Gissa vad jag har...........?
…….förutom 12 illrar och en katt
.
Satt igårkväll på min farstu och läste. Det var skymmning och plötsligt hörde jag prassel. Kikar åt sidan det kom ifrån men kunde inte se något speciellt. Fortsätter att läsa men så hör jag det igen men kan fortfarande inte se något ovanligt. Men så helt plötsligt tittar jag ned på stentrappan och får se en liten nos sticka fram. Första tanken: skit, nu har en iller rymt! Men se, det var en liten igelkott.
Det var ju bara att sluta läsa och följa honom/henne med blicken. Han/hon tog sig en rejäl promenad i trädgården. Till och med uteburen fick besök.
Jag tror och hoppas på att den lille vännen bor under husgrunden. Funderar på att ställa ut en vattenskål åt honom.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Åhå :) Ja, en vattenskål kan du ställa ut. Det är ju så varmt nu. Glöm bara inte att rackarna är laktosintolleranta! Fast nu är det väl inte så vanligt längre att man får för sig att ge igelkottar mjölk, men ändå :)
Själv har jag ju en tamigelkott! Mycket mindre än svenska vilda igelkottar. Bild med mobilkamera..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Så roligt! Vill du mata så går torrfoder bra.
Sara
Men vad mysigt med en liten kotte granne vid huset :)
Ja vattenskål och en skål med antingen utblött torrfoder eller blöt foder för katter går bra att ge dom. Hade en familj med igelkottar när jag bodde i hus på Söderåsen och när vi bodde i Kågeröd. Fick då rekomenderat att ställa ut en grund vattenskål och liknande skål med utblött torrfoder eller blötfoder för kisar.
Man kan också ge dom rå köttfärs :) Det älskar dom. Äggula kan man också ge, och som andra skrivit så torrfoder för katter.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nej, här kommer det inte att ges någon mjölk. Jag vet inte ens om jag ska börja mata honom. Vill inte vänja honom i onödan. Han är ju ändå vild. Men det är ju bra att veta att kattfoder, rå köttfärs och äggula är bra för igelkottsmagar. Funderar på att eventuellt sätta upp skyltar vid vägen och varna för kotte. Skulle vara så tråkigt att hitta honom överkörd.
Går igelkottar i ide? Har för mig det så lövhögarna kommer att få ligga kvar så länge det går.
Ja, det är jättemysigt att ha kotte vid huset. Beter mig nästan som ett barn när jag berättar för grannarna vad jag har
.
Jag tror att en kund till butiken matade sina kottar med Vitalin. Det åt kotten med förtjusning.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Japp, de går i ide. Många dör när lövhögarna på hösten eldas upp.
Sara

Vad mysigt med en liten piggekott.