Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 657 ggr
Faxlin
0

Mat på yran

Jag har funderat på mat som ska serveras på Iller Yran.
Vill passa på att höra lite med er vad ni tror om de förslag vi har idag här hemma.

Meny:
Korvtallrik
Innehåller: en korv med pommesfrittes.
Ingår (som man har upp själv): Senap, Ketchup, Bostongurka, Torkadlök
Tillbehör som man kan köpa till: Räksallad.

Salladstallrik
Innehåll: Grundsallad med sallad, gurka och tomat:
Ingår (som man har upp själv): paprika, fetaost, majs, pasta snäckor.
Tillbehör som man kan köpa till: Tonfisk, kyckling.

Våffel tallrik
Innehåll: 2 våfflor med grädde
Ingår som man har upp själv: Hallonsylt, Jordgubbs sylt.
Tillbehör som man kan köpa till: Hjortronsylt.

Ja, det var väl vad vi hade tänkt oss. Vad säger ni om förslagen?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

smurfb
0

Fetaost till salladstallriken för oss som inte äter våra vänner Glad

holtz
0

Våfflor tycker jag definitivt! =)=)=)

Madde
0

Vad som vore bra vore om det vore mer än 1 korv, då tänker jag på killarna som ofta är större i maten. Självklart blir ju priset efter det oxå.

Jättebra att du funderar på lite mer mataktigt. Det låter riktigt gott allt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ViktorMarina
0

yes, calskrove, haha.. är en pizzeria i vår stad som kommit på det geniala.. haha :P

Madde
0

#5: Är det gott???

cat-malou
0

Calskrove hörde jag faktiskt om på radion häromdagen… Fast det vette sjutton om jag personligen tycker att det låter gott…Fundersam

ViktorMarina
0

#6, jag har inte smakat faktiskt, skulle vilja däremot! :P Min storebror har däremot ätit det två gånger, och tycker att det är skitgott :D

ferretgirl
0

Varför inte ta Cevapcici, Tsatsiki och en liten sallad. Recepten här  nedan är för den som vill testa och till dig Åsa om du vill ha dom. Har hur många recept som helst att komma med Åsa. Det är bara att säga till så kan jag skicka till dig. Har testat båda, och det är jätte gott, smaklig måltid.

Tsatsiki

1 liter Mild Yoghurt
2/3 - 1 gurka
salt
3 -4 vitlöksklyftor (efter smak)
1 msk olivolja
Låt yoghurten rinna av i melittafilter ca 2 tim.
Skala gurkan och riv den på rivjärnets grövsta sida.
Salta på gurkan och låt den vattna ur.
Rör ihop yoghurt och gurkan.
Pressa vitlöken, blanda i den och olivoljan.
Ta mer salt om det behövs.

Çevapçiçi.
För 20 personer
3 kg lammfärs (går även med fläskfärs)
5 gula lökar
10 vitlöksklyftor
5 ägg
10 msk ströbröd
5 cl malen kummin
salt och svartpeppar
1. Riv lök och vitlök fint. Blanda med ägg och ströbröd och låt svälla 5-10 minuter.
2. Blanda ned färsen och krydda med kummin, salt och peppar.
3. Forma avlånga bullar ca 6-7 cm långa och 2-3 cm tjocka.
Trä upp på spett, och grilla runtom över öppen eld eller i grillpanna.
Servera med tomatsallad, hackad lök, ajvar och kokta vita bönor,
och ev en brödbit.

Madde
0

Åh tzatziki som är SÅ gott. =)

Faxlin
0

Saken är att det ska vara mat som min kära sambo känner sig hemma med att fixa så att de som äter får god mat ;-)

Madde att ha möjlighet att köpa till en korv är inga problem. Sådant ordnar sig.

Bortsett från maten kommer det självklart finnas ett antal olka sorter att tugga på till fikat. ch så den det vanliga med kaffe, te och läsk.
Och så ja lite olika godis sorter också.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

vilken bra menny du fått i hop .

Alla kan ju äta bra tänkt Åsa.

både veganer, vegetarianer. samt allergicker.

p.s. tänk bara på att inte blanda något utan låt det va i var sin skål för då kan alla ta av detta. det kan ju finnas dom som är hyper allergiska. så alla grönsaker för sig med varsin sked eller gaffel.

Robinsnel
0

hrrmm.. javisst kan veganer äta kaninmat :P

tips: bönor (ev houmus) eller tofu som tillbehör till salladen så ev veganer inte blir kinkiga av proteinbristen ;)

klarsferrets
0

vad kanin mat det är väll bättre än inget alls lite får man ju ta med sig man kan ju inte begära allt Räcka ut tungan

Jag har alltid med mig något extra som jag kan äta fast jag vet att det finns sallader o.s.v för ska man begära att dom ska köpa in detta oxå då får vi nog räkna med att priset höjs rejält och det tycker inte jag .

Vi har ju skälva valt att bli veganer eller vegetarianer ju ja förutom allergi det kan vi ju inte välja skälva fast jag önska att man kunde det .

Jag tycker det är en bra inisiatvi av åsa att fixa med lite till tug för det är ju inte så jätte nära en affär eller så vad jag förstått.

smurfb
0

Jag antar att Åsa skriver ut maten här för att vi just ska kunna ge förslag på förbättringar.

Jag som vegetarian blir inte mätt om jag endast äter sallad utan bönor och/eller fetaost/ost krävs för att det ska bli mer än väldigt temporär bukfyllnad.

Visst kan jag ta med egen mat, det gör jag ibland när jag inte vet vad som kommer serveras, men som sagt, jag antar att Åsa skriver den här tråden för att just få input från oss som kanske kommer äta maten.

klarsferrets
0

Jag tror att åsa har skrivit detta då vi ska veta vad som kommer att finnas så vi kan ta med skälva det som vi behöver som vi inte kan köpa där.

Jag blir inte heller mätt på bara salad.

men eftersom   nu Åsa har skrivit ner vad som kommer att finnas  så kan jag ta med det jag behöver för att få mina behov tillfredställda  och rästen kan jag köpa på Yran vilket jag tycker är jätte bra

Bonzo
0

Varför inte oxfilé med skogssvampsås och vitlökskryddad potatisgratäng??

Räcka ut tungan

klarsferrets
0

ja du det vore något va Räcka ut tungan

En riktig gorme midag Flört

[tiiia]
0

tycker att förslagen är bra, men ingår det dricka?

elinn
0

Jag tycker det här låter som en alldelles perfekt meny att välja bland.

Kommer ni att smörgåsar till försäljning även i år Åsa???

Madde
0

Tycker att maten i sig kan vara bra. =) Själv är jag inte vegeterian men jag älskar fetaost. =)) Så det skulle kunna vara något som jag själv tar med mig och fyller ut maten med.

Faxlin
0

Hoho, jag skrev faktiskt ost. Men jag ska genast ändra det så att det blir mer tydligt vad jag menade för ost. hihi
Nu är jag helt borta på det här med bönor mina vänner. Så då får ni faktiskt berätta vad det är ni behöver/vill ha för några. ;-)

Som sagt var, jättebra att ni kommer med tips.

Japp det blir smörgåsar också precis som vanligt Elin.

tiiia jag har inte beslutat än om det ingår dricka eller om man får köpa den till.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Jag tyckte inte Tsatsiki för bara ca 1 år sedan, och långt minder Civapcici. Man kan inte säga att man inte tycker om en maträtt bara för att man inte har testat den, det har jag lärt mig genom åren. Det är mycket jag inte "tyckte om eller viste vad var" för bara 5-10 år sedan, men som jag nu på gammla dar har testat och tyckte "varför åt jag inte det för några år sedan"? Och Tsatsiki tror jag nog dom flesta äter, och det kan man ha som "sås" till mycket, inte bara till  Civapcici.

Ferret.YinniZ
0

jag tyckte salladen lät god=)

Faxlin
0

#24: Vad bra. ;-)

Det är viktigt att det är mat som min kära sambo klarar av att hålla på med. Detta då han är gullig och ställer upp att sköta kafeterian liksom.
Vill inte ställa för mycket krav på honom;-)
Sedan hoppas jag få några händiga hjälpredor där också. Men vi får se vad som händer. hihi

Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

DEt vet du Åsa inga problem om du vill

ferretgirl
0

Civapcicin är egentligen bara avlånga köttbullar som man antingen kan gilla på spett eller steka på vanligt vis, så egentligen är det inte svårare än köttbullar att göra. Och han har ju lite tid på sig att öva med att göra dom. Sen kan han också göra dom i förtid och frysa ner dom så att han har allt klart tills yran går av staplen. Det gjorde vi när vi var på Spillepengsdagen förra året, då gjorde Camilla Civapcicin innan. Det som blev över sparade vi till julfesten förra året, också gjorde vi bara ny Tsatsiki till. Oh dom var precis lika goda då som när dom var ny gjorda.
Jag har ett recept på 6 portioner om han vill testa och göra dom.