Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 667 ggr
Aviendha
0

Brunorange runt nosen - i perioder

Detta är väl inte en viktig fråga egentligen, bara en sak som slog mig.

Phoenix har lätt att bli gulorange runt nosen och munnen. Det udda i det hela är att det blir mycket mer av det när han är hos min pappa, och det är minimalt alltid annars. Detta har jag observerat sedan förra hösten.

Inget skiljer förhållandena åt förutom att de har en utekatt, och attt där så knycker illrarna en kattknax om dagen. De är ute mer antagligen, men har mer yta och rena liggsaker.

Vad tror ni att det kan bero på?

HannaM
0

Så ser ju Bels ut… fast han blir knallorange ibland. Jag skyller på hormoner. Här dyker det upp på våren och försvinner på hösten. Kan vara något annat också men det är det närmsta jag kommit än så länge.

Aviendha
0

Hormoloner vet vi ju att min kastrerade herre tror sig ha eett överflöd av ;) Men det underliga är ju att han fick samma sak i vintras, efter att ha vart några dagar hos pappa. Hemma hos mig gick det bort, och i vintras var han då inte "brunstig" som han tror att han är nu :P

HannaM
0

Hum.. det kanske lukar något hemma hos din pappa som får det satt spåra ur=p brunstig hona=) Nej men Buffy har väl samma problem, eller hade.

Aviendha
0

Haha, kanske blir han sugen på katten? :P Du kanske har en poäng där, attt något triggar hans hormoner. Alla gamla råttgångar han gräver ur dagligen kanske? :P

Hormoloner är inte att leka med! Han hade tydligen pungat över hela fjärrkontrollen och lämnat snigelspår på den igår >.<

fiffiluren
0

Allergier?

Aviendha kanske är allergisk mot katten och Bels kanske är allergisk mot pollen. Bara en tanke från mitt håll, har ju minimal erfarenhet av illrar och vet inte hur allergier yttrar sig på dom.

fiffiluren
0
Bayliz
0

gräver han mycket när han är ute? då kan det vara att det är något ämne i joden som hans hud är lite kännslig mot (eller en mineral)

det kan också vara att han ej får riktigt rent runt nosen då han slickar sig, testa ta lite ljumet vatteb på en topps och rengör runt nosen lite lätt då han gräft så får du se om det blir bättre :) annars kan du någ gå till vet men är övertygad om att det ej  är något farligt :)

sarae
0

Liknande problem som buffy hade i flera år. Orange runt nos, men även enormt uttorkade och fjällande trampdynor. Det närmsta diagnos vi lyckades komma var sebhorrea. sen vi flyttade till skara, har buffys problem däremot helt försvunnit.

Mest trolig förklaring till det orangea är hormoner.

Aviendha
0

#7 Ja, när han är hos pappa gräver han en hel del, nästan varje dag, men det kan komma även de gånger då ingen jord finns, som på vintern.

#8 I vintras hade han problem med torra trampdynor så jag fick smörja dem titt som tätt för att de såg ut att kunna spricka. Nu ser de ut som de ska iaf.

Hormoner är ju det jag gissar på, men kan lukter och platser trigga sådant i den graden?