0

#18 jo salmopet har jag hört att ni har snackat om här och nu när jag såg bilden på flaskan så känner jag igen den från diverse häst och djurbutiker. Jag lämnar nog tillbaka den andra flaskan. Den verkar lite skum.