Hem till Min illervalp?
Hej söker ett hem till min lille illervalp Göran som är ca 14 veckor nu..
Pga fått ett jobb jag ej var berädd på att få och är en bit bort så har alldeles för lite tid för honom som jag tycker han är värd.
För han är en hemsk go iller som går bra ihopa med katt o barn för jag har en katt unge ooch en 2 årig dotter.
Gjort en tråd inann om Göran men blev missöförståd där pga skrev med bur o folk trodde då att han bara va i buren men nej..ni kan få med buren..men han är bara där inne när man tex har gäster..
Göran hade loppor då jag fick honom så han e avloppad sen nåna veckor tillbaka med..=)
ni kan få med görans
*filt
*sele
*prasselröret
*stor bur/när man har gäster så kan han vila där så länge i(e väldigt stor)
*en 3kantig "illertoa"
*matskål i hårdplast
*några bollar
Pris:2000kr
Hör av er om det skulle vara något.
Vi bor i tomelilla i skåne.
Annika 070-677259
kommer några bilder på honom..

Synd han är i skåne…

min mail är kysslyx@live.se om ni vill hellre maila..=)

#4 ja ska alltid vara så..:(
Lycka till att finna honom ett varaktigt hem.
lycka till med att hitta honom ett hem! härliga bilder ! :)
Fina bilder, underbara.. är det okej om jag länkar till denna tråd till folk som söker iller?

#12 ja gör du gärna det..=)
Låter intressant :)
Men jag behöver nog lära mig mer först, så han har nog ett hem redan när jag är redo, förhoppningsvis! :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Måste börja mitt nya jobb snart så kan sälja Göran och alla saker för 1300kr istället….
Nu kommer jag att rensa i den här tråden och även andra inlägg som inte gäller själva omplaceringen kommer att rensas bort i framtiden.
Sara Medarbetare.
Sara

Hur går det för er???

Jo det går så där…skulle komma en o titta på honom igår men kom aldrig så…en annan tjej ska honom nu som e med här på sidan..
Hoppas nu inte hon med drar sig tillbaka..=)
tjejen #14…
#34, Det gör hon inte, hon kommer ta honom. Han kommer oxå få ett bra hem.
Det är så tråkigt att det så ofta är strul med omplaceringar! Ibland är folk intresserade men dyker aldrig upp eller hör aldrig av sig igen och ibland har dom som omplacerat lovat bort illern till någon annan eller sålt den utan att informera andra köpare som tror dom ska få den själv… Skittråkigt att det är så!
Hoppas det går bättre denna gången :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Fast å andra sidan kan man ju tänka som så att den personen som inte dök upp var ju inte särskilt ansvarsfull ändå. Då ska man ju vara glad att man inte släppte sin iller till den personen. Bättre att få reda på sånt innan än hitta sin iller på blocket en vecka senare……
Rätt hem kommer så länge man inte går efter "först til kvarn", eller "mest pengar" principen. Finns ändå såpass många människor som verkligen är bra och vill djuren väl.
Heja Zabbio bli illerägare nu :D
Ska åka ner imorgon är det tänkt :P
Om nu bra GPS ***** an fatta var tomelilla ligger.. *grrrr* Får skriva ut en karta tror jag x)
#39, har du gps, perfekt, hopas den funkar imorron då.
Nu längtar du va ? Mer nervös nu hihi ?
Ja, fick hämta den hos kompise när jag ska så långt *angel* och nu har den hittat skåne och adressen :P
Har precis satt magnetlås (2 på vardör x) ) till vaskaskåpet, ch satt nät där rören går ner i grunden.. nätet i sig är nog inte helt 100 säkert men han lär få pilla med det ett bra tag för att ta sig igenom. Det är bara för om han smiter in när jag öppnar eler nåt så att jag ska hinna med… innan han försvinner :P Men magnetlåsen bör hålla honom från där annars.. de andra skåpen finns inget farligt i så de har jag inte säkrat (än).
Fixat mellan kyl och spis.. hittat plats till toalådor (hoppas nu att han också tycker att det är bra ställen ;) )nätat och tegelstenat balkongen..
Och gått över lägenheten sjuttioelva gånger så jag hoppas att jag inte missat nåt..
Du har säkert missat nåt men det märker du när ni kommer hem. 
Sara
#42 AAAH! Säg ine så! :O Han kommer få leva med koppel och i madrasserad cell.. (överdragen med bävernylån med invävd stålfiber så att han inte äter upp madrassen)..
Mina första illrar flyttade in mina (eller ja, lånade från pappa då
) svindyra högtalare. De kostade 10 000 kr st för 12 år sedan.
De tuggade sönder kanterna på högtalarna och sov i vadderingen där inne.
Sara
#41, de låter helt perfekt hördu hehe, du e duktig …
frågan e bara att han nu vill tänkas göra behov där du satt lådor, för jag e inte så säker på att de kommer bli där du vill hahaha.
De låter som att du fixat de viktigaste nu, så tror inte de e några problem, men du lär ju märka på "göran" oxå efter hand om han finner nått som är olämpligt så fixar man de då..
Jag e lika spänd som du nu i princip hehe, vet bara hur jag var när jag skulle få hem Simon hahaha,
Snällt du fick låna hennes gps, vilken tid ska du åka ?
Sara, skräm henne inte nu hahahaha….
Lite svinn får man räkna med. 
Nä, det kommer säkert att gå bra så länge man tänker på öppna fönster, toastolen och blomkrukorna.
Sara
#44 jajja, har bara datorn som är värd nånting, och den är helt av aluminium.. :P
Soffan iofs, men har kollat under den och där finns inget att krypa in i eller emellan..
#45 Det var min GPS som hon lånat för några mnader sen ;)
Nej, det är ju det med lådorna.. får prova med tipset att lägga ut mat/filtar om han väljer helt fel ställe..annars får jag väl sätta lådorna där han vill (säkert mitt framför ytterdörren eller nåt ;)
Åkder nog vid 9-10 så är jag där 11-12 :)

Jag vet inte om Göran är försäkrad för isåfall är det ju lätt att bara flytta över försäkringen på dig. Är han inte det så är det ju en viss karenstid innan försäkringen börjar gälla. Det är ju just i början med en ny iller man inte lärt känna än som de kan ha otur. Äta öronproppar och annat dumt.
Vet inte om han är vaccinerad eller chippad heller, kan ju också vara idé att göra ifall han skulle komma bort tex. Så mycket lättare att hitta ägare till en chip-märkt iller än utan.
Så godt at Gøran kommer til et godt hjem. Ble glad nå. Gratulerer med lille gutten 
#49 Försäkrad lär han bli :)
Är chippning det enda sättet att märka en iller? :/ Jag är inte direkt för chippning, föredrar tattuering eller vad som faktiskt framför att dölja något inne i kroppen.. men finns det inga alternativ så är det ju inte mycket att göra..
Det r skönt att vara nyinflyttad och inte ha så mycket skräp undanstoppat..:P
#50 Tack :)
# 51 Tror inte man kan tatuera illern. Var i såfall? Öronen är nog för små, tunna.
Sara

Det är bara chippning som funkar på illern.
Synd att han inte redan var försäkrad då hade du sluppit karenstiden där. Det är under den tiden man lindar in illern i bomull och bubbelplast och håller tummarna att den inte hittar på nåt bus.
¤48, jag vill ju med hahaha, aaaaaaaaaaaaaaa..
Men var det inte under soffan som katterna brukade klättra upp ?
Bra tips med filtar, bara hoppas han inte gör där ändå som vad Mira gjorde hehe.
Jag har aldrig chippat mina illrar, Har aldrig behövts då jag är så hönsig hahaha.
citat, Det är under den tiden man lindar in illern i bomull och bubbelplast och håller tummarna att den inte hittar på nåt bus.
hahahahahahahaha jag smäller av…
Men förresten var inte Göran försäkrad ??

#54 En olycka kan ju hända hur "hönsmammig" man än är tyvärr. Om man är ute tex, illern blir skrämd och kommer loss ur selen och springer bort. Sen om man har ännu mer otur och någon hittar illern då och behåller den…då är det enda sättet man kan bevisa att man äger illern…just chippet.
Jag är inte särskilt förtjust i själva proceduren, några av mina tyckte det var ruskigt hemskt, men några brydde sig inte särskilt.
Men det kan vara värt det. Sen får man ju hoppas att man inte behöver utnyttja sig av det förstås. Peppar, peppar, ta i trä….
Jag vet ju inte om han är försäkrad, i annat fall blir han det :) Det brukar ju gå bra nder karenstiden, i annat fall får jag väl tömma reservkontot :)
Får väl bli chippning då..
#54 Jo, men jag ser hur de gjort nu ;) De har bara krupit upp på en liten kant längst bak, som en smal hylla. Ovanför där finns stål fjädring (inte spiraler utan tvärsgående) och de trycker hårt mot slätt, spänt, tjockt tyg. Inget som bits igenom i första taget så jag lär hinna märka om han visar intresse för det (är dessutom i det enda rummet som han inte får vara ensam i ;)
*lmao* Jag kan hämta dig om du vill?

#51 zabbio oroa dej inte göran e snäll o ej svår att ta hand om han jagar katten just nu..=) låg inann här i soffan o latade sig…=) han gilar ägg gula..även hört att det faktiskt är bra för deras päls..=)

#44 oj bet din iller så…d ända göran biter sönder är bollar hahha snor kattens..:P
#59 Kul att höra.. :P Men han kanske lyckas hitta på något ändå.. :O
Hur högt kan illrar hoppa? Jag har lite lacknafta och oljefärg, men det är på en hylla på 160cm höjs, fastskruvad i väggen.. enda sättet att ta sig dit är att hoppa eller flyga.. eller klättra på väggen..
Kan illrar klättra rakt upp på slät vägg? :O

#59 Äggula är jättebra för dem, men inte mer än en gång i veckan.
Göran säger "jag kan flyga" hahahaha….
Men då får jag gå upp tidigt hahaha, jag o mornar e inte bästa vänner hehe…
Jag ger oxå Simon äggula en gång i veckan men har hört att man kan ge 2 ggr oxå, stämmer de Ulrika du som kan mycke ? hehe

haha såna busar till illrar nu har..=) d ända göran e som e busig e o rota i blomkrukan bita sänder bollar o jaga katten..=) men ej sätt honom bita sönder något annat än bollarna…
nej tyvärr har ej göran hunnit bli försäkrad..:(
Ja göran har en ny leksak såd en kan du få med dej..vet ej vaför han gilalr den e en älg nalle han rullar rudner o busar med den iaf ser dökul ut..=)

Man kan ge två ggr också. Det är B-vitamin de inte ska ha för mycket av. Jag säger 1 gång/veckan mer av gammal vana för säger man mer så ökar folk oftast ännu mer och så får de varje dag istället för de tycker ju det är så gott.
#63 ..han ska INTE få red bull.. xD
#64 Buren och det följer fortfarandde med? :) Tänkte att den kan vara bra som transportbur upp igen, och så luktar den ju hemma för honom :P
Btw har du något foder kvar? Jag har beställt men det kommer nog först på måndag.. :/ Annars får jag köpa nåt kattungefoder så länge..
#65, aha de förklarar saken, tycker mest han börjar bli lite torr så fundera jag då på o ge honom 2 ggr istället tills jag märker skillnad. Tack

#67 Torr?
#68, ja i pälsen
# 69 Badar du honom ofta?
Sara

#70 Tänkte precis fråga det.
#70+71 Nej ;) Men om jag förstod det rätt så leker han i schampoo-fritt vatten rätt ofta :P
Tyckte inte att han verkade torr, men vad vet jag? x)
# 72 Det borde inte torka ut direkt. Shampoo däremot tar bort fettet ur pälsen/huden och den blir torr och kliig.
Sara
#70 och 71, nej han badar själv, i vattenbaljan ute på balkongen o där e enbart vatten men oftast e de bara halva kroppen hehe.
#72, o jag behövde ej svara för det gjorde du så bra men jag tycker han verkde lite torr, han kliar sig ju en del oxå..men jag vet inte heller..
# 71 Alltid första frågan vid torr päls. 
Sara
#73 Vad jag tänkte också :) Gäller ju alla djur (inklusive människor men vi har ju svårt att låta bli ändå)

Nä, vanligt vatten torkar inte ut. Har själv några här som är mer sälar än illrar som de plaskar runt.
# 74 Fällning på gång kanske?
Sara
#73, nähä kanske bara inbillning från min sida då hehe. Men som sagt inget shampo alls.
# 76 Precis, vi borde inte duscha mer än varannan/var tredje dag egentligen men hur ofräsch känner man sig inte då?! 
Sara
#80 Snarare ett par gånger om året, utom i kallvatten utan schampoo eller annat :P
"78, där sa du nått, det kanske är de att han fäller, vad gör man åt de ?

#82 Väntar tills han är klar.
Du kan ju borsta igenom honom och se ifall han gillar det.
Klia honom så tappar han päls och de flesta illrar äääälskar att bli kliade på. Prova om han tycker om att bli borstad på.
Vissa drar sina illrar, alltså drar bort den lösa pälsen. Jag gör det inte för mina illrar verkar tycka det är obehagligt.
Man kan väta sina händer och dra över pälsen, då följer lösa hår med.
Sara

Ja göran han gillar o bada brukar leka när min dotter badar..snor hennes fiskar o bollar då hahah…
han kökade så kallat barf mat inann men tog sslut i förggår..o tyckte ej d va lönt o köpa ny pga du skulle ha honom så han ha snott av kattens mat..men han äter som ja katter…
Jag har ett bra djur schampoo till honom som jag köpte ifrån mitt gammla jobb jätte bra o motvärkar även loppor..
ja då du kan ta alla han grejer känner ju han sig mer trygg då men hans filt behöve nog tvättas snart luktar göran haha..
men annars är där som sakt buren hane i när jag har gäster..
selen..illertoan, matsskål.. prasselrör..bollar o hans nalle han gillar o bråka med..
#83, ni e för goa hahaha… ska prova borsta, har dock bara en mjuk bebis borste haha..
#84, ska testa blöta händerna o dra över honom o se ifall han gilar de…
#85 Ok, ska se om hans nya foder kommer imorgon då, annars får jag hitta på nåt. Kan ju tigga lite av Loveferrets ;) Ska se om jag ska köpa lite kött och så ifall han är van vid barf nu så att han hinner ställa om kanske,..
Vad bra!
Låter som en rolig liten iller :P
#87, behöver inte ens tigga 
#88 Åh så bra! (*går upp från knästående och borstar av byxorna med ett försök till en värdig min* ;)

Vad för rå mat är han van att äta? Finns ju ganska mycket att välja på. Vissa illrar kan älska en sak men totalt rata en annan. Och vissa saker ska man vara väldigt sparsam med och inte ge så ofta. Naturligtvis är det ju det som illern älskar mest…såklart.
#89, hehehe… har faktiskt redan fyllt en påse till honom i fall att…
#90 Det är iaf vitalin som jag har beställt :)
#91 Tack! :)
#91, så lite så hehe, hjälper gärna till om jag kan..

#92 Jag menade Barf. Stod högre upp att han åt det med, men inte vad.
#94 Jo jag såg det men tänkte att jag kunde skriva ut det i varje fall :P