OT EOS 350D el 400D?
Hejsan!
Jag har pratat me folk inne på foto.ifokus men nu är jag lite intresserad av vad ni illermänniskor tycker?
Jag står nämligen i valet och kvalet just nu.
Ska det bli en 350D eller ska man satsa lite mer pengar och ta en 400D?
Jag är ju verkligen nubörjare på de här med kameror och ja man vill ju inte köpa på sig för mycket heller så att säga.. Men samtidigt vill man ju inte köpa 350D och sedan ångra sig.. Ni kan väl berätta hur ni tänkte och vad ni tycker om era kameror.. vad ni har för minnes kort eller bara andra tips och trix…Vet ju att det finns många duktiga fotografer här inne!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
jag velade mellan en 350 å en 400 i evigheter..pratade med många foto nissar å experter i butik…vissa sa 350 med ett annat objektiv medans andra sa 400..men sen gick jag in i en expert butik med stitch i luvan och förklarade att jag ville veta vilken som var bäst om man skulle fota "sånna här" sa jag å vände mig om…killen hoppade en meter å skrek "menb jag har oxå iller" sen berättade han att han hade en 350 å var rätt nööjd, men eftersom han liksom oss fotade mycket iller så kände han att 350 inte riktigt hängde med. Med 350 kan man bara ta 7 kort i rad medans man med 400 kan ta ca 22 i rad….så han rekomenderade verkligen 400 an om man skulle fota illrar…å jag håller med. jag e kalas nöjd, å det skiljer ju inte sååå fasligt mycket i pris. 350 e en bra kamera, men 400 e snäppet bättre ansåg han….sen resonerade jag som så att köper man 400 så får man en kamera som i alla fall e minst lika bra som 350 an…om inte bättre…men det e i alla fall inget nerköp ;)
#2 ok men då kanske de e värt att lägga dom där extra pengarna iaf.. Men du Sara hur stor minneskort har du och vilket märke är det, tänkte på att du har sagt att det är lite segt ibland…Vart köpte du din kamera?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
yup…är inte så nöjd med minnes kortet just nu…det är ett San Disk Extreme III och ibland hänger det typ upp sig… men jag har slängt ut en tråd om det på foto, å hoppas på bra tips. Jag ville inte köpa min kamera å nätet…kände att det är lättare att drämma kameran i skallen på någon när den krånglar om man köpt den i butik…så efter mycket vel å spring i massa butiker, så köpte jag den på expert, där jag även köpte till en försäkring som tillåter mig att dränka kameran i toaletten å få en ny typ ;) Tycker det känns tryggt med en försäkring eftersom man har med sig kameran liute överallt…deras försäkring har ingen värdeminskning så som hemförsäkringen har, utan man försäkrar själva beloppet å inte kameran…så om den går sönder om 3 år kan jag få ut en kamera av samma värde som den jag köpte nu. Med tanke på hur klantig jag e så e det värt dem pengarna
Har bara fotograferat med 350D, och jag tycker att den är helt OK för en novis som jag. Den har tillräckligt med finneser för min del. Men det är klart, har man pengar att lägga, så varför inte ta en 400.
Jag ska själv satsa på en 400D, men det är jag det, har haft systemkamera i över 1 år nu och börjar känna mig varm i kläderna. =) Skriver lite mer när jag har kommit hem från jobbet. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vi köpte en 400 och den är kanon! Prisskillnaden är ju inte så fruktansvärt mkt och det som jag gillar med 400 är att den har större "skärm" än 350. annars e dom väl ganska lika utseendemässigt. Vi gav runt 8000 för denna med ett standardobjektiv som fungerar bra. Sen kan man ju spara ihop o köpa ett lite roligare objektiv (eller få ett i julklapp) ;)

Sekvenstagningen på 350D är 14kort i jpegformat.
De största skillnaderna är att 400d som sagt har större skärm plus ultraljudrengöring. 400d har även fler fokuspunter.
Bildkvaliten är däremot mer eller mindre identisk. Man har ju samma sensor och processor.
Har man pengarna är det väl bättre köpa 400d, men ett bättre objektiv är nog bättre investering. Det 18-55 kitobjektiv som följer med är väldigt dåligt i lite sämre ljus och inte alls samma skärpa som lite bättre.

Jeg har 350 D og er veldig fornøyd med det.
Her i norge er det muligens litt dyrere også.
Jeg kjøpte mitt kamera i sommer, og da kostet det 6500 kr…
Jeg er veldig fornøyd med det og jeg kommer bare til å kjøpe nye linser etterhver som tiden går og jeg får lyst på nytt kamera :D