Flest färger i samma kull?
Är lite nyfiken på hur många färger ni fått på olika valpar i samma kull?
Här har det "bara" blivit pastell och vilt i variant, men vem har fått flest olika=))?
se7en
Min första kull för 4år sedan blev 14valpar, 6viltfärgade, 7pasteller och 1silver. Så 3olika färger. Efter den kullen har vi endast fått viltfärgade och en albino valp under årens lopp….

#1 Vilken kull! Grattis till den lite sent så här:)
3 färger, nån som slår det:)?
Märklig tävling måste jag säga :s Själv eftersträvar jag att b.la få så jämn kull som möjligt färgmässigt (bara viltfärgat). Att få hela regnbågensfärger i en valpkull är annars inte särskilt svårt. Para bara 2 individer med så mycket teckningar och färger som möjligt i linjen så kan man få både prickigt rutigt och randigt ;)

Blev också lite förvånad när jag läste det här. Uppfödare avlar ju oftast för att få fram en typ och färg av iller. Tex mörkt viltfärgade osv. Flest färger i en kull tyder ju mer på att man inte riktigt har någon plan, eller?
Annars är det väl som Sarae säger, ta två illrar med massa färger i stamtavlan, para dem och vänta på resultatet. Eller ta två tecknade illrar utan stamtavlor och bli riktigt överraskad. På gott och ont.
#3 Så du håller på med färgavel istället? Inte precis nåt att skryta med, tycker jag.
#5 yes, färgavel it is… jag parar vad som helst, så länge det är viltfärgat….. eller vänta nu… märkligt nog hade jag fler mål, krav och förhoppningar än så med min avel ;)
#6 Färgavel betyder inte nödvändigtvis att man parar vad som helst bara det är "rätt" färg. Däremot är det ju så att så fort man inriktar sig ensidigt på en färg så blir det färgavel (oavsett vad man har för andra krav). Nu är det inte specifikt just din uppfödning heller jag menar /förutom att du råkade få upp ämnet här.Jag tror att dom flesta inte riktigt tänkt igenom det här utan bara anser att så länge som man inriktar sig på viltfärgat så är det inte färgavel. Men tänker man efter så blir det färgavel så fort man inriktar sig på en enda färg, oavsett vilken färgen är och oavsett vad man har för andra krav.
#3 som jag förstog det så var det väl mer en undran ingen tävling.
Sen måste jag säga att alla har vi ju varit nybörjare och någonstans måste man ju börja inte alltid man får till det på första försöket. Sen är det väl så att man utvecklas och får mer kundskap blir mer mål inriktad o.s.v. Man kanske vet vad man vill ha men inte hur man får fram det eller tvärt om. Sen är det ju inte lätt med illeravel p g a ett väldigt litet urval av avelsmaterial att tillgå. Tyckte bara att det var ledsamt att höra en nedlåtande ton i den här tråden.

För mig, som visserligen inte avlar, så är färgavel när man inriktar sig mest på färgen, där det är huvudfokus och annat får stryka på foten för att få rätt färg.
Att ha som ett av avelsmålen att jobba på att få fram illrar av en viss färg är inte i sig färgavel, inte på det negativa sätt som jag tycker att det gärna läggs fram. När alla olika krav och avelsmål spelar in på samma sätt och är lika viktiga skulle jag mest kalla det avelsmål, inte ren färgavel.
Att alltid bara välja den svartaste ur en kull oavsett kroppsbyggnad, temperament och annat man tittar på är negativt men att leta efter friska djur med bra sjukdomshistorik, bra kroppsbyggnad bra temperament och av en viss färg, då är ju färgen bara en del av kraven och jag vet inte om jag kan se något negativt i det. Bara för att man gärna vill ha en viss färg betyder det ju inte att man nöjer sig med ett sämre avelsdjur bara för att det har rätt färg, det betyder väl snarast att man oftast får leta mer för att hitta rätt djur som stämmer enligt alla krav man har.
Som sagt, för mig har färgavel fått en negativ klang och jag tycker mest att det används om folk som är ute efter en färg, skitsamma hur hälsa och temperament blir. Är det någon som definerar den typ av avel jag beskrivit här i stycke 3 som färgavel så tycker jag att färgavel är ok.

Jag tycker inte att jag skrev nedlåtande. Jag skrev vad jag blev….lite förvånad.
Skrev ingenting om någon tävling heller, men nu när jag läser första inlägget igen så låter det ju faktiskt lite så…
Flest färger vinner liksom.
Tyvärr är det ju så att alt annat än att avla på viltfärgat anses som "färgavel" och fel av vissa på detta forum. Och att avla bara på viltfärgat är inte "färgavel".
Min åsikt är att så fort man bara inriktar sig på en färg, må det vara viltfärgat, albino, eller pastell så är det färgavel. Och med färgavel får man ta det goda med det onda. Oavsett färg så är det ju så att man förstärker både dom goda och onda egenskaperna som hänger med just den färgen. Att viltfärgat just nu anses inte inte hänga samman med så många *dåliga* egenskaper är nog något som vi är den sista generationen att se, tror jag. I o m att fler och fler uppmuntras till att enbart inrikta sig på viltfärgat och då ska det vara med bara viltfärgat i stammen bakåt också så förstärker vi kanske det som inte *synts* hittills och snart nog har vi nog en stam av viltfärgade som är lika *dåliga* som illrar av andra färger.
Även om man väljer viltfärgade med bara viltfärgade i stammen och med bra sjukdomsstatistik osv, så vet vi ju ännu inte vad (när det gäller sjukdomar osv) som hänger samman med viltfärgat. Det kan alltså i nuläget vara vad som helst - det har bara inte märkts tidigare i o m att man ändå blandat in lite annat. Men att då rakt av gå på t ex viltfärgat förstärker ju dom ev nackdelar som finns med den färgen och det är inte precis något bra, tycker jag.
#9 Har du funderat på att allas huvudsyfte kanske inte är färgen även om dom får gredelina valpar. Huvudsyftet är kanske att få fram friska,långlivade valpar men att det då blir gredelina valpar inte har med saken att göra? Jag tror att dom flesta uppfödare, som tänker hålla på längre än 1 -3 kullar, är ute efter just långlivade, friska valpar. Men behöver det betyda att för att vara det, så måste dom vara viltfärgade? Eller att dom uppfödarna på något sätt gett avkall på att ta sig tid, ork, och pengar för att leta fram dom bästa möjliga avelsdjuren dom kan hitta?
--------------
Jag har mina egna funderingar när det gäller avel och jag förväntar mig inte att någon annan ska göra som jag eller tycka som jag. Däremot tycker jag att fler ska ta och tänka igenom saker o ting kanske lite mer än vad som sker idag.

#9 Jag har inte sagt något om att det är så som du säger. Jag bara berättade hur jag tolkat ordet färgavel, negativt och berättat att jag tycker att det är ok att ha som ett av många likvärdiga krav på sina avelsdjur att dom har en speciell färg.
Förutsatt att avelsdjurets hälsa aldrig blir satt i andra hand så tycker jag att det är ok. Så länge man inte gör avkall på sina andra krav om stamtavla, sjukdomshistorik och god kroppsbyggnad (eller vilka krav man nu har) så tycker jag att det är en bra avel. Om man då kallar det färgavel (oavsett färg, jag har inte sagt att viltfärgade är bättre så vitt jag kan se i mitt inlägg) så tycker jag att färgavel på det sättet är en varant av bra avel.
Vad var och en har för huvudsyfte är väl olika, har man valt att avla på enbart hälsa och struntar i hur illrarna ser ut så är det ett val, har man valt att avla på bara färg är det ett val och har man kombinerat dom två så är det ett tredje. eller så avlar man kanske bara för att det är kul att få valpar. Så ja, jag är medveten om och har funderat på att allas huvudsyfte inte är färgen.
Var jag skrivit att illrarna måste vara viltfärgade för att må bra och leva länge kan jag inte se, jag har överhuvudtaget inte nämnt ordet viltfärgad utan har pratat om färg rent generellt, det kan lika gärna gälla viltfärgade som albinos, pastelltomtar eller silverblazeangoror. Det är upp till läsaren att lägga in sin tolkning eller läsa som det står, dvs att det gäller färg, vilken som helst.
"Min åsikt är att så fort man bara inriktar sig på en färg, må det vara viltfärgat, albino, eller pastell så är det färgavel."
Ja det är precis det jag menar, när man BARA inriktar sig på färg och andra krav på avelsdjur kommer i andra hand, då anser jag att det är färgavel. precis som du.
Sen kanske våra åsikter delar sig när jag inte tycker att det är färgavel på det sättet när man har en lång lista på krav på avelsdjuren varav ett är färg och alla krav är likvärdiga, där man inte gör avkall på illerns hälsa för att få rätt färg eller tvärtom utan alla krav ska upfyllas för att djuret ska få gå i avel.
Jag kan ju tycka att är man ute efter bara en speciell färg så är det ju färgavel oavsätt vilken färg det är.
Sara

Herregud, det handlade inte om någon tävlig alls, inte om avel eller planering, utan bara som en rolig sak att veta, men tydligen var det känsligt?! Själv skulle jag bara "ha" viltfärg var det tänkt, precis som jag bara skulle ha en viss färg i min kattuppfödning(där regnbågskullar f.ö. är helt ok), men nu blev det andra färger, just därför att man inte alltid KAN planera! Och när det nu råkar bli fler eller andra färger, så är väl djuren lika älskade ändå? Tyckte bara det var en lättsam fråga om hur genetiken kan få eget liv, trots att föräldraparet(och många led tillbaka) har samma färg, och tyckte det kunde det vara kul att få höra erfarenheter. Inte tänkt att folk skulle börja slänga ur sig saker som att man saknar mål… Kul med folk som har lite självdistans… världen går väl inte under för att man får olika färger i en kull - eller det kanske den gör, för vissa?
Man eftersträvar inte exremt stora kullar hos hundar heller, eller rekommenderar att människor ska föda åtta ungar på en gång, eller whatever… men det är ju ändå sånt som man hör händer.
Allvarligt, slappna av lite, och ta frågan för vad den var - bara på kul.
Eller ignorera den om den var så märklig och förvånansvärd.
Måste först måste jag säga att jag inte avlar efter speciella färger, där får bli vad där vill i kullen. Men i Agnez kull för i år vad där 4 färger. 2 var albinos, 3 var pasteller och 2 var viltfärgade och 1 var viltfärgad tomte.
Att viltfärgat skulle vara friskare för att den är viltfärgad har jag hört många säga, oavsett om linjen är frisk eller inte, men har lite svårt att förstå resonemanget. Ta tex en viltfärgad iller som nästan bara har panda, blaze, angora, silver, blackself och pastell i stamtavlan och där många försök av linjeavel pga att få fram eller förstärka vissa färger är återkommande, där man vet att många av dessa illrar i stamtavlan har genetiska sjukdomar och jämför den med en viltfärgad iller, utan annan inblandning av andra färger där inga genetiska sjukdomar är kända och där man inte kämpat för att få fram eller förstärka en viss färg framför illerns hälsa och jag skulle på rak arm säga att den ena illern inte är annat än "lyckosamt viltfärgad". Den illern med inblandning av alla dessa färger kunde lika gärna varit en blaze, en panda eller en silver. vad gör den till en friskare iller än dens pastellfärgade syskon som med stor risk bär samma genetiska sjukdomar?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker det här var en kul tråd
. Ser det verkligen inte som en tävling.
1999: 3 pasteller, 1 pastelltomte, 2 albinos.
2001: 6 pasteller varav en angora.
2002: 7 viltfärgade, 4 pasteller varav en angora.
2003: 5 viltfärgade, 1 pastell varav 2 angoror.
Sedan har det inte blitt några kullar trots tappra försök
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Ja genetiken kan få sitt eget liv i bland, inte alltid man får vad man tänkt sig. Här är en kul grej om just det där med färger. 
Gjorde en länk åt dig direkt, hoppas bara att den funkar också.
Tack för det, jag visste inte hur man gjorde.
Den fungerar fint.

#14 Det behover inte vara svart att veta :) jag blif mycket forvanad om jag far annat annat an viltfargade… tredje kullen nasta ar och de blir morkt bruna allihop.
Men, ville hon inte bara veta vad största analet är? Bara för skojs skull? Det tyckte jag det såg ut som. Ingen tävling väl? Och inget prat om vem som avlar mest fel 
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

"största analet är?"
haha, kunde inte låta bli, jag är för trött för detta….! haha

dubbel

trippel
(sorry, har problem med min uppkoppling idag!)
Hah! Oj! Vilken gullig mening jag fick till! Eh det är antalet det ska stå såklart 
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
"26, hahaha,
Haha, ja, iväg och mät era illrars analer 
_No way! Yes way!
#28 Nyätna, nyvakna, busade? Jag gissar att det skiljer en hel del :P
Paulina
Den "tävlingen" vill inte mina vara med i. Dom är lite för fisförnäma för sådant
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Var det inte en som hade vappisar nyss som hade 2 pasteller, 2 albinos och 2…. hrrmm dom såg ljusa ut :)