Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1124 ggr
Lonewolves
0

Upphittad iller/mink

Hej!

Vi har hittat en liten iller eller mink unge som inte än har öppnat ögonen.
Vet inte om mamman är någonstans i närheten eller ej.

Undrar nu om ni har några tips på vad man bör göra?

Mvh Jenny

[krufix]
0

Oftast så ska man ju inte röra dom. Mamma kanske flyttade på dom, en i taget.

Vars fann du honom/henne?

Lonewolves
0

Finns i närheten av ett buskage i Malmö…

Försöker hålla lite koll, hittade den när vi var ute med hundarna.

Sara
0

När mamman bli skrämd så släpper hon bebisen. Ofta så står hon och väntar en bit bort på att det läskiga ska försvinna.

Sara

[krufix]
0

Hm. Du kan lägga tillbaka h*n, men du måste vaka över den till modern kommer. Risken finns att hon ratar h*n p.g.a. människolukten. :/

Men prova att lägga tillbaka h*n, vaka så länge du kan, annars kanske du måste ta in den eller ev ringa djurpark/polis/veterinär.

Lonewolves
0

Vi har inte tagit in den… Håller ett öga på den lite då och då…

[krufix]
0

Bra bra. :)

Sara
0

Gå inte dit för ofta bara.

Sara

UlrikaD
0

Mamman flyttar ofta sina bebisar från ett ställe till ett annat. Logiskt sätt kan hon bara flytta en i taget. Då lämnar hon kvarvarande unge/ungar lite undanskymt. Ibland kan hon bli skrämd och då kan hon tappa någon bebis, men oftast går hon tillbaka och plockar upp den så snart hon kan.

Däremot om det är mycket spring och aktivitet runt hennes bebis så håller hon ju sig därifrån. Har bebisen inte öppnat ögonen ännu så behöver den sin mamma för mat, värme och trygghet. Och ju snabbare mamman får lugn och ro att hitta tillbaka till sin bebis desto bättre är det naturligtvis.

Det ska mycket till för att en mamma ska överge sina bebisar. Hon kan ju bli överkörd, tagen av en hund osv. Men oftast är hon ute och letar efter mat. Och det krävs också lite mer än människodoft för att hon ska överge sina bebisar helt. Naturligtvis ska man undvika att röra vid bebisarna men har man nu gjort det så är det inte alltid en katastrof utan mamman vill ha sin bebis tillbaka, människodoft eller inte. De är inte dummare än de fattar att det inte är något fel på bebisen bara för att den luktar lite annorlunda.

Lonewolves
0

Nä, vi var där för ca en timme sedan och då låg den fortfarande kvar på samma ställe.
Ska kolla nästa gång vi är ute med hundarna igen på sista kvällsrundan, sen får vi kolla på morgonpromenaden imorgon…

Vi håller lite koll som sagt… Hur länge klarar sig en unge utan mat? Den har legat på i princip samma ställe sedan kl 13.00 idag…

becka89
0

Hoppas mamman kommer och hämtar valpen så den inte skiter i den

Lonewolves
0

Det hoppas vi med… Men vi får se vad som händer, här är ganska mycket liv och rörelse hela tiden…

Lonewolves
0

Uppdatering:

Den ligger kvar på samma ställe fortfarande och verkar må ganska så bra och i vara skadad…

Får se om den är kvar imorgon…

Loveferrets
0

Jag hade nog tagit in den o försökt ge den mjökersättning, har inte mamman dökit upp på så länge så tror inte jag att hon kommer o hämtar den heller men det är bara vad jag tror.

Beroende på hur liten den e så överlever den nog inte tyvärr.

sarae
0

#13 problemet är vad man gör med den sen? Att ta hand om en sån liten parvel är inte så svårt.. men även små djur blir stora, Bortser man från det faktum att det är olagligt att ta in och hålla dem i me rän 48 timmar, så får man ändå problem. en vildiller ska inte vara i fångenskap. Och det går inte att släppa ut dem hursom helst efter att de har bott med människor. Jaga dammtussar och äta torrfoder är inte så bra förberedande praktik för att flytta ut i skogen sedan.

jag skulle ringt till skånes djurpark och hört med dem vad de rekommenderar att man gör i det här läget. De är åtminstonne i rätt ände av landet.

Loveferrets
0

#14, de tar man då, De jag kände ringde oxå skånes djurpark o då rekommendera dom att man kunde försöka att ge den mjölkersättning o värme men troligtvis så skulle den nog dö ändå men om man ville göra en god gärning så var det ett alternativ. O det var inte bara dom som kom med de rådet.

De var vad besked hon hade  fått i alla fall om det sen är fel eller inte vill jag ha osagt men tyckte ändå att hon skulle ha eloge för sitt försök.

sarae
0

Varför skulle den dö? Det är fullt möjligt att nappa upp illervalpar från den åldern. Men när man tar in ett viltdjur, unge elelr vuxen bör man ha en plan. För problem kommer att uppstå, mycket fortare än man tror tyvärr… sånt här händer titt som tätt, och dessvärre slutar det oftast med avlivning för djuret i slutändan just för att personen i fråga inte hade någon plan.

i övrigt så tror jag att honan inte har haft en chans att våga sig fram till valpen, eftersom det titt som tätt varit folk där. dessutom är de inte dagaktiva, och håller sig då undan. Kommer hon för att häta den gör hon det troligtvis inatt, eller i gryningen.

Loveferrets
0

#16, för att dom inte klarar sig utan sin mor. Enligt vad djurparken o vett sa så var det oftas så, hon ringde andra instanser oxå som sa detsamma o det är ju väldigt underligt att samtilga sa samma sak.

Kan bara hoppas att denna lille överlver, kunde vara intressant o följa upp.

sarae
0

#17 beror ju på åldern på valpen. en valp kan börja äta kött och nästintill riktig mat vid 2-3 veckors ålder, och då brukar det ordna sig. Är den däremot yngre än så, så behöver den ju självklart modersmjölk regelbundet.

Loveferrets
0

#18, men det är svårt att säga om åldern o hur skulle den lära sig o springa efter kött vid 2-3 veckors ålder ?

sarae
0

#19 ok då tar vi det igen :) i naturen börjar mamman släpa in rigktig mat till valparna vid ca 2 veckor ålder. Alltså får de det levererat till munnen i sort sett. Det jag menade var att jag förutsatte att de som tar hand om en vildillervalp faktiskt ställer ner mat framför nosen på valpen, och inte skickar iväg den ut i grannskapet eller till ica för att själv ordna käk vid den åldern. Således bör det inte bli något springande vid den åldern :)

Loveferrets
0

#19 ja men nu har illern eller Minken ingen mamma . Som det e nu så får den kanske ingen mat, Naturligtvis skickar man inte iväg den på de sättet , var ej så jag menade.

sarae
0

#21 det var inte så jag menade heller. Mitt inlägg var som svar på de folk sa om att den troligtvis skulle dö även om man tog in den och gav den ersättning.

Loveferrets
0

#22 ja o de var bla. jag som skrev att man kunde ta hand om den med mjölersättning o värme istället för att låta den dö en plågsam död kanske.

HannaM
0

För att sen vaddå? Avliva? En vildiller inomhus är liksom inte en bra ide. Dom mår inte bra, det är ju som att släpa in en vargunge och låtsas att den är hund. Den kommer inte trivas i en lägenhet. Ska man ta in den måste man ha en plan, en djurpark som vill ha den eller en viltrehabiliterare som kan tänka sig att ta in den.

Lonewolves
0

Tyvärr så har nog inte mamman kommit tillbaka och den lille dogGråter

NinaogRaKKerUngene
0

Synd å si det, men det er naturens gang. Kan hende det var noe galt med valpen, og at det er derfor mamman har etterlatt den.

Vi skal ikke alltid blande oss i moder jords planer.

becka89
0

Tråkigt att höra=(

JossanH
0

Man får inte glömma att en tamiller, en hybrid och en ren vildiller inte är samma sak! Det är som att säga att en schäfer, en schäfer/varg korsning och en varg är samma sak.

Att ta in en vildiller och få den tam är inte så svårt. Att sedan försöka trycka undan dess naturliga drifter och instinkter när den blivit äldre- det är svårt! Alltså kommer den ha mycket svårt att anpassa sig till ett hem som en tamiller som inte alls har samma drifter och instinkter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#25, de var just de här jag befarade, mycke tråkigt..

JossanH
0

#29 inte alls tråkigt tycker jag. Vilda djur hör hemma i det fria. Skulle alla vilda djur fungera som tamdjur om man bara födde upp dom hemma så skulle det inte finnas vilda djur längre..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#30, det är alltid tråkigt när djur dör enligt mig.

JossanH
0

Självklar är det tråkigt när djur dör, men jag tycker det är lika tråkigt när djur hålls på sätt som gör att de inte trivs eller mår dåligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

NinaogRaKKerUngene
0

Det er selvfølgelig trist uansett hva slags dyr som dør. Men noen ganger er det faktisk det beste at de får slippe.

Tror ikke ville dyr har det særlig bra i fangenskap.